Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Kollár Katalin Győr, 2011. október 14-15.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Kollár Katalin Győr, 2011. október 14-15."— Előadás másolata:

1 Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Kollár Katalin Győr, 2011. október 14-15.

2 Autóipar Magyarországon Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Kollár Katalin Győr, 2011. október 14-15.

3 Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája 2011.10.14. 314 Haszongépjárművek gyártása: 1950-es évektől Személygépkocsi gyártása: 1990-es évek eleje Előadás felépítése: – Az autóipar magyarországi fejlődése – A járműipar jellemzése néhány mutató alapján – Beszállítói piramis – Klaszterek létrejöttének folyamata, a magyarországi klaszterek Autóipar Magyarországon Bevezető

4 Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája 2011.10.14. 414 Első szakasz (II. vh. kezdetéig) – Egyedi jellegű személyautók, katonai járművek, kis sorozatú haszongépjárművek gyártása – Gazdasági válság – gyártás leállt – Kormány megszűnteti a személyautó gyártást (1943) Második szakasz – Nagy sorozatú haszongépjármű gyártása – 1950/1960: Csepel, Ikarus, Rába: nemzetközi piacon is népszerű – Személyautók gyártása nem engedélyezett – megoldás: Zsiguli program – 1980-as évek: feléledt a személyautó gyártás, privatizáció Harmadik szakasz (1989-1990-) – Külföldi transznacionális vállalatok megjelenése Autóipar Magyarországon Az autóipar fejlődése Magyarországon

5 Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája 2011.10.14. 514 Harmadik szakasz – 1989. Ford Motor Company (Székesfehérvár): benzinszivattyúk gyártása – 1990. General Motors Kft.(Szentgotthárd): motor, személyautó, sebességváltó Olcsóbb gyártás, gyorsabb politikai átmenet, olcsó munkaerő, jó infrastruktúra, adómentesség, állami támogatások – 1991. Magyar Suzuki Rt. (Esztergom):személyautó Jen megerősödése – olcsóbb a termelés Lehetséges célország: Lengyelország, Románia, Jugoszlávia Vámmentes export Európába: hazai beszállítások aránya min. 40%, európai szinten 60 % (1994) – 1993. Audi Hungária Motor Kft. Szerkezetkész, vasúti összeköttetéssel rendelkező csarnok Győr- Ingolstadt távolság (1 nap) optimális termelés Alacsony munkabér, három műszakos egész hetes munkarend, adómentesség Válság (2008): termelés átmeneti leállása, átszervezések, elbocsátások, keresletcsökkenés General Motors Kft.: 2008-2009: termeléscsökkenés (5500 db) Magyar Suzuki Zrt.: 2008-2010: dolgozói létszám csökkenése (30%) Autóipar Magyarországon Az autóipar fejlődése Magyarországon

6 Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája 2011.10.14. 614 A járműiparban tevékenykedő vállalatok száma (2004-2008): háromszorosára nőtt – 2006: csökkenés Forrás: KSH alapján saját szerkesztés A járműipari vállalatok részesedése az országban működő vállalatokhoz képest (2000-2008): 0,04-0,11% A járműiparban foglalkoztatottak aránya (2000-2008): 2% alatt Válság 2008-tól érezteti hatását. Autóipar Magyarországon A járműipar számokban 2000200420062008 Működő vállalatok száma (db) 625 147708 307698 146701 390 Járműipari vállalatok száma (db) 851855806809 Járműipar részesedése (%) 0,1360,1200,115

7 Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája 2011.10.14. 714 A járműipari vállalatok exportja (2006-2008): növekedés, 2009: 25%-os csökkenés A járműipari vállalatok importja: 2008-ig emelkedés, 2009: 50%-os csökkenés A járműipar részesedése az ország importjából 2008-ig 9-10%, 2009: 6,4% Forrás: KSH alapján saját szerkesztés Autóipar Magyarországon A járműipar számokban 2006200720082009 Magyarország exportja (mrd Ft) 15 591,117 644,518 440,416 574,0 Járműipar exportja (mrd Ft) 1 564,02 033,72 146,01 596,8 Járműipar részesedése (%) 10,011,711,69,6

8 Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája 2011.10.14. 814 Piramis csúcsa: külföldi tulajdonban álló nagyvállalat- pl. Audi,Opel,Suzuki… Első körös beszállítók: – Nagyvállalatok, jelentős mértékű tőke, K+F kapacitás, kapcsolatok – Integrátor szerep – Például: Knorr-Bremse,Denso, Hammerstein Második körös beszállítók: – Nagy- és középvállalatok, összetettebb alkatrészek elemeinek gyártása – Nő a magyar tulajdon aránya – Például: Bakony Autóalkatrész Gyártó Rt. Harmadik körös beszállítók: – Kis- és középvállalatok, egyszerűbb alkatrészek gyártása – Például: Tatabányai Rugógyártó Kft. Magyar Suzuki Rt.: legtöbb magyar tulajdonban álló beszállító; legtöbb beszállító Autóipar Magyarországon Beszállítói lánc Magyarországon

9 Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája 2011.10.14. 914 Forrás: ITD Hungary Beszállítói Útmutató, 2007, 10. oldal Autóipar Magyarországon Járműipari gyártók és beszállítók Magyarországon

10 Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája 2011.10.14. 1014 Autóipar Magyarországon Járműipari gyártók és beszállítók Magyarországon HelyezésCégnév Adózott eredmény 2010 (millió Ft) Alkalmazotti létszám (fő) Régió 2. Audi Hungária Motor Kft.164 9585 997NYD 37. LuK Savaria Kuplunggyártó Kft.13 0071 480NYD 40. Continental Teves Magyarország Kft.12 8451 228KD 69. Ibiden Hungary Kft.7 0841 329KM 79. Denso Gyártó Magyarország Kft.6 3653 502KD 108. Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.4 266784DA 110. BorgWarner Turbo Systems Kft.4 188564KD 111. Robert Bosch Elektronika Kft.4 1641 305ÉM 113. Modine Hungária Kft.4 076336ÉM 125. Knorr-Bremse Vasúti jármű Kft.3 680856KM 137. BOS Automotive Products Bt.3 285734NYD 150. ZF Lenksysteme Hungária Kft.2 806464ÉM 154. Opel Szentgotthárd Kft.2 716620NYD 160. Delphi Hungary Kft.2 6081 191NYD 163. Valeo Auto-Electric Magyarország Kft.2 596809KD Forrás: HVG Top 500, HBI adatbázis

11 Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája 2011.10.14. 1114 Klaszterorientált fejlesztés mint gazdaságfejlesztési irányzat: 1990-es évektől (klaszter koncepciója: Porter) Klaszterizáció: hosszú folyamat Növekvő hatékonyság: tudás-, információ- és technológiaáramlás által Klaszterek létrejöttének lépcsőfokai: – Új vállalatok létrejötte: speciális tudás – Klaszter specifikus környezeti háttér kialakulása, kapcsolódó- és kiszolgáló vállalatok létrejötte – Új szervezetek egyedi szolgáltatások nyújtásával – Versenyelőnyöket nyújtó környezet kialakulása – Kapcsolati tőke kialakulása, információ- és tudás áramlása körforgásának elősegítése – 2 lehetséges út: Klaszter hanyatlása Radikális megújulás Autóipar Magyarországon Autóipar klaszteresedése Magyarországon

12 Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája 2011.10.14. 1214 Ösztönző eszközök – klaszterorientált fejlesztési politika Klasztertámogatási politika: 1990-es évektől, kezdetben alulról jövő kezdeményezés 1997. célprogram a beszállítói kapcsolatok fejlesztésére 2000. módosítás: – kisvállatok helyett fókusz az integrátor vállalaton – Integrátor vállalatokhoz érkező beszállítások: min. 30-40% magyar tulajdonban – Az eredmények nem igazolódtak ÚMFT: cél-2013: 5-10 nemzetközi színtéren is versenyképes klaszter 2000.november: Közép-magyarországi Autóipari Klaszter – Cél: Magyar Suzuki Rt beszállítóinak támogatása – 2003: megszűnt 2000.december: Pannon Autóipari Klaszter- 80 millió Ft állami támogatás – Alapítók: Suzuki, Audi, Opel, Rába, SZE, NyD-RFT – Cél: beszállítói hálózat kiépítése, tagok felkészítése, alkalmassá tétele – Működést korlátozó tényező: forráshiány Autóipar Magyarországon Autóipar klaszteresedése Magyarországon

13 Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája 2011.10.14. 1314 2006. Észak-magyarországi Autóipari Klaszter – Alapításban részt vett a PANAC – Tagjai: fém-és műanyag megmunkálás, tervezés, gépgyártás 2006. Autóipari Tanácsadó Klaszter – Cél: beszállítóvá válás eszközei feltételeinek biztosítása – Nemzetközi portál működtetése kapcsolattartásért – Tevékenység fókusza: Közép-Magyarország, Nyugat-Dunántúl – Klaszter központjának helye: Széchenyi István Egyetem (2011-től) 2009. Magyar járműfejlesztési Klaszter – Alapítók: magyar KKV-k – Cél: mérnöki szolgáltatást nyújtó vállalkozások érdekeinek összehangolása, szakmai tudásuk fejlesztése Autóipar Magyarországon Klaszteresedés Magyarországon

14 Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája 2011.10.14. 14 Betekintés a magyarországi járműiparba, autóiparba. Az autógyártás 3 szakasza – Harmadik szakasz: külföldi transznacionális vállalatok megjelenése, működőtőke befektetések fontossága – Három meghatározó autóipari vállalat – jelentős hatás a magyar gazdaságra. Előadás tartalma: – Magyar járműipar elemzése néhány mutató segítségével – Beszállítók piramisa – Hangsúly a klasztereken. Autóipar Magyarországon Befejezés

15 Nemzeti Fejlesztési Ügynökség www.ujszechenyiterv.gov.hu 06 40 638 638 Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0003

16 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Kollár Katalin Győr, 2011. október 14-15."

Hasonló előadás


Google Hirdetések