Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaPetra Fodor Megváltozta több, mint 9 éve
1
Olvasási szokásaink változásai az olvasási forradalmak jelenségei tükrében Országos Tudományos Diákköri Konferencia Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szekció Kecskemét, 2011. április 7-9. Kámán Veronika Eötvös Loránd Tudományegyetem Informatikus könyvtáros MA
2
Valóban nem olvasunk? A korszakolás viszonylagossága „… az egyes korszakok elsősorban domináns vonásaikkal jellemezhetők.” (Tóth Gyula) Mai olvasási szokásaink forrásai a művelődéstörténetben Bencés olvasástípusok Extenzív olvasás Olvasás hálózati környezetben A jelen: válság és forradalom 2
3
Az első olvasási forradalom 3
4
Az első olvasási forradalom: a hangos olvasás elcsendesedik Az ókorban: retorikus használatra alkotott szövegek Szent Benedek Regulája: imádkozzál, dolgozzál és olvass! Megőrzi és újjáalkotja az olvasói hagyományt Új olvasói attitűd: bensőséges viszony a szövegekkel Olvasás a mindennapokban: a lectio divina mint „forradalmi vívmány” 4
5
A második olvasási forradalom 5
6
Intenzív olvasás Korlátozottság – kevés könyv, ismétlődő olvasás Részletek tanulmányozása, gyakran memorizálása Kevés könyv – magas költséggel Fő cél: a megértés és megismerés Extenzív olvasás Lesewut – „olvasási düh” Felgyorsult olvasási tempó Széles körből „válogatott és váltogatott” olvasmányok. A könyv: piaci termék. Fő cél: a tájékoztatás és szórakoztatás 6 … és: intenzív és extenzív olvasás együttélése
7
„Az olvasók könyvvel a kezükben mennek ágyba és ébrednek másnap, azzal ülnek asztalhoz, munka közben maguk mellett tartják, sétára magukkal viszik, s az egyszer megkezdett olvasmánytól nem tudnak szabadulni mindaddig, amíg csak be nem fejezik azt. Ám alig falták be egy könyv utolsó oldalát, már mohón fürkészik, honnét szerezhetnének másikat; s ha bárhol, a nyilvános helyen, egy polcon vagy bárhol másutt megpillantanak valamit, ami a szakterületükhöz tartozik, vagy legalább olvashatóak tűnik számukra, azonnal magukkal hurcolják, s farkasétvággyal vetik rá magukat. Egyetlen dohányfüggő, kávémegszállott, borbarát vagy kártyajátékos sem kötődhet oly szorosan a maga pipájához, üvegéhez, kártya- vagy kávézóasztalához, mint az efféle könyvéhes népség a maguk olvasmányaihoz.” - Johann Rudolf Gottlieb Beyer, 1796 7
8
A harmadik olvasási forradalom 8
9
Technológiai váltás Forradalom, amely rombol és épít Veszélyek és lehetőségek 9
10
Az Ifjúság 2008 kutatás és a PISA felmérés tanulságai Passzivitás helyett: aktivitás Nem-olvasás helyett: megváltozott olvasáskép 10
11
11 „… - Ment-e A könyvek által a világ elébb?”
12
A régmúlt olvasási módszereinek továbbélései A netgeneráció olvasási és információszerzési stratégiái „Az olvasás mint össztantárgyi feladat” A kora gyermekkori mintakövetés és olvasóvá válás összefüggései A közösségi web lehetőségei a gyakorlati pedagógiában 12
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.