Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMarcell Fodor Megváltozta több, mint 9 éve
1
Epres joghurtok élvezeti értékének objektív (műszeres) vizsgálata és szubjektív (fogyasztói) megítélése Szigeti Orsolya1, Romvári Róbert2 1Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék 2Kaposvári Egyetem Állattudományi Kar Mezőgazdasági Termékfeldolgozás és Minősítés Tanszék VIII. Nemzetközi Táplálkozásmarketing Konferencia Zamárdi, 2012. május 24.
2
Kutatási előzmények
3
Fókuszcsoport vizsgálat Kérdőíves megkérdezés
Fogyasztói kutatások Fókuszcsoport vizsgálat Kérdőíves megkérdezés Fogyasztási és vásárlási szokások Termékkel szembeni elvárások Érzékszervi tesztelés vakbírálat alapján Érzékszervi tesztelés márkázott termékekkel Külső megjelenés Állomány Szag, illat Íz Összbenyomás Vásárlási hajlandóság Preferencia sorrend Márkaazonosítás
4
A termékkel szembeni elvárások
Finom Eperdarabos Krémes „Epres” szín (nem túl piros, nem túl halvány) Külsőleg is beazonosítható csomagolás (epres kép) Epres illat Eper íz, nem túl édes, kissé savanykás
5
Vizsgált termékek
6
A fókuszcsoport eredményei
Eltérő sorrend a külső megjelenés, a vakbírálat és a márkázott teszt alapján Sorrend 1. 2. 3. 4. 5. Külső megjelenés Vakteszt Márkázott teszt
7
Fogyasztói vélemények
„Ilyen gagyi kinézettel észre sem venném az üzletben!” „Pont olyan, amilyennek lennie kell!” „Nem tetszik, és az íz alapján is volt jobb, de a reklámja miatt megvenném!” „Szörnyű! Mintha zsírt árulnának a dobozban, ugyanakkor megkóstolva pozitív csalódás.” „Ezek szerint nem a márka számít!” „Hajlamosak vagyunk megvenni, amiről azt hisszük, hogy jó!” „Ne ítéljünk elsőre!”
8
Az érzékszervi minősítés eredményei
Jellemzők Farmer Danone Magyar epres Tesco Zott Szín 6,02 7,65 4,15 3,84 6,00 Krémesség 6,45 6,20 7,09 6,40 6,96 Gyümölcs-darabok 7,42 4,44 3,29 2,49 6,58 Epres illat 7,29 4,85 3,44 4,91 5,11 Epres íz 4,04 5,49 5,65 Össz-benyomás 6,95 5,22 4,27 5,09 5,67
9
A preferált termékek márkaazonosítása
A Farmert preferálók (N=26) a terméket Zott-nak (42,3%) vagy Danone-nak (38,5%) vélték. A Danone-t preferálók (N=5) Danone-ként azonosították a terméket. A Zott-ot preferálók (N=13) Magyar epres joghurtnak (41,7%) gondolták a legkedveltebb terméket. A Tesco Value terméket (N=9) preferálók Danone márkájúnak (55,6%) hitték a joghurtot.
10
Elektronikus orr és nyelv mérések
Fogyasztói érzékszervi bírálat mint referencia Laikus résztvevők bevonásával: tréning nélkül tréninget követően érzékszervi alkalmasság mérése után (ízküszöbérték, illatfelismerő és színmegállapító képesség) Képzett bírálók segítségével
11
Működési elv
12
Alkalmazás Célunk a klasszikus érzékszervi vizsgálatok műszeres modellezése: csoportazonosságok keresése, egyes jellemzők becslése gyártási folyamatba építhető objektív gyorsvizsgálati módszerek kialakítását lehetővé tevő technológiai fejlesztések (on-line alkalmazások során nem lehet humán panelt beépíteni a folyamatos minőségvizsgálathoz – ehhez kínálunk megoldást) Nem célunk a klasszikus módszerek kiváltása, hiszen ezekre építve tudunk konkrét megállapításokat tenni a preferencia és az egyes érzékszervi tulajdonságok vonatkozásában.
13
Elektronikus orr 1. Mintavétel a gőztérből 3. Adatfeldolgozás
Mennyiségi 2. Adatrögzítés Szenzorsor jelei Minőségi 5 féle epres joghurt 10 minta/joghurt 6 mérés/minta 5 mérési nap
14
Elektronikus nyelv 3. Adatrögzítés 1. Kondicionálás és kalibrálás
2. Mintaelőkészítés (oldatkészítés) 4. Adatfeldolgozás Mennyiségi 5 féle epres joghurt 10 minta/joghurt 9 mérés/minta 5 mérési nap Minőségi
15
Fogyasztói preferencia tesztek
PanelCheck V1.4.0 szabad felhasználású célszoftver használata a bíráló-, illetve termék-hatás megítélésében, 80-ból 16 bíráló kizárását követően Bíráló-hatás Termék-hatás Epres íz Epres illat
16
Fogyasztói preferencia tesztek
Az illatra, ízre és összbenyomásra vonatkozó attributumok
17
Fogyasztói preferencia tesztek
Bi-plot ábra az illatra, ízre és összbenyomásra vonatkozó attributumok alapján
18
Elektronikus orr alkalmazása
Farmer Zott Jogobella Tesco Value Magyar Epres Danone Könnyű és Finom 98,8% Minták elkülönülése az összes mérési nap adatai alapján diszkriminancia faktor analízissel
19
Elektronikus orr alkalmazása
Magyar Epres Zott Jogobella Farmer Danone Könnyű és Finom Tesco Value A második napon mért minták azonosítása az első napi minták alapján, diszkriminancia faktor analízissel
20
Elektronikus orr alkalmazása
Farmer Zott Jogobella Tesco Value Danone Könnyű és Finom Magyar Epres Farmer (ismeretlen) Danone (ismeretlen) Magyar Epres (ismeretlen) Az epres illat becslése E-orr adatok alapján, PLS regresszióval
21
Elektronikus nyelv alkalmazása
A fogyasztói preferencia alapján szélsőséges minták elkülönítése, DFA-val Farmer Magyar Epres
22
Eredmények és következtetések
PanelCheck szoftver segítségével hét attributum (kesernyés illat, édeskés illat, epres illat, kesernyés íz, édeskés íz, epres íz, összbenyomás) esetében bizonyítottuk a termék hatását a fogyasztói megítélésre Bi-plot analízissel egymáshoz rendeltük a mintacsoportokat és az azokat jellemző attributumokat Kemometriai módszerek segítségével az elektronikus szenzorok jeleire alapozva hatékonyan azonosítottuk az egyes mintacsoportokhoz tartozó mintákat PLS regresszióval megbízhatóan becsültük a joghurt minták egyes jellemzőit (epres illat, édeskés illat) az elektronikus szenzorjelek alapján A bemutatott módszertan termékfejlesztési célú felhasználásra alkalmas
23
Köszönjük a figyelmet! Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar
Marketing és Kereskedelem Tanszék Marketingkutató Laboratórium 7400 Kaposvár Guba Sándor u. 40. Soós Mihály Elérhetőségeink: Kaposvári Egyetem Állattudományi Kar Mezőgazdasági Termékfeldolgozás és Minősítés Tanszék Termékminősítő Laboratórium 7400 Kaposvár Guba Sándor u. 40. Prof. Romvári Róbert, az MTA doktora
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.