Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1/61 Az iparművészettel szembeni fogyasztói elvárások 2005.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1/61 Az iparművészettel szembeni fogyasztói elvárások 2005."— Előadás másolata:

1 1/61 Az iparművészettel szembeni fogyasztói elvárások 2005

2 A KUTATÁS CÉLJAI 2/61 1. 1.az iparművészettel kapcsolatos vélemények és ismeretek feltérképezése a lakosság körében 2. 2. a magyar lakosság viszonya a vizuális kultúrához 3. 3. a lakosság mint az iparművészet fogyasztója

3 KUTATÁSI PARAMÉTEREK 3/61 Időpont Időpont: 2005. augusztus Módszer Módszer: személyes, kérdőíves megkérdezés Minta Minta: az ország 18 éves, vagy annál idősebb felnőtt lakosságát reprezentáló 1500 fő Megbízó Megbízó: Magyar Iparművészeti Egyetem

4 Szellemi foglalkozások társadalmi presztízse (átlagpont, 1-10*) 4/61 * Minél közelebb van az átlagpont a 10-hez, annál nagyobb az adott foglalkozás társadalmi presztízse.

5 Ha gyermeke az iparművész, a design szakmát, pályát választaná, Ön örülne ennek a döntésének? (százalékos megoszlás) 5/61

6 Ön szerint mivel foglalkozik egy iparművész/formatervező/designer? (spontán válaszok)  A lakosság 38%-a – a designer szakma esetében 60%-a – nem vállalkozott a válaszadásra iparművészformaterveződesigner használati tárgyakat tervez 1921 - egyedi tárgyakat tervez1435 művész91- tárgyat tervez az ipar számára 75- formákat tervez2127 arculattervezés, stílus-- 15 6/61

7 Mi jut eszébe a „magyar áru” kifejezésről? (spontán válaszok)  pozitív vélemény (jó minőség, olcsó, stb.)34%  itthon gyártott áru, hazai anyagból20%  negatív vélemény (gyenge minőség, nem jó csomagolás, stb.) 12%  konkrét árut említ9%  hazafiság, magyar ipar támogatása6%  kevés van belőle, kiszorult a piacról3%  magyar sajátosságokat, stílust tükröz2%  közömbös számára1%  nem tudja, nem válaszol15% 7/61

8 Melyek azok a tárgyak, amelyek emlékezetesek, ismerősek az Ön számára, mint magyar tervezésű termékek? 8/61

9 9/61 Rubik kocka; 91%Unicum 88%Ikarusz busz86% villamos; 50% ventillátor; 34%

10 10/6 1 A következő öt szék közül melyik tetszik Önnek a leginkább?

11 11/6 1 Thonet; 30%szecessziós; 26%60-as, 70-es évek; 15% Bauhaus; 12%babzsák; 5%

12 az iparművészeti szakma és alkotásainak megítélése kedvező a lakosság körében 12/6 1 kevés az ismeret a szakmáról a magyar lakosság inkább konzervatív ízlésű

13 A KUTATÁS CÉLJAI 13/6 1 1. 1.az iparművészettel kapcsolatos vélemények és ismeretek feltérképezése a lakosság körében 2. 2. a magyar lakosság viszonya a vizuális kultúrához 3. 3.a lakosság mint az iparművészet fogyasztója

14 Ön szerint az ország mindennapi kultúrájában mennyire fontos a tárgykultúra, a vizuális kultúra, az építészeti kultúra szerepe? (százalékos megoszlás) 14/61

15 Kik tartják nagyon fontosnak a vizuális kultúra szerepét az ország mindennapi kultúrájában? objektív háttérváltozók magas iskolai végzettségűek szellemi vezetők, szellemi beosztottak fővárosiak megyeszékhelyeken lakók szubjektív háttérváltozók közepes és magas társadalmi elismertséggel rendelkezők 15/6 1

16 Hol lenne az Ön számára a legfontosabb az esztétikus, tervezett tárgyi környezet? (átlagpont, 1-5*) otthon, a lakásban 1,75 az utcán, köztereken, 2,85 közintézményekben (iskola, hivatalok, üzletek, stb.) 3,00 a munkahelyen 3,45 tömegkommunikációban (TV, újságok, Internet) 3,45 16/61 * Minél közelebb van az átlagpont az 1-hez, annál fontosabb az adott helyszínen a szép tárgyi környezet a megkérdezettek számára.

17 Mi befolyásolja a lakosságot otthona berendezésében, tárgyi környezete kialakításában? (átlagpont, 1-4*) 17/61 * Minél közelebb van az átlagpont az 1-hez, annál fontosabb az adott tényező a lakás berendezésénél.

18 a magyar lakosság fontosnak tartja a vizuális kultúrát 18/6 1 azt leginkább a lakberendezéshez kötik

19 A KUTATÁS CÉLJAI 19/6 1 1. 1.az iparművészettel kapcsolatos vélemények és ismeretek feltérképezése a lakosság körében 2. 2. a magyar lakosság viszonya a vizuális kultúrához 3. 3.a lakosság mint az iparművészet fogyasztója

20 Mi jellemzi a magyar fogyasztókat? (átlagpont, 1-4*) divatkövetés3,32 egyéni stílus elégedett a hazai kínálattal 1,31elégedetlen korlátozó anyagi lehetőségek 1,88 nem korlátozó anyagi lehetőségek szükségesség szerinti vásárlás 1,86 igény szerinti vásárlás 20/61 * Minél közelebb van az átlagpont az 1-hez, annál többen a bal oldali állítással értettek egyet.

21 átlag (1-3)* választotta(%) ár1,5969 minőség1,9559 tartósság2,2542 21/61 Milyen szempontok befolyásolják az emberek vásárlói döntéseit? (a három leggyakrabban említett szempont) * Minél közelebb van az átlagpont az 1-hez, annál jobban befolyásolja az emberek vásárlási döntéseit az adott tényező.

22 Az ár az átlagnál fontosabb számukra: magas iskolai végzettségűek szellemi vezető, szellemi beosztott megyeszékhelyen lakók magas társadalmi presztízzsel rendelkezők közepes és magas anyagi presztízzsel rendelkezők 22/6 1 66 év felettiek alacsony iskolai végzettségűek szakképzetlen fizikai munkások, munkanélküliek nyugdíjasok községekben lakók alacsony társadalmi és anyagi presztízzsel rendelkezők A minőség az átlagnál fontosabb számukra: A tartósság az átlagnál fontosabb számukra: 50-65 év közöttiek magas iskolai végzettségűek közepes társadalmi és anyagi presztízzsel rendelkezők

23 Passzív és aktív iparművészeti fogyasztás 23/6 1

24 Járt-e Ön az utóbbi években iparművészeti, design kiállításon? (százalékos megoszlás) 24/6 1 fiatalok diplomások szellemi foglalkozásúak 50-65 évesek diplomások szellemi foglalkozásúak nagyobb településen lakók idősek alacsony iskolai végzettségűek kis településen lakók szakképzetlen fizikai munkások nyugdíjasok

25 Vásárolt-e Ön valaha iparművészeti tárgyat? (százalékos megoszlás) 25/61

26 Az átlagnál nagyobb arányban vásároltak iparművészeti tárgyat objektív háttérváltozók középkorúak magas iskolai végzettségűek szellemi vezetők és alkalmazottak szubjektív háttérváltozók közepes és magas társadalmi presztízzsel rendelkezők közepes és magas anyagi presztízzsel rendelkezők 26/6 1

27 Miért nem vásárolt iparművészeti tárgyat? (százalékos megoszlás, N=1010)  nem tudja megfizetni53%  luxuscikknek tekinti28%  nincs az ízlésének megfelelő6%  nem tudja, hol vásárolhatná meg2%  nem tudja, nem válaszol10% 27/6 1

28 Az iparművészeti fogyasztást befolyásoló háttérváltozók kulturális fogyasztás iskolai végzettség, foglalkozás társadalmi és anyagi presztízs anyagi helyzet 28/6 1

29 Összegzés 29/6 1   a magyar lakosság körében viszonylag magas presztízsűek az iparművészeti szakmák   nagyfokú az információhiány és a fogalomzavar az iparművészeti szakmákkal kapcsolatosan   a magyar lakosság fontosnak tartja a vizuális kultúrát az ország mindennapi kultúrájában   a lakberendezés területén a legfontosabb a minőségi tárgykultúra, itt találkoznak leginkább az iparművészettel   a passzív és aktív iparművészeti fogyasztást, illetve az iparművészettel kapcsolatos ismereteket az iskolai végzettség befolyásolja leginkább

30 30/6 1 Az iparművészet területein működő alkotók változásban lévő helyzete, a szakma átalakulása 2005 2005

31 TARTALOM 31/6 1 1. 1.identitás, vélekedések a szakmáról és saját szakmai tevékenységről 2. 2.az iparművészet felvevőpiaca munkához jutás a megrendelők és potenciális ügyfelek nehézségek 3. 3.vélekedések a szakma szerepével kapcsolatosan 4. 4.jövőbeli kilátások

32 KUTATÁSI PARAMÉTEREK 32/6 1 Időpontok Időpontok: 2001. június; 2005. szeptember Módszer Módszer: személyes, kérdőíves megkérdezés Minták Minták: a Magyar Iparművészeti Egyetemen végzettek (és a FISE taglistájából) arányosan vett 270, illetve 200 fő Megbízó Megbízó: Magyar Iparművészeti Egyetem

33 választotta (%)* 20012005 kézműves iparművészet (kisebb szériás) 2929 vizuális kommunikáció (grafika, fotó, animáció, reklám, stb.) 4729 építészet, belsőépítészet, környezettervezés 2023 textil, divattervezés 1621 formatervezés (nagyobb szériás termék design) 1817 iparművészei oktatás1817 szilikát1014 ipari formatervezés98 egyéb iparművészeti (design) jellegű tevékenység 1512 nem iparművészeti tevékenység1012 33/61 *A százalékos adatok összege meghaladhatja a 100-at, mert egy kérdezett több választ is említhetett. Szakmai önbesorolás a megkérdezettek 47%-a egynél több területet említett

34 Megélhetés fő forrása 34/61 a pályakezdők körében az átlagnál magasabb a nem iparművész tevékenységből élők aránya

35 Mely ismeretek, illetve készségek elsajátításának látja hasznát szakmai munkájában abból, amit a főiskolai/ egyetemi képzés során kapott? 35/6 1 szakmai, tervezési ismeretek82% kreativitás fejlesztése 81% műveltségi ismeretek71% feladat és problémamegoldó képesség70% elméleti és gyakorlati szakismeretek68% ízlés, minőségérzés kialakítása68% 2001-hez képest   nőtt a számítógépes ismeretek hasznosságának megítélése   csökkent a szakmai-, tervezési ismeretek és az elméleti szakismeretek hasznosságának megítélése képzése során nem kapott ilyen ismereteket:   önmenedzselési ismeretek28%   gazdasági, kereskedelmi ismeretek26%   számítógépes ismeretek24%

36 Mi kell a szakmában való érvényesüléshez? 36/6 1 tehetség, kreativitás83% önmenedzselési képesség81% szakmai ismeretek72% kommunikációs készség72% társadalmi, gazdasági kapcsolatok70% 2001-hez képest emelkedett a nyelvtudás fontosságának megítélése minél fiatalabb valaki, annál fontosabbnak tartja a tehetséget, kreativitást, a piaci, gazdasági és számítástechnikai ismereteket   a kreativitás fejlesztésével elégedettek   az iparművészek több mint egynegyede nem kapott önmenedzselési ismereteket

37 Külföldi szakmai gyakorlat, tanulmányi ösztöndíj 37/61 minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy rendelkezik külföldi tapasztalattal

38 Általános szakmai elégedettség 20012005 nagyon elégedett28%13% elégedett33% is-is27%39% elégedetlen9%13% nagyon elégedetlen3%2% átlagpont (1;100)69 pont61 pont 38/61   a kérdezettek 64%-a újra ugyanazt, 23%-a rokon szakmát választana   6% tervezi jelen helyzetében a pályamódosítást

39 Ön örülne, ha gyermeke is az iparművész szakmát választaná? 39/6 1

40 A szakmai rutinmunka és kreativitást igénylő munka aránya 40/61 az iparművészek elsősorban hivatásnak (33%) művészetnek (30%) mesterségnek (18%) tekintik szakmai tevékenységüket

41 Szakmai kapacitás kihasználtsága 20012005 nagyon magas fokú20%12% magas fokú24%17% közepes33%38% alacsony fokú15%17% nagyon alacsony fokú6%15% átlagpont (1;100)59 pont48 pont 41/61 a szakmai kapacitás kihasználtsága csökkent

42 TARTALOM 42/6 1 1. 1.identitás, vélekedések a szakmáról és saját szakmai tevékenységről 2. 2.az iparművészet felvevőpiaca munkához jutás a megrendelők és potenciális ügyfelek nehézségek 3. 3.vélekedések a szakma szerepével kapcsolatosan 4. 4.jövőbeli kilátások

43 Milyen módon lehet munkához jutni? (százalékos megoszlás) 43/6 1

44 Kik az Ön leggyakoribb megrendelői? (százalékos megoszlás) 44/61

45 Hol lát új felvevőpiacot, megrendelési lehetőséget szakmája számára? (választotta, %) civil szférában68% civil szférában68% médiában50% a rekreáció-szórakoztatás területén41% banki szférában34% oktatásban31% szolgáltatásban 31% telekommunikációban26% kommunális intézményekben23% egészségügyben13% közlekedésben12% 45/6 1 *A százalékos adatok összege meghaladhatja a 100-at, mert egy kérdezett több választ is említhetett.

46 Mi jelenti munkájuk során a legnagyobb nehézséget? (választotta, %)  alacsony honoráriumok61%  a szakmai megbecsülés hiánya60%  kevés megrendelés57% 46/6 1 2001-hez képest a helyzet a következő területeken romlott   megrendelés hiánya   szakszerűtlen vezetés   nem szakképzett tervezők alkalmazása   szellemi alkotások védelmének hiánya javult   nemzetközi kifutási lehetőségek   megrendelőtől eltérő ízlés   kreativitást nem igénylő megrendelések

47 Mi az, ami a leginkább segítené szakmai működésüket? (a három leggyak r abban említett válasz) átlag (1-3)* említette (%) gyártók támogatása designer alkalmazása esetén1,6933 egyéni projektek támogatása1,8837 adókedvezmény2,2032 47/61 * Minél közelebb van az átlagpont az 1-hez, annál inkább segítené az adott dolog a szakmai működést a megkérdezettek véleménye szerint.

48 TARTALOM 48/6 1 1. 1.identitás, vélekedések a szakmáról és saját szakmai tevékenységről 2. 2.az iparművészet felvevőpiaca munkához jutás a megrendelők és potenciális ügyfelek nehézségek 3. 3.vélekedések a szakma szerepével kapcsolatosan 4. 4.jövőbeli kilátások

49 Fontos-e az embereknek az iparművészet, a design, az építészet? (százalékos megoszlás) 49/61

50 Ön mit tekint a magyar környezetkultúra legnagyobb problémájának? (spontán válaszok) 50/6 1   közízlés hiánya, érdektelenség, igénytelenség40%   pénzhiány, megrendelések hiánya16%   műveletlenség, művészeti oktatás hiánya12%   minőség hiánya, tömegáruk dömpingje10% megoldási javaslatok: oktatás, iskolai nevelés24% pénz, anyagi támogatás10% szakma presztízsének emelkedése10%

51 Ön szerint mi (lenne) az iparművészek szerepe ma Magyarországon? (spontán válaszok) 20012005 ízlésformálás és fejlesztés, vizuális kultúra megteremtése 7337 környezeti harmónia megteremtése 1430 iparfejlesztés, az ipar és a művészet összekapcsolódását elősegíteni 713 szemléletváltás és trendteremtés39 értékteremtés, hagyományőrzés 196 hazai formakultúra megismertetése Magyarországon 44 egyedi tárgyak készítése-4 hazai formakultúra megismertetése a világban22 a tömegtermelés kiszorítása -1 más szerep04 nincs szerepük 06 nem tudja, nem válaszol68 51/61 konkrét feladatok, melyek megoldásában az iparművészek érdemi szerepet vállalhatnak: (spontán válaszok) környezet és városkép-alakítás(31%) tárgytervezés(11%) ízlésformálás(10%)

52 A lakosság fontosabbnak tartja a vizuális kultúrát, mint azt az iparművészek gondolják 52/6 1 A közízlés hiányát tekintik a magyar környezetkultúra legfőbb problémájának, amit az oktatás, művelődés eszközével oldanának meg. Aziparművészet konkrét feladatai a város- arculat kialakításban, környezettervezésben látják Az iparművészet konkrét feladatai a város- arculat kialakításban, környezettervezésben látják.

53 TARTALOM 53/6 1 1. 1.identitás, vélekedések a szakmáról és saját szakmai tevékenységről 2. 2.az iparművészet felvevőpiaca munkához jutás a megrendelők és potenciális ügyfelek nehézségek 3. 3.vélekedések a szakma szerepével kapcsolatosan 4. 4.jövőbeli kilátások

54 54/6 1

55 55/6 1 önmaga megítélése szakma megítélése (átlagpont, 1,7)° 10 évvel ezelőtt társadalmi presztízs4,094,74 anyagi presztízs3,384,50 jelenleg társadalmi presztízs4,244,58 anyagi presztízs3,383,98 10 év múlva társadalmi presztízs5,495,50 anyagi presztízs5,205,39 ° Minél magasabb az átlagpont, annál magasabbnak ítélik a válaszadók az adott presztízst. 2001-ben mind magukat, mind szakmájukat magasabb társadalmi és anyagi presztízsűnek ítélték

56 Összegzés 56/6 1   az iparművészek helyzete alapvetően nem változott 2001 óta.   az iparművészek legfőbb megrendelői a magánszemélyek, a civil szféra   informális úton jutnak a leggyakrabban megrendeléshez, de formális úton várják a jövőben a segítséget   a magyar környezetkultúra legfőbb problémájának a közízlés hiányát tartják   bizakodóan tekintenek a szakma és saját jövőjük elé


Letölteni ppt "1/61 Az iparművészettel szembeni fogyasztói elvárások 2005."

Hasonló előadás


Google Hirdetések