Olvasási szokásaink változásai az olvasási forradalmak jelenségei tükrében Országos Tudományos Diákköri Konferencia Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Olvasási szokásaink változásai az olvasási forradalmak jelenségei tükrében Országos Tudományos Diákköri Konferencia Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai."— Előadás másolata:

1 Olvasási szokásaink változásai az olvasási forradalmak jelenségei tükrében Országos Tudományos Diákköri Konferencia Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szekció Kecskemét, 2011. április 7-9. Kámán Veronika Eötvös Loránd Tudományegyetem Informatikus könyvtáros MA

2  Valóban nem olvasunk?  A korszakolás viszonylagossága  „… az egyes korszakok elsősorban domináns vonásaikkal jellemezhetők.” (Tóth Gyula)  Mai olvasási szokásaink forrásai a művelődéstörténetben  Bencés olvasástípusok  Extenzív olvasás  Olvasás hálózati környezetben  A jelen: válság és forradalom 2

3 Az első olvasási forradalom 3

4 Az első olvasási forradalom: a hangos olvasás elcsendesedik  Az ókorban: retorikus használatra alkotott szövegek  Szent Benedek Regulája: imádkozzál, dolgozzál és olvass!  Megőrzi és újjáalkotja az olvasói hagyományt  Új olvasói attitűd: bensőséges viszony a szövegekkel  Olvasás a mindennapokban: a lectio divina mint „forradalmi vívmány” 4

5 A második olvasási forradalom 5

6 Intenzív olvasás  Korlátozottság – kevés könyv, ismétlődő olvasás  Részletek tanulmányozása, gyakran memorizálása  Kevés könyv – magas költséggel  Fő cél: a megértés és megismerés Extenzív olvasás  Lesewut – „olvasási düh”  Felgyorsult olvasási tempó  Széles körből „válogatott és váltogatott” olvasmányok. A könyv: piaci termék.  Fő cél: a tájékoztatás és szórakoztatás 6 … és: intenzív és extenzív olvasás együttélése

7 „Az olvasók könyvvel a kezükben mennek ágyba és ébrednek másnap, azzal ülnek asztalhoz, munka közben maguk mellett tartják, sétára magukkal viszik, s az egyszer megkezdett olvasmánytól nem tudnak szabadulni mindaddig, amíg csak be nem fejezik azt. Ám alig falták be egy könyv utolsó oldalát, már mohón fürkészik, honnét szerezhetnének másikat; s ha bárhol, a nyilvános helyen, egy polcon vagy bárhol másutt megpillantanak valamit, ami a szakterületükhöz tartozik, vagy legalább olvashatóak tűnik számukra, azonnal magukkal hurcolják, s farkasétvággyal vetik rá magukat. Egyetlen dohányfüggő, kávémegszállott, borbarát vagy kártyajátékos sem kötődhet oly szorosan a maga pipájához, üvegéhez, kártya- vagy kávézóasztalához, mint az efféle könyvéhes népség a maguk olvasmányaihoz.” - Johann Rudolf Gottlieb Beyer, 1796 7

8 A harmadik olvasási forradalom 8

9  Technológiai váltás  Forradalom, amely rombol és épít  Veszélyek és lehetőségek 9

10  Az Ifjúság 2008 kutatás és a PISA felmérés tanulságai  Passzivitás helyett: aktivitás  Nem-olvasás helyett: megváltozott olvasáskép 10

11 11 „… - Ment-e A könyvek által a világ elébb?”

12  A régmúlt olvasási módszereinek továbbélései  A netgeneráció olvasási és információszerzési stratégiái  „Az olvasás mint össztantárgyi feladat”  A kora gyermekkori mintakövetés és olvasóvá válás összefüggései  A közösségi web lehetőségei a gyakorlati pedagógiában 12

13


Letölteni ppt "Olvasási szokásaink változásai az olvasási forradalmak jelenségei tükrében Országos Tudományos Diákköri Konferencia Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések