Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLajos Dudás Megváltozta több, mint 9 éve
1
Képzés és végzettség szerepe a munkaerő-piaci elhelyezkedésben Képzés és végzettség szerepe a munkaerő-piaci elhelyezkedésben Cséfalvay Ágnes Szakképzési osztályvezető Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara
2
A kamara, mint köztestület, állami feladatokat kap. Fő feladat és cél a gazdaság igényeinek kiszolgálása, a gazdaság szereplőinek versenyképességét erősíteni. Egyik fő területe a szakképzett munkaerő megteremtésének segítése, ezzel a foglalkoztatás növelésének elősegítése.
3
Összefüggések Sok szereplős rendszerről beszélünk: Gazdaság – foglakoztatás – foglakoztatás – munkaerőpiac – munkaerőpiac – képzés, szakképzés – képzés, szakképzés –iskola/tudás
4
Összefüggések IKT kor - technikai forradalom – tudásalapú társadalom IKT kor - technikai forradalom – tudásalapú társadalom A boldoguláshoz tudás kell A boldoguláshoz tudás kell A tudás alapjait az iskola adja A tudás alapjait az iskola adja Erős, fejlett gazdasághoz, társadalomhoz minőségi oktatás kell Erős, fejlett gazdasághoz, társadalomhoz minőségi oktatás kell skandináv országok- életminőség javulás 1 nemzedék alatt= minőségi oktatással skandináv országok- életminőség javulás 1 nemzedék alatt= minőségi oktatással Délkelet-ázsiai „kistigrisek” modern világhoz 1 generáció alatt= oktatási reformmal Délkelet-ázsiai „kistigrisek” modern világhoz 1 generáció alatt= oktatási reformmal
5
Az iskolai végzettség magas arányban „továbböröklődik” a családban. Apa iskolai végzettsége: Tanulói átlag: 8 általánosnál kevesebb: 3,20 8 általánosnál kevesebb: 3,20 8 általános : 3,32 8 általános : 3,32 Szakképző: 3,49 Szakképző: 3,49 Szakközépiskola: 3,57 Szakközépiskola: 3,57 Gimnázium: 3,63 Gimnázium: 3,63 Főiskola, egyetem: 3,86 Főiskola, egyetem: 3,86 Forrás: GVI
6
A családi háttér munkaerő-piaci pozícióra gyakorolt hatása Apa státusza: Jelenleg munkanélküli Apa státusza: Jelenleg munkanélküligyerekek: 8 általánosnál kevesebb: 42% 8 általánosnál kevesebb: 42% 8 általánost végzett33% 8 általánost végzett33% Szakmunkás végzettség21% Szakmunkás végzettség21% Szakközépiskolai v.24% Szakközépiskolai v.24% Gimnáziumi v.13% Gimnáziumi v.13% Főiskola, egyetem10% Főiskola, egyetem10%
8
Magyar sajátosság A 8 osztályt végzettek kiszorultak a munkaerő- piacról: 37%os alkalmazás (+20% EU) A 8 osztályt végzettek kiszorultak a munkaerő- piacról: 37%os alkalmazás (+20% EU) A szakképzésben nem kap a LLL-hez, a sikeres alkalmazkodáshoz szükséges képességeket A szakképzésben nem kap a LLL-hez, a sikeres alkalmazkodáshoz szükséges képességeket (szövegértésben 85%-uk elégséges szinten van) (szövegértésben 85%-uk elégséges szinten van) Kereseti előnye: 10 % Kereseti előnye: 10 % Gimnázium: írás-olvasási jártasságot igénylő munkahelyekre őket keresik. Kiszorítják a szakképzetteket. Gimnázium: írás-olvasási jártasságot igénylő munkahelyekre őket keresik. Kiszorítják a szakképzetteket. Kereseti előnye: 40 % Kereseti előnye: 40 % Diplomások: Kereseti előnye: 150-250 % Diplomások: Kereseti előnye: 150-250 %
9
A tudás hatalom Alap képességek, ismeretek Alap képességek, ismeretek IT-kor: IT-kor: fontos a digitális tudás fontos a digitális tudás a tanulni tudás a tanulni tudás az információ rendszerezés tudása az információ rendszerezés tudása Globalizáció: „nyitott világ” – migráció Globalizáció: „nyitott világ” – migráció Ki marad? Ki marad? Nem mobil rétegek ( HH ) Nem mobil rétegek ( HH ) Aki nem beszél idegen nyelvet ( 75%) Aki nem beszél idegen nyelvet ( 75%)
10
Tanulni kell, de … Mit? – piaci igények szerint – pályaválasztás Mit? – piaci igények szerint – pályaválasztás Hol? – iskolarendszerben – Hol? – iskolarendszerben – megfelelő alapot kell adni.. --- LLL Hogyan? – készség- és képesség fejlesztéssel, Hogyan? – készség- és képesség fejlesztéssel, - kontraszelektált tanári társadalom - kontraszelektált tanári társadalom - „ tanári munkát nem lehet mérni”(?!) PISA! - „ tanári munkát nem lehet mérni”(?!) PISA! - újabb szlogenek, divatirányzatok (pl:„kooperatív technikák”) - újabb szlogenek, divatirányzatok (pl:„kooperatív technikák”) - „papírom van róla”- tudás nem kell! - „papírom van róla”- tudás nem kell!
11
Tanárképzés Új generációk nevelése: Új generációk nevelése: alapértékeket, DE másként! Módszertani tudás kell: „hogyan” – dolgoztatva!!!! Módszertani tudás kell: „hogyan” – dolgoztatva!!!! Pszichológia: személyiség lélektan, stb Pszichológia: személyiség lélektan, stb Nem csak „babitsos” diákok vannak! Nem csak „babitsos” diákok vannak! Kezelni kell a HH csoportokat is! – szakképzés! Kezelni kell a HH csoportokat is! – szakképzés! motiválatlan diák + motiválatlan tanár !? motiválatlan diák + motiválatlan tanár !?
12
Aki nem tanul.. Munkaügyi Központosban álláskereső – Munkaügyi Központosban álláskereső – „munkanélküli”, életfeltételek beszűkülnek „munkanélküli”, életfeltételek beszűkülnek Nem tud lépést tartani a korral: elavult szakmai ismeretek Nem tud lépést tartani a korral: elavult szakmai ismeretek Újra termelődés veszélye! – társadalom eltartó képességének határa van! Újra termelődés veszélye! – társadalom eltartó képességének határa van! Roma kérdés megoldása! Roma kérdés megoldása! Technológiai forradalom, tudásalapú társadalom, tudás tőke ---- egyre kevesebb a tanulatlanok munkalehetősége – modern rabszolgaság Technológiai forradalom, tudásalapú társadalom, tudás tőke ---- egyre kevesebb a tanulatlanok munkalehetősége – modern rabszolgaság
13
Mi a tudás? Elméleti: ismeretek, teoretikus tudás, „amiről beszélünk” - tanulás Elméleti: ismeretek, teoretikus tudás, „amiről beszélünk” - tanulás Gyakorlati: képességek, „amit csinálunk” - gyakorlás Gyakorlati: képességek, „amit csinálunk” - gyakorlás Általános iskolai: módszertana erősen hiányos „gyakorlatorientáltságban”, alkalmazásban, gyakorlati példákkal, a tanulás tanításában – életre nevelés kell!! Mélyebb alapozás szükséges. Általános iskolai: módszertana erősen hiányos „gyakorlatorientáltságban”, alkalmazásban, gyakorlati példákkal, a tanulás tanításában – életre nevelés kell!! Mélyebb alapozás szükséges. A szakmai képzés: A szakmai képzés: gyakorlatorientált gyakorlatorientált szociális tanulás, szociális kompetenciák szociális tanulás, szociális kompetenciák növekvő szolgáltatási ágazat: kit engedünk be a lakásba? növekvő szolgáltatási ágazat: kit engedünk be a lakásba?
14
„A tudás hatalom” Szükséges az általános tudás, készség: írás, olvasás, számolás, digitális tudás Szükséges az általános tudás, készség: írás, olvasás, számolás, digitális tudás IQ + EQ IQ + EQ a TUDÁS nem azonos a diplomával! a TUDÁS nem azonos a diplomával! A tudás sokféle: szakmai, szociális, hétköznapi, stb A tudás sokféle: szakmai, szociális, hétköznapi, stb Boldogulni kell 40-50 évig a munkaerőpiacon!
15
Végezhet valaki a legjobb egyetemen, sőt a fejében tárolhatja a világ összes enciklopédiájának minden adatát, ha nem képes ezt a tudást megszervezni és tettre váltani, akkor semmit sem ér, sem neki, sem a világnak. /Napoleon Hill/
16
.
17
Kiemelt feladat Pályaválasztás erősítése Pályaválasztás erősítése Tanárképzés megújítása Tanárképzés megújítása Pedagógus életpálya-modell erősítése Pedagógus életpálya-modell erősítése Iskolák, tanárok értékelésének bevezetése Iskolák, tanárok értékelésének bevezetése Módszertani megújulás az oktatásban: Módszertani megújulás az oktatásban: Az iskola az életre készítsen fel.
18
Valamennyi szakmaválasztással kapcsolatos információ egy helyen: - hiányszakmák, ajánlott szakmák - szakmakínálat, iskolák, gyakorlati helyek - eseménynaptár: rendezvények, nyílt napok - pályaválasztási, szakmai versenyek - hasznos weboldalak - információk szülőknek, tanároknak
19
palyavalasztasbaranya.hu
20
facebook.com/palyavalasztasbaranya
22
Pályakezdő bérek
23
Köszönöm a figyelmet! www.pecsikamara.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.