Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBertalan Gál Megváltozta több, mint 9 éve
1
Barangolás az állandóság és változás ösvényein az oktatásban
Dr. Pais Ella Regina pszichológus TÁMOP B.2-13/1
2
MOTTÓ Figyelj a jelenre! Figyelj magadra! Figyelj másokra
A nagy dolgok észrevétlenül lépnek az életedbe! Ne várd a csodát, ha nem úgy élsz, hogy minden pillanatodban a csoda lehetősége rejlik. Müller Péter
3
FIGYELJ A JELENRE! A rendszer leggyorsabban változó eleme A TANULÓ
Z generáció Oktatási intézmény tanárok Család szülők Szervezetek
4
CÉL Generációs kihívásoknak való megfelelés vizsgálata, különös tekintettel a teljesítménymotiváció változásaira és a hatékonyabb együttműködésre.
5
PROBLÉMA KÖZELÍTÉS Kit tanítunk? Generációs kihívások az oktatásban
Ki tanít? Tanári kompetenciák – kontra kiégés Hogyan tanítunk – tanítsunk? Mit tanítunk – tanítsunk?
6
ÁLLANDÓSÁG A HIT „Minden a képzelőerőnkön, az akaratunkon múlik és azon, van-e bennünk HIT. Amit hittel végzünk az sikerül. Mert hinni abban kell ami nincs, azért, hogy legyen.” Selvarajan Yesudian
7
ÁLLANDÓSÁG A három B Bizalom
Évek kellenek a bizalom kiépítéséhez, de elég néhány másodperc a leromboláshoz Coelho P. Biztonság A biztonságot keresed? Légy te a biztonság... Popper Péter Beszélgetés Szótlanná tesz a holmikorésmennyiért. - Én beszélgetnék - Fodor Ákos
8
ÁLLANDÓSÁG A három E Erő
Te magad vagy az az erő,amely életre hívja a történéseket-a jót,a rosszat egyaránt. Rajtad áll melyikre tartod magad érdemesnek… Rajtad múlik, bearanyozod a napjaidat, vagy feketére fested magad körül a világot. Tatiosz Elkötelezettség A mély elkötelezettség egy álom iránt nem jelent korlátokat és kényszert: felszabadít. Még egy bonyolult, kanyargós ösvény is elvezethet a célodhoz, ha végig mész rajta. Coelho P. Elfogadás Minden emberi kapcsolat az adás és az elfogadás képességén alapul Popper P.
9
ÁLLANDÓSÁG A három T Tudás
Minden jó azoknak jut, akik megszerzik a tudást Coelho P. Tenniakarás Vészhelyzetben a tenni akarás lesz úrrá az elmén és a szíven, egy (….) késztetés, amely még a rosszul elsült akciót is többre tartja a tétlenségnél Kooutz R.D. Türelem Nincs erősebb, mint ez a két harcos; a türelem meg az idő; ezek mindenre képesek Tolsztoj L.
10
VÁLTOZÁS Figyelj másokra!
Generáció Típus Korszak
11
A Z generáció üzenetei az oktatás számára
Okos, tehetséges generáció Nagyon gyakorlatias Információszerzésük élményalapú Problémákban gondolkodnak Legidősebb anyák gyermekei - helikopter szülő Tekintély - hierarchia elutasítás Virtuális identitás MOTIVÁLATLANSÁG– tanult tehetetlenség Céltalanság, kiúttalanság életérzése „E” világ gyermekei - bedrótozottság Időhiány az életükben – túl nagy terhek Nehéz megfelelés - magas heti óraterhelés Kudarcok - meg nem értettség
12
A teljesítménymotiváció a Z generáció körében
Iskola típus N n Értékelhető % általános iskola felső tagozat 310 287 92,6 szakiskola 152 139 91,4 szakközépiskola 247 232 93,9 gimnázium 154 144 93,5 művészeti szakközépiskola 49 48 97,9 fiatalkorú börtönlakó 39 28 71,8 951 878 92,3 Mérési módszer - Levenson H. tesztje
13
A vizsgált faktorok Kontroll
A viselkedés és annak megerősítése közötti viszony, amely kompetencia megélésre épül. Külső kontroll attitűd: Hit abban, hogy az irányítás külső tényezőkben van, konformitás. Gyerekkortól szülői – környezeti hatásra alakul. Belső kontroll attitűd: Hit abban, hogy az irányítás a személy kezében van, autonómia, nonkonformitás. Szociális tapasztalat + szülői hatásra alakul. Fatalizmus: Kontrollba vetett hit elvesztése, tanult tehetetlenség állapota. Énhatékonyságra épül
14
Külső belső kontroll attitűd vizsgálat – átlag (M), szórás (St.D.)
15
Sűrűsödés vizsgálat iskola típusonként
Általános Középiskola Gimnázium Művészeti Szakiskola FIATALKORÚ B.
16
Sűrűsödés vizsgálati eredmények általános
17
Sűrűsödés vizsgálati eredmények gimnázium
18
Sűrűsödés vizsgálati eredmények művészeti
19
Sűrűsödés vizsgálati eredmények szakiskola
20
Sűrűsödés vizsgálati eredmények fiatalkorú börtönlakó
KÜLSŐ BELSŐ FATALIZMUS 1. (4 szomszéd) M A . 2. (4. szomszéd) A+
21
ELOSZLÁS VIZSGÁLAT Külső kontroll attitűd n: 878 Átlag: 23,5
Szórás: 5,163
22
Eloszlás vizsgálat Belső kontroll attitűd N: 878 Átlag: 34,15
Szórás: 5,448
23
Eloszlás vizsgálat Fatalizmus n: 878 Átlag: 23,96 Szórás: 5,76
24
Ki tanít? - Elhelyezkedés a személyiségvonás mezőben
Dominancia (Do) és az Önkontroll (Ök) skálák lehetséges kölcsönhatásai n=125 kezdeményezés irányítást nem igényel környezet bevonása együttműködő készség Dominancia (Do) és az Önkontroll (Ök) skálák lehetséges kölcsönhatásai n=128 ítélkezés prekoncepció kritizálás énes motívumok ítélkezés prekoncepció kritizálás énes motívumok kezdeményezés irányítást nem igényel környezet bevonása együttműködő készség zárkózottság szubmisszió közöny kötődési igény hiánya zárkózottság szubmisszió közöny kötődési igény hiánya kooperativitás szorongás egyetértés függőség kooperativitás szorongás egyetértés függőség között végzettek 5 éve pályán lévők
25
Ki tanít? - Elhelyezkedés a személyiségvonás mezőben
Nárcisztikus Önző Egocentrikus Kiegyensúlyozott Stabil Határozott Jó empátiás készség Jutalmazó Nárcisztikus Önző Egocentrikus Gátlástalan Megengedő Nehezen motiválható Gátlástalan Megengedő Nehezen motiválható Ingerlékeny Zárkózott Érzékeny Sértődékeny Erősen büntető Ingerlékeny Zárkózott Érzékeny Sértődékeny között végzettek 5 éve pályán lévők
26
Ki tanít? - Elhelyezkedés a személyiségvonás mezőben
Kiegyensúlyozott Felelősségteljes Ambiciózus Hatékony Visszafogott Türelmes Őszinte Szerény Visszafogott Türelmes Őszinte Szerény Karrierista Önző Agresszív Megalkuvó Félszeg Ambiciótlan Közönyös Megbízhatatlan Karrierista Önző Agresszív Megalkuvó Félszeg Ambiciótlan Közönyös Megbízhatatlan között végzettek 5 éve pályán lévők
27
Tanári kompetencia Értékelés
Szakmai tanárképzési folyamat végén heterogenitás a vizsgált kompetencia területeken Pályán lévők csoportja homogénebb Mindkét csoportra jellemző a szorongás, a fatalizmus, az előrejutás belső motivációjának hiánya, a motivációs struktúrában és a konfliktuskezelésben pedig a büntetés preferálása erősebb A friss diplomások körében nagyobb a kreativitás, az intellektuális rugalmasság, de kapcsolataikban intoleránsabbak és agresszívebbek A pályán lévők határozottabb, magabiztosabb, felelősségteljesebb magatartást mutatnak, szociális intelligenciájuk jobb.
28
VÁLTOZÁS Kompetencia kontra kiégés
Figyelj magadra! A jelenség A személy komplex lelki, mentális és fizikai erőforrásainak kiapadása, amelynek hátterében folyamatos, krónikus érzelmi megterhelés és stressz áll. erős megterhelés cél - ideál vesztés szabadságérzés hiánya inkompetencia érzés kevés motiváció mentális kimerülés elégedetlenség reménytelenség romló munkahelyi kapcsolatok negatív attitűdök Okok és következmények magánélet problémái
29
Kiégés fázisai Figyelj magadra! VISSZAÉPÜLÉS KIÉGÉS LELKESEDÉS
FRUSZTRÁCIÓ VISSZAÉPÜLÉS APÁTIA KIÉGÉS PSZICHOSZOMATIZÁCIÓ
30
Tünetek Pszichés ingerlékenység cinizmus negatív társas viszonyok
labilitás önértékelési zavarok Büntetés, bosszú
31
KezelésE Szervezeti és egyéni szinten történjen
Fontos: diszkrepancia elkerülése a saját- és a környezet értékítéletei között. Okok feltárása Lehetséges problémák: kontroll hiánya visszajelzés hiánya megerősítés hiánya kevés jog, nagy felelősség extra igénybevétel adminisztratív terhek kicsi előrejutási lehetőség gyakori krízishelyzet pénzproblémák
32
Kezelése A kiégés krízishelyzet, melyet egyedül nem lehet megoldani.
Közelítés: személy és szervezet oldaláról Szükséges elemek: Támogató csoport Külső megerősítés Vezetők pozitív visszajelzése Szakmai támogatás Én hatékonyság erősítése Szervezeti szabadság növelése Önismeret
33
ÁLLANDÓSÁG - VÁLTOZÁS Ha sikeres akarsz lenni, a dolog nagyon egyszerű: Érts ahhoz, amit csinálsz. Szeresd, amit csinálsz. És higgy abban, amit csinálsz. Igen, ilyen egyszerű ez. Will Rogers
34
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.