Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bevezetés a tudományos kutatás és írás gyakorlatába 3. alkalom 2015. október 21.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bevezetés a tudományos kutatás és írás gyakorlatába 3. alkalom 2015. október 21."— Előadás másolata:

1 Bevezetés a tudományos kutatás és írás gyakorlatába 3. alkalom október 21.

2 Elméleti keretek, hipotézisek megfogalmazása: mit állítunk, hogyan állítjuk? Schmitter (2008: 43)

3 Elméleti keretek, hipotézisek megfogalmazása: mit állítunk, hogyan állítjuk? NévKutatási kérdés Ez egy kutatási kérdés? Releváns?Konkrét? Falszifikálható (tesztelhető, kimutatható a hamissága)? Egyszerű?Kutatható? Korlátozott számú magyarázata van? Szabó Liliána Hogyan hat az új szabályozás a családjogra, és mennyire hatékonyak ezek a szabályozások? Nádas Klára Elegendő-e az anyakönyvek digitalizálása vagy egy új nyilvántartási forma szükséges? Kucsebár Dávid Mire jó az elektronikus közigazgatás? Jelenlegi helyzet és a közeljövő lehetőségei Váradi Anita Milyen a munkáltatón kívüli harmadik féltől érkező juttatás jogi megítélése? Segesdi Petra Magyarország szuverénnek tekinthető e az EU-ban? Vajon megtarthatja e az önállóságát? Milyen korlátozásokat von maga után a tagság? Gál Fanni Választójog 16 évesen - felelőtlenség vagy a demokrácia kiterjesztése? Bohács Liliána Ha létezik, milyen formában jelenik meg a mai, modern értelemben vett rabszolgaság? Károly Alexandra Hatékonyság és integráció? - A kormányhivatalok működése a gyakorlatban

4 Elméleti keretek, hipotézisek megfogalmazása: mit állítunk, hogyan állítjuk? Név(Téma)Kutatási kérdésHipotézisek Megfigyelési egység Elemzési egység Fő változók Szabó LiliánaSzülői felügyelet Hogyan hat az új szabályozás a családjogra, és mennyire hatékonyak ezek a szabályozások? Nádas Klára Elektronikus anyakönyvezés Elegendő-e az anyakönyvek digitalizálása vagy egy új nyilvántartási forma szükséges? Kucsebár DávidE-közigazgatás Mire jó az elektronikus közigazgatás? Jelenlegi helyzet és a közeljövő lehetőségei Váradi Anita„Borravaló” Milyen a munkáltatón kívüli harmadik féltől érkező juttatás jogi megítélése?

5 Elméleti keretek, hipotézisek megfogalmazása: mit állítunk, hogyan állítjuk? Név(Téma)Kutatási kérdésHipotézisek Megfigyelési egység Elemzési egység Fő változók Segesdi Petra Európai unió és Magyarország kapcsolatának államtani kérdései Magyarország szuverénnek tekinthető e az EU-ban? Vajon megtarthatja e az önállóságát? Milyen korlátozásokat von maga után a tagság? Gál Fanni Választójog 16 évesen - felelőtlenség vagy a demokrácia kiterjesztése? Bohács Liliána Ha létezik, milyen formában jelenik meg a mai, modern értelemben vett rabszolgaság? Károly Alexandra Hatékonyság és integráció? - A kormányhivatalok működése a gyakorlatban

6 Elméleti keretek, hipotézisek megfogalmazása: mit állítunk, hogyan állítjuk? Kiindulópont: kutatási terv 1. A probléma általános leírása, kutatási kérdés 2. Elméleti keret, hipotézisek megfogalmazása 3. A vizsgálat alanyainak azonosítása 4. Operacionalizálás, mérés 5. Az adatgyűjtési módszerek leírása 6. Elemzés 7. Határidők 8. Költségvetés

7 Elméleti keretek, hipotézisek megfogalmazása: mit állítunk, hogyan állítjuk? Kiindulópont: kutatási terv 1. A probléma általános leírása, kutatási kérdés 2. Elméleti keret, hipotézisek megfogalmazása 3. A vizsgálat alanyainak azonosítása 4. Operacionalizálás, mérés 5. Az adatgyűjtési módszerek leírása 6. Elemzés 7. Határidők 8. Költségvetés

8 Elméleti keretek, hipotézisek megfogalmazása: mit állítunk, hogyan állítjuk? Kiindulópont: kutatási terv 1. A probléma általános leírása, kutatási kérdés 2. Elméleti keret, hipotézisek megfogalmazása 3. A vizsgálat alanyainak azonosítása 4. Operacionalizálás, mérés 5. Az adatgyűjtési módszerek leírása 6. Elemzés 7. Határidők 8. Költségvetés

9 Elméleti keretek, hipotézisek megfogalmazása: mit állítunk, hogyan állítjuk? A jó hipotézis „we have a concept of A (or of A-ness) when we are able to distinguish A from whatever is not –A” (Sartori 1984: 74) A „mit vizsgálunk” kérdés megelőzi a „hogyan vizsgáljuk” kérdést Negatív meghatározások is meghatározás (a „Mi?” helyett „Mi nem?”)

10 Elméleti keretek, hipotézisek megfogalmazása: mit állítunk, hogyan állítjuk? A jó hipotézis kritériumai „ha… akkor” típusú a vizsgált jellemzők kapcsolatát írja le lehetséges kimenetei: (a) teljesül, (b) nem teljesül, (c) nem tudjuk megmondani, hogy teljesült-e egyszerű tömör meglévő ismeretekre támaszkodik, de sejtéseken is alapulhat

11 Elméleti keretek, hipotézisek megfogalmazása: mit állítunk, hogyan állítjuk? Egy példa: Név(Téma)Kutatási kérdésHipotézisek Rosta Gergely László Vallásosság, politikai attitűdök és szekularizáció Nyugat- Európában között Vajon a XX. század utolsó két évtizedéből származó nyugat-európai empirikus adatokkal alátámasztható-e az az uralkodó nézet, mely szerint a modernizáció, és ezáltal a szekularizáció hatására általánosan egyre kisebb hatást gyakorol a vallásosság a politikai attitűdökre és magatartásmintákra? (1)a vallásosság – ha eltérő mértékben is, de – továbbra is hatást gyakorol az egyének politikai attitűdjére, (2)ez a kapcsolat gyengül vagy esetleg stagnáló tendenciát mutatott az általam megfigyelt időszak során, és (3)a kapcsolat intenzitásában mutatkozó eltérések összefüggést mutatnak a vallásosság társadalmi szintjével, a gazdasági-társadalmi modernizáció fokával, és a felekezeti összetételben mutatkozó eltérésekkel?

12 Elméleti keretek, hipotézisek megfogalmazása: mit állítunk, hogyan állítjuk? Kiindulópont: kutatási terv 1. A probléma általános leírása, kutatási kérdés 2. Elméleti keret, hipotézisek megfogalmazása 3. A vizsgálat alanyainak azonosítása 4. Operacionalizálás, mérés 5. Az adatgyűjtési módszerek leírása 6. Elemzés 7. Határidők 8. Költségvetés

13 Elméleti keretek, hipotézisek megfogalmazása: mit állítunk, hogyan állítjuk? Kiindulópont: kutatási terv 1. A probléma általános leírása, kutatási kérdés 2. Elméleti keret, hipotézisek megfogalmazása 3. A vizsgálat alanyainak azonosítása 4. Operacionalizálás, mérés 5. Az adatgyűjtési módszerek leírása 6. Elemzés 7. Határidők 8. Költségvetés

14 Elméleti keretek, hipotézisek megfogalmazása: mit állítunk, hogyan állítjuk? Kiindulópont: kutatási terv 1. A probléma általános leírása, kutatási kérdés 2. Elméleti keret, hipotézisek megfogalmazása 3. A vizsgálat alanyainak azonosítása 4. Operacionalizálás, mérés 5. Az adatgyűjtési módszerek leírása 6. Elemzés 7. Határidők 8. Költségvetés

15 Elméleti keretek, hipotézisek megfogalmazása: mit állítunk, hogyan állítjuk? Kit/mit vizsgálunk, mire következtetünk? Elemzési egység (amelyre általánosítunk) Megfigyelési egység (amit megfigyelünk) Hibák: Oksági kapcsolat hiánya Ökológiai tévkövetkeztetés Redukcionizmus


Letölteni ppt "Bevezetés a tudományos kutatás és írás gyakorlatába 3. alkalom 2015. október 21."

Hasonló előadás


Google Hirdetések