Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
20. LENGYEL ÚJ HULLÁM Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
2
Lengyel új hullám Szokás lengyel filmiskolának is nevezni.
A lengyel filmiskola elnevezése 1954-ben jelent meg, megelőzve az első filmeket. A kialakulását megelőző időszakot az os évekre rögzíthetjük. Ebben a néhány évben válik lehetségessé a harc a szocialista realizmussal, amit azonban véglegesen legyőzni még a morális nyugtalanság mozijának idején sem tudtak.
3
Lengyel új hullám A filmiskola tulajdonképpeni kezdetét 1956-ra szokás tenni. Andrzej Wajda A mi nemzedékünk című ös munkája jelenti a korszakhatárt, majd a Csatorna az iskola első jelentős filmje. Az közötti időszak a háború, megszállás, a lengyel romantika tradícióinak összefüggésében értelmezhető.
4
A lengyel filmiskola irányzatai
A lengyel filmiskolán belül két irányzat rajzolódik ki: Nemzetinek nevezhető vonulat Lélektani-egzisztencialista irányzat
5
Nemzetinek nevezhető vonulat
A vonulat a nemzeti problematikát romantikus megközelítéssel és drámai helyzetekben jeleníti meg.
6
Nemzetinek nevezhető vonulat
A nemzeti vonulat romantikus-drámai szárnyának legjelentősebbb képviselője Andrzej Wajda. Fontosabb filmjei: Csatorna (1957) Hamu és gyémánt (1958) Lotna (1959) Sámson (1961)
7
Nemzetinek nevezhető vonulat
Az úgynevezett racionalista szárny vezető képviselője Andrzej Munk. Fontosabb filmjei: Eroica (1958) Kancsal szerencse (1960)
8
Nemzetinek nevezhető vonulat
A racionalista szárny másik képviselője Kazimierz Kutz. Fontosabb filmje: Kitüntetés (1959)
9
Lélektani-egzisztencialista irányzat
Az irányzatot visszafogottabb filmnyelv és a fanyarabb, józan, ironikus hangvétel jellemző
10
Lélektani-egzisztencialista irányzat
Az irányzatot visszafogottabb filmnyelv és a fanyarabb, józan, ironikus hangvétel jellemző
11
Lélektani-egzisztencialista irányzat
Az irányzat alkotásai: Jerzy Kawalerowicz: Az éjszakai vonat (1959) Jerzy Kawalerowicz: Mater Johanna (1961) Wojciech Jerzy Has: Hurok (1957) Wojciech Jerzy Has: Útban Párizs felé (1962)
12
Lengyel filmiskola szétesése
A lengyel filmiskola szétesését nem belső okokkal magyarázhatjuk. Nem tematikai vagy formanyelvi kifáradásról van szó, hanem a hatalom és az alkotók egyre látványosabbá váló konfliktusáról: a stúdiók önállósodási törekvései szembekerültek a cenzúra erősödésével.
13
Lengyel filmiskola szétesése
A stúdiók döntési jogköreit megnyirbálták, egyre erősödött a forgatókönyvek fölötti hivatali ellenőrzés. A hatalom ellenlépéseinek egyik módja volt a forgalmazás korlátozása, tudunk példákat a filmek bemutatásának késleltetésére, de a betiltásra is. Gyakran előfordult az is, hogy az állami szervek megakadályozták egyes filmek külföldi fesztiválszereplését.
14
Lengyel filmiskola szétesése
A Lengyel Egyesült Munkáspárt Központi bizottságának júniusában kiadott határozata jelentette a lengyel filmiskola végét. A határozat leszögezi, hogy elfogadhatatlan a filmek pesszimista hangvétele és a párt irányvonalától való elszakadása. Éles kritikát kap a filmek úgynevezett nyugati irányultsága. A határozat arra szólítja fel az alkotókat, hogy filmjeikkel segítsék „a szocializmus építését”, továbbá kövessék a lengyel történelem „haladó hagyományait”.
15
Andrzej Wajda: Hamu és gyémánt (1958)
01:38:00
16
vége
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.