Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaPiroska Alíz Somogyi Megváltozta több, mint 7 éve
1
A Közös Agrárpolitika ésRománia Dunaszerdahely, 2011. november 8.
2
A területek elaprózódása A területek elaprózódása Hátrányos birtokszerkezet, rossz termelési struktúrák Hátrányos birtokszerkezet, rossz termelési struktúrák A (félig-)önellátó gazdaságok nagy száma, stb. A (félig-)önellátó gazdaságok nagy száma, stb. Tőkehiány Tőkehiány Forráshiány Forráshiány A bankrendszer merevsége, érdektelensége a mezőgazdasági befektetések iránt (bizalmatlanság, nagy hitelkihelyezési kockázat) A bankrendszer merevsége, érdektelensége a mezőgazdasági befektetések iránt (bizalmatlanság, nagy hitelkihelyezési kockázat) A tulajdonviszonyok rendezetlensége, a birtokviszonyok folyamatos változása -15 év alatt 3 földtörvény A tulajdonviszonyok rendezetlensége, a birtokviszonyok folyamatos változása -15 év alatt 3 földtörvény Értékesítési problémák Értékesítési problémák A mezőgazdasági termékek marketing-management rendszereinek hiánya A mezőgazdasági termékek marketing-management rendszereinek hiánya A minimális piaci előkészétésre sem képesek a gazdák A minimális piaci előkészétésre sem képesek a gazdák A felvásárló, értékesítő rendszerek monopol helyzete, a gazdák elszigeteltsége A felvásárló, értékesítő rendszerek monopol helyzete, a gazdák elszigeteltsége Nyomott árak, magas termelési költségek, alacsony termelékenység Nyomott árak, magas termelési költségek, alacsony termelékenység Elöregedett géppark Elöregedett géppark A vidéki lakósság elöregedése A vidéki lakósság elöregedése Összefogási kedv hiánya (előitéletek minden szövetkezési formával szemben) Összefogási kedv hiánya (előitéletek minden szövetkezési formával szemben) Alacsony iskolázottság Alacsony iskolázottság A vidék általános problémái
3
A vidék általános problémáiból adódóak (a strukúrák alkalmatlansága a KAP alkalmazásáara)A vidék általános problémáiból adódóak (a strukúrák alkalmatlansága a KAP alkalmazásáara) Rossz tárgyalási eredmények (bázisterület, referenciahozam)Rossz tárgyalási eredmények (bázisterület, referenciahozam) A kifizetési és ellenőrzési intézményrendszer konformitási problémáiA kifizetési és ellenőrzési intézményrendszer konformitási problémái A közös piaci szervezetek intézményrendszerének működőképességeA közös piaci szervezetek intézményrendszerének működőképessége A közösségi jogszabályokon alapuló követelmények nem ismereteA közösségi jogszabályokon alapuló követelmények nem ismerete A közösségi jogszabályokon alapuló fokozott követelményeket támasztó előírásoknak való megfelelés és az alkalmazkodás hiányaA közösségi jogszabályokon alapuló fokozott követelményeket támasztó előírásoknak való megfelelés és az alkalmazkodás hiánya A bonyolult és bürokratikus lebonyolításnak, elszámolási rendnek nem tudnak eleget tenni a potenciális kedvezményezettekA bonyolult és bürokratikus lebonyolításnak, elszámolási rendnek nem tudnak eleget tenni a potenciális kedvezményezettek Az NVT hibái és hiányosságaiAz NVT hibái és hiányosságai A hatósági „túlbuzgóság”A hatósági „túlbuzgóság” A technikai segítségnyújtás és szaktanácsadás elégtelenségeA technikai segítségnyújtás és szaktanácsadás elégtelensége Az eddigi mezőgazdasági támogatások nem pályáztatás alapján történtek, a gazdák nem ismerik ezt a rendszert.Az eddigi mezőgazdasági támogatások nem pályáztatás alapján történtek, a gazdák nem ismerik ezt a rendszert. A csatlakozásból adódó problémák
4
A pályázat- és projekmenedzsment ismeretek hiánya A pályázat- és projekmenedzsment ismeretek hiánya Az egyes NVT intézkedésekhez előfinanszírozáshoz és önrészbiztosításhoz szükséges forráshiány Az egyes NVT intézkedésekhez előfinanszírozáshoz és önrészbiztosításhoz szükséges forráshiány „Kettős mezőgazdaság kialakulása”, a támogatások igazságtalan elosztása. 2,6 millió gazdának 1 ha alatti területe van. A 100-500 hektárral rendelkező gazdaságok, habár a számuk szerint a termelők 0,9%-át jelentik, a kijuttatott támogatások 51%-át veszik fel. a gazdaságok 94%-a 100 és 1000 euró támogatásban részesül, addig egyes óriásgazdaságok 1 milló eurónál is több támogatsást bezsebelnek „Kettős mezőgazdaság kialakulása”, a támogatások igazságtalan elosztása. 2,6 millió gazdának 1 ha alatti területe van. A 100-500 hektárral rendelkező gazdaságok, habár a számuk szerint a termelők 0,9%-át jelentik, a kijuttatott támogatások 51%-át veszik fel. a gazdaságok 94%-a 100 és 1000 euró támogatásban részesül, addig egyes óriásgazdaságok 1 milló eurónál is több támogatsást bezsebelnek
5
Romániában nem épült ki falugazdász hálózat. Romániában nem épült ki falugazdász hálózat. A kifizetési ügynökségek és ellenőrző hatóságok felszippantották a mezőgazdasági igazgatóságok szakembereit. A kifizetési ügynökségek és ellenőrző hatóságok felszippantották a mezőgazdasági igazgatóságok szakembereit. A Szaktanácsadási Hivatal nem rendelkezik megfelelő aparátussal és költségvetéssel a támogatások igénybevételéhez szükséges technikai segítségnyújtás ellátásához. A Szaktanácsadási Hivatal nem rendelkezik megfelelő aparátussal és költségvetéssel a támogatások igénybevételéhez szükséges technikai segítségnyújtás ellátásához. Az Agrárkamarák létrehozása nevetséges módon történt. Az Agrárkamarák nem rendelkeznek sem alapszabályzattal, sem tagsággal. Az agrárkamara szeméyzetést nem választották, hanem a megyei önkormányzatok a politikai hovátartozás szerint nevezték ki. Az Agrárkamarák létrehozása nevetséges módon történt. Az Agrárkamarák nem rendelkeznek sem alapszabályzattal, sem tagsággal. Az agrárkamara szeméyzetést nem választották, hanem a megyei önkormányzatok a politikai hovátartozás szerint nevezték ki. Habár minden kormányprogramban megfogalmazódik a „községi pénzügyi és mezőgazdasági szaktanácsadási szolgálat létrehozása”, mint megvalósítandó intézkedés egyelőre egyetlen lépés sem történt ebben az irányban. Habár minden kormányprogramban megfogalmazódik a „községi pénzügyi és mezőgazdasági szaktanácsadási szolgálat létrehozása”, mint megvalósítandó intézkedés egyelőre egyetlen lépés sem történt ebben az irányban. Romániában „feje tetejére állt” az agrárirányítási és szaktanácsadási aparátus. A bukaresti –központi- intézmények a legzsúfoltabbak, megyei szinten már alig van szakember, helyi szinten, aki tényleges kapcsolatban áll a gazdákkal már szinte egyetlen alkalmazott sincs. Romániában „feje tetejére állt” az agrárirányítási és szaktanácsadási aparátus. A bukaresti –központi- intézmények a legzsúfoltabbak, megyei szinten már alig van szakember, helyi szinten, aki tényleges kapcsolatban áll a gazdákkal már szinte egyetlen alkalmazott sincs. A szaktanácsadás problémái
6
Gazdaság típusa Gazdaságok száma Aránya [%] A használt mezőgazd. terület aránya [%] Átlagos birtokméret [ha] Önellátó3.400.089(76,3%)28,81,17 Félig önellátó947.484(21,2%)22,43,30 Gazdasági társaság 92.648 22.672 (2,0%) (0,5%) 4,1 44,7 6,17 274,00 példa: A vidék általános problémái - A területek elaprózódása - Hátrányos birtokszerkezet, rossz termelési struktúrák - A (félig-)önellátó gazdaságok nagy száma, stb.
7
Általános számitás: - Referenciahozam x ≈ 63 EUR Románia esetében - 2,65 to/ha x 63 = 167 EUR/ha (100%) - 7.012.666 hektárra a 14.336.100 ha-ból Ebből: - első évben 25% + 30% top-up - második évben 30% + 30% top-up - harmadik évben 35% + 30% top-up példa: A csatlakozásból adódó problémák Rossz tárgyalási eredmények (bázisterület, referenciahozam)
8
Tagállam 2006 euró/ha 2009 euró/ha Belgium 393412 Dánia 329345 Németország 357374 Franciaország 379397 Írország 383401 Hollandia 420440 Ausztria 332348 Magyarország 194281 Románia (2007) 92108 példa: A csatlakozásból adódó problémák Rossz tárgyalási eredmények (bázisterület, referenciahozam)
9
példa: A csatlakozásból adódó problémák - a strukúrák alkalmatlansága a KAP alkalmazására Magyaroroszági „blokktérkép”
10
példa: A csatlakozásból adódó problémák - a strukúrák alkalmatlansága a KAP alkalmazására Romániai „blokktérkép”
11
példa: A csatlakozásból adódó problémák -Az intézményrendszer alkalmatlansága KAP alkalmazására -A technikai segítségnyújtás és szaktanácsadás elégtelensége Romániai „blokktérkép” amit a gazda kap
12
546 szaktanácsadó 2.688 községnek, 13.094 településnek, 4,3 milló gazdaságnak –1 szaktanácsadó 5 községre –1 szaktanácsadó 24 településnek (falunak) –1 szaktanácsadó 7.510 gazdaságnak Összehasonlítás (szaktanácsdó/gazdaság) Európa 1 : 325 Észak Amerika1 : 431 Afrika 1 : 1.809 Ázsia 1 : 2.661 Dél Amerika1 : 2.940 Közép-Kelet1 : 3.499 Románia1 : 7.510 példa: A szaktanácsadás problémái - A Nemzeti Mezőgazdasági Szaktanácsadási Hivatal személyzete
13
Az EMVA-ból igényelhető alapok 8,022 millárd Euró 20% A top-up részére elkülönítve 7,5 millárd Euró VIDÉKFEJLESZTÉS 25% - 1,80 millárd Euró A környezet és a vidék fejlesztése 30% - 2,12 millárd Euró A vidéki élet minősége és a vidéki gazdaság diverzifikálása 2,5% - 180,5 milló euró LEADER 45% - 3,25 millárd Euró A mezőgazdasági és erdészeti ágazat versenyképességének javítása
14
Ten- gely Intézkedési csoport megnevezése Minim % Romá- nia 1 A mezőgazdasági és erdészeti ágazat versenyképességének javítása 10 45 2A környezet és a vidék fejlesztése25 3 A vidéki élet minősége és a vidéki gazdaság diverzifikálása 10 30 4 Leader (az első háromból arányosan) 5 2,5 ÖSSZESEN50 100 Az EMVA támogatásból az egyes tengelyeken belüli intézkedésekre fordítandó minimális arányok (A TANÁCS 1698/2005/EK RENDELETE) és Románia 2007-2013 NVT-je
15
Tagállam 1. tengely Versenyképesség 2. tengely Környezet- és vidékfejlesztés 3. tengely Gazdasági diverzifikálás, a vidéki élet minősége 4. tengely Leader Ausztria 147385 Dánia 2164510 Finnország 88274 Írország 1179100 Svédország 147087 Anglia* 1080100 Wales* 147583 Csehország 2354185 Szlovákia 3349143 Szlovénia 3551113 Románia 44 25 28,52,5 Belgium * Flamand régió 681796 Belgium * Vallon régió 484084 Portugália 48410,111 Görögország 473586 Bulgária 4227312,5 Magyarország 4832145 Málta 4228273 Lengyelország 4233205
16
2013 ?
17
Az I. tengely menti kifizetések módosulása “Konzervatív” forgatókönyv “Liberális” forgatókönyv “Alacsony GDP” forgatókönyv “Magas GDP” forgatókönyv EU 15 - 1%- 2% + 1 % 12 újak + 1%+ 7%+ 11 %- 3% Románia + 18 %+ 37 %+ 40%+ 12% A II. tengely menti kifizetések módosulása “Konzervatív forgatókönyv “Liberális” forgatókönyv “Területi megközelítés forgatókönyv “Természet - centrikus” forgatókönyv “Ökológiai megközelítésfo rgatókönyv “Multifunkciona litás” forgatókönyv EU 15 + 16%+ 24%+ 29%+ 30% + 34%+ 33% 12 újak - 22%- 32%- 39%- 40% - 45%- 44% Románia - 25%- 30%- 33%- 48% - 52%- 56%
18
AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS RENDELETE a közös agrárpolitika keretébe tartozó támogatási rendszerek alapján a mezőgazdasági termelők részére nyújtott közvetlen kifizetésekre vonatkozó szabályok megállapításáról (2011 okt. 12.) (21) minden olyan tagállam esetében, amelynek közvetlen kifizetései nem érik el az uniós átlag 90%-át, a különbség egyharmada kerüljön kipótlásra.
19
Románia EU 27 átlag = 267 eur Románia = 155 eur különbség 112 eur különbség 112 eur 112 euro x 1/3 ≈ 37 euró Növekedés: 37 eur/ 155 eur x 100% = 24% Összesen direkt kifizetés ≈ 192 eur
21
Románia álláspontja Románia egy olyan KAP költségvetést támogat amely biztosítja: Románia egy olyan KAP költségvetést támogat amely biztosítja: a tisztességes és méltányos életet a gazdák számáraa tisztességes és méltányos életet a gazdák számára a vidéki térségek sajátosságának megőrzését és az európai mezőgazdasági modell irányában történő fejlődést,a vidéki térségek sajátosságának megőrzését és az európai mezőgazdasági modell irányában történő fejlődést, a közösségi és nemzeti forrásból történő finanszírozást, a nagy horderejű programok közösségi forrásból történő finanszírozását,a közösségi és nemzeti forrásból történő finanszírozást, a nagy horderejű programok közösségi forrásból történő finanszírozását, Románia a KAP nemzeti hatáskörbe való visszautalása ellen van.
22
A KAP felépítése: - A két pillér megörzése az I pillér a direkt kifizatések és a piaci intézkedések támogatására az I pillér a direkt kifizatések és a piaci intézkedések támogatására a II pillér a vidékfejlesztés támogatására a II pillér a vidékfejlesztés támogatására A 2 tengely kifizetéseinek (agrárkörnyezet-gazdálkodás, kedvezőtlen adottságú térségek stb.) átcsoportosítása az I pillérbe. A 2 tengely kifizetéseinek (agrárkörnyezet-gazdálkodás, kedvezőtlen adottságú térségek stb.) átcsoportosítása az I pillérbe. Románia álláspontja
23
Az I. Pillér – direkt kifizetések és piaci intézkedések a direkt kifizetések egységesítése, a történelmi referenciáról való lemondás a direkt kifizetések egységesítése, a történelmi referenciáról való lemondás az egyszerűsített területalapú támogatás (SAPS) megőrzése, az egyszerűsített területalapú támogatás (SAPS) megőrzése, a termelőknek juttatott direkt támogatás a társadalom számára végzett szolgáltatás (környezetvédelem, állatjólét stb) címen kerüljön kifizetésre, a termelőknek juttatott direkt támogatás a társadalom számára végzett szolgáltatás (környezetvédelem, állatjólét stb) címen kerüljön kifizetésre, a kis gazdaságok szerepének elismerése, az 5 hektárig terjedő gazdaságok számára egy egyszerű kifizetési rendszer bevezetése, a kis gazdaságok szerepének elismerése, az 5 hektárig terjedő gazdaságok számára egy egyszerű kifizetési rendszer bevezetése, a közepes méretű gazdaságok támogatása és a piachoz való kapcsolódásuk elősegítése. a közepes méretű gazdaságok támogatása és a piachoz való kapcsolódásuk elősegítése. Új intervenciós eszközökre van szükség, amelyek biztonsági hálóként/biztosítási rendszerként is működnek Új intervenciós eszközökre van szükség, amelyek biztonsági hálóként/biztosítási rendszerként is működnek Új pénzűgyi mechanizmusok identifikálása a a kockázatok kezelése érdekében, amelyek a krízisek esetén rugalmas lehetőséget biztosítanak a gyors hatás elérésében Új pénzűgyi mechanizmusok identifikálása a a kockázatok kezelése érdekében, amelyek a krízisek esetén rugalmas lehetőséget biztosítanak a gyors hatás elérésében A keresztmegfelelési követelmények egyszerűsítése A keresztmegfelelési követelmények egyszerűsítése Románia álláspontja
24
A II. Pillér – Vidékfejlesztés A vidéki gazdaság fejlesztése a KAP eleme kell maradjon A vidéki gazdaság fejlesztése a KAP eleme kell maradjon Új támogatási intézkedések bevezetése, melyek: Új támogatási intézkedések bevezetése, melyek: Ösztönözzék a tagosítástÖsztönözzék a tagosítást Ösztönözzék a vidéki nem mezőgazdasági tevékenységek fejlődésétÖsztönözzék a vidéki nem mezőgazdasági tevékenységek fejlődését Ellensúlyozzák a klímaváltozás okozta károkatEllensúlyozzák a klímaváltozás okozta károkat Románia álláspontja
25
A Romániai Magyar Gazdák Egyesülete álláspontja a KAP reformjáról, az európai mezőgazdaság jövőjéről A Romániai Magyar Gazdák Egyesülete arra kéri a politikai szereplőket, hogy amellett foglaljanak állást, hogy minden további közösségi döntésben, a KAP reformja, módosítása, vagy alakítása folyamatában a nemzeti érdekeket az eddiginél sokkal erélyesebben kell védeni. A román álláspont nem nélkülözheti az erdélyi szpecifikus körülményeket tartalmazó, a többi régióval egybehangzó, vagy ezektől eltérő véleménycsomagot. KAP állapotfelmérésével és jövőjével kapcsolatosan a Romániai Magyar Gazdák Egyesülete határozottan kiáll a következők mellett és ezt az együttműködő politikai párttól is elvárja:
26
Meg kell őrizni a Közös Agrárpolitikát, mint a fenntartható és multifunkcionális me zőgazdaság védelmezőjét, ennek költségvetését legalább a jelenlegi keretek közt tartva. A pénzügyi szolidaritás a KAP egyik alapelve. Mindekképp el kell kerülni a KAP renacionalizációját, a támogatások nemzeti hatáskörbe való utalását (szegény ország – kicsi pénz) Egyszerűsíteni, átláthatóbbá kell tenni a Közös Agrárpolitikát A jelenlegi keresztmegfelelési szabályok és a piaci szervezetek előírásai közül ki kell szelektálni azokat, amelyek nem függenek össze közvetlenül a fenntartható gazdálkodással, csupán a túlszabályzás és a fölösleges bürokrácia által növelik az agrártermelők és az államigazgatás terheit. A tagállamokkal szembeni diszkriminatív támogatrási rendszert meg kell szüntetni. Igazságosabb átláthatóbb támogatási rendszert kell bevezetni. A minimális támogatási határok megszabásánál nem szabad a jelenleg támogatható területet növelni 0,3 ha/parcella és 1 ha/gazdaság Közvetlen kifizetések olyan ágazatokra és kedvezményezettekre történő kiterjesztése, amelyek korábban nem részesültek ilyen támogatásban
27
Különleges támogatási intézkedések létrehozzása, ami lehetővé teszi, hogy „a tagállamok ezek alapján rugalmas és átlátható módon kezeljék bizonyos régiók és szektorok különleges szükségleteit Olyan politikai mechanizmusok létrehozása, amelyek hatékony biztonsági hálót nyújtanak a termelőknek A bioenergia ágazat további ösztönzése, kiemelt támogatása A támogatás további elszakítása a termeléstől csak óvatosan történhet. Továbbra is meg kell őrizni a termékhez kötött támogatást, egyes régiók és termékek esetében A jelenlegi kvótarendszer ideiglenes felfüggesztése, vagy megszüntetése. A kvótarendszer egyes régiókban az ágazat stagnálásához, hanyatlásához, vagy a hosszútávú megszűnéséhez vezet.A piac stabilizálására más agrárpolitikai eszköz használatát kell alkalmazni. El kell ismertetni a kis- és törpegazdaságoknak, sőt a félig önellátó gazdaságoknak az európai mezőgazdaságban betöltött szerepét, ezeket a megreformált KAP sajátos piaci mechanizmusai által is támogatni kell. Fontos, hogy bármilyen új KAP reformot csak fokozatosan vezessenek be.
28
A termelők szervezeteinek bevonása a döntések előkészítésében, az agrárpolitika alakításába. A szaknmai-érdkképviseletek közösségi forrásból történő támogatása. Úgy a közösségi mint a nemzeti szabályzásokban - különös tekintettel a támogatási rendszerre - a gazdaságok mérete és jogi formájához kötött mindenfajta diszkriminációt meg kell szüntetni. Az EU parlament jelentésének azt a megállapitását, miszerint vannak régiók, ahol a hagyományos gazdálkodásnak nincsenek alternativái a jövő agrár- és vidékfejlesztés politikája magáévá kell tegye. Ezekre a régiókra, a térséget lakó közösségek megörzése érdekében különleges szabályzási rendszert kell megalkotni és alkalmazni.
29
Sebestyén Csaba A LT A GR A Szaktanácsadás egy alternatív mezőgazdaságért Székelyudvarhely, Szentjános u. 72 sz. ROMÁNIAI MAGYAR GAZDÁK EGYESÜLETE Tel: 0266-212 673, mobil: 0745-809 422, Email: rmge@sigmasoft.ro
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.