Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJános Pintér Megváltozta több, mint 9 éve
1
IFJÚSÁGI KÖZÖSSÉGEK FEJLESZTÉSE, IFJÚSÁGI PROGRAMOK GENERÁLÁSA A többcélú közösségi terek fejlesztése program Csongrád megyei szakmai műhelye Ruzsa, 2015. március 18.
2
Közösség Roland R. Warren (1963) amerikai szociológus szerint a közösség az a társadalmi alakzat, amely megfelel a következő öt funkciónak:
3
Közösség 1.Szocializáció, melyen keresztül a közösség bizonyos értékeket olt tagjaiba, olyanokat, amelyek a leginkább az adott kultúrában érvényesek. 2.Gazdasági boldogulás: a közösség biztosítja tagjainak a megélhetést
4
Közösség 3. Társadalmi részvétel: a közösség biztosítja tagjai számára a társasági, társadalmi élet lehetőségét, a jogok és kötelességek gyakorlását. 4. Társadalmi kontroll: alapját a közösség értékei és normái jelentik, valamint a köz ügyei iránti elkötelezettség és felelősség.
5
Közösség 5. Kölcsönös támogatás, s az ahhoz vezető együttműködés: a közösség tagjai megvalósítják azokat a feladatokat, amelyek túl nagyok, vagy túl sürgősek ahhoz, hogy egy egyedülálló személy kezelni tudja szolidaritás funkció
6
Közösség - a közösség átszínezi az élményt - empátia
7
Közösség (szervezett közösség) együtt lenni nem egyenlő közösségben lenni - közös cél - közös tevékenység - közös értékrend
8
A közösség - a hely, ahol önmagunk lehetünk - nemcsak egy oldalunkat fejleszti - az egyéniségek kibontakozási helye - elsődleges és másodlagos közösségek
9
Életszakaszok – közösség szerepe - a személyiség fejlődése a születéstől a halálig tartó folyamat - alakulásában, formálásában nagyobb a jelentősége a környezeti és társas hatásoknak, mint a biológiai-ösztöni tényezőknek
10
Közösségi együttlét
11
Egyén: belső – külső keresés
12
Identitás keresés
13
A közösség szerepe - egyenrangú fél - kizárni mindent, ami nem én vagyok, aki nem akarok lenni, amilyen nem vagyok - a közösségek adják a biztonságot, melegséget, amire szükségünk van
14
A közösség szerepe a hasonlóság biztonsága mellett felszínre kerülhetnek a többletek, a különbségek, az individuum a másikkal szövetségben lehet kibontakozni a többiek az egyén mögött állnak, mint erő, biztonság
15
A többiek – MI
16
Közösségfejlesztés -a civil társadalmat erősíti -előtérbe helyezi a közösségi cselekvést és a közösségi perspektívákat (társadalmi, gazdasági és környezetvédelmi irányelvek kialakításakor)
17
Közösségfejlesztés -a helyi közösségek képessé tételére törekszik -az emberek képességét fejleszti, hogy aktív tagjai legyenek a társadalomnak (csoportokon, szervezeteken, hálózatokon keresztül)
18
Közösségfejlesztés -felkészíti az intézményeket és szervezeteket (állami, nem kormányzati, magán) arra, hogy párbeszédet alakítsanak ki a lakossággal - őket érintő változások közös meghatározásában - végrehajtásában
19
Közösségfejlesztés alapelvei: -emberi jogok -társadalmi bevonás -egyenlőség -sokszínűség elfogadása
20
Közösségfejlesztés mint szakma átmeneti, szervezett, szakszerű beavatkozás a közösségek életébe célja, hogy a közösség -képes legyen a megújulásra -saját problémáinak kezelésére, mérséklésére, megoldására
21
Közösségfejlesztés - addig tarthat, amíg a közösség tagjai maguk nem válnak a változás meghatározó tényezőivé - nem a közösségfejlesztő fejleszti a közösséget, hanem az önmagát („csak” katalizálja és szakmailag segíti)
22
Közösségfejlesztés mint prevenciós munka célja: a lokális közösségek megtartó erejének növelése is
23
A közösség tagjai -érzelmileg hogyan viszonyulnak saját lakóhelyükhöz, területi közösségükhöz -mennyire tudatosan élik meg ezt a viszonyt -van- e rálátásuk a saját közösségük életére -vannak-e viszonyítási pontjaik
24
A közösség tagjai -tájékozottak-e saját lehetőségeiket és esélyeiket illetően -kritikai hozzáállásuk milyen -felelősségvállalás -részvétel -kezdeményezés -cselekvés
25
A közösség tagjai -eljutnak-e elképzeléseik kialakításáig -egyeztetés -közös tervek létrehozása -emelik-e folyamatosan saját szervezettségi szintjüket (tanulás, szakmai, anyagi támogatás)
26
Legfontosabb tétel POZITÍV ÉRZELMI VISZONYULÁS hogy kimozduljanak a passzivitásból és elkezdjenek tevékenykedni a közjóért
27
Önkéntesség Emberi, biológiai, pszichikai szükséglet - valahová tartozás/kompenzáció/... - sokféle személyiség, egyéniség, elvárások
28
Bagdy Emőke KACAGJ KOCOGJ LAZÍTS ÉRINTS SEGÍTS
29
Reziliencia - rugalmas alkalmazkodóképesség - a kihívásokhoz való + alkalmazkodás - boldogulás a nehézségek ellenére - sikeres adaptálódás erőteljes külső hatásokhoz is
30
Reziliencia faktorok -megbékélés a múlttal -reális optimizmus -megoldás központú gondolkodás -lényeges képességek használata -önfegyelem -Önbizalom -egészséges kapcsolatok
31
10 tipp a lelki edzettség kiépítéséhez 1. Merj a „tökéletes” helyett „elég jó” lenni! 2. Szánj időt magadra! 3. Vegyél részt közösségi kezdeményezésekben! 4. Minden nap légy aktív a lehető legtöbb módon! 5. Aludj eleget!
32
10 tipp a lelki edzettség kiépítéséhez 6. Tölts időt olyan emberekkel, akik társaságában jól érzed magad! 7. Nevess minden nap! 8. Bátran fogadj el segítséget másoktól és kérj te magad is! 9. Jusson eszedbe, hogy a rossz sem tarthat örökké! 10. Beszélj a problémáidról!
33
A közösségi munka módszerei -településfeltáró -aktivizáló -együttműködést fejlesztő -helyi nyilvánosságot szervező -gazdaságfejlesztő
34
Aktivizáló módszerek -helyi önszerveződő körök - tankatalógus - szívesség szolgálatok, önkéntes szolgálatok (egymást segítő)
35
Aktivizáló módszerek -interjú: kezdeményező beszélgetés a közösség jelentős tagjaival nem publicisztikai, szociológiai, pszichológiai, „irodalmi”…. hanem közérzeti funkciója: kapcsolatfelvétel, bizalomépítés, mozgósítás
36
Aktivizáló módszerek -interjú „Mit jelent számára itt élni?” (Mi a jó az itteni életben, mi a rossz?) „Min változtatna és hogyan?” Ő maga mivel tud hozzájárulni a változásokhoz?
37
Aktivizáló módszerek -nyilvános közösségi beszélgetések - beszámolni az interjúk tapasztalatairól, feltárult közösségi problémákról - kiválasztani a legfontosabbakat - további beszélgetések témái, időpontok
38
Nyilvános közösségi beszélgetések funkciói -ráismerünk, hogy a problémák közösek -új megközelítésben látjuk a problémákat -biztonságérzetet ad, hogy nem vagyunk egyedül -közösségi felelősségvállalás, elköteleződés jöhet létre
39
Nyilvános közösségi beszélgetések funkciói -a közösségi helyzet hozzásegít a probléma megoldásának körvonalazódásához -megszületik a terv a szélesebb kör bevonására a nyilvános beszélgetéseket közösségi tervezésnek kell követni
40
Aktivizáló módszerek -közösségi felmérés - a közösségi beszélgetésen összeállított kérdőívvel - a kérdőív: - véleményekre kíváncsi - DE feltárja a cselekvési kapacitásokat is
41
Közösségi felmérés -a kérdőívek értékelése -3-5 éves cselekvési terv készítése -most -hamarosan -később -képessé tétel, képzések -partnerség építése -új civil szervezet alakítása
42
A fiatalok bevonása -életkori sajátosságok -társadalmi, gazdasági környezet -on-line világ következményei - nárcisztikus világ - transzparencia hatása -felnőttek szerepe
43
Diákklub általános iskolásoknak Táliber Alapítvány – Kontaktpont - Jaminai Közösségi Ház – Erzsébethelyi Általános Iskola
44
Tegyünk együtt! - Aktív fiatalok a településért Doboz - Újkígyós Nemzeti Művelődési Intézet Békés Megyei Irodája Közösségfejlesztők Békés Megyei Egyesülete
45
Márai Sándor: Egy polgár vallomásai „Oly sokkezű, soklábú kamasz lehettem ezen a nyáron; a gyermekek már nem fogadtak be titkos világukba, a felnőttek még nem engedtek közel magukhoz; két part között ténferegtem, abban a szédülős, nagyon érzékeny állapotban, mikor a lélek valamilyen hangerősítővel fogja fel és adja vissza az élet neszeit.”
46
Legyünk jelen! Érezzük a neszeket! Zsótér Mária zsotermari@gmail.com
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.