Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRebeka Csonkané Megváltozta több, mint 9 éve
1
Menedzser feladatai döntés (információ birtokában) komplex szemléletmód – rendszerszemlélet információ tőke nyersanyag
2
Rendszer fogalma A rendszer egy bizonyos határon belül valamilyen cél érdekében együttműködő elemek halmaza. R VV
3
Rendszerek statikus leírása Elem, részrendszer, interfész, környezet
4
Rendszerek dinamikus leírása
5
Rendszer Input - Output
6
Rendszer vezérlése Ashby tv.: Egy rendszer vezérléséhez szükséges, hogy minden lehetséges rendszerállapothoz tartozzon egy vezérlési eljárás
7
Rendszer-kategóriák zárt - nyílt –entrópia statikus – dinamikus passzívan működő – célratörő határozott - határozatlan
8
Rendszer-szemlélet komplex szemléletmód részekre bontás – problémák egyszerűsítése absztrakt megközelítés - általánosítás hasonló tulajdonság – hasonló „kezelésmód” közérthető leírásmód – könnyű kommunikáció hangsúlyozza –részek együttműködésének jelentőségét –rendszer és környezetének kapcsolatát –visszacsatolás jelentőségét
9
Határozatlan rendszerek határozatlanságának csökkentése szervezés – egyszeri beavatkozás irányítás – folyamatos beavatkozás –izoláció –szabályozás –vezérlés
10
Átmeneti függvények
14
Jellegfüggvény
15
Információs rendszer Fizikai rendszer Információs rendszer
16
IS – történet 1950-es, 1960-as évek: EDP TPS 1960-as évek közepe: MIS 1970-es évek: DSS, OAS 1980-as évek: EIS, ES 1990-es évektől: integrációs és stratégiai szerep
17
Vállalati funkcionális területek Marketing alrendszer –on-line tranzakciók; piackutatás; eladások elemzése, tervezése Gyártási alrendszer –raktárkezelés; termelés-ütemezés; költségbecslés; minőség-ellenőrzés; számítógéppel segített … Könyvelési alrendszer –Vevői, szállítói számlák kezelése; naplófőkönyv; bérszámfejtés Pénzügyi alrendszer –pénzügyi tervezés, előrejelzés, ellenőrzés; készpénz- és hitelgazdálkodás Emberi erőforrások alrendszer –Munkaerő-tervezés; személyes adatok nyilvántartása; munkaerő-ráfordítások elemzése, tervezése; továbbképzések szervezése
18
TPS = Transaction Processing System = Tranzakció feldolgozó rendszer Adatok bevitele manuális automatikus Adatok feldolgozás batch real-time Adatbázisok karbantartása „naprakészség” Jelentések készítése rendszeres, szabványos ellenőrző listák Lekérdezések feldolgozása előre definiált ablakok lekérdező nyelvek (SQL)
19
MIS = Management Information System = Vezetői információs rendszer Rendszeres jelentések Kivételes esetek jelzése speciális esemény normálistól eltérő lefolyás Igény szerinti jelentések Esetenkénti lekérdezések
20
MIS Alkalmas –strukturált problémák kezelésére –nagy mennyiségű adat kezelésére –illeszkedik a vállalati struktúrához Nem alkalmas –nem strukturált problémák kezelésére –stratégiai szint információs igényeinek kielégítésére
21
DSS = Decision Support System Számítógépeseljárások adatbázisok döntési modellek interaktivitás Vezetőítélőképessége Cél: döntés minőségének javítása Felhasználóbarát, rugalmas DSS
22
DSS a döntési folyamatban 1.Feladat-meghatározás adatbázis-lekérdezés 2.Tervezés statisztikai modellezés szimuláció pénzügyi tervezés kockázat-elemzés 3.Választás „mi lenne, ha…” érzékenységvizsgálat célkeresés optimum-keresés 4.Megvalósítás adatbázis-lekérdezés
23
Táblázatkezelő – limitált DSS generátor Közismertség Kommunikáció ikonok, menük Adatbázis-kezelés Modellépítés adatok és adatok közötti összefüggések meg-adása; aritmetikai, statisztikai, logikai, pénzügyi függvények; célérték-keresés; esetvizsgáló stb.
24
GDSS = Group Decision Support System Döntés: csoportmunka – döntési szoba Kommunikáció! jobb kommunikáció = jobb döntés Egy időben – egy helyen hálózatba kötött személyi számítógépek Egy időben – különböző helyeken távkonferencia (audió, videó) Különböző időben – azonos helyen Egymás adatainak elérése Különböző időben – különböző helyeken e-mail, hirdetőtáblák
25
EIS = Executive Information System Felső szintű vezetők részére tömör, összegzett információ „mélyfúrás” lehetősége eltérések kiemelése interaktív használat lehetősége „prezentációs” jellegű kimenet gyors válaszok, rövid válaszidő adatvédelem (bizalmas információk!) múlt – jelen – jövő (modellezés)
26
ES = Expert System Döntési javaslatot ad strukturálatlan vagy félig strukturált döntésekhez Részei: Fejlesztő gép Felhasználói interfész Tudásbázis Munkamemória Következtető gép
27
ES típusai Szabály alapú szakértői rendszerek –ha..., akkor Keret alapú szakértői rendszerek –hierarchikus ill. hálós szabályok Objektum alapú szakértői rendszerek –objektumok viselkedését is Eset alapú szakértői rendszerek –példák, gyakorlati tapasztalatok
28
ES előnyei humán erőforrás helyettesítése pontosabb, következetesebb több szakértő véleményét egyesíti szélsőséges körülmények között is gyors könnyen integrálható más rendszerekbe döntési folyamat áttekinthető
29
ES hiányosságai Tudása állandó szűk látókör „józan paraszti ész” hiánya létrehozásuk, karbantartásuk drága nehéz az emberi döntéseket lefordítani tesztelése nehéz szerény kommunikációs képesség túlértékelés – csalódás
30
ES kontra DSS Mindkettő speciális problémákat old meg Probléma megoldá- sához ajánl segít- séget Magyarázza a meg- oldást Szimbolikus, szöve- ges adatokkal dol- gozik Nagy mennyiségű adat feldolgozásá- ban segít Úgy dolgozik, ahogy a menedzser elkép- zeli Numerikus adatokkal dolgozik
31
Információs rendszerek TPSMISDSSGDSSESEISESS
32
Információs rendszerek szerepkörei Automaták Vezetői döntéstámogatás eszközei Stratégiai fegyver Üzleti folyamatok katalizátorai Szervezeti memória Szervezeti hatalom forrásai Panoptikon Önálló organizmus
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.