Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
"Jobban szeretek igaz dolgokkal
megütközést kelteni, mint hízelgéssel tetszést aratni." (Seneca) Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
2
Külföldi szakértői konferenciák tapasztalatairól
A szakértői konferenciákon sokrétű információ- és tapasztalatcsere zajlik. Tabuk nélküli esetismertetések és szakmai problémák szerepelnek témaként. A szakértői társadalmat foglalkoztató kérdésekről is szó esik, legalább az egyesület közgyűlésén, vagy a programok során. Itthon miért csak a folyosókon, szünetekben, beszélgetés közben jönnek elő a problémák? Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
3
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Kérdések, problémák Kompetencia rendelet és annak módosítási lehetőségei (Szakterület Felülvizsgáló Bizottság, Kamara útján) A Be. módosítása és annak hatásai Szakértők érdekeivel és érdekvédelmével kapcsolatos kérdések (díjrendelet, költségek, személyi és tárgyi feltételek, követelmények a Kamarával és a felügyelő hatósággal szemben, egységes fellépés?) Szükséges-e ennyi hazai, egymással konkurráló rendezvény, vagy az erőinket a legnívósabbra kellene koncentrálni Stb. Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
4
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Condita decrescit, vulgata scientia crescit Bánk József: 3500 latin bölcsesség Az elrejtett tudás csökken, a másokkal közölt gyarapszik. Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
5
MODERN ELEKTRONIKUS JÁRMŰRENDSZEREK VIZSGÁLATA KONKRÉT ESET KAPCSÁN
6
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Nec me pudet fateri nescire quod nesciam (Cicero) Nem szégyellem bevallani, ha valamit nem tudok Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
7
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Az előadás célja: annak érzékeltetése, hogy a szakértők munkája az elektronika térhódításával változni fog, ill. változnia kell-e és hogyan, valamint a szakember (örökös) fontosságának a kiemelése, a rutin, mechanikus vizsgálatokkal és gondolkodással szemben Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
8
Az elektronikai ipar robbanásának eredménye
Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
9
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Hogyan érzékeli az ügyfél az elektronika jelenségét? - Az elektronika a háttérben dolgozik, vezérel. - Akkor tudatosul, ha a hiba megjelenik A hiba hagyományos módszerekkel nem javítható, a gépkocsit (általában) a szervizbe kell szállítani Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
10
Modern elektronikus járműrendszerek
Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
11
Szabályozókörök működése a gépkocsiban
Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
12
Vezérlőegység Can busszal
Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
13
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Mikrokontroller Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
14
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
A mikrokontroller áll: - számítóegységből (CPU), - időgenerátorból, - analóg-digitális átalakítóból, - kommunikációs egységből, adattároló egységből : írótároló (ROM) kiolvasótároló (RAM) elektronikusan törölhető és programozható tárolóból (EEPROM) Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
15
Légzsák vezérlőegység
Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
16
Az elektronikus rendszer jellemzői
Központi információ feldolgozás (vezérlőegység, ECU) Adatfelvétel Működtetés Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
17
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Vizsgáló csatlakozó Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
18
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Az elektronikai rendszer jellemzői: A járművek működési sokoldalúsága csak mikroszámítógép technológiával oldható meg. Lényeges a szoftver minősége. Az elektronika információ által vezérelt, valós idejű feladatokat valósít meg. A lehetséges bemeneti adatkombinációk lehetősége végtelen. Az ECU-k alapműveletként tartalmazzák az integrált hiba- felismerési mechanizmust és a diagnosztikai lehetőséget. Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
19
Diagnosztika, a vezérlőegyég kikérdezése történhet:
Tárolt hibák (esetleg a hiba idején fennálló peremfeltételekkel együtt) kiolvasása. Működési jellemzők, információk beolvasása a vezérlőegységen keresztűl, majd a tesztrendszerek felé kiadása és ezáltal a valós folyamattal összehasonlítás. A tesztműszeren keresztűl az aktuátorok vezérlése. Ezáltal a hiba útja a vezérlőegységtől a csatlakozón és a kábeleken keresztűl az aktuá- torig, az elemek kiszerelése nélkül azonosítható. Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
20
Az eredményes műhelyi diagnosztika függ:
- a rendszerleírás -a diagnosztikai eljárás (szoftver) - a hibatároló egység a műhely vezérlőegységhez viszonyított diagnosztikai felszereltségének teljességétől Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
21
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Meghibásodási ráta túlterhelés normálterhelés - korai meghibásodás idő - állandó meghibásodás - természetes elhasználódás miatti meghibásodás Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
22
Az elektronikus elem cserélendő
- ha látható külső károsodása van, vagy - túl magas hőmérsékleten üzemelt (égés a motor térben), vagy - az elemek vízben áztak Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
23
OBD, EOBD rendszerekről néhány szó
Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
24
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Néhány szó az OBD_ről Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
25
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
26
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Esetismertetés Kistehergépkocsin, a vevő kívánságára kiegészítő fülkefűtés beszerelése, termosztát beépítése a fülke komfortosításához Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
27
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Esetismertetés Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
28
Szerviz hibamegállapítása
- állófűtést a műszerfalról (nem a motortérből) kötötték le, az állófűtés huzalán észlelt beégési nyomok a huzal nagy áramterhe- lésére utalt, miáltal az állófűtés a számítógéptől az áramot elvette és a vezérlés tönkrement, az állófűtés reléje rendellenes zörejt ad, gyanú merült fel, hogy a relétől visszáram indult és ez is elrontotta az elektronikát, az állófűtés átkötése, kiiktatása után a gépkocsi a kicserélt elektroni- val üzemképes. Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
29
Szerviz következtetése
A hiba oka a kiegészítő fűtés beszerelése, amelyet nem ők végeztek és ezért a gépkocsi kiadását csak az elektronika árának kiegyenlítése után szándékozták elvégezni. Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
30
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
A bíróság kérdései Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
31
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Vizsgálatok - a beépített fűtés kapcsolásának, működésének vizsgálata - a motorvezérlő elektronikus rendszer vizsgálata - az indítási egység vizsgálata Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
32
Beépített fűtés vizsgálata
Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
33
Beépített fűtés vizsgálata
A kiegészítő fűtés reléje meghibá- sodott, a relé bekötése kapcsán a motorvezérlő egységet túláram nem tehette tönkre. Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
34
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Kérdés: Miért ment tönkre a motor vezérlő elektronika? Mi okból kellett kicserélni? A megoldás kérdése: Tönkrement-e egyáltalán az elektronika, indokolt volt-e a háromszori cseréje? Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
35
Motor vezérlő elektronika vizsgálata
Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
36
A motor-elektronika vizsgálatának eredménye
-a motor vezérlő elektronika működőképes - kérdés, hogy az indításgátlóval is működőképes-e Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
37
Az indításgátló vizsgálata
Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
38
Betanítható-e az indító rendszer az eredeti kulcsok felismerésére?
A kulcsok betaníthatóak voltak, a gépkocsi a kikta- tott és hibás kiegészítőfű- tés relé nélkül jól működött Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
39
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Következtetés A hiba nem a motorvezérlőegységben és nem az indítás- védelemben, vagy a kulcsokban keresendő! Akkor mi volt a hiba ? Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
40
Információk a hiba hipotézis felállításához
- A bejelentett hibák reggeli indításkor jelentkeztek. A hiba ideiglenes elhárítása után az indításgátló ellen- örző lámpája többször működésbe lépett. Az indításgátló és a kigészítő fűtés reléje egymáshoz viszonylag közel került beépítésre. - Az indításgátló működési elve Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
41
A szakértői vélemény összefoglalása
Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
42
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Nec me pudet fateri nescire quod nesciam (Cicero) Nem szégyellem bevallani, ha valamit nem tudok Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
43
Tudomásom szerint a gépkocsi azóta is üzemel!
Szakértői megjegyzés Természetesen a szakértői vélemény megállapítását az támasztja alá legjobban, ha a gépkocsi a hibás relé kiiktatásával hibamentesen üzemel tovább. Ezért a második szemlén azt javasoltuk, hogy a gépkocsival közlekedjenek tovább és ha a hiba jelentkezik, akkor újabb hibamegállapítás válhat szükségessé. Tudomásom szerint a gépkocsi azóta is üzemel! Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
44
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Tanulságok - A szakértő és gondolkodása komolyabb esetekben fontosabb, mint a gyártói protokoll vizsgálat. Minden komplex vizsgálat előtt a teljes (rész)rendszer működés átgondolása szükséges. Ezt kövesse csak a rutinszerű vizsgálat. Fontos a vizsgálat előtt a hibajelenség pontos, ellentmondásmentes megismerése, „leírattatása”, a szakszerűtlen megállapítások és vélt hibajelenségek kiszűrése. Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
45
Aki a tudományban előrehalad, de erkölcseiben hibázik,
Qoi proficit in litteris et deficit in moribus, plus deficit, quam proficit Szent Ágoston Aki a tudományban előrehalad, de erkölcseiben hibázik, többet árt, mint használ. Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
46
A járműelektronika és az iü. szakértő
A szakértő a hibatárolóből kiolvasott hibák alapján vélelmezheti az elektronikával vezérelt szerkezeti egység működését. Ehhez kell a hozzávaló szaktudás és műszerezettség. Kérdés: szoftver ellenőrzés is szükséges-e (elvégezhetetlen), vagy csak a szakértő csak annyit mondhat: a hibatároló hibát nem jelez (ez nem azonos azzal, hogy nincs hiba a berendezésben – szoftver kérdés). A jármű elektronikai rendszerekben működés közben lehet hiba, ill. hibás működés akkor is, ha a hibatárolóban nincs hiba tárolva (hibajelzés nincs). A rendelkezésre álló egyéb adatok felhasználása,hiszen véleményt adni kell! - A vizsgálatok időigénye, hasonlóan a szoftver szakértők esetéhez. Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
47
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
48
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
49
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Köszönet: - azoknak, akik megtiszteltek figyelmükkel és Aulich Nándor mérnök úrnak, aki a vizsgálatoknál és az előadásra készülés során önzetlenül támogatott ötleteivel az Eberspeicher, Webasto, Citroen segítőkész szakembereinek, akik dokumentációkkal segítettek Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
50
Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Köszönöm a figyelmet! Tatai Konferencia november 23-24 Dr. Lovász Zoltán igazságügyi gépjármű szakértő
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.