Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaTamás Dudás Megváltozta több, mint 9 éve
1
Petőcz András: Könyörgés 30/B
2
Hogyan elemezhetünk egy ilyen rövid művet? Életrajzi háttér: 1959-ben született, a nyolcvanas évek egyik formabontó irodalmi vezére Irodalomtörténeti háttér: a neo-avantgárd képviselője, formai kísérletezése az avantgárd ízlésre vall, nem pedig a posztmodernre, amelynek korában alkotott Motivikus háttere: vallási jellegű témája rokonítja a középkori himnuszokkal és a vallási megtérők úgynevezett konvertita irodalmával (pl.: Paul Verlaine) Eredetisége: több változatban is elkészült, van fehér- fekete és fekete-fehér változata is
3
Formai jegyek Műfaja: nem annyira képvers, mint inkább vizuális költemény (nem csak sajátosan elrendezett betűkből áll, hanem grafikus, nem nyelvi elemeket is tartalmaz, pl. a nyíl) Műfaja: tartalma alapján leginkább a himnuszokkal rokon, bár nem szólít meg istenséges. Távoli rokona rövidsége miatt a haikunak és az epigrammának is. Stílusa: az avantgárd, vagyis a második modernség jegyeit viseli: áthágja a hagyományos formákat, meg akarja döbbenteni a közönséget, a formanyelv megújítása fontosabb, mint a tartalom cizelláltsága
4
Tartalmi jegyek A meg nem nevezett erőhatás (nyíl) és a megszólalót jelképező betűsor (letérdelek) feltűnő aránytalanságban áll Az ember apró porszem, eltörpül a hatalmas erő mellett (alatt) Rímről, ritmusról nem beszélhetünk (bár az egyetlen szó jambikusnak látszik) – a közlés prózai, egyszerűségében őszinteséget, póztalanságot sugall Az egyetlen szóhoz gazdag, sokrétű jelentésmező kapcsolható: alázat, belenyugvás, hit, bizalom, lemondás stb.
5
Képi világ A hatalmas, tagolatlan sötét felület a világ kietlenségeként, a kozmosz ürességeként értelmezhető A letérdelőt jelző betűsor alul van, a hierarchia mélyén, és jobb oldalon, ami passzivitásként értelmezhető (az európai írások balról jobbra haladnak, ez a dinamika iránya) A betűsor megtörése nemcsak a fogalmilag kijelentett letérdelést jelzi, hanem a fej maghajtását is A beszélő körülhatárolt, az Erő (nyíl) a kép világán kívülről jön, túlmutat rajta, transzcendens
6
Gino Severini: Kígyótánc, 1914
7
Tommaso Marinetti: A Marne-i csata után, 1915
8
Kathy Ernst: Almost there
9
Gary Barwin
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.