Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A közösségek szerepe életünkben - a megtartó erő.
2
A közösségek fontossága Közösségek, különösen a kisközösségek szerepének megnövekedése A közösségek életminőség javító szerepe napjainkban Közösségek spontán és/vagy irányított szervezése
3
Változások a közösségszerveződésben A hagyományos közösségek átalakulása, diszfunkciója A hagyományos családmodell átalakulása A családnak, mint érzelmi háttérnek meggyengülése
4
Az oktatási rendszer tehetetlensége Az oktatási rendszer fiaskói A gyermek-,és ifjúságnevelő intézmények válsága A hagyományos oktatás ellehetetlenülése A primer szocializáció hiányai és az oktatási rendszer ellenállása ennek kezelésére A megfelelő mennyiségű/ minőségű kommunikáció hiánya Bennszülöttek és bevándorlók: vita a generációk között
5
Fiatalok hiányos primer szocializációja és a következmények A korai szocializáció deficitjei Motiválatlan, szorongó személyiségek A felelősségvállalás és az elkötelezettség tökéletlensége Elmosódott vagy hiányzó jövőkép Bizonytalan értéktudat, iniciatívahiányos szindróma
6
Korosztályi változások Egzisztencia válságok Villámgyorsan változó érvényesülési stratégiák Láthatatlanná váló idős korosztály Elmagányosodás, szorongás, személyes krízisek
7
Újfajta közösségek égető szükségessége A közösségek, mint a mindenkori társadalmi rend letéteményesei a demokrácia gyakorlásának színterei az aktív civil élet alternatívái a legfontosabb közvetítő egység egyén és társadalom között
8
A közösségek újjászülető funkciói A kisközösségek a pozitív érzelmi viszonyulásoknak, mint a társadalmi tevékenység megteremtésének alapjai A diszkomfortos, talajtalan személyiség alkalmassá tétele a társadalmi fejlesztésre Helyi identitás, értéktudat erősítése Személyes kapcsolatok rangjának visszaadása
9
Az intézmények szerepe a közösségszerveződésben A különféle oktatási/kulturális intézmények minden eddiginél nagyobb felelőssége Csökkenthetik az értékválságot Az új médiumok kommunikációs offenzívájával szemben visszaállíthatják a személyes kapcsolatok rangját, igényét. Stabil jövőkép kialakulásához segíthetnek hozzá. A személyek mentálhigiénés szükségleteit elégíthetik ki. Ehhez az intézmények hatékony, folyamatos, magas szintű háttérmunkájára, és – nem kampány jellegű! - együttműködésére van szükség.
10
„… szívós, folyamatos, és ami talán a legnehezebb: háttérben maradni tudó, a közösség támogatandó szükségleteit biztosító munkára van szükség, hogy a szakadozó közösségi hálóból ismét erős, megtartó szövet váljék.” /M. Sherman/
11
A könyvtár reszocializációs funkciói A közösségalakítás egyik legfontosabb intézménye a könyvtár A könyvtár reszocializációs funkciója Könyvtár és mentálhigiéné A biblioterápia mint óriási lehetőség a közösségformálásra, a személyiség támogatására
12
Az igény leképezése a felsőoktatásban és a továbbképzésben Ennek az egyre növekvő társadalmi igénynek meg kell jelennie a könyvtárosok felsőoktatási képzésében A dolgozó könyvtárosok részére megfelelő stratégiákat elsajátíttató továbbképzéseket volna jó bevezetni Segítségként szervezett szupervíziókat kellene biztosítani Önvédelmi, burnout-ot megelőző módszerek
13
Könyvtáros és/vagy terapeuta A mentálhigiénés segítségnyújtástól való szorongás feloldása elsőrendű feladat. A közösségalakításhoz főként 1.szociálpszichológiai, illetve 2.személyiséglélektani ismeretek szükségesek
14
Asszertív kommunikáció tanulása/tanílása Az asszertív kommunikáció tanulása/tanítása mint új lehetőség Az aktív figyelem fejlesztése
15
A szakemberek védelme/ önvédelme. Új stratégiák Csoportok, szupervíziók a szakemberek részére is Konzultációs lehetőség terapeutákkal A „közel engedni, de kívül maradni” rogersi törvénye
16
Konklúziók Hatalmas igények, elvárások a könyvtárakkal szemben A többletfeladatokhoz újfajta attitűdök, együttműködés, hosszú távú tervezés szükséges A pszichológiai módszerek, stratégiák elsajátíttatása a megnövekedett mennyiségű mentálhigiénés, illetve a csoportokkal, kisközösségekkel végzett szocializáció korrekciós munkához. A könyvtár lehet a lelki egészség egyik legfontosabb fóruma.
17
…amikor egy sima víztükörbe megfelelő erővel egy akármilyen kis kavicsot dobunk, először csak egy kis helyet látunk a víz felszínén, ahol az megtört; utána viszont egyre nagyobb körök jelennek meg, és ha jó volt a hajítás, az egész tó felszíne mozgásba jöhet…. Jó hajítást kívánok a könyvtárosoknak!
18
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.