Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hogyan építsünk föl egy kutatási tervet? Az adatgyűjtés gyakorlati kérdései.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hogyan építsünk föl egy kutatási tervet? Az adatgyűjtés gyakorlati kérdései."— Előadás másolata:

1 Hogyan építsünk föl egy kutatási tervet? Az adatgyűjtés gyakorlati kérdései

2 Az eldöntendő kérdések Kiket? Kik legyenek a résztvevők, hány résztvevőt toborozzunk? Kiket? Kik legyenek a résztvevők, hány résztvevőt toborozzunk? Mit és hol? Milyen körülményeket válasszunk az adatgyűjtéshez? Földrajzilag hol legyen az adatgyűjtés? Hány helyszínt válasszunk? Mit és hol? Milyen körülményeket válasszunk az adatgyűjtéshez? Földrajzilag hol legyen az adatgyűjtés? Hány helyszínt válasszunk? Mikor? Mikor kezdjünk hozzá, és meddig tartson? Mikor? Mikor kezdjünk hozzá, és meddig tartson?

3 Reprezentatív minták A populáció bármely tagjának azonos esélye legyen arra, hogy bekerül a mintába A populáció bármely tagjának azonos esélye legyen arra, hogy bekerül a mintába Egyszerű véletlen mintavétel Egyszerű véletlen mintavétel Mintavételi keret Mintavételi keret Ha kiválasztottak közül némelyek nem működnek, a pótrésztvevőket is az eredeti eljárással válasszuk ki Ha kiválasztottak közül némelyek nem működnek, a pótrésztvevőket is az eredeti eljárással válasszuk ki Nem biztos, hogy a mintám végül tükrözi pl. a minta nemi arányait, az egyes szegmensek arányait, stb.  összetettebb mintavételi eljárásra lehet szükség Nem biztos, hogy a mintám végül tükrözi pl. a minta nemi arányait, az egyes szegmensek arányait, stb.  összetettebb mintavételi eljárásra lehet szükség

4 Nem valószínűségi minták Kényelmi minták Kényelmi minták Célzott minták, vagy elméleten alapuló minták Célzott minták, vagy elméleten alapuló minták Hólabdázás Hólabdázás Kvótás mintavétel – nem feltétlenül reprezentatív, de lehet kombinálni a véletlen mintavétellel Kvótás mintavétel – nem feltétlenül reprezentatív, de lehet kombinálni a véletlen mintavétellel

5 Tájékozott beleegyezés A résztvevőket tájékoztatni kell, mi vár rájuk, és explicit beleegyezésük követelmény A résztvevőket tájékoztatni kell, mi vár rájuk, és explicit beleegyezésük követelmény Megtévesztés esetén utólagos tájékoztatás kötelező és hasznos Megtévesztés esetén utólagos tájékoztatás kötelező és hasznos Értékes információhoz juthat a kutató az eljárás olyan összefüggéseiről, amelyekre nem gondolt Értékes információhoz juthat a kutató az eljárás olyan összefüggéseiről, amelyekre nem gondolt Kiderülhet, ha a résztvevő átlátott a szitán, miáltal érvénytelen a tőle kapott adat Kiderülhet, ha a résztvevő átlátott a szitán, miáltal érvénytelen a tőle kapott adat Az utólagos tájékoztatás etikai szempontból nem teljesen megnyugtató Az utólagos tájékoztatás etikai szempontból nem teljesen megnyugtató

6 Bejutás a terepre Gyerekek megfigyelése – pedofília Gyerekek megfigyelése – pedofília Bevásárlóközpont – menedzsment ellenkezése Bevásárlóközpont – menedzsment ellenkezése A bejutás módszerei A bejutás módszerei Hasznos, ha a terepért felelős vezetőkkel, emberekkel megbeszéljük az elképzeléseinket, terveinket Hasznos, ha a terepért felelős vezetőkkel, emberekkel megbeszéljük az elképzeléseinket, terveinket Bevonódnak, készségesebbek lesznek Bevonódnak, készségesebbek lesznek Jó ötleteket adhatnak a kivitelezéshez, sőt, talán még a kutatáshoz is Jó ötleteket adhatnak a kivitelezéshez, sőt, talán még a kutatáshoz is Mindenképpen célszerű formális írásos kéréssel fordulni, s erre formális írásos engedélyt kapni. Ez sok időt is igényelhet, ezért célszerű azonnal nekilátni, amint körvonalazódott a kutatásunk Mindenképpen célszerű formális írásos kéréssel fordulni, s erre formális írásos engedélyt kapni. Ez sok időt is igényelhet, ezért célszerű azonnal nekilátni, amint körvonalazódott a kutatásunk

7 A nemi állandóság vizsgálata

8 A főbb kockázatok, amikkel számolni kell Fizikai bántalmazás Fizikai bántalmazás Lelki trauma akár tényleges erőszak vagy erőszakkal fenyegetés nyomán, akár attól, ami feltárul a kutatás során Lelki trauma akár tényleges erőszak vagy erőszakkal fenyegetés nyomán, akár attól, ami feltárul a kutatás során Kompromittálódhatunk egy szituációban, megvádolhatnak nem helyénvaló magatartással Kompromittálódhatunk egy szituációban, megvádolhatnak nem helyénvaló magatartással Fokozott mértékű általános kockázat: utazás, fertőzés, baleset Fokozott mértékű általános kockázat: utazás, fertőzés, baleset

9 Bennfentes kutatás Előnye, hogy jól ismerjük a terepet, el tudjuk kerülni azokat a csapdákat, amibe egy külső kutató valószínűleg beleesne Előnye, hogy jól ismerjük a terepet, el tudjuk kerülni azokat a csapdákat, amibe egy külső kutató valószínűleg beleesne Előnye, hogy ha sikeres és a szervezet számára értékes dolog jön ki a kutatásból, az jót tesz a karrierünknek Előnye, hogy ha sikeres és a szervezet számára értékes dolog jön ki a kutatásból, az jót tesz a karrierünknek Kockázata, hogy túlságosan involváltakká válunk Kockázata, hogy túlságosan involváltakká válunk Kockázata a szerepkonfliktus (pl. alacsony státus esetén a magasabbak nem vesznek komolyan, magasabb esetén az alacsonyabbak gyanakszanak) Kockázata a szerepkonfliktus (pl. alacsony státus esetén a magasabbak nem vesznek komolyan, magasabb esetén az alacsonyabbak gyanakszanak) Kockázata, hogy etikai problémák merülhetnek föl Kockázata, hogy etikai problémák merülhetnek föl

10 Pilóta Próba-kutatás, azzal a céllal, hogy kijöjjenek a projekt hibái, a kivitelezés várható bökkenői Próba-kutatás, azzal a céllal, hogy kijöjjenek a projekt hibái, a kivitelezés várható bökkenői Rögzített kutatási terv esetén gyakorlatilag elengedhetetlen Rögzített kutatási terv esetén gyakorlatilag elengedhetetlen Egyik tipikus megoldás: azonosan kiválasztott, de kicsi mintán végezzük el a vizsgálatot Egyik tipikus megoldás: azonosan kiválasztott, de kicsi mintán végezzük el a vizsgálatot Vigyázzunk, hogy a fő vizsgálatot ne szennyezze a pilóta, szigorúan válasszuk el az adatokat és a résztvevőket Vigyázzunk, hogy a fő vizsgálatot ne szennyezze a pilóta, szigorúan válasszuk el az adatokat és a résztvevőket

11 Pilóta Az elővizsgálat terjedjen ki a fő vizsgálat minden aspektusára, pl. Az elővizsgálat terjedjen ki a fő vizsgálat minden aspektusára, pl. Van-e probléma a kérdések, instrukciók megértésével? Van-e probléma a kérdések, instrukciók megértésével? A feladatok nem túl könnyűek vagy túl nehezek? A feladatok nem túl könnyűek vagy túl nehezek? Utólagos megbeszélés a pilóta résztvevőivel nagyon tanulságos Utólagos megbeszélés a pilóta résztvevőivel nagyon tanulságos Az adatgyűjtésen túl a későbbi feldolgozást is teszteljük le Az adatgyűjtésen túl a későbbi feldolgozást is teszteljük le

12 Az adatgyűjtés Ahány kutatás annyiféle Ahány kutatás annyiféle Létfontosságú gyakorlati teendők, amiket már a pilóta alatt be kell lőni: Létfontosságú gyakorlati teendők, amiket már a pilóta alatt be kell lőni: Eldönteni, mi a legegyszerűbb, szükséges, de elégséges technika Eldönteni, mi a legegyszerűbb, szükséges, de elégséges technika Eldönteni, hogyan fogom elemezni az adatokat (pl. szükség van-e a hangfelvételek teljes körű átírására) Eldönteni, hogyan fogom elemezni az adatokat (pl. szükség van-e a hangfelvételek teljes körű átírására) Ellenőrzőlista ahhoz, hogy az adatfelvétel zökkenőmentes legyen Ellenőrzőlista ahhoz, hogy az adatfelvétel zökkenőmentes legyen

13 Példa ellenőrzőlista egy hangfelvételhez Erőlködés nélkül tudom kezelni? Erőlködés nélkül tudom kezelni? Van velem csere elem? Van velem csere elem? Van velem tartalék kazetta? Van velem tartalék kazetta? Működik a diktafon? Működik a diktafon? A mikrofon elég jó minőségű felvételt készít a tervezett körülmények között? A mikrofon elég jó minőségű felvételt készít a tervezett körülmények között? Megvan a reflexem, hogy figyeljek a diktafon elindítására, kazettafordításra vagy cserére? Megvan a reflexem, hogy figyeljek a diktafon elindítására, kazettafordításra vagy cserére? Megvan a dokumentált rendszerem arra, hogy miként címkézem fel a rögzített anyagokat, milyen azonosítóval látom el az átiratokat, jegyzeteket, stb.? Megvan a dokumentált rendszerem arra, hogy miként címkézem fel a rögzített anyagokat, milyen azonosítóval látom el az átiratokat, jegyzeteket, stb.?

14 B terv Bármilyen jól ki is kalkuláltuk a szükséges időt és kapacitást, mindig előállhat olyan helyzet, hogy határidőre nem lehet befejezni a teljes projektet Bármilyen jól ki is kalkuláltuk a szükséges időt és kapacitást, mindig előállhat olyan helyzet, hogy határidőre nem lehet befejezni a teljes projektet Legyen előre eltervezve egy egyszerűsített, rövidített B terv, amit 100 % biztonsággal végig tudunk vinni, ha bekövetkezne valami váratlan akadály Legyen előre eltervezve egy egyszerűsített, rövidített B terv, amit 100 % biztonsággal végig tudunk vinni, ha bekövetkezne valami váratlan akadály

15 A katasztrófaelhárítás Előfordulhat, hogy az eredeti kutatási terv egészében összeomlik Előfordulhat, hogy az eredeti kutatási terv egészében összeomlik Ne essünk kétségbe, és főleg ne adjuk föl, vagy ne folyamodjunk csaláshoz Ne essünk kétségbe, és főleg ne adjuk föl, vagy ne folyamodjunk csaláshoz Készítsünk leltárt arról, amink van Készítsünk leltárt arról, amink van Fogalmazzuk át az eredeti kutatási kérdéseinket úgy, hogy azokra abból az akár kevés adatból is kapjunk valami választ, vagy pontosabb kutatási kérdéseket tudjunk megfogalmazni egy újabb projekt számára Fogalmazzuk át az eredeti kutatási kérdéseinket úgy, hogy azokra abból az akár kevés adatból is kapjunk valami választ, vagy pontosabb kutatási kérdéseket tudjunk megfogalmazni egy újabb projekt számára Mutassuk be a folyamatot, ami a katasztrófához vezetett, és a gondolatmenetet, amivel a megválaszolható kérdésekhez eljutottunk Mutassuk be a folyamatot, ami a katasztrófához vezetett, és a gondolatmenetet, amivel a megválaszolható kérdésekhez eljutottunk Elemezzük, milyen körülmények vezettek ide és miként kerülhetők el egy újabb nekifutás esetén Elemezzük, milyen körülmények vezettek ide és miként kerülhetők el egy újabb nekifutás esetén Az így, becsületesen és alaposan feldolgozott anyag még mindig értékes tud lenni, megéri a fáradságot Az így, becsületesen és alaposan feldolgozott anyag még mindig értékes tud lenni, megéri a fáradságot

16 Irodalom Henry, G.T. (1990) Practical Sampling. London and Thousand Oaks, CA: Sage Henry, G.T. (1990) Practical Sampling. London and Thousand Oaks, CA: Sage Howard, K. Sharp, J.A., and Peters, J. (2002) The Management of a Student Research Program. 3rd edition. Aldershot: Gower Howard, K. Sharp, J.A., and Peters, J. (2002) The Management of a Student Research Program. 3rd edition. Aldershot: Gower Knight, P.T. (2002) Small-scale Research: Pragmatic inquiry in social science and the caring professions. London and Thousand Oaks, CA: Sage Knight, P.T. (2002) Small-scale Research: Pragmatic inquiry in social science and the caring professions. London and Thousand Oaks, CA: Sage


Letölteni ppt "Hogyan építsünk föl egy kutatási tervet? Az adatgyűjtés gyakorlati kérdései."

Hasonló előadás


Google Hirdetések