Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

közlekedési zaj mérése/ számítása

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "közlekedési zaj mérése/ számítása"— Előadás másolata:

1 közlekedési zaj mérése/ számítása
források mérés/számítás (határértékek) csökkentés közl_kvéd03

2 közlekedési zaj mérése
MSZ - 1 közúti zaj mérése - 2 vasúti zaj mérése - 3 repülési zaj mérése közl_kvéd03

3 Megítélési legnagyobb szint LAMmax
Megítélési idő TM Jogszabályban előírt vonatkoztatási idő (lásd például a 8/2002. (III. 22.) KöM-EüM együttes rendeletet) Megítélési szint LAM A vizsgált zaj egyenértékű A-hangnyomásszintjének a zaj impulzustartalma és keskenysávú összetevője szerint a vonatkoztatási időre korrigált értéke Fontos, hogy a korrigált szinteket valóban csak arra a vonatkoztatási időtartamra vegyük számításba, amelyben az impulzusos vagy keskeny sávú zaj hat. Megítélési legnagyobb szint LAMmax A vizsgált zaj legnagyobb A-hangnyomásszintje a vonatkoztatási idő alatt Napi megítélési A-hangnyomásszint LA24 Az egyes napszakokra vonatkozó megítélési szintekből a napi 24 órára e szabvány szerint számított, eredő A-hangnyomásszint A szabvány szerinti LA24 napi megítélési szint azonos a zajtérképkészítés során alkalmazott Lden mennyiséggel. Vizsgálati idő A vizsgálat megkezdése és befejezése közötti idő, beleértve a mérés előkészítésére, az eredmények értékelésére fordított időt is Vonatkoztatási idő Tv Az az időtartam, amelyre egy egyenértékű A-hangnyomásszintet, vagy más zajadatot vonatkoztathatunk, figyelem véve a jellegzetes emberi tevékenységeket és a zajforrás működésének változását Zajeseményszint LAX A rövid idejű zajesemények MSZ ISO :1995 szerint (például: repülőgép-elhaladás, jármű-elhaladás) vizsgálatánál van jelentősége. közl_kvéd03

4 közúti zaj számítása kiindulási zajterhelés (forgalom emissziója)
korrekció referenciaterhelésre: távolság árnyékolás, visszaverődés meteorológia emissziós modell alapadatai: zajforrások geometria (alap:  egyenes vonalforrás) forgalmi jellemzők közl_kvéd03

5 Zajszámítások Közlekedési zajterhelés számítása
közl_kvéd03

6 Akusztikai járműkategóriák
Járműkategória megnevezése Akusztikai járműkategória Járművek főbb jellemzői Személy- és kisteher-gépkocsi I. Személygépkocsi vontatmánnyal, vagy anélkül, kis autóbusz 16 férőhely alatt, tehergépkocsi, amelynek megengedett legnagyobb össztömege kisebb 3500 kg-nál (kb kg-nál kisebb hasznos teherbírású) Szóló autóbusz II. KRESZ szerint meghatározott (kivéve a 16 férőhely alattiakat) Csuklós autóbusz III. KRESZ szerint meghatározott Könnyű tehergépkocsi Tehergépkocsi, kg össztömegű (kb kg hasznos teherbírású) Szóló nehéz tehergépkocsi Tehergépkocsi pótkocsi, vagy vontatmány nélkül, 7000 kg-nál nagyobb össztömegű (kb kg-nál nagyobb hasznos teherbírású) Tehergépkocsi szerelvény Tehergépkocsi pótkocsival, nyergesvontató Motorkerékpár és segédmotoros kerékpár közl_kvéd03

7 Közúti zajterhelés számítása MSZ-07-3720
1. Az átlagos napi forgalmat három járműkategóriára kell számítani: ÁNF(I), ÁNF(II), ÁNF(III). A napi forgalmat járműkategóriánként nappali és éjszakai forgalomra kell bontani (ha nem ismert a megoszlás): ÁNFnappal,i = 0,91*ÁNFi ÁNFéjel,i = 0,09*ÁNFi 3. Az egyes út- és időszakaszokhoz tartozó referenciapont egyenértékű A-hangnyomásszintjének számítása: LAeq(7,5) = f(forgalom, sebesség) I,II,III közl_kvéd03

8 korrekciós értékek Kd – az út középvonala és az észlelési pont közötti távolságtól függő korrekció, Ke – az emelkedéstől függő korrekció Kb – az útburkolat kialakításától függő korrekció Kk – az útkereszteződéstől mért távolságtól függő korrekció Kh – a hangvisszaverődésektől függő korrekció Ká – a hangárnyékolástól függő korrekció Ksz – a vizsgált útszakasz rálátási szögétől függő korrekció Kz – a növénysáv (erdő) zajárnyékoló hatását kifejező korrekció. közl_kvéd03

9 Barótfi István: Környezettechnika (neten: Kempelen Farkas HIK)
közl_kvéd03

10 közút - vasút vasút: MSZ-07-2904 referenciapont 25 m-re v = 60 km/h
közl_kvéd03

11 repülési zaj jellege (D)
közl_kvéd03

12 repülési zaj időképe közl_kvéd03

13 helikopter közeledés/ távolodás magasság közl_kvéd03

14 Leq közl_kvéd03

15 német és magyar paraméterek
közl_kvéd03

16 zajmonitoring 176/1997 (X.11.) Kormányrendelet
előírta a Budapest Airport Zrt. számára A zajmonitor rendszer feladata: a környezet zajterhelésének folyamatos figyelése, és az előírt repülési eljárások betartásának ellenőrzése közl_kvéd03

17 Mi is az a „zajtérkép”? A „zajtérképezés” kifejezés egy meglévő vagy előre jelzett zajhelyzetre vonatkozó adatok zajmutatók formájában történő bemutatásának módját jelenti, feltüntetve = a hatályos határértékek megszegésének eseteit = az adott területen a zajhatásnak kitett emberek számát, = illetve a zajmutató bizonyos értékeinek kitett lakóhelyek számát az adott területen belül. közl_kvéd03

18 Mire kell elkészíteni az ún. „zajtérképet”? (stratégiai „zajtérképet)
= un. „agglomeráció”-ra – amely egy tagállam által egy területen belül behatárolt olyan részt jelent, amelynek lakossága meghaladja a főt, és amelyet népsűrűsége alapján a tagállam városias területnek tekint. = un. „fontosabb közút”-ra - amely a tagállam által kijelölt regionális, országos vagy nemzetközi útvonalat jelent, olyat, amelyet évente hárommilliónál több jármű vesz igénybe. = un. „fontosabb vasút”-ra - amely a tagállam által kijelölt vasútvonalat jelenti, amelyen évente nél több vonatszerelvény halad át. = un. „fontosabb repülőtér”-re - amely a tagállam által kijelölt polgári repülőteret jelenti, és amelyen évente nél több forgalmi esemény (azaz fel- vagy leszállás) történik, nem számítva a kisebb repülőgépekkel végrehajtott kizárólag oktatási célú repüléseket. közl_kvéd03

19 zajtérképek közl_kvéd03

20 Lden, Lnight közl_kvéd03

21 közlekedési zaj területi határértéke
közl_kvéd03

22 A zaj terhelési határértékei épületek zajtól védendő helyiségeiben
Határérték (LTH) az LAM megítélési szintre (dB) nappal 6-22 óra éjjel 22-6 óra Kórtermek és betegszobák 35 30 Kórházak, rendelőintézetek kezelő- és műtőhelyiségei Egyéb orvosi rendelő- és kezelőhelyiségek 40 Tantermek, előadó- és foglalkoztató termek bölcsődékben, óvodákban és oktatási intézményekben; ülés- és tárgyalótermek; könyvtári olvasótermek; tanári szobák; intézmények akusztikai szempontból igényes irodahelyiségei Lakószobák lakásokban, szociális otthonokban, üdülőkben Lakószobák szállodákban, panziókban, munkásszállókban, diákotthonokban, üdülőházakban 45 Étkezőkonyha, étkezőhelyiség lakásokban Szállodák, panziók, üdülők, szociális otthonok, munkásszállók és diákotthonok közös helyiségei 50 Éttermek, eszpresszók 55 Kereskedelmi, vendéglátó épület eladóterei, illetve vendéglátó helyiségei; várótermek; intézmények akusztikai szempontból kevésbé igényes helyiségei 60 közl_kvéd03

23 EU zajvédelem Csak irányelvek Magyarország valamennyit beépítette
Környezeti zajvédelem (zajtérképek és intézkedési tervek készítése) Egyes termékekre max. zajkibocsátás Repülési zaj magyarországi repülőtér nem fogadhat nagy zajkibocsátást okozó repülőgépeket utasszállító repülőgépnek zajbizonyítvánnyal: zajkibocsátása milyen mértékű közl_kvéd03

24 közl_kvéd03


Letölteni ppt "közlekedési zaj mérése/ számítása"

Hasonló előadás


Google Hirdetések