Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
2
Klasszikus kondicionálás
Feltétlen inger → Feltétlen válasz Feltételes inger + feltétlen inger → feltétlen válasz Több ismétléssel: Feltételes inger + feltétlen inger → feltételes válasz + feltétlen válasz Feltételes inger → feltételes válasz
5
Kioltás
6
Generalizáció-diszkrimináció
7
A klasszikus kondicionálás egyik legfontosabb terepe az érzelmi kondicionálás, attitüdök kialakítása
8
Instrumentális kondicionálás
9
Megerősítési tervek
10
A kitartás és a részleges megerősítés
11
Irracionális viselkedés magyarázata
12
Mérés és terápia Objektív mutatók (fiziológiai ill. magatartás)
- szisztematikus deszenzitizáció - elárasztás - averzív kondicionálás -zsetongazdálkodás
13
Interoceptív kondicionálás
14
Fóbiák
15
Magatartásterápia
16
B.F. Skinner ( ) A belső okok hipotetikus konstrukciók – feleslegesek A genetikai magyarázatok haszontalanok Az egyedi szervezetek az általános törvényeket követik Válaszoló - operáns – viselkedés Babonás viselkedés Formálás Elsődleges – másodlagos megerősítés Averzív viselkedéskontroll: büntetés, negatív megerősítés
17
Filozófiai feltevések
Szabadság……… Determinizmus Ésszerűség…………………….Ésszerűtlenség Holizmus………………………..Elementalizmus Alkatiság………………………..Környezetiség Szubjektivitás…………………..Objektivitás Proaktivitás……………………..Reaktivitás Homeosztázis………………….Heterosztázis Megismerhetőség……………..Megismerhetetlenség
18
Skinner: A szabadságon és méltóságon túl
Az emberiség megváltása akkor kezdődhet, mikor feladtuk a fenti téves ideákat! „Az autonóm ember csak azon dolgok magyarázatául szolgál, amelyeket más eszközökkel még nem tudunk értelmezni. Léte hiányos tudásunkból adódik, és természetesen elveszti helyét, amint többet fogunk tudni a viselkedésről….”
19
John Dollard és Neal Miller (1900-1980) (1909-2002)
Céljuk: a pszichoanalízis és a tanuláselméletek összeegyeztetése Alaptételeik: - örömelv helyett megerősítés - az énerő fogalma - elfojtás magyarázata - az indulatátvitel a generalizálódás speciális esete - a konfliktusterhelt viselkedés dinamikája a tanulás elveiből levezethető - a beteg gyógyulása a valóságos életben megy végbe
20
A konfliktus magyarázata
21
Szociális – kognitív tanuláselméletek
A kondicionálás további elvei: - szociális megerősítés
23
Szociális – kognitív tanuláselméletek
A kondicionálás további elvei: - szociális megerősítés - behelyettesítő arousal (empátia) - behelyettesítő megerősítés
25
Albert Bandura (1925- ): megfigyeléses tanulás
26
Más az elsajátítás és más a teljesítmény
27
Szociális – kognitív tanuláselméletek
A kondicionálás további elvei: - szociális megerősítés - behelyettesítő arousal (empátia) - behelyettesítő megerősítés - jelentésgeneralizáció - szabálytanulás - elvárások
28
Elvárások Következményekre vonatkozó elvárások (Mischel)
Kontrollhely elvárások (Rotter) Énhatékonyságra vonatkozó elvárások (Bandura)
29
Modellkövetés és nemi szerep
Explicit szabályok Megfigyeléses tanulás valódi és szimbolikus modellek
30
Agresszív modell a médiában
31
Az önkontroll funkciók tanuláselméleti megközelítése
A pozitív önkontroll funkciókat (proszociális magatartás: késleltetés, jutalmazás önszabályozása, kitartás) jutalommal tanuljuk A negatív önkontroll funkciókat (lelkiismeret: kísértésnek való ellenállás, deviáns magatartást követő önbüntetés, jóvátétel stb.) büntetéssel tanuljuk
32
A büntetés időzítésének hatása
Azonnali, kisebb és nagyobb késleltetéssel kapott büntetés (Solomon és mtsai 1968) Kognitív tényezők hatása: alacsony információtartalomnál a korai erős, magas információtartalomnál a késleltetett enyhe büntetés hatásosabb
33
A kognitív-szociális tanuláselméletek a viselkedészavarokról
Behelyettesítő tanulás szerepe Elvárások szerepe (tanult tehetetlenség) Készséghiány
34
Terápia Hatékonyságelvárások módosítása Modellkövetés Öninstrukciók
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.