Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Pedagógiai értékelés Levelező 2015. szeptember 26.
Einhorn Ágnes Miskolci Egyetem BTK Tanárképző Intézet
2
Tantárgyi leírás: http://www.tanarkepzo.hu/dok_ea
Tanárképző Intézet Kurzusok és vizsgák
3
Tematika Az értékelés fogalma, tárgya, a mérés és az értékelés kapcsolata Az osztálytermi mérés funkciói: a szummatív, a formatív és a diagnosztikus értékelés; vizsgák és az osztálytermi mérés különbségei Fejlesztő értékelés, a fejlesztő értékelés eszközei, a portfólió típusú értékelés Fejlesztő attitűd a minősítő értékelésben: az osztályzás problémái, a szöveges értékelés gyakorlata
4
5. A vizsgaminőség és a feladatminőség kritériumai
6. A nyitott feladatok értékelése: az értékelési skálák használata 7. Iskolai dolgozatok készítése
5
A hallgató térjen ki mindenképpen a következőkre:
Beadandó A hallgató elemez, kritikailag értékel egy iskolai dolgozatot bármilyen tantárgyi területhez. Az elemzés készülhet bármilyen saját készítésű vagy mástól származó feladatsorhoz, terjedelme 3-5 oldal, az elemzés elkészítéséhez használjon szakirodalmat. A hallgató térjen ki mindenképpen a következőkre: a mérés célja, a dolgozat illeszkedése a mérési célokhoz, a feladatok minősége, a dolgozat értékelési rendszere (belső pontarányok, értékelési útmutató) és ezek illeszkedése a mérési célokhoz, a dolgozat „pedagógiai üzenete” (mit közvetít a dolgozat a tanulónak). Természetesen mellékelni kell az elemzett feladatsort is. Határidő: okt. 26., leadás ben
6
1. Az értékelés fogalma Értékelés - pedagógiai értékelés
A tanár, a tanuló, a tanterv, a tanítási folyamat, a tananyag, az intézmény értékelése A mérés és az értékelés kapcsolata Ki értékel, miért, mikor? Ki használja az eredményt, mire?
7
Ellentmondások Fejlesztés, motiválás Összehasonlítás, minősítés
Kreativitás, produktivitás Objektivitásra törekvés Újítás, fejlődés, kultúraváltás Megőrzés
8
Fogalmak: Vizsga osztálytermi mérés
Formális informális mérés/ értékelés Központi helyi mérés / értékelés Vizsga diagnosztikus mérés Vizsga összehasonlító mérés
9
Forrás: Balázsi – Horváth 2011, 333
Forrás: Balázsi – Horváth 2011, 333. (Jelentés a magyar közoktatásról )
10
2. Az osztálytermi mérés funkciói: a szummatív, a formatív és a diagnosztikus értékelés; vizsgák és az osztálytermi mérés különbségei
11
Miért íratnak a tanárok dolgozatot?
Tanulói vélemények: Mert jegyet kell adni. Hogy lássák, mit tudnak a tanítványaik. Hogy a tanítványok lássák, elég jók-e. Hogy a tanulók lássák, milyenek a többiekhez képest. Büntetésből.
12
Mérési célok / értékelési funkciók
szummatív célok (ellenőrzés, minősítés, összehasonlítás, válogatás, osztályzás) diagnosztikus célok (előzetes/hozott tudás felmérése, tervezés előkészítése, fejlődés regisztrálása) formatív célok (a tanuló motiválása, önállóság segítése) Scriven, 1967 alapján
13
Valóság szummatív célok (ellenőrzés, minősítés, összehasonlítás, válogatás, osztályzás) diagnosztikus célok (előzetes/hozott tudás felmérése, tervezés előkészítése, fejlődés regisztrálása) formatív célok (a tanuló motiválása, önállóság segítése)
14
Alapkérdések a mérés/értékelés során: MIÉRT? MIT? HOGYAN?
15
Mérési cél mérőeszköz
Tartalom Nehézség Osztályzás
16
Mérési cél mérőeszköz
Vizsga / szummatív Mérési cél Követelmények „lefedése” Tartalom Vegyesen Nehézség Igen Osztályzás
17
Mérési helyzetek / osztálytermi mérés
Diagnózis Hogyan dolgozzuk fel a következő anyagot (mit tudnak már / mire emlékeznek még)? Bizonytalanság Továbbmehetünk, vagy még gyakoroljunk? Motiválás „Szólalj már meg!”
18
Mérési cél mérőeszköz
Hogyan dolgozzuk fel a következő anyagot? Mérési cél Diagnózis Tartalom Nehézség Osztályzás
19
Mérési cél mérőeszköz
Hogyan dolgozzuk fel a következő anyagot? Mérési cél Diagnózis Tartalom Szükséges készségek Nehézség Differenciálásra alkalmas feladatok Osztályzás Nem
20
Mérési cél mérőeszköz
Hogyan dolgozzuk fel a következő anyagot? Vizsga Mérési cél Diagnózis Követelmények „lefedése” Tartalom Szükséges készségek Vegyesen Nehézség Differenciálásra alkalmas feladatok Igen Osztályzás Nem
21
Mérési cél mérőeszköz
„Továbbmehetünk, vagy még gyakoroljunk?” Mérési cél Bizonytalanság Tartalom Nehézség Osztályzás
22
Mérési cél mérőeszköz
„Továbbmehetünk, vagy még gyakoroljunk?” Mérési cél Bizonytalanság Tartalom Problematikus részek Nehézség Nehéz feladatok Osztályzás Csak a jó eredményekért
23
Mérési cél mérőeszköz
„Továbbmehetünk, vagy még gyakoroljunk?” Vizsga Mérési cél Bizonytalanság Követelmények „lefedése” Tartalom Problematikus részek Vegyesen Nehézség Nehéz feladatok Igen Osztályzás Csak a jó eredményekért
24
Mérési cél mérőeszköz
„Szólalj már meg!” Vizsga Mérési cél Motiválás Követelmények „lefedése” Tartalom Vegyesen Nehézség Igen Osztályzás
25
Mérési cél mérőeszköz
„Szólalj már meg!” Vizsga Mérési cél Motiválás Követelmények „lefedése” Tartalom Problémátlan, érdekes részek Vegyesen Nehézség Könnyű feladatok Igen Osztályzás Egyéni fejlődésért
26
Tudás-szintmérés /vizsga
Célok / okok 1. Helyzetfel-mérés a munka megkezdése előtt 2. Bizonytalanság, döntés a tovább-haladásról 3. Motiváció, a félelmek leépítése 4. Tudás-szintmérés /vizsga Tartalmak Az anyag fel- dolgozásához szükséges részkészségek. Problematikus részek. Problémátlan, érdekes részek. A követelmények teljes körű „lefedése“. Feladatok nehézsége Vegyes nehézségű, differenciálásra alkalmas feladatok. Nehéz feladatok. Érdekes, motiváló, könnyű feladatok. Sokféle feladattípus, vegyes nehézség. Osztályzás Nincs osztályzás. Csak a kiváló eredményekért jár osztályzat. Az egyéni fejlődésre jár az osztályzat. Van osztályzás, következetesen, előre meghatározott módon. Forrás: Einhorn Á.: Feladatkönyv. Bp., Nemzeti Tankönyvkiadó
27
3. Fejlesztő értékelés; a fejlesztő értékelés eszközei, a portfólió típusú értékelés
„fejlesztő értékelés” – tanítási/ tanulási folyamat értelmezése Black, Paul – Wiliam, Dylan (1998): Inside the Black Box: raising standards through classroom assessment. Phi Delta Kappan, –148.
28
A fejlesztő értékelés jellemzői
A tanulók fejlődésének támogatása. Tudatosság, önértékelés támogatása. Gyakori, a folyamatba beépített visszajelzések sora. Interaktív módszerek alkalmazása. Az eredmény viszonyítása a tanulási célokhoz, a kitűzött tanulási eredményekhez.
29
A cél fogalma Tanítási cél vagy tanulási cél? Cél: tanulási eredmény.
Tanulási eredmény: fejlődés, változás. Az eredmény gazdagabb értelmezése: Ismeret/tudás képesség, attitűd, autonómia… Differenciált célok? Célok módszerek.
30
Fejlesztés vagy minősítés
Támogatja-e a minősítés a fejlődést? Támogatja-e a minősítés a kísérletezést, a próbálkozást? Knausz Imre (2008): Mit kezdjünk az értékeléssel? Adalékok az integrációs nevelés pedagógiájához. Budapest, Educatio.
31
Fejlesztő értékeléshez használható eszközök
Például: Lénárd Sándor – Rapos Nóra (2006): MAGTÁR - Ötletek tanítóknak a fejlesztő értékeléshez és az adaptív tanulásszervezéshez 3.
32
Önértékelő kártya fogalmazáshoz
Szándék és megvalósulás: Világosan kifejtettem, amit szerettem volna. Logikusan írtam le gondolataimat. Munkámnak van eleje, közepe és vége. … Szavak és mondatok használata: Néhány új kifejezést is használtam. Egész mondatokat írtam. Egyeztettem az alanyt és az állítmányt Forrás: Lénárd - Rapos 2009, 76.
33
Társértékelés fogalmazáshoz
Az alábbi szempontokra érdemes kitérned az értékelésben! Helyesírás: nem hagyott ki betűket a szavakból, az írásjeleket jól és hiánytalanul használta, nagybetűt írt a mondat elején, nagybetűt használt a nevek elején. Mondatszerkesztés: egyeztette az alanyt és az állítmányt, … Külalak: Forrás: Lénárd - Rapos 2009, 82.
34
Gamification / gamifikáció
Online játékok logikája az értékelésben Pontrendszer: jutalmazás, büntetés, bónuszok Akadálypálya Azonnali visszajelzés, eredménytábla Világos célok (rövid-, hosszú táv) Választási lehetőségek, egyéni stratégiák
35
A portfólió típusú értékelés
A folyamat dokumentálása (mit tudok, mire vagyok képes?). Mit tettem eddig – hol tartok – mi van előttem? Példa: Európai nyelvtanulási napló Falus Iván – Kimmel Magdolna: A portfólió. Budapest, Gondolat Kiadói Kör
36
4. Fejlesztő attitűd a minősítő értékelésben, osztályzás, szöveges értékelés
a) Viszonyítási pont az értékelésben b) A visszajelzés tanulóközpontúsága c) Az értékelési eredményekért viselt felelősség kérdése
37
a) Viszonyítási pont Mihez viszonyítjuk az adott teljesítményt?
Tantárgyi követelményekhez (kritériumorientált). A többi tanulóhoz (normaorientált). A tanuló saját korábbi / szokásos teljesítményéhez.
38
Viszonyítási pont? Három témazáró dolgozat eredményei (%):
1. tanuló: 2. tanuló: 3. tanuló: 4. tanuló: 5. tanuló: 6. tanuló: 7. tanuló: 8. tanuló: 9. tanuló: (Rheinberg 2001 nyomán)
39
A harmadik dolgozat eredménye nagyon jó: ++ rossz: - jó: + nagyon rossz: --
1. tanuló: 2. tanuló: 3. tanuló: 4. tanuló: 5. tanuló: 6. tanuló: tanuló: tanuló: tanuló:
40
b) Tanulóközpontú megközelítés az értékelés során
Részletgazdagság szöveges értékelés; értelmezhető részteljesítmények Érzékeny és pozitív megfogalmazások Az eddigi eredmények megerősítése és a további folyamat segítése Őszinteség
41
Szöveges értékelés Értékelési „szendvics”: Mi sikerült? Mi kérdéses?
Hogyan tovább? (Mit kellene tenni?) (Ziebell – Schmidjell 2012)
42
c) Az eredményekért viselt felelősség
„Peti megbukott.” „Az osztály átlaga 2,3.” Értelmezési szintek: Tanuló, tanár Szülő Iskolaigazgató Iskolafenntartó Oktatáskutató
43
5. A vizsgaminőség és a feladatminőség kritériumai
Csapó Benő: Tudásszintmérő tesztek. In: Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Budapest, Keraban –316.
44
A mérés minőségének alapelvei
Validitás (érvényesség) Azt mérem, amit mérni akarok. Azt mérem, amit mérni kell. Reliabilitás (megbízhatóság) Objektivitás
45
Objektivitás érvényesség
Ellentmondások Objektivitás érvényesség Mikor született xy? Hány alcsoportja van a …? Alakítsd át a mondatot folyamatos múlt időbe! …
46
Érvényesség? Megbízhatóság?
Nézd meg a következő képet! Mit gondolsz: mi történt korábban, és hogyan folytatódik a történet?
47
Feladattipológia ZÁRT feleletválasztás, igaz / hamis, hozzárendelések
NYITOTT feleletválasztás, igaz / hamis, hozzárendelések kiegészítések rövid válasz szövegalkotás, rajz, komplex feladatok
48
A feladat pontossága: „adok” – „kapok”
Forrás: Csermák Mihály (2009): Kémia 8. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. 27.
49
Mi a feladat mérési célja?
1. Átlátja a témához tartozó ok-okozat viszonyokat, le tudja írni a folyamatot. 2. Felismeri, és segítséggel rendszerezi a folyamat egyes lépéseit. 3. Rekonstruálja a folyamatot, ismeri az egyes fázisait.
50
Szempontok egy tesztfeladat elbírálásához
A feladat Itemek Szöveg, ábra, kép stb. (ha van) Értékelés Mérési célhoz illeszkedés
51
Kérdések egy tesztfeladat elbírálásához
A feladat Csak egy feladattípus van a feladaton belül? Egyértelműen kiderül a feladatmeghatározásból, hogy mi a teendője a vizsgázónak? Nem túl bonyolult a feladatmeghatározás? Van példa? Elég áttekinthető a feladat (külső szerkesztés)? Van elég hely a megoldáshoz?
52
Kérdések egy tesztfeladat elbírálásához
Itemek Nem tér el egymástól nagyon az egyes itemek nehézsége egy feladaton belül? Függetlenek egymástól az egyes itemek? (tantárgyi különbségek!) Nincsenek átfedések az itemek között (ugyanahhoz a szövegrészhez, problémához több item)? (Szövegértés esetén:) Nincsenek a feladatban olyan itemek, amelyeket a szöveg elolvasása nélkül is meg lehet oldani? Megfelel az itemek sorrendje a szöveg gondolatmenetének? Egyenletesen oszlanak el az itemek a szövegben?
53
Kérdések egy tesztfeladat elbírálásához
Értékelés Értékelhető a feladat eredménye? Van a feladatnak helyes és egyértelmű értékelési útmutatója? Mérési cél Van a feladatnak jól meghatározható mérési célja? Megfelel ez a mérési cél a tanítási céloknak vagy a mérési követelményeknek? Összhangban van minden egyes item ezzel a mérési céllal?
54
Feladatok jellemzői Vizsgán Nincs mód rugalmasságra az értékeléskor
Szabályozott, zárt feladatok Kizárják a kreativitást Kizárják a többértelműséget Egyértelmű, unalmas helyzetek és szövegek Nincs mód a differenciálásra Nem igazodik a tanítási folyamathoz osztálytermi mérés?
55
Teszteredmények értékelése
A feladat eredménye információt hordoz: a tanuló tudásáról / képességéről ÉS a feladat, a teszt minőségéről.
56
7. A nyitott feladatok értékelése: az értékelési skálák használata
Kreatív, komplex, nyitott feladatok értékelése: holisztikus/globális értékelés analitikus értékelés értékelési skálák
57
A nyelvi minőség szintjei a középszintű magyar nyelv is irodalom érettségi vizsgához készült értékelési útmutatóban Nyelvi norma, hangnem, stílus Mondat- és szövegalkotás Szókincs 20-15 pont - Egészében megfelel a témának, a helyzetnek; az esetleges személyes véleménynyilvánításnak. - Témának megfelelő változatosságú. - Gördülékeny, élvezetes, választékos. - Szabatos, árnyalt, választékos. - Szakkifejezések helyes használata. 14-9 - Lényegében megfelel a témának, a helyzetnek. - Nem elég változatos. - Helyenkénti nyelvi-nyelvtani hibák (pl. egyeztetés, vonzat). - Olykor a köznyelvitől eltérő (pl. szleng). 8-1 - Csak részben felel meg a témának, a helyzetnek. - Színtelen, igénytelen (pl. egyszerű mondatok túlsúlya). - Dagályos. - Gyakori a nyelvi-nyelvtani hiba. - Szegényes. - Tartalmi jellegű szótévesztés. Forrás: Magyar nyelv és irodalom. 2010, 10
58
8. Iskolai dolgozatok készítése
Alapkérdések a mérés/értékelés során: MIÉRT? MIT? HOGYAN?
59
Iskolai dolgozatok készítése
Mérés célja (miért?) Tanulási célok + tananyag elemzése Mérési célok rögzítése (mit?) Feladatlap tervezete Feladatok és értékelési rendszer elkészítése (hogyan?)
60
Iskolai dolgozatok készítése
Mérés célja (miért?) Tanulási célok + tananyag elemzése Mérési célok rögzítése (mit?) Feladatlap tervezete Feladatok és értékelési rendszer elkészítése (hogyan?)
61
Fejlesztési célok jegyzéke idegen nyelvből – modell
Az adott tanítási szakaszban a következő fejlesztési célok voltak érvényesek: Szövegfajta, stratégia, kommunikációs szándék Olvasás: Szabadidővel kapcsolatos leíró szöveg fő információinak megértése. A szöveg tartalmi szerkezetének felismerése. Hobbik leírásának részletes megértése. Hallás: A szabadidőben végzett munkákról szóló beszámoló részletes megértése. Írás: Beszámoló írása a csoport szabadidős tevékenységérő. Személyes levélben beszámoló írása saját hobbiról. Beszéd: Vágyak, szándékok kifejezése. Szabadidő eltöltéséről rövid információk átadása. Interjúkészítés szabadidőről, érdeklődés más hobbija iránt. Téma/szókincs Szabadidős tevékenységekhez tartozó tevékenységek, kellékek, helyek nevének ismerete. Szerkezetek Feltételes mód, függő kérdések használata. Egyéb Felismerik, hogy a másik kultúrában nagy hagyománya van az önkéntes tevékenységeknek.
62
Iskolai dolgozatok készítése
Mérés célja (miért?) Tanulási célok + tananyag elemzése Mérési célok rögzítése (mit?) Feladatlap tervezete Feladatok és értékelési rendszer elkészítése (hogyan?)
63
Egy anyanyelvi feladatlap tervezete – modell
1. rész: Szövegértési feladatsor Tartalom: kb. x hosszúságú, y témájú leíró szöveg alapos értése. Idő: 20 perc. Értékelés: 30%. Mérési cél: Ismerje…, tudja… legyen képes… 2. rész: Feladatlap a romantika témájához Tartalom: jellemzők, adatok, szerzők, tények ismerete. Értékelés: 40%. 3. rész: Nyelvhelyességi feladatsor Tartalom: mondatszerkezetek.
64
TANÍTÁSI FOLYAMAT ? OSZTÁLYTERMI MÉRÉS VIZSGA
65
TANÍTÁSI FOLYAMAT OSZTÁLYTERMI MÉRÉS VIZSGA
66
Tanulóközpontú, tevékenységalapú megközelítés
A tanulás aktív, konstruktív folyamat problémamegoldás, rutin, rutinelhagyás. A tanulás a tanulóban létrejövő folyamat autonómia, reflektivitás, felelősségvállalás. A tanulás szociális folyamat kommunikáció, együttműködés, empátia. A tanulás a valósághoz kapcsolódó folyamat motiváció, problémamegoldás.
67
Tanulóközpontú, tevékenység alapú megközelítés
Aktivitás, autonómia, kooperativitás, autenticitás. + Cél: az egyéni fejlődés támogatása. A tanuló szükségleteiből való kiindulás. Alap: a tanulók különbözők. Értékelés?
68
Pedagógiai kultúraváltás
Tanárközpontú, ismeretalapú megközelítés Tanulóközpontú, kompetencia alapú, tevékenységalapú megközelítés
69
Pedagógiai kultúraváltás az értékelésben
Fejlesztés helyett hibáztatás Hibáztatás helyett fejlesztés?
70
Felhasznált irodalom Balázsi Ildikó – Horváth Zsuzsanna (2011): A közoktatás minősége és eredményessége. In: In: Balázs Éva – Kocsis Mihály – Vágó Irén (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról Budapest, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. 325 – 362. Csermák Mihály (2009): Kémia 8. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. Einhorn Ágnes (2012): Feladatkönyv. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. Lénárd Sándor – Rapos Nóra (2009): Fejlesztő értékelés. Budapest, Gondolat Kiadó. Magyar nyelv és irodalom. Középszintű írásbeli érettségi vizsga. Javítási-értékelési útmutató október 18. Rheinberg, Falko: Leistungsbeurteilung im Schulalltag: Wozu vergleicht man was womit? In: F.E. Weinert (Hrsg.). Leistungsmessung in Schulen. Weinheim, Belz. 2001 Scriven, M. (1967): The Methodology of Evaluation. In: R. W. Tyler, R. M. Gagne, & M. Scriven (Eds.), Perspectives of Curriculum Evaluation, Chicago, IL: Rand McNally Ziebell, Barbara – Schmidjell, Annegret (2012): Unterrichtsbeobachtung und kollegiale Beratung. Neu. Berlin etc., Langenscheidt. [Fernstudieneinheit 32.]
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.