Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaValéria Mészárosné Megváltozta több, mint 9 éve
1
Tudományos kommunikáció: a professzionalizmus haszna és korlátai Dr. Fábri György MTA kommunikációs igazgató
2
I. Mit keres a tudomány az információs piacon?
3
Tudástermékek, információs ipar ► Az egyik legdinamikusabban fejlődő iparág ► Főbb területei: Média Marketing Innováció Oktatás Kommunikáció Informatika ► Viszonylag alacsony „hardver”-szükséglet jellemzi ► Erőteljes kultúra-függés határozza meg a piacot
4
Tudástermékek új generációja ► Infotaintment ► Edutaintment ► Információs szolgáltatások ► Science-taintment
5
Tudás-motívum a marketingben ► K+F összetevő (kozmetikumok, egészségmegőrzés, technika) ► Innovációs hányad (vagy annak szimulálása…) növekszik ► Szaktudás, mint autoritás a branding-ben ( „ezt ajánlják…”; „…szakértői csapata”)
6
Tudomány iránti érdeklődés Forrás: Gallup, EUROBAROMETER 2002 október-november
7
A magyar K+F finanszírozási helyzet hazai indikátorok az EU-átlaghoz viszonyítva: 25,9% egy lakosra jutó K+F ráfordítás:25,9% 57% 10.000 lakosra jutó kutató-fejlesztők: 57% 66,5% 1000 aktív lakosra jutó kutató-fejlesztők: 66,5%
8
Forrás: MTA KSZI felmérés országos reprezentatív mintán 2004. április
9
Kutatói vélemények
10
A tudomány legitimációja: társadalmi-kulturális átrendeződés ► Tudomány a XX. századtól: egy meritokrata, nem- demokratikus intézményrendszer, értékvilág és működési mód találkozása a demokráciával… ► Tudományfilozófia a XX. század közepétől: egy önreflexív, önostorozó, kritikai, nyitott habitus téblábolása a kíméletlen politikai és pénzpiacon…
11
Forrás: MTA KSZI felmérés országos reprezentatív mintán 2004. április
12
Közintézmények bizalmi indexe (1-4 skálán) Forrás: MTA KSZI felmérés országos reprezentatív mintán 2004. április
13
II. Médiaprofik – profi média
14
Kikényszerített profizmus ► Vizuális kultúra trend-függősége ► Gyártói érdekek és divathullámok összemosódása ► Totalizálódó médiapiac ► Koncentrálódó médiapiac ► Médiaipar: a verseny-spirál lejtmenetében
15
A magyar televíziós átverés-show ► Valóságos verseny hiánya: lefedettség ► A versenymoderáló közszolgálati szereplő szándékolt kiiktatása ► Eredeti televíziós tőkefelhalmozás mentessége a szakmai beágyazódástól
17
Milyen forrásból tájékozódik a lakosság a tudományos kérdésekről – a kutatók szerint
18
Digitális remény ► Értékelvű tartalomszolgáltatás esélye ► Jelenlegi szereplők ellenállása ► Információs szegregáció útja ► Hiányzó tartalom, hiányzó tartalomgyártók ► Hálózatok (versus?) tömegmédia
19
III. Tudománykommunikáció a média- versenytérben
20
Public Understanding of Science
21
Hazai hagyományok ► Tudományos Ismerterjesztő Társulat ► Élet és Tudomány ► Televíziós ismerterjesztés
22
Tudós, tudományos kutató Tudományszervező, tudomány-menedzser A tudomány kommunikátora A tudomány szereplői
23
Tudomány-kommunikátor ► Versenyben a médiasztárokkal ► Versenyben az impact-fektorokkal
24
Tudománykommunikáció haszna a K+F termelők és szolgáltatók számára ► Termék értékjellege elfogadtatást igényel ► Köz- és magánforrásokhoz való hozzáférést segíti az elfogadottság ► Technológiai szkepticizmussal szembeni megerősítés ► Áltudományos piaccal (Magyarországon évi 8 Mrd Ft!) szembeni pozícionálás
25
IV. Új tudományos kommunikáció – új tudomány?
26
Párbeszéd fontossága a kutatók és a tudomány iránt érdeklődők között a lakosság szerint Forrás: MTA KSZI felmérés országos reprezentatív mintán 2004. április
28
Public Understanding of Science Public Engagement with Science and Technology
29
Egy tudományelméleti és médiagyakorlati kísérlet
30
Az autoritás fogalmának központi jelentősége az ismeretszerzésben Ismeretelméleti kulcsfogalmak: ► információ és tudás ► információszerzés és tudásszerveződés ► hitelesség, megismerési sémák
31
Társadalom és közönség sajátosságai a tudományos tartalomszolgáltatás szempontjából ► Társadalom és közönség : léteznek-e emberek Magyarországon, vagy csak (kereskedelmi) médiafogyasztók? ► Személyiségek, közösségek, hálózatok a média- realitáson kívül: a tudás, a tudomány ereje és méltósága képes működtetni mindezt.
32
► Konzervatív értékelvűség – médiakompatibilis megjelenítés ► A termék (a személy) önértéke ► Többdimenziós, osztott referencia-közeg ► A termék „visszabeszél”
33
Médiastratégia ► konzervatív, meritokrata elvek alapján felépített tartalom ► a legnyitottabb médiajelenlét ► versenyképes média-technológia ► egydimenziós média-mérce meghaladása
34
Tudományos kommunikáció: egy konzervatív forradalom esélye ► Tudomány és laikusok viszonyának radikális átalakulása zajlik. ► A posztmodern és a tudomány-szkeptikus főárammal szemben a hálózatos tudományszervezet, a kommunikációképes kutatás és az igazságérvényre igényt tartó tudományosság elemeiből formálódó ► tudományos racionalitás lehet esélyes szellemi irány.
35
Erre tesz kísérletet a Mindentudás Egyeteme!
36
Köszönöm a figyelmet! Budapest, 2006. március 17. ELTE TTK
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.