Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Webes alkalmazásfejlesztés
2
Tartalom Bevezetés Webes alkalmazások fejlesztéseinek kérdései
Web Engineering Web alapú Információs Rendszerek (WIS) Webalkalmazások általános architektúrája Tervezési stratégiák Jellemző problémák és megoldások Webalkalmazások réteges szerkezete és az MVC Fejlesztési folyamat
3
Bevezetés Mi is az a webes alkalmazás? Felhasznált források
Adamkó Attila doktori disszertációja Web alapú Információs Rendszerek modellezése címmel (Saját tapasztalatok PHP, MySQL, (X)HTML, stb. témakörben)
4
Webes alkalmazások fejlesztéseinek kérdései 1.
Ezek közül az egyik legjelentősebb az állandó technológiai változásoknak a hatása. Nagyon gyorsan alakulnak ki és terjednek el egyre újabb és újabb technológiák, amelyek még hatékonyabb alkalmazásfejlesztést tesznek lehetővé. Ezért a web fejlesztéseknek fel kell készülniük a változásokra.
5
Webes alkalmazások fejlesztéseinek kérdései 2.
A másik fontos szempont a fejlesztésre szánható idő mennyisége. Ez web alkalmazások esetén legfeljebb három, esetleg négy hónap lehet.
6
Webes alkalmazások fejlesztéseinek kérdései 3.
A harmadik a fejlesztéshez szükséges szakismeret. Miután a web alkalmazások számos technológiát használnak a működésükhöz, a fejlesztéshez ezen irányzatok mindegyikét ismerni kell, ami általában számos különböző területről érkező ember együttműködését kívánja meg.
7
Webes alkalmazások fejlesztéseinek kérdései 4.
A negyedik pedig a felhasználók széles köre. Míg a hagyományos szoftverek esetén előre meghatározható, hogy a terméket kik fogják használni, addig a web alkalmazások esetén ez már nehezebben megfogható.
8
Web Engineering „A Web Engineering a szisztematikus és követhető irányzatok alkalmazása a kiváló minőségű Világhálós alkalmazások költség-hatékony fejlesztéséhez és fejlődéséhez.” Web Enginerering közösségi portálja
9
Webalkalmazás karakterisztikája
Informális Interaktív Kereskedelmi Munkafolyamat kezelő Együttműködési környezet Közösségi Portál
10
Web alapú Információs Rendszerek (WIS)
A WIS a webalkalmazások egy speciális fajtája, amely az előbbi felsorolást alapul véve a következő kategóriákba sorolható: információs, interaktív és kereskedelemmel kapcsolatos. Jellemzésére pedig a következők igazak: Információs Rendszer, elosztott alkalmazás, a kliens/szerver alkalmazások speciális esete, melyben a funkcionalitás nagy része a szerver-oldalra kerül, a weben, mint alkalmazási infrastruktúrán alapszik, a felhasználói kommunikációk webes interfészeken keresztül történnek.
11
A kommunikáció és információ jellegének kapcsolata a WIS-nél
Aszimmetrikus kommunikáció Szimmetrikus kommunikáció Objektív információ Információ szolgáltató Információs rendszer Befolyásoló információ Hirdetési Közösségi
12
Webalkalmazások általános architektúrája
Architektúrájukat talán úgy jellemezhetjük a legjobban, hogy a kliens/szerver modellek egy speciális formája, ahol a kliensek „vékonyak”, és a szerveroldal felelős az alkalmazás teljes funkcionalitásának a kezeléséért.
13
Webalkalmazások általános architektúrája – A kommunikáció 3 lépcsője
Kérés: a felhasználó elküldi a kérést a szervernek, többnyire egy weboldalon keresztül. Feldolgozás: a szerver fogadja a kérést, és különböző műveleteket hajt végre. Ezt követően az eredmény (általában egy új oldal) továbbítódik a klienshez. Válasz: a felhasználó böngészője megjeleníti a kérés eredményét.
14
Tervezési stratégiák Problémák:
nem lehet teljes mértékben specifikálni, hogy az alkalmazás pontosan miként fog működni Változások (információ) Amikor gyorsan kell a webalkalmazásokat elkészíteni skálázhatóság könnyen felállítható és méretezhető Stb.
15
Tervezési stratégiák – Hogyan?
Saját modellek készítése, használata Tervezési mintákat használunk Esetleg az elérhető módszertanok egyikét alkalmazzuk
16
Tervezési minták Definíció: „egymással együttműködő objektumok és osztályok leírásai, amelyek testreszabott formában valamilyen általános tervezési problémát oldanak meg egy bizonyos összefüggésben” A web alapú alkalmazások fejlesztésénél használt legelterjedtebb tervezési minta a Model-View-Controller (Modell-Nézet-Vezérlő). A tervek elkészítéséhez viszont nem nyújtanak támogatást
17
Az MVC architektúra
18
MVC-vel elérhető dolgok
Modularitás: lehetővé teszi bármely komponens kicserélését a felhasználó vagy a program igényei szerint. A program egy moduljának cseréje nem kötődik a többi modulhoz. Újrafelhasználhatóság: a korábban készült kódok újrafelhasználását támogatja, ha megfelelően körültekintően terveztünk. Egyszerű bővíthetőség: a Controller és a View a modellel együtt bővülhet. Központosított vezérlő: a Controller segítségével a menedzselhetőség még egyszerűbbé válik.
19
Kapcsolódó módszertanok
Web Application Extension (WAE) – az UML bővítése Web Modeling Language (WebML) Web Site Design Method (WSDM)
20
Jellemző problémák és megoldások
A minden igényt kielégítő, teljes webalkalmazások generálásához és működtetéséhez egyik sem nyújt megfelelő támogatást. Az implementáció megvalósítása az üzleti (alkalmazás) logika és a megjelenítésért felelős kódrészletek egy programmodulba való „összemosása” Internet és az intranet -> Redundancia Rétegek közötti határok meghatározása Általános érvényű szabályok nincsenek
21
A webalkalmazások réteges szerkezete és az MVC
22
Fejlesztési folyamat - fázisok
elemzési kialakítási elkészítési átviteli karbantartási (evolúciós)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.