Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaNóra Szilágyiné Megváltozta több, mint 9 éve
1
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata
BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita
2
A évi CXC. törvény „A nemzeti köznevelésről” a pedagógiai szakszolgálati feladatok között felsorolja a kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozását. A törvényhez kapcsolódó 15/2013 (II.26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről leírja a szakszolgálati tehetséggondozással kapcsolatos intézményi feladatokat és a tagintézményekben dolgozó tehetséggondozó koordinátorok teendőit. Kiemelt figyelmet igénylő gyermek, tanuló Hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermek, tanuló Különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló SNI BTM Kiemelten tehetséges gyermek, tanuló
3
Tehetségfogalmak Renzulli féle alapmodell:
Átlagon felüli képességek: - általános képességek szintjén - speciális képességek Motiváció Kreativitás A szakszolgálati rendszernek ajánlott tehetség definíció: Tehetségesnek azok tekinthetők, akik átlagon felüli általános és valamely területen megjelenő speciális képességgel, a feladat iránti tartós és stabil motivációval, valamint magas szintű kreativitással rendelkeznek. Ezek eredőjeként magas szintű teljesítményre képesek az élet valamely tevékenységi területén.
4
A speciális képességek adják a tehetség jellegzetességét, a tehetség-területeket:
Nyelvi Zenei Matematikai-logikai Vizuális-téri Testi-mozgásos Szociális-interperszonális Intraperszonális
5
Tehetségtípusok Sikeres Ellenszegülő Rejtőzködő Lemorzsolódó
Kettős különlegességgel rendelkező tehetség (SNI/BTM + tehetség) Önálló
6
Tehetséggondozás feladata
A tehetség felismerése A tehetség azonosítása A tehetség gondozása
7
A tehetség felismerése
szülők pedagógusok szakemberek óvoda/iskola pszichológusok pedagógiai szakszolgálati szakemberek segítségével.
8
A tehetség azonosítása pedagógiai szakszolgálati feladat
Jelzés biztosítása és vétele Interjúk: - szülővel - pedagógussal - szakemberrel - gyerekkel Tehetségazonosítás (tesztek, vizsgálatok) A tehetség megállapítása Tehetségfejlesztő programok ajánlása A tehetséges gyermek személyiségének fejlesztése, támogatása Szülők támogatása, segítése Konzultáció a pedagógussal Kapcsolattartás a tehetséggondozó program vezetőjével, az óvoda/iskolapszichológussal Nyomonkövetés, kimeneti mérések végzése Mindezen feladatok koordinálása a tehetséggondozó koordinátor által
9
Tehetség megállapítása
4-6 éves korban: - a tehetség már néhány területen megnyilvánulhat (vizuális ábrázolás, muzikalitás, matematikai képességek, verbális képességek) - a tehetség valószínűsíthető (nem azonosítható) - feladat: a hatékony környezet „elmélyítése”, kitágítása, kibővítése 7-9 éves korban: - a mutatkozó tehetség intenzíven megjelenik - valószínűsíthető, még nincs azonosítás, szűrés lehetséges - feladat: a tehetség célzott és intenzív fejlesztése, egyéb területek hatékony továbbfejlesztése, kibővítése, elmélyítése 10-16 éves korban: - a tehetségterület specializálódott - a tehetség azonosítható, megállapítható - feladat: speciális tehetségfejlesztő programban való részvétel, egyéb területek szinten tartása
10
Tehetséggondozást végezhet
nevelési, oktatási intézmény szakterületi tehetséggondozó programokat meghirdető szervezet Tehetség Pontok egyéb helyek, ahol tehetséggondozó program létezik
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.