Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaArtúr Kerekes Megváltozta több, mint 9 éve
1
Virágzik-e minden virág? Valóban gyógyíthat-e, és lehet-e profitábilis a hazai magánegészségügy? Dr. Rékassy Balázs M.S c. Egészségpolitikai szakértő Magyar Kórházszövetség XXVII. kongresszus 2015. Április 23.
2
Ha most kettéválasztanánk: Egészségügy egyes helyein a magánszféra meghatározó jelentőségű – azonnali ellátási probléma (lásd dialízis) – Kivásárlás – drága, nem költséghatékony és felesleges (Lsd. Képalkotó Diagnosztika) Államosítani az Alapellátást – Közalkalmazotti bér, praxis érték 0,… Inkább nyugdíjba- / el- megyek - további Humán erősforrás vesztés Meglévő lakossági igény (jobb szolgáltatás a köz.fin. eü.-n belül) vissza erősödik a hálapénz Nem kereshetek többet a közegészségügyben – – Elmegyek külföldre – Elmegyek csak magánba Eredmény: közellátás komoly fenntartási nehézsége
3
Jelen előadás Képet ad a hazai magán- és köz-finanszírozott ellátásról Csoportosítja és összefoglalja a hazai magán- egészségügyi szolgáltatók tipikus csoportjait 9 csoport jellemzőit elemzi A magánegészségügy fejlesztési irányait határozza meg Elemezzük, hogy a kormány szándéka milyen hatással lehet a magánszolgáltatókra Az előadáshoz segítségemre voltak: Dózsa Csaba, Kincses Gyula, Kósa István, Pásztélyi Zsolt, Takács Zoltán – Köszönet mindannyiuknak!
4
Egy főre jutó egészségügyi kiadások 2013 (USD,PPP) ( Hu közkiadás kb. 1.000USD/fő)
5
Kevesebb mint fele annyit költünk eü.-re (USD, PPP), mint az OECD átlag* * IMF, 2015
7
Egészségügyi közkiadás GDP %-ban Válság alatt különböző válaszok: – OECD országok: 6,8% ------ növekszik !! – Klasszikus Uniós országok –többet költenek – Többiek – se csökkentették a kiadásaikat – Visegrádi országok: 5,5 % – Magyarország: 5% alatt – már csak inkább 4% körül – Kb. 200 Mrd – elérnénk a visegrádi hármak átlagát – Kb. 100 Mrd (1,5 havi finansz.) kórházi tartozások mértéke
8
Az egy főre jutó egészségügyi kiadás Magyarországon 2012-ben Forrás: Kincses - KSH STADAT 2.5.1.
9
Egyre többet költ az egyén és egyre kevesebbet az állam
10
A magánfinanszírozás felértékelődésénél globális okai és konzekvenciái A technológiai fejődésből, növekvő élettartamból és kultúra- váltásból következik, hogy ma már lehetetlen mindenki számára egyenlő eséllyel közpénzből biztosítani azt, ami technológiailag már lehetséges. És ez csak fokozódni fog. Az ebből fakadó konzekvenciák: ki kell mondani, hogy sajnos nem lehet mindenkinek, mindent, mindenhol átlátható szabályok szerint kell dönteni hogy mit igen, és kinek, – HTA alapú elemzések alapján kell kimondani, hogy a közösség menyit tud költeni egy megmentett minőségi életévre – Szervezetten támogatni (asszisztálni) kell az egyének erőfeszítéseit, ha ennél többet akarnak saját költségükre költeni gyógyulásukra.
11
A különböző finanszírozási források aránya 2011-ben Forrás: Health at a Glance 2013 - © OECD 2013
12
A magán eü. kiadások fedezésére nincs teher és költség porlasztó előtakarékosság
13
Állami egészségügy - Fenntarthatatlan – forráshiányos, frusztrált Magán-egészségügyi ellátás: Jelen formájában behatárolt, szabályozatlan, minőség-biztosítás nélküli, fizetőképes-kereslet limitált, DE fejlődő
14
For-profit vállalkozás (eü.-i profillal) Csoport munka One man show Egészségügyi szolgáltatók szegmentációja – evolúciós folyamat?
15
Informális magánrendelés közfinanszírozott intézményben - 0. Rendelő a nagymama volt lakásában - 1. Egyéni orvosi rendelő – orvos vállalkozás – 2. Szakorvosi praxis közösség – csoportpraxis – 3. Egy szakmás specializált szakorvosi csoport - 4. Magánklinika Orvos-celebritás kőré épülő magánklinika – 5. Pénzügyi befektetővel rendelkező magánklinika -6. Egészségügyi ellátást szervező hálózat -7. (munkáltatóknak, munkavállalóknak) OEP finanszírozással rendelkező magán szolgáltató - 8. Magán eü.-i szolgáltatás közfinanszírozott eü.-i intézményben – 9.
16
Közfinanszírozott ellátásban évtizedek óta működő valós „modell”: Jellemző paciens: Széles társadalmi réteg Bevétele: készpénz (mértéke 8 - 100Mrd)*, de csökken Adózás: nem jellemző Költsége: 0 Minőségbiztosítás: adott intézményi háttér Előnye: szabadon utalhat, konzultációt kérhet, hatalmas szabadsággal rendelkezik Szintjei: egyszerű, magán – intézményt épít * KSH 2015 -8Mrd, (KSH 2005- 58,7Mrd, Median Eu.Min. - 100Mrd) 0. Informális magánrendelés közfinanszírozott intézményben
17
Jövőképe: van (főleg a mostani kormány támogatása miatt) Gazdaságpolitikai hitvallása: – Magánzó,és zsebre dolgozik-tól - ellátási osztályt, intézetet épít-ig 0a: végzi a munkáját a közfinanszírozásban, de nem utasítja el az adózatlan jövedelmet, mondván a társadalom ezt a formát osztotta számára a boldoguláshoz. kisebb nagyobb szívességeket tesz 0b: aki üzemszerűen folytat magánpraxist közfinanszírozott környezetben. 0x: aki a zsebből fizetést a közfinanszírozáshoz jutás feltételének tekinti. Társadalmi és Egészség-politikai haszna: Magánzó,és zsebre dolgozik: 0 ellátási osztályt, intézetet épít: Jelentős
18
Tipikusan egy személyes, tradicionális családi rendelő Szerényebb felszereltség, Konzultatív jelleg (folyosón rohanva helyett fotelban való kommunikáció) Közfinanszírozott ellátásban biztosított valós betegellátás Jellemző paciens: Széles társadalmi réteg amely az államiból jön át, céljuk az orvossal való személyes kapcsolat megerősítése – ”veszek 10perc figyelmet” Bevétele: döntően készpénz, Adózás: nem jellemző Költsége: közel 0 Minőségbiztosítás: 0 1. Rendelő a volt cselédszobában
19
Jövőképe: minimális – csoportmunka, és eszközhiány Gazdaságpolitikai hitvallása: ‘megvan egy kis mellékes’ Társadalmi és Egészség-politikai haszna: 0 1. Rendelő a volt cselédszobában
20
Pár milliós családi saját tőkebefektetéssel „saját munkahelyet épít” 1st step: állami munkahely mellett, de már növekszik a csak a saját rendelőből megélő orvos-vállalkozások aránya – élhetőbb, önállóbb, szakmai - családi élet egyensúlya Egyéni vállalkozás Jellemző paciens: problémájára megoldást váró középréteg Bevétele: döntően készpénz, de megjelenik az egészségpénztári kártya Adózása: adózott bevétel van, mértéke rendelőnként változó 2. Egyéni orvosi rendelő – orvos vállalkozás
21
2014 év magánrendelője 2. Egyéni orvosi rendelő – orvos vállalkozás Beruházási költsége: jellemzően 10M alatt Nehézsége: szakmai elszigeteltség, beutalás? Minőségbiztosítás: 0 Jövőképe: fiatal kolléga beemelése, (esetlegesen kiegészítő-, esetleges társszakmákkal való bővülés) Gazdaság-politikája: egyéni-, családi jövedelem biztosítása – széles körben megfizethető maradni
22
3. Szakorvosi praxis közösség Vállalkozó orvos csoport, általában korábbi kollegiális viszonyon alapuló közössége (referálás, konzultáció és költségmegosztás lehetősége) Új elem: Költségmegosztás szoros szakmai együttdolgozás, igazi csapatmunka Orvos-szakmai vállalkozás 2 formája: -Csoportpraxis -1 szakmás profi „Team”
23
Korábbi kollegiális viszonyon alapuló összeálló orvos csapat: A.) Több szakma együttélése Csoportos közös tulajdonú vállalkozás, közös költségek, egyenlő jogok és kötelezettségek Jellemző paciens: középréteg Bevétele: döntően tiszta Adózása: döntően tiszta Költsége: jellemzően 10-30M között Minőségbiztosítás: belső kollegiális összetartozás alapú Nehézsége: vezetői feladatok felosztása, részidős amatőr menedzsment, eltérő teherviselés, közös értékesítés-, közös marketing hiánya, tőke hiány 3. Szakorvosi praxis közösség – csoportpraxis
24
Jövőképe: profi menedzsment és marketing megvalósításával, növekvő számú kisegítő személyzettel és szolgáltatásokkal növekedés képes, jövőképe??? Jövőkép gátja: Kereslet hiánya: biztos fix működés-finanszírozási forrás biztosítása (pl.: Közfinanszírozás felé nyújtandó szolgáltatások, szűrővizsgálatok) Gazdaság-politikája: profitábilis partnerpraxis működtetése – ezzel szemben álló egyéni érdekek
25
4. Egy szakmás specializált szakorvosi csoport Korábbi kollegiális viszonyon alapuló összeálló orvos csapat (tipikusan közös osztály, közös főorvos vezette csapat): B.) Egy szakma speciális tudásokkal rendelkező csoportja Csoportos közös tulajdonú vállalkozás, Jellemző paciens: középréteg Bevétele: döntően tiszta Adózása: döntően tiszta Költsége: jellemzően 10-50M között Minőségbiztosítás: erős belső igény! Nehézsége: vezetői feladatok felosztása?, részidős amatőr menedzsment, tőke hiány
26
4. Egy szakmás specializált szakorvosi csoport Jövőkép gátja: lehet, kereslet hiánya: biztos fix működés-finanszírozási forrás biztosítása (pl.: közfinanszírozás felé nyújtandó szolgáltatások, szűrővizsgálatok) Jövőképe és Gazdaság-politikája: „Be the best!” – referencia központ, világos jövőkép
27
Magánklinika Vállalkozó orvos vagy orvos csoport által létrehozott Egészségügyi szolgáltatás magasabb evolúciós foka Egészségügyi szakszemélyzettel és háttér támogató személyzettel, rendszerrel. Új elem: Professzionális betegirányítás, Külön menedzsment, Külön marketing keret, Betegirányítás Professzionális vállalkozás. 2 formája: Szakmai befektető, orvos celebritás - résztulajdonos köré épülő Pénzügyi befektetői háttérrel rendelkező magánklinika
28
5. Orvos-celebritás – magánklinika (1.) Kiemelkedő szakmai múlttal és/vagy közismertségnek örvendő orvos köré épülő professzionális egészségügyi szolgáltató. Jellemző páciens: itt élő külföldiek, felső középréteg Bevétele: tiszta, elsősorban magán ügyfél, de céges (szerződött partner, külföldi biztosító) is Adózása: tiszta Beruházási Költsége: 50-100M HUF Nehézsége: fizetőképes és állandó, folyamatos kereslet megtalálása (2. láb?) Komoly beruházási és működési költség folyamatos fedezete
29
5. Orvos-celebritás – magánklinika (2.) Jövőkép gátja: -Orvos celebritás távozása -Kereslet hiánya: biztos fix működés-finanszírozási forrás biztosítása (pl.: közfinanszírozás felé nyújtandó szolgáltatások, pl. egynapos sebészet) Jövőképe: – Egyéni profil kialakítása – pénzügyi befektető megtalálása – Szakmailag szükséges – technikailag lehetséges limitáció feloldása – Minél teljesebb egészségügyi szolgáltatás biztosítása – Minél szélesebb fizetőképes kereslet (külföldi, érdeke a magyar középosztály erősödése), illetve magánbiztosítás Gazdaság-politikája: – profitabilitás, egyre szélesedő szakmai profil – Szakmai hiúság
30
6. Pénzügyi befektetővel rendelkező magánklinika Orvos és vagyonos ember közötti bizalmi kapcsolaton alapult „ érzelmi alapú”, „másodlagos” tőke erős vállalkozás. Jellemző páciens: felső középréteg, sikeres vállalkozó, multi vezetőréteg „fontos a külsőség” Bevétele: tiszta, magán – erősen megnyomott számla Adózása: optimalizált Költsége: több 100M (HUF) Nehézsége: sok esetben vállalkozó más vállalkozásaival keresztfinanszírozott (előny is?) Irreális profit elvárás, nagy működési költség Pénzügyi és szakmai vélemények egymásnak feszülése
31
6. Pénzügyi befektetővel rendelkező magánklinika Jövőképe: fenntarthatóság érdekében egyedi speciális irány kialakítása Jövőkép gátja: fizetőképes kereslet hiánya: biztos fix nagy volumenű forgalom, biztos működés-finanszírozás bevétel Gazdaság-politikája: tiszta profit szemlélet kis személyes hiúsággal megfűszerezve
32
7. Egészségügyi ellátás szervező hálózat (1) Elsősorban menedzsment, értékesítő és marketing szervezet, másodsorban egészségügyi szolgáltató. Komoly pénzügyi háttér Jellemző páciens, ügyfél: céges HR vezető Jellemző páciens: egészséges nagy céges munkavállaló Bevétele: tiszta, céges szerződés alapú (döntően foglalkozás egészségügy, menedzser szűrés), fix havi díjas „kvázi biztosítói” bevétel - sűrű és rendszeres aprópénz Adózása: optimalizált Költsége: beruházás költsége minimális, kezdeti felfutásig tartó működtetés tőkeigényes Nehézségei: – nagy ügyfelek megszerzése – állandó azonos szakmai színvonal hálózaton belül – áttekinthetőség, emberséges, egyéni válasz
33
Fog. Eü. & Manager szűrés Jövőképe: – Magán eü. biztosítóval, nagy vállalattal külföldi ellátásszervezővel való kapcsolat – Vagy egyéb piac teremtés (kapcsolati tőkén alapul) – „látványpékség” - kialakítása – Minél teljesebb egészségügyi szolgáltatás biztosítása – Minél szélesebb fizetőképes kereslet (külföldi, érdeke a magyar középosztály erősödése), illetve magánbiztosítás Jövőkép gátja: -? -Kisebb, valós orvos szolgáltatók Gazdaság-politikája: TOP: Profitabilitás 7. Egészségügyi ellátás szervező hálózat (2)
34
Háziorvosi praxisok Privatizált állami, önkormányzati egészségügyi szakintézmény (Pl: egynapos sebészetek, járóbeteg szakrendelések) Kapcsolati tőkén, hiányszakmán alapuló eü. szolgáltatók (pl. diagnosztika, dialízis, speciális szakmák pl. gerincsebészet) OEP finanszírozott ellátási kötelezettséggel Jellemző páciens: átlag polgár, bárki mindenki Bevétele: tiszta, OEP szerződés alapú TVK és teljesítmény alapú finanszírozás Adózása: átlátható Költsége: döntően az ingatlannal együtt privatizált + befektetés Nehézsége: – profitábilis működtetés biztosítása közpénzből 8. OEP finanszírozással rendelkező magán szolgáltató
35
Jövőképe: vágya kettős kiegészítő finanszírozás Jövőkép gátja: államosítás / jelen államtitkári bejelentés? Gazdaság-politikája: Sok beteg, nagy forgalom Nem OEP finanszírozott kapacitások magánfinanszírozású hasznosítása minél nagyobb mértékben 8. OEP finanszírozással rendelkező magán szolgáltató
36
80-as évek GMK-zását idézi, szorosan egybeforrt Orvos itthon tartását segíti, magánszolgáltatóknak konkurenciát teremt 2014 okt.-ig jogszabály szerint: elkülönítve végezhető csak, mostantól: ? Jellemző páciens: valamely jövedelemmel rendelkező valódi beteg Bevétele: tiszta Adózása: tiszta Költsége: beruházás döntően belső megtakarításból finanszírozott Nehézségei: Politika; Orvosi és beteg ellenérdekeltség (paraszolvencia), § és etika 9. Magán eü.-i szolgáltatás közfinanszírozott eü.-i intézményben
37
Jövőképe: várólista növekedésével igény várhatóan nőni fog, Előnye: Árban és minőségben abszolút versenyképesség, Minőségbiztosítás Betegútmenedzsment, Erős szakmai háttér Jövőkép gátja: Politika ötletelése, koncepciótlansága paraszolvencia, háttér és kapcsolódó szolgáltatások – disszonancia Gazdaság-politikája: bármilyen extra bevétel jól jön, potenciális kieg. bizt. alapja 9. Magán eü.-i szolgáltatás közfinanszírozott eü.-i intézményben
38
Jelenleg a privát egészségügy Döntően közvetlen díjfizetéses max. pár 100.000Ft-os bigyektómiára szakosodott A magán ellátók célja: – egészségesek ellátására – Fizetőképes közönség „lefölözése”
39
Merre tovább… Megvan annak a veszélye, hogy beavatkozás és jelentős állami forrás-injekció nélkül az egészségügy kettészakad: a közfinanszírozott egészségügy egy egyre rosszabb szegényellátássá válik, a tehetősebbek pedig egyre inkább a magán egészségügyet veszik igénybe. Egy ekkora országban és ilyen jövedelmi szint mellett ez komoly kockázat, mert – nincs két egészségügyre való orvosunk, és – a „második” egészségügy fenntartásához meg nem elég gazdag az elit.
40
Merre tovább… Magánszolgáltató 1.Igény nő: talál fizetőképes keresletet a szokásos privát egészségügyi szolgáltatások körében (esztétika, fogászat, szemészet, nőgyógyászat - meddőség, orthopédia ) – kvázi nő a bigyektómia felső anyagi határa 1.Knowledge Sharing: „Besegít” a közfinanszírozott egészségügynek a kínálat hiányos ellátási formáknál (speciális nagy tudásigényű ellátási formák (pl. diagnosztika,kardiológia, speciális sebészeti formák,…) – szakmai tényezővé válik (lsd. UK, Németo.) 2.Saját lobby és fejlődés: A magán ellátás szakmai fejlődése technikailag, tudásban és anyagi forrásokban is lehetséges, de csak a biztos és folyamatos anyagi forrásbiztosítás és minőségbiztosítási kontroll mellett fog megvalósulni.
41
XXI. Században Állam feladata az eü.ben: nem feltétlenül a szolgáltatás, hanem a keretfeltételek biztosítása: kontroll Minőségbiztosítás társfinanszírozás
42
Kétszintű egészségügy Dr. Rékassy Balázs M.Sc. rekassy@t-online.hu
43
Orbán Viktor: Világossá tettük, hogy az egészségügy nem üzlet 2014. szeptember 16., kedd 12:53, frissítve: kedd 18:38, forrás: MTI, szerző: VZMTI http://mno.hu/ahirtvhirei/orban-az-egeszseg-nem-uzlet-1248081
44
Meghirdetett program (Új Semmelweis Terv) nincs. Orbán Viktor megmondta + Az államtitkári előadások: – A közegészségügyi szolgáltató - nem maszekolhat – A maszek nem köz-ölhet Beterjesztett törvénytervezetek: – Érdemi forrásbővülés nincs (kivéve alapellátás) – Utólagos Hálapénz megengedetté válik – Politikai üzenete: Konszolidáció, csak akkor, ha nem termelődjön újra a hiány – Elkezdődik a magán-források kitiltása a közellátásból Amit ma tudunk
45
A köz- és magánkiadások alakulása a járóbeteg ellátásban Forrás: KSH STADAT 2.5.1.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.