Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBarnabás Nemes Megváltozta több, mint 9 éve
1
1 Oktatási Minisztérium Élő egyetem, avagy a fenntartható fejlődés a felsőoktatásban Műhelykonferencia AZ ÁLLAMI SZABÁLYOZÁS SZEREPE, LEHETŐSÉGEI ÉS FELELŐSSÉGE Dr. Szitás József Felsőoktatási Főosztály Budapest, 2005. április 21.
2
2 Oktatási Minisztérium I. Élő egyetem –az élet teljessége - állam 1. Jelenlegi állami működés Állam és közhivatalnok Az állam szerepe mennyiségileg szűkül (költségvetés): Jöv.átcsoportosítás(1/3) – életcikluson belül (2/3) - működés Módszerében átalakul: - A beavatkozó, szolgáltató állam helyébe a szabályozó állam lép, - A piac, a társadalom szerepének növekedése (hatékonyság, hatásosság, dereguláció, hierarchia-leépítés, privatizáció). Félúton (intézmények, közszolgálati reform) pld. felsőoktatási intézmények, finanszírozás
3
3 Oktatási Minisztérium I/2. Az állam jövője – s a mi jövőnk? a) Az Európai Bizottság globális forgatókönyvei alapján (HE): ForgatókönyvAz élet központjaAlapérték 1. Diadalmas piacok(Nemzetközi) piac(tér) Az üzleti siker, a fogyasztás 2. Száz virág Helyi közösségek hálózata, otthonos tájak "Nagymama értékek" 3. Kölcsönös felelősség Civil társadalom, az európai modell terjed Szolidaritás 4. Alkotó társadalmak Alkotóműhely, poszt modern állam és társ. Önmegvalósítás 5. Zaklatott szomszédságErőd, nemzetállamBiztonság 6. Alvajárás(nincs középpontja)(semmi) - Közszolgáltatások, állami szerep többségében marad, erős eltérés
4
4 Oktatási Minisztérium I/3. Az állam jövője – s a mi jövőnk? b) Jánossy F. a „jóléti társadalom” megújulásáról: „A fogyasztói- felhasználói magatartás megfelelő endogenizálása nélkül, s főként az ember mint a gazdasági tevékenység kiinduló- és végpontja kettőssé- gének figyelembe vétele nélkül nem alkotható fenntartható ütemű fej- lődés.” – írta 1982-ben. Evolúciós alternatívájában a kiterjedő szabad- ság mellett megmarad az áru- és pénzforgalom, a szükségszerűség bi- rodalma (az állam) is. c) A történelem ciklikussága, Hegel a „tagadás tagadásának” tör- vénye. Szerinte a „kezdetekhez való visszatérés” mindig minősé- gileg új alapon lehetséges, s minden egyes új ciklusnak megvan a maga fordulata, amely nyitott a következő körforgásra: az egész fejlődés spirál alakot vesz fel, emelkedő vagy ereszkedő ággal. (alternatív-, otthoni iskolák; távtanulás, vállalati egyetemek, …)
5
5 Oktatási Minisztérium II. Állam és fenntartható fejlődés A változó szerepe, a fenntartható fejlődés fontossága miatt „csak”: keretfeltételek – ösztönzés – segítés Kiindulópontok: Az ENSZ, az UNESCO, s egyéb nemzetközi tapasztalatok, „Oktatás a fenntartható fejlődés szolgálatában” Együttműködési megállapodás az Oktatási Minisztérium és a Környezetvédelmi Minisztérium között a környezeti nevelés, okta- tás, képzés fejlesztéséről 2002-2008. A 2003-2008. közötti időszakra szóló Nemzeti Környezetvédelmi Program (II)
6
6 Oktatási Minisztérium II/1. Felsőoktatási keretfeltételek a)A jelenleg hatályos 1993. évi (LXXX. tv.) felsőoktatási tör- vényben a fenntarthatóságról nincs szó, s a környezetvéde- lem sem fordul benne érdemben elő. b)Az új felsőoktatási törvény ezzel szemben már 1. az indoklásánál kiemeli „javuljon … a társadalom, a gazdaság és a környezeti fenntarthatóság igényeihez való alkalmazkodás” 2. E törvény célja - 2. § (1) c) - „a magyar felsőoktatás … program- jaiban és működésében a fenntartható fejlődés biztosítása, egészség- tudatos, környezettudatos szemlélet és értékek közvetítése” 3. - 2. § (1) i) - „a felsőoktatás rendszerének, az egyes felsőoktatási intézmények … a társadalom és a gazdaság, valamint a környezeti fenntarthatóság igényeihez való alkalmazkodási, együttműködési képességének erősítése,”
7
7 Oktatási Minisztérium II/1. Felsőoktatási keretfeltételek 4. a hallgató egyéni jogairól és kötelességeiről szóló 46. § (3) –ban: „A hallgató joga, hogy a felsőoktatási intézményben biztonságban, egészséges környezetben folytathassa tanulmányait” c) Az FHÁT törekvése a felsőoktatási intézmények irányítási rendszerének (Irányító Testület, 23-26.§) és minőségbiztosí- tásának átalakítása során (minőségfejlesztési program, 21.§ (6) – 108. § (4), minőségi díj), a fenti célok értelmében a fenntart- hatóság kiemelt kezelése! d) A felsőoktatási képzési szerkezet átalakítása: - Az új alapképzési szakok közül 10 fenntarthatósághoz közv. kap. - Óraszám csökkenése veszélyt jelent! Önálló tárgy, minél több tárgyba integrálni, modulok kidolgozása (NFTII – FHÁT)
8
8 Oktatási Minisztérium II/2. Felsőoktatási keretfeltételek Az Oktatási Minisztérium és a FHÁT a Nemzeti Környezetvédelmi Program II. keretében végzi ösztönző és szervező funkcióját. (A Tárcaközi Bizottság tagja dr. Mang Béla h. államtitkár úr) Változatlanul cél a kiadványok, rendezvények ösztönzése, részvétel (’04.12.14. Környtud. Nevelés foktban, ’05.04.21) II/3. Fenntartható fejlődés, intézmények segítése a) A képesítési követelmények kidolgozása, a gyakorlati képzés, a tankönyvek, a beruházások segítését jelentő pályázatok (HEFOP, ROP), a PPP programok (kollégiumok építése, felújítások) és a tudáscentrumok támogatása során a fenntartható fejlődés szere- peltetése.
9
9 Oktatási Minisztérium II/3. Felsőoktatási keretfeltételek b) A vezetői döntéseket támogató adattár kiépítése során, ebbe a fenntarthatóságra vonatkozó mutatók beépítése. c) Az NFT II. (2007-2013) során a fenntarthatóság érvényesítése az oktatási rendszert, a felsőoktatást érintő valamennyi területre, prog- ramra vonatkozóan. d) A felsőoktatási intézmények ezen tevékenységének értékelése, pld. minőségi díj, kitüntetések során.
10
10 Oktatási Minisztérium III. Töprengés, kételyek A „megfelelő cselekvésre” való ösztönzés? A komplexitás kezelése? Értékek és átadásuk az oktatás során? Komplex szituációk, sokféle érték ütközése? Fejlődés és fenntarthatóság (megőrzés), pozitív célok? Ismeretek, beállítódás, élmény, cselekvési minta – kompetencia?
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.