Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAlfréd Balla Megváltozta több, mint 9 éve
1
A website élvezhetősége Forrás: Jakob Nielsen’s Alertbox: User Empowerment and the Fun Factor (July 2002) http://www.useit.com/alertbox http://www.useit.com/alertbox Az olyan design, ami elkötelezi és megerősíti a felhasználókat, növeli az élvezetüket és bátorítja őket arra, hogy mélyebben felfedezzék a website-ot. Ha egyszer sikerült elérnünk a könnyű használatot, akkor további használhatósági módszerekre van szükségünk, hogy tovább erősítsük a használat örömét. Néhányan a tervezési konvenciókat egyenlővé teszik a kreatív korlátozásokkal. Ellenben ez az azonosság két ok miatt nem áll fenn. 1
2
A website élvezhetősége Szabványok – a design diktál Először is, míg igaz, hogy a konzisztencia és a design elvekhez való ragaszkodás növeli a használhatóságot, ez nem teszi szükségszerűvé az azonos design-t. Az ilyen konvenciók inkább építőkő szótárt alkotnak, melyeket a designer nagyon sok különböző módon kombinálhat és gyakran élvezhető módon. Pl. tekintsük a természetes nyelvet. 2
3
A website élvezhetősége Használhatóság=elkötelezettség A második ok, hogy a használhatóság nem ellentétes az élvezhetőséggel az, hogy a számítógép használatának öröme a felhasználói megerősítésből és elkötelezettségből ered. A felhasználó személyes élménye felülbírál minden tervezői kísérletet. A design kinézetéről és hangulatáról szólva (”look and feel”), mindig a hangulat győz. Például az amazon.com asszociatív linkeket használ. Az élvezetes tevékenység több annál, minthogy pusztán végrehajtható legyen. Ezért az emberek képesek és jelentős örömet találnak a jól kivitelezett website-ok megtalálásában, amelyek megerősítik és elkötelezik őket. 3
4
A website élvezhetősége A megelégedettség vizsgálatának módszerei: A hagyományos felhasználó tesztek erősek abban, hogy megtalálják a felhasználói interface tervezésében azokat a hibákat, melyek miatt a rendszert nehéz használni. Kevés olyan módszer van, melyben a design élvezhető oldalait határozza meg. Az elmúlt 10 év alatt az volt a használhatósági mozgalmak nagy eredménye, hogy egyszerűen kiiktatta a felduzzadt és használhatatlan design elemeket a website-okból. A tanulmányok többsége jelenleg a következő klasszikus és nem teljesen megnyugtató módszereken alapszik a felhasználói élmény elérése érdekében: 4
5
A website élvezhetősége szubjektív megelégedettségi kérdőívet készítenek a tanulmány végén, amely egyszerű, általános rendszer megállapítást ad. Ez a megközelítés, attól a szokásos problémától szenved, hogy azt a kontextuson kívül töltik ki. Ezért több kicsi kérdőív kitöltetését végeztetjük a tesztelési folyamatban és nem a végén használunk egy nagyobb kérdőívet. 5
6
A website élvezhetősége a felhasználók testbeszédének megfigyelése, ami a megelégedettség vagy nemtetszés jelei (mosoly vagy szemöldökráncolás), hasonlóan a nevetés, felmordulás, vagy az olyan kifejezett állítások, mint pl. ”cool” (remek), vagy unalmas. Egy gyakorlott megfigyelő ebből a megközelítésből sokat megláthat, de ez egy gyenge és esetleg félrevezető adatforrás a kevésbé gyakorlott használhatósági szakértő számára, akik a világ tesztelőinek nagyobb részét alkotják. 6
7
A website élvezhetősége A könnyű használaton túl A tényleges felhasználói viselkedést megfigyelve, bizonyára negatív reakciókat kell látnunk a kihívó tartalomra – mint például az elbűvölő modellek hatalmas képei vagy az értelmetlen animációk, melyek a képernyőn cikáznak. De ugyanakkor láthatjuk a felhasználók mosolyát, vagy más pozitív testbeszédet, mikor szellemesen megírt tartalommal, vagy mérsékelten mulatságos leírásokkal találkoznak – feltéve, hogy azok a website zsánerének a felhasználó által elvárt keretein belül esnek. Tehát a felhasználók úgy látszik jobban értékelik és élvezik a tartalomhoz kapcsolódó finomabb stílust, mint amennyire azt állítják, hogy előnyben részesítik. 7
8
A website élvezhetősége Sokkal jobb módszerekre van szükségünk a felhasználói interface-ek élvezhetőségének vizsgálatára. Az ilyen módszereknek robusztusnak és könnyen alkalmazhatónak kell lennie, mivel a világ felhasználói tesztjeinek nagyobb részét viszonylag kis szaktudású emberek végzik. A könnyű használat marad a fő szempont. A technológia elég bonyolult számukra, hogy ne vessük el ezt a célt. De remélhetőleg hamarosan eljön az az idő, amikor a használat élvezetét (Jakob Nielsen: Seductive User Interfaces) is hangsúlyozzuk. 8
9
A mély linkelés a helyes Forrás: Jakob Nielsen’s Alertbox: Deep Linking Is Good Linking (March 3, 2002) http://www.useit.com/alertbox http://www.useit.com/alertbox A webhely belső oldalaira irányuló közvetlen linkek fokozzák a használhatóságot, az általános linkektől eltérően ezek pontosan megfelelnek a felhasználó céljainak. A webhelyeknek bátorítaniuk kell a mély linkelést és 3 szempontot kell követniük a felhasználók támogatásában. 9
10
A mély linkelés a helyes Néhány internet-es marketing menedzser inkább azt szeretné, hogy a kereső gépek a felhasználókat csak a honlapra kapcsolják és sohasem a site belső lapjaira. Pl. a Ticketmaster még pert is kilátásba helyezett annak érdekében, hogy megakadályozzon más webhelyeket abban, hogy a felhasználókat közvetlenül belső lapokra küldjön. Ezzel szemben a legtöbb webhely értékeli az ilyen közvetlen és mély linkeket. Ők megértették egy tanulmányunk eredményét, mely szerint a sikertelenségek 27%-a abból származik, hogy a látogató a honlapról nem jut el a megfelelő termék lapra. 10
11
A mély linkelés a helyes A keresőgépekről érkező látogatók a legkomolyabb szándékú vevők a termékeink iránti aktuális, specifikus érdeklődésük miatt. A mély linkelés fokozza a használhatóságot, mivel az valószínűbben kielégíti a felhasználó igényeit. Manapság a hatásos web kereső gépek is elősegítik a mély linkre való lépést. Három tanács a használhatóság növelésére azon felhasználók számára, akik a webhelyed belső lapjaira lépnek: 1. Tudasd a felhasználókkal az érkezési pontjukat, és hogy hogyan haladhatnak tovább a site más részeire az alábbi design elemek mindenegyes lapra való elhelyezésével: 11
12
A mély linkelés a helyes - a társaság neve vagy logója a bal felső sarokban, - közvetlen, egy-kattintásos link a honlapra, - keresési lehetőség a jobb felső sarokban. 2. Tájékoztasd a felhasználót a website többi részéhez való viszonyáról: "kenyérmorzsa" útjelzés. Csak a jelenlegi helyre közvetlenül vonatkozó forrásokhoz foglalj be linkeket. 3. Ne tételezd fel, hogy a felhasználók lefelé-fúró útvonalat követtek erre a lapra való érkezésük során. Ők nem láthatták a magasabb szintű lapokon elhelyezett információkat. Pl. lapos monitor specifikáció ömlesztve, pdf formátumban az összes monitor kategória laphoz linkelve. 12
13
A mély linkelés a helyes Mikor kerüljük a mély linkelést? Néhány esetben a mély linkelés nem eredményes, mivel bizonyos lapok nem használhatóak, vagy nem célszerűen használhatóak a magasabb szintű lapokon való áthaladás nélkül. Pl. feladat kiírás - megoldás. A keresőgépek megakadályozása a mély linkelésben. A lap HEAD részében el kell helyezni a következő meta-tag kódot: Nem-kereső site-ok és nem vezetett keresések mély linkelését szerver oldali programozással lehet kizárni. Nem ajánlott. 13
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.