Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRegina Péterné Megváltozta több, mint 9 éve
1
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Együtt egymásért A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben 2. rész Mire való az iskola? Dr. Hermann Istvánné
2
„Elég jól tudok gondolkodni.
Csak mindig kell valaki, aki segít elkezdeni.” (8 éves kisfiú)
3
Mire való az iskola? Az iskola arra való, hogy
az ember megtanuljon tanulni, felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, megtanulja szeretni, amit csinál, megtanulja azt a munkát, amit szeretni fog. (Szent-Györgyi Albert nyomán)
4
Mi a siker vagy kudarc oka?
A gyermek? Motiválatlanság? Eltérő képességek? (gének) Természet, jellem? Szorgalom–lustaság? Szülői segítség – annak hiánya? Az iskola? Tananyag? Követelmény? A pedagógus? A társadalom? Elvárások?
5
Hazai mérések Difer (4 – 8 éves korosztály)
írásmozgás-koordináció készsége, beszédhallgatás készsége, relációszókincs, elemi számolás, tapasztalati következtetés, tapasztalati összefüggés-megértés, szocialitás Országos készség- és képességmérés (4. évf.) Országos kompetenciamérés (6.,8.,10. évf.) Célnyelvi mérés (két tanítási nyelvű isk.) Idegen nyelvi mérés (6., 8. évf.) Fizikai fittségi felmérés
6
Nemzetközi mérések OECD mérések (Mo.1996-tól tag)
PISA – vizsgálat (3 évente,15 évesek) IEA mérések (Mo.1997 óta tag) TIMSS - vizsgálatok (4 évente, 4., 8. évf.) PIRLS – vizsgálat (5 évente, 4. évf.)
7
Van megoldás? Szemléletváltás Tanári mesterség újra értelmezése
Tanulásirányítási stratégia megváltoztatása Személyre szabott nevelés-oktatás A tudás új helyzetben való felhasználása
8
1. A tanulás nem az iskolára való felkészítés vagy a házi feladat elvégzése, hanem a világ szabad felfedezése. 2. A gyerekek akkor is tanulnak, ha közben jól érzik magukat. 3. A gyerekek olyasmit is megtanulnak, amit nem tanulási céllal adunk a kezükbe. 4. A dolgok sokkal tanulságosabbak (és érdekesebbek) lehetnek, ha megfordítjuk, szétszedjük, megszagoljuk, elképzeljük őket kívülről, belülről ,más idői, téri dimenziókban. 5. A világ nem ér véget az iskola kapujánál, a tananyagon, az iskolán, sőt a tudásunkon kívül is létezik világ.
9
gyermekközpontúság tananyag központúság, cselekvésközpontúság passzív befogadás, sokoldalú képességfejlesztés „egydimenziós”, értelemközpontú tanítás
10
Úgy gondoljuk, a siker természetes, magától
értetődő, a hibákkal foglalkozni kell. Mit kell tennünk? Örülni a sikernek. A kudarcban az előre vivő elemet keresni, hangsúlyozni. Ne tulajdonítsunk neki túlzott jelentőséget. Kerüljük a hosszas lamentálást, sopánkodást, különösen a sajnálkozást. Derűs várakozással nézzünk a dolgok elébe.
11
Fontos a: magunk önbecsülésének erősítése
gyermeki önbecsülés fenntartása versengés kizárása tanítványaink árnyalt megítélése bűnbakképzés megakadályozása természetes gyermeki kíváncsiság fenntartása gyermeki érdeklődés és a tananyag egymáshoz közelítése megfelelő tanulási eljárások elsajátíttatása
12
A gondolkodó gyermek tanuló gyermek.
Számára a tanulás egyszerre ígéretes és kockázatos tevékenység. A gondolkodási és tanulási készségeiket kell fejlesztenünk. Meg kell őket tanítani tanulni.
13
Van megoldás A megoldás az osztálytermi folyamatokban dől el.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.