Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Menetdiagram.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Menetdiagram."— Előadás másolata:

1 Menetdiagram

2 Külső menetellenállások*
Eredő menetellenállás. Gördülési ellenállás. Légellenállás. Emelkedési ellenállás.

3 Eredő menetellenállás
Menetellenállás teljesítmény:

4 Egy 1100 kg tömegű gépkocsi 1,1%-os emelkedőn 93,6 km/óra sebességgel halad.
A gépkocsi homlokfelületének nagysága: 2,15 m2 . A formatényező (légellenállási tényező): 0,39, a levegő sűrűsége 1,3 kg/m3 . A gördülési tényező (gördülősúrlódási tényező): 0,03. Mekkora az eredő külső menetellenállás, és mekkora teljesítményt igényel az eredő külső menetellenállás legyőzése? Ha az útközben feltámadt hátszél sebessége 32,4 km/óra, hogyan változik az eredő külső menetellenállás, és mekkora teljesítményt igényel az így számított eredő külső

5 Fm = Fg + Fl + Fe = (m · g · µg)+(ς /2 · A cw v2)+(m · g ·p/100 )
= 323,73+368,44+118,7 = 810,87 N 3 pont Pm = Fm v = 810,87 · 26 = ,62 W = 21,08 kW teljesítményt igényel külső menetellenállások legyőzése. Ha az útközben feltámadt hátszél sebessége 32,4 km/óra, akkor : Fm2 = Fg + Fl + Fe = (m · g µg)+(ς /2 A cw (v-vszél)2)+(m · g p/100 ) Fm2= (1100·9,81 · 0,03)+(0,65 · 2,15 · 0,39 · 289)+(1100·9,81 · 0,011) = = 323,73+157,51+118,7 = 599,94 N Pm2= Fm v = 323,73 · ,51· ,7 · 26 = ,85 W = 14,18 kW teljesítményt igényel külső menetellenállások legyőzése.

6 Gördülő ellenállás  az az ellenállás (erő, nyomaték), amely akkor lép fel, ha egy testet egy másikon legördítünk. Fellép például gördülőcsapágyakon, gépkocsi kerékabroncson. A gördülési ellenállás a görgő, a kerék vagy abroncs és a pálya deformációjából ered. Például a gumiabroncs gördülési ellenállása nagyobb, mint az acélból készült vasúti kocsi kerekének ellenállása. Hasonlóképpen a homok vagy beton nagyobb ellenállást okoz, mint a kemény acél vasúti sín. A gördülő ellenállás általában sokkal kisebb, mint a száraz csúszó súrlódás.

7 A gördülő súrlódási tényező hozzávetőleges értékei
cR Gördülőelem/pálya 0,0005–0,001 Golyóscsapágy, Golyó és csapágygyűrűk edzett acélból[1] 0,001–0,002 Vasúti kocsi kereke sínen[2] 0,007 Gumiabroncs aszfalton 0,006–0,010 Tehergépkocsi gumiabroncs aszfalton 0,013–0,015 Személygépkocsi gumiabroncs aszfalton 0,01–0,02 Gumiabroncs betonon[3] 0,020 Gumiabroncs kavicson 0,015–0,03 Gumiabroncs kockakövön[3] 0,03–0,06 Gumiabroncs kátyús úton[3] 0,045 Lánctalp kocsiúton (például a német Leopard 2 páncélos) 0,050 Gumiabroncs földúton 0,04–0,08 Gumiabroncs homokban 0,07–0,08 Erősen bordázott mezőgazdasági gumiabroncs (Caterpillar Challenger und John Deere 8000T) aszfalton 0,2–0,4 Gépkocsi gumiabroncs futóhomokban

8 Gördülési ellenállás A gumiabroncs gördülése közben az abroncs és az útfelület alakváltozásából származik…

9 Légellenállás

10 Emelkedési ellenállás

11 Gyorsító- és hajtóerő Gyorsító erő (NII): Hajtóerő:
A külső ellenállások legyőzésére a hajtott kerekeken… A jármű sebessége állandó: A jármű gyorsul: Fgy legn. seb. elérésekor? Ekkor a többleterő a gyorsító erő:

12 Menetdiagram szerkesztés
A menetdiagram a jármű teljesítő képességéről ad felvilágosítást a sebesség függvényében a nyomatékváltó egy-egy fokozatában. Fordulatszám görbék:

13 Menetdiagram szerkesztés
Számoljuk ki a hajtóerőt és a haladási sebességet….

14 Menetdiagram szerkesztés
… majd a menetellenállások ismeretében a menetdiagram szerkeszthető. Mekkora a gyorsító erő ha p = 12% ? Fm = Fh így ott nincs


Letölteni ppt "Menetdiagram."

Hasonló előadás


Google Hirdetések