Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Globális nevelés: új szemlélet az oktatásban?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Globális nevelés: új szemlélet az oktatásban?"— Előadás másolata:

1 Globális nevelés: új szemlélet az oktatásban?
Galambos Attila, Zöld Fiatalok Egyesület, Jövőkereső konferencia, Pécs, Október 20.

2 Globális problémák 1,2 milliárd ember él teljes szegénységben
1,1 milliárd embernek nincs tiszta ivóvize Több mint 800 millió ember fekszik le minden nap éhesen 8000 ember hal meg naponta AIDS-ben A világ felnőtteinek egyötöde analfabéta Évente több tízezer ember kerül menekült, migráns státuszba Jelenleg 100 millió akna fekszik a föld alatt több mint 60 országban Multinacionális cégek gazdasági hatalma (Bakan, Went) Szabadságjogok értelmezése, értékelés (Sen) Háttér: Frida Balázs: A világ 12 problémája és amit te tehetsz. Budapest, HAND-Anthropolis, 2007

3 Problémák racionalizálása
- Tudósok munkája (Konrad Lorenz, Rachel Carson, A. Huxley, Stephen Hawking, A. Sen, Albert Einstein, D. Singer) 60-as évek civil mozgalmai 1972, Stockholm ENSZ-konferencia 1987, Közös jövőnk jelentés (Környezet és Fejlődés Világbizottság) 1990, Lisszabon, Európai Tanács (Európai Központ a Globális Egymásrautaltságért és Szolidaritásért) 1992, Rio de Janeiro, ENSZ konferencia 2000, Millenniumi Fejlesztési Célok 2002, Maastrichti deklaráció 2003, oktatási törvény módosítása

4 Oktatásügy, hiányosságok
Globális problémák átfogó oktatásának hiánya Nincs környezeti nevelési program Hagyományos (frontális) oktatási rendszer alkalmatlansága Pedagógusok felkészületlensége Diákok több szintű meghatározottsága (szocializációs színterek, gazdasági háttér)

5 Célok Környezeti nevelés: „a környezeti tudatformálás eredményeképpen a természeti és emberi környezet állapotában tartós és megalapozott javulás következzék be” Globális nevelés: „Globális nevelés olyan nevelés, amely kinyitja az emberek szemét, kitárja lelküket a világ realitásai felé és ráébreszti őket, hogy létrehozzanak egy olyan világot, melyben az igazság, a méltányosság és az emberi jogok mindenki számára elérhetőek.”

6 A globális nevelés részterületei (a maastricti deklaráció és a HAND Globális Nevelés Munkacsoport nyomán) Oktatás és képzés a fejlődésért / nemzetközi fejlesztési képzés, szolidaritásra nevelés Emberi jogi oktatás Fenntarthatóságért nevelés Békére nevelés Interkulturális tanulás / kultúrák, vallások közötti megértés Polgárrá nevelés Nemek közötti egyenlőség Népesedési és egészségre nevelés Médiaoktatás / reklámkritikus, környezettudatos vásárlóvá nevelés, fogyasztóvédelmi képzés Környezeti nevelés, környezettudatosságra nevelés / állatvédelem

7 Módszertan Civil szervezetek munkája (eddig Budapesten és Pécsett)
45 perces óra helyett alternatív időhasználat (epocha, projektfoglalkozások) Több facilitátor (képzett, környezeti és társadalmi problémákkal foglalkozó facilitátor + tanár) Nem formális oktatás Kooperatív módszerek Projekt módszerek Közösségi gyakorlatok

8 Eredmények I Oktatócsomagok:
- Berecz Ági szerk.: Globális nevelés Oktatócsomag fiatalok iskolai és iskolán kívüli neveléséhez. Pécs, Zöld-Híd Alapítvány, 2006. - Barta Geza, Blaho Gyorgy szerk.: Globalizációs túlélőkönyv középiskolásoknak. Budapest, Anthroplis, 2007. - Simonyi Gyula: szerk.: Igazán szeretne egy gyermek nálunk és most megfoganni? Budapest, BOCS Alapítvány, 2008. - Balogh, Jagodics, Kökényesi: Tükörben a Világ játékgyűjtemény. Budapest, Zöld Fiatalok Egyesület, 2008. - Mi közöd hozzá? – Oktatócsomag. Budapest, Artemsszió Alapítvány, 2009.

9 Eredmények II Oktatási tevékenységek, központok:
- Ökokuckó – Zöld-Híd Alapítvány Tükörben a Világ program - ZöFi (2006) HAND Globális Nevelés Munkacsoport (2008) Globális Nevelés Tudásközpont – Anthropolis (2008) Globális értékek – nevelés egy igazságosabb és egyenlőbb világért – Zöld-Híd Alapítvány ( ) Iskolák a világért – Artemisszió Alapítvány ( ) Az vagy amit megteszel – ZöFi, Pécs ( )

10 Nehézségek Rövidtávú programok Nehezen megoldható finanszírozás
Tanárok „visszakövetése” nehezen megoldható Diákok érdeklődését fel lehet kelteni, de megtartani nehezebb Hagyományos oktatási rendszerben a módszer ereje elvész Kevés a képzett globális nevelő, akik használható metodológiával dolgoznak Nehéz átlátni a program jelenlegi állapotát

11 Jövőkép Egységes szakmai színtér (vidéken is)
Globális nevelők akkreditált képzése Hosszú távú, országos programok Közvetlenebb kapcsolatok az iskolákkal


Letölteni ppt "Globális nevelés: új szemlélet az oktatásban?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések