Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Kommunikáció
2
Mi a kommunikáció? Napjainkban legáltalánosabb értelemben: információátvitelt, információcserét jelent valamilyen jelrendszer (pl. a nyelv) segítségével Szűkebb értelemben: jelentheti az emberi gondolatok cseréjét Technikai folyamat, melynek során információátvitel, információcsere történik à tényezők, elemek a kommunikáció megvalósulásához
3
Alapfogalmak: Közlemény: Jel, jelsorozat, adatok, amelyek információt "hordoznak", az amit az adó közöl a vevővel. Redundancia: a közleményekben meglévő felesleges, újabb információt nem adó elem, amely nélkül azonban a megértés esetenként nehezebbé válna. Forrás: Az információ forrása, lehet személy, állat, gép stb., amely a közleményt előállítja és továbbítja.
4
Alapfogalmak (folyt.) Jelátalakító: A jeleket legtöbbször fizikailag át kell alakítani, hogy alkalmasak legyenek a továbbításra, például analóg hangjel átalakítása analóg elektromos jellé. Kódoló: A jeleket, illetve a közleményt kódolja egy másik jelrendszerbe. Dekódoló: A kódolt közlemény visszaalakítását végzi.
5
Alapfogalmak (folyt.) Zaj: A közleményekhez, jelhez keveredő, torzító, zavaró jel. Zajok elleni védekezés: Analóg jel esetén: zajszűrés, szigetelés, például a hang esetében hangszigetelés. Elektromos jel esetében: elektromágneses árnyékolás és elektromos szigetelés. Digitális jel esetén: szigetelés, ha a zaj hibákat okozott az adatbitekben – hibajavító eljárások, ellenőrző bitek.
6
A kommunikációhoz az alábbi fő elemek szükségesek:
Adó – a jelek továbbítására szolgáló berendezés, az információforrás helyén Vevő – a jelek vételére szolgáló berendezés, azon a helyen, ahol szükség van a küldött információra Összeköttetés – az adó és a vevő közti közeg, amely átviszi, közvetíti az üzenetet
7
Kommunikációs folyamat
8
A kommunikációs folyamatok típusai
A résztvevők száma szerint Két ember közötti = személyközi kommunikáció Én kommunikáció Tömegkommunikáció: a tömegkommunikáció azon kommunikációs csatornák összefoglaló neve, melynek célja a lehető legtöbb ember egyidejű elérése
9
A kommunikációs folyamatok típusai (folyt.)
Az üzenet kódolásának jellege szerint Verbális kommunikáció A verbális kommunikáció alapja a nyelv, eszközei a beszéd és az írás. Nem verbális kommunikáció A nem verbális kommunikáció eszközei látszólag csak másodlagos, kiegészítő kommunikációs eszközök, valójában a verbális kommunikáció eszközeivel egyenértékűek.
10
A kommunikációs folyamatok típusai (folyt.)
Kommunikáció iránya alapján: Simplex: egyirányú átviteli mód. Az egyik gép az adó, a másik a vevő. Pl.: TV, rádió Half-duplex: változó irányú átviteli mód. Mindkét gép lehet adó vagy vevő, de egy időben csak az egyik irányú adatátvitel lehetséges. Duplex: kétirányú átviteli mód. Mindkét gép egy időben lehet adó és vevő. Pl.: telefon
11
Információ fejlődésének hatása a társadalomra
Elfogadott tény, hogy leghatékonyabban az internet használatával lehet elérni a rendelkezésre álló információkat. A társadalmi, gazdasági, kulturális élet, a valóságos környezetből egyre inkább áttevődik a virtuális tér útvesztőibe. Az infó- kommunikációs-digitális korszak szédületes fejlődése, a többség számára követhetetlen, kedvezőtlen hatásokat eredményez.
12
VÉGE
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.