Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJázmin Bodnárné Megváltozta több, mint 9 éve
2
Kőpatakiné Mészáros Mária – tudományos munkatárs Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet www.ofi.hu 1 Alkotó szakmai közösségeknek
3
Kőpataki - OFI, 1051 Bp., Dorottya u. 8. 1.Nézőpontok 2.Eltérő elképzelések 3.Kívül a körön 4. Az iskolában 5.Kutatások – tapasztalatok 6.Egy csónakban 7.Vitára ajánlott kérdések 2
5
1.A képzés tartalmáról 2.Az iskolai végzettség megszerzésének helyszínéről 3.A „jó” iskoláról, az iskola minőségéről 4.A tanulók (sajátos nevelési igényű, hátrányos helyzetű stb.) tanulók helyéről, támogatásáról 5. …………. 4
6
Az üzleti mutatók közel kétszer akkorák, mint a csapatként nem együttműködő fiókokban. HA a kollégák támogatják egymást a nehéz helyzetek kezelésében, és „sűrű kapcsolati hálózatot”, csapatot alkotnak
7
Tudásmegosztás, nehéz ügyfelekkel való tapasztalatok megosztása Egymás támogatása, kisegítése Jól mozgósíthatóak közös teljesítményre, közös értékeket találnak (nincsen klikkesedés) Konstruktív légkör, teljesítmény elismerése A vezetőt mind szakmailag, mind emberileg elfogadják.
8
Az iskolában megtanulják-e, hogy hogyan figyeljenek oda másokra és hogyan törődjenek azzal, hogy a társuk tudja-e a feladatát. Az együttműködés és segítés „kötelező” eleme az oktatásnak? „A 8 éves fiam akkor kap csillagot, ha ő egyedül nyeri meg német órán a “névelő király” címet.”
9
„A középiskolai tanuló élete: nyolc éven át napról napra megújuló harcba szállás, halálos veszedelem: minden reggel pontban nyolckor, a véletlenek és ravasz kelepcék és elhatározó események hullámzó harcterére kiront: sebeket kap, sebeket oszt, néha elvérzik. Másnap újra feltámad, kezdi elölről.” Karinthy Frigyes
10
OFI, 2009
11
Iskolák és környezet Kőpataki-Mayer (OFI - 2009) A hatékony együttnevelés feltétele a szakmai szervezetek és a szülők közötti regionális együttműködés. Több iskola összefogásával összeadódhat a kreativitás, a szaktudás és szakértelem, a létesítmények kihasználtsága is hatékonyabb. Az iskolák együtt könnyebben megtalálhatják a problémák kezelésének módjait. 10
12
48. Nemzetközi Oktatási Konferencia (International Conference on Education, ICE – 2008. – szakpolitikusok számára „A befogadó nevelés-oktatás olyan folyamat, amely azt célozza, hogy minőségi oktatásban részesülhessen mindenki, miközben tiszteletben tartjuk a sokszínűséget, a tanulók és az egyes közösségek szükségleteinek, képességeinek, jellegzetességeinek és tanulási elvárásainak különbözőségét, s kiiktatjuk a diszkrimináció minden formáját.” UNESCO-IBE 2008. 11
13
12
14
Miben mérhető az integráció hatása? Kőpataki-Mayer (2010) az sni-s tanulók sokkal többet zavarják az órát, mint társaik, a kedvezőtlen magatartási mintái számos tanuló esetében követőkre talál. az integráció rendkívüli módon leterhelte a pedagógusokat s emiatt romlott az iskolában a tanítás minősége. 13
15
Miben mérhető az integráció hatása? Kőpataki-Mayer (2010) megváltozott, bővült a pedagógusok módszertani repertoárja, kifinomultabb lett az alkalmazott módszertan. több helyütt és alkalommal alkalmaztak differenciálást, vagy más, korábban nem alkalmazott módszereket. többet és igényesebben kellett a tanórákra felkészülni, „kimozdultak a napi rutinjellegű” tevékenységek sokszor egyhangú köréből. javult a pedagógusok együttműködési hajlandósága a többi szakemberrel, megtanulták a team-munkában rejlő előnyöket, annak hatékonyságát. megismerkedtek olyan konfliktuskezelő eljárásokkal és módszerekkel, amelyeket korábban nem ismertek, A tanulók jelentős része toleránsabb empatikusabb azóta, amióta sni-s tanuló is van az osztályban. 14
16
Milyen okok, s milyen gyakorisággal játszanak szerepet a sajátos nevelési igényű tanulók sikertelenségében
17
Mit tesznek azért, hogy a sajátos nevelési igényű tanulókat megtartsák az iskolában 16
18
Az iskolán belül elkülönült osztályok létrehozása Elkülönült intézmények létrehozása Ugyanakkor……………….. Az erőteljesen szelektáló iskolarendszer elpazarolja azt a (potenciális) humán tőkét, amely része lehetne a tágabb közösség, az egész társadalom humán tőkéjének.
19
Oktatásszociológia Oktatáspolitika Oktatásfejlesztés Intézményi gyakorlat
20
Az integráció egyik célja az, hogy kölcsönös megértést és elfogadást teremtsen a fogyatékosok és a nem fogyatékosok között az esélyegyenlőség kontextusán belül. Ez nyilvánvalóan adást-kapást jelent mindkét oldalról. Evans 1996.
21
A két oldal egymáshoz való alkalmazkodásának folyamata: a) Az asszimiláció arra helyezi a hangsúlyt, hogy a fogyatékosoknak kellene a többség számára érvényes életmódot felvenniük. b) Az akkomodáció elismeri a fogyatékosoknak azon jogát, hogy önmaguk legyenek, és az alkalmazkodás kényszerét a többségre helyezi át. c) Az adaptáció a fogyatékosoktól és a nem fogyatékosoktól azt várja el, hogy kölcsönösen alkalmazkodjanak egymáshoz Evans 1996.
22
1. A tanulók sokszínűségének elfogadása és értékelése - a különbözőséget a tanár úgy értelmezi, mint az oktatás-nevelés egyik tápláló forrását és erősségét; 2. Valamennyi tanuló segítése, támogatása - a tanár magas elvárásokat támaszt valamennyi tanuló elérhető eredményeivel kapcsolatban; 3. Együttműködés másokkal - az együttdolgozás és csapatmunka valamennyi tanár esetében az alapvető közelítési mód; 4. Egyéni szakmai fejlesztés - a tanítás egyben tanulási folyamat és tevékenység is – a tanárok felelősséggel tartoznak saját egész életen át tartó tanulásuk iránt. 21 European Agency for Development in Special Needs Education (2011)
23
Dichotómiák Jó – rossz Jól - rosszul Tetszik – nem tetszik Eredményes – eredménytelen Támogatom – nem támogatom … 22
24
1.Tanulni érdemes, tanulni közös ügy? 2. Tanulni jó? 3. Tanárnak lenni jó? 23
25
Az oktatás nem végső cél, hanem eszköz ahhoz, hogy segítségével erősödjön a társadalmi integráció, amelynek a terepe elsősorban a munkaerő-piac. Az oktatás akkor méltányos, ha lehetőséget nyújt a munkaerő-piaci szerepvállalásra. Szüksége van a helyi társadalom (a többségi) támogatására.
26
kopatakim@ofi.hu
27
A Darwin előtti biológia és a pedagógia „A tanítás emberközpontú tevékenységében minden próbálkozás, hogy bizonyos kategóriákat meghatározzunk, korlátozza tisztánlátásunkat, eltereli figyelmünket és félreviszi szándékainkat. A különböző 'bélyegek' csupán egy speciális hiányosságra összpontosító lencsét tartanak a szemünk elé, miközben arra lenne szükségünk, hogy a legkülönbözőbb irányokból figyelhessük egy gyermek folyamatosan változó erősségeit.” Ayers 1993
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.