Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Petercsák Edit Miskolc, március 6.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Petercsák Edit Miskolc, március 6."— Előadás másolata:

1 Dr. Petercsák Edit Miskolc, 2013. március 6.
Tanulási zavarok Dr. Petercsák Edit Miskolc, március 6.

2 Ügyvéd? Orvos? Közgazdász?

3 Tanulási problémák szintjei
Tanulási nehézség Tanulási zavar Dyslexia Dysgraphia Dysortographia Dyscalculia Tanulási akadályozottság

4 A syndromák egymáshoz való viszonya
Tanulási zavar Dyslexia Dysgraphia Dyscalculia Dysortographia Figyelemzavar, hiperaktivitászavar, magatartászavar SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNY Tanulási akadályozottság Tanulási nehézség

5 Tanulási nehézség Átlagos vagy kevéssel az átlag alatti IQ viselkedési zavar is társulhat Ok: - hátrányos szociális környezet - elhúzódó betegségek - gyakori iskolaváltás - családi életben bekövetkezett változások Előfordulási gyakoriság: - a tanköteles populáció 10 %-a

6 Tanulási akadályozottság
A tanulás minden területén (szinte valamennyi tantárgyban) generalizáltan, átfogóan és tartósan jelentkeznek Ok: - kisebb kp. Idegrendszeri sérülés - tartósan hátrányos szociális környezet miatt a neurológiai érés lassulása Gyakoriság: 3 % Ide tartozik: enyhe értelmi fogyatékos és a nehezen tanuló gyerekek egy csoportja is.

7 Tanulási zavarok Az a jelenség, amikor egy gyerek átlagos oktatási körülmények között nem tud megtanulni írni, olvasni vagy számolni és ezeken a területeken iskolai teljesítménye jelentősen elmarad az intelligencia szintje alapján elvárható teljesítménytől. IQ átlagos vagy átlag feletti

8 Hírességek tanulási zavarokkal
Jules Verne Einstein Napóleon Michelangelo Walt Disney Sylvester Stallone Julius Ceasar

9 Tanulási zavarok Kórelőzmény Örökletesség Perinatális események
Mozgásfejlődés (kúszás, mászás gyakran kimarad)

10 Tanulási zavarok tünetei
ÓVODÁSKOR 50 %-nál megkésett beszédfejlődés gyakoribb a pöszeség egyszerű mondatok,kevés szókincs gyenge a szóemlékezet (verstanulás) hasonló dolgokat összetéveszt egyensúlyzavarok finommotorika gyengesége iránytévesztő,”rossz irányba fordul” relatíve sok közöttük a balkezes

11 Tanulási zavarok tünetei
Iskoláskor Az érintett tantárgyak terén alulteljesít Olvasás: nem szeret olvasni,lassan olvas Pontatlan az olvasott szöveg megértésében zavar Sajátos olvasási technikák kialakítása Másodlagos magatartászavarok („bohóckodás”, depressio, agresszivitás, psychosomatikus tünetek)

12 Mi az oka a dyslexiának? Az agy szerkezeti eltérései (Csépe Valéria)
Halántéklebeny corpus callosum temporo – parieto – occipitális lebenyek találkozásánál Genetikai eltérések 6-os kromoszóma rövid karja familiáris terheltség (23-65 % esély, ha az egyik szülő dyslexiás)

13 Előfordulási gyakoriság
3-5 % (5-10 %) Nemek megoszlása: 3 : 1 = fiú : lány

14 Diagnózis Nem betegség, nem fogyatékosság! Nem lehet kinőni!
Diagnózis nehéz! Magyarországon nincsenek standardizált olvasási tesztek. Dyslexia tünetei az életkorral együtt változnak, enyhülnek, kompenzációs mechanizmusok alakulnak ki, így gyakran rejtve marad a tanulási problémák valódi háttere. Nem betegség, nem fogyatékosság! Nem lehet kinőni!

15 Dyscalculia Előfordul önállóan vagy dyslexiával együtt
Térbeli tájékozódásban gyengék IQ inkább az átlag alsó övezetében Eltérések a látásban (rejtett kancsalság)

16 Gyermekorvos/védőnő feladata
A megkésett beszédfejlődést komolyan kell venni! Logopédushoz kell irányítani! Psychosomatikus tünetek, magatartászavar esetén gondoljunk tanulási zavar lehetőségére! Szülők tájékoztatása!

17 Beszédfejlődési zavarra utaló felhívó jelek
Szegényes gagyogás csecsemő korban 18 hónaposan még nem jelenik meg az első szó 2 évesen a szókincs nagysága nem éri el az 50 szót 2 évesen nincsenek többszavas kombinációk Mondatalkotás hiánya 3 évesen Nehezen érthető beszéd 3 évesen

18 Beszédfejlődési zavarra utaló felhívó jelek
Utánzás és szimbolikus játék hiánya 2 évesen Viselkedési problémák, szociális képességek elmaradása További rizikófaktorok Pozitív családi anamnézis

19 Szülők tájékoztatása Mindig helyes artikulációval normál beszédhangon szóljunk a gyermekhez A gyermek beszédhibáinak javítása játékos helyzetben történhet, a túlzott mértékű javítgatás visszavetheti a gyermek beszédfejlődését, csökkentheti beszédkedvét, beszédfélelmet generálhat Kerüljük a gyermek megszégyenítését, kinevetését

20 Legyen idő beszélgetésre, hallgassuk végig és válaszoljunk életkorának megfelelő szinten
Ha beszéde közben elakadásokat észlelünk, ne reagáljunk rá, ne sürgessük és ne figyelmeztessük őt a folyamatos beszédre (a dadogás rögzülhet) Mindig próbálja megérteni gyermekét, ne tegyen úgy mintha nem értené mit szeretne közölni a gyermek

21 Változások Elnevezések: Tankerületi Szakértői Bizottság
Nevelési tanácsadó Megyei Szakértői Bizottság Tanulási Képességet Vizsgáló Bizottság A kérelemhez csatolni kell a 4/2010.OKM rendelet 7. sz. mellékletét - Tel.: 46/ 3527, Miskolc, Selyemrét utca 1.

22 Változások Óvoda 3 éves kortól (2014. szept. 1.) ez alól felmentés jegyző, vagy fenntartó adhat Tankötelezettség: A gyermek abban az évben,amelynek aug.31.napjáig a 6.életévét betölti,legkésőbb az azt követő évben tankötelessé válik. Szakértői Bizottság javaslatára + 1 évig maradhat óvodában

23 15/2013 EMMI rendelet korai fejlesztésről:
18 hónapnál fiatalabb gyerekek gy.neurológus szakorvos javaslatára a szakértői bizottság vizsgálata nélkül is bekapcsolódhat a korai fejlesztésbe

24


Letölteni ppt "Dr. Petercsák Edit Miskolc, március 6."

Hasonló előadás


Google Hirdetések