Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaFruzsina Feketené Megváltozta több, mint 10 éve
1
A munkahelyi jól-léti szolgáltatások új nézőpontjai
Hervainé Szabó Gyöngyvér PhD dr. habil. főiskolai tanár KJF
2
Kutatási kérdés 1. A jól-lét koncepciói és jól-léti közpolitikák: a munkahelyi egészség helye az egyéni életútban és a jól-léti közpolitikákban 2. A szociális jól-léti modellek és a munkahelyi jól-lét funkciója 3. A munkahelyi jól-lét összetevői 4. A nemzetek versenyképessége és a munkahelyi jól-lét 5. A munkahelyi jól-lét- innováció minőség kapcsolata 6. Munkahelyi jól-léti szolgáltatások: Munkáltatói feladatok 7. Munkahelyi jól-léti szolgáltatások: Munkavállalói feladatok 8. A felsőoktatási képzési programok, a végzettek foglalkoztatása és a munkahelyi jól-lét 9. A munkahelyi jól-lét kutatásainak eredményei: miként hasznosíthatók a képzésekben 10. Az életpályára való felkészítés és a KJF PIQ & Lead programja
3
Közösségi Jól-lét Munkahelyi jól-lét Iskolai jól-lét Családi jól-lét
A jól-lét koncepciói és jól-léti közpolitikák: a munkahelyi egészség helye az egyéni életútban és a jól-léti közpolitikákban Közösségi Jól-lét Ösvényfüggő fejlődés: Milyen a közösség fejlettsége A társadalmi modernizáció szintje HDI és CPI index Munkahelyi jól-lét Munkahelyi biztonság és egészség Mentális egészség Iskolai jól-lét Fizikai egészség fejlesztés Mentális egészség fejlesztés Családi jól-lét Családi kommunikáció, együttlét, közös tevékenységek, kötődés, támogatás, elfogadás, elkötelezettség, állóképesség, rugalmasság, adaptációs képesség, tisztelet Jól működik Egyéni jól-lét Anyagi státus, jövedelem Egészségi állapot Oktatás és képzettség Társadalmi kapcsolatok Személyes tevékenységek, munka Politikai részvételiség Környezeti források Biztonság
4
Jól-lét az életút nézőpontjában
Ifjúsági Jól-lét Lakás, élelem, víz Pénz és munka Biztonságos, stabil családi környezet Szerető családtagok Barátok, iskolatársak Támogató intézmények Egészséges étkezés, testedzés Boldogság, pozitív kinézet,Önbecsülés és önétékelés Részvétel az oktatásban, értékek és normák Fejlődési lehetőség, növekedés Szabadidő, társaság Függetlenség, önállóság, saját vélemény kifejezése Anyagi jól-lét 18. Egészség és biztonság 20. Oktatás 8. Viselkedés, kockázatok 24. Lakás és környezet 20. Gyermek Jól-lét Ifjúsági jól-lét Felnőttkori jól-lét Időskori Jól-lét Időskori Jól-lét Lakás, élelem, víz Pénz és munka A családtagokkal találkozás gyakorisága Házastárs megfelelő támogatása Korábbi ismerősök megtartása Idősgondozó intézmények Betegség, Egészséges étkezés, testedzés Magány/ depresszió Segítség elfogadás Részvétel az oktatásban, értékek és normák Szinten tartás, rehabilitáció, regeneráció Szabadidő, társaság Függetlenség, önállóság, saját vélemény kifejezése Jól-lét Munka Lakás Családi élet Társadalmi részvétel Egészség Biztonság Környezet Pénzügyek Tanulás
5
Jóléti rendszer és munkahelyi jól-lét
Angolszász modellek – USA Obama Care Az egészségbiztosítás csak a munkahelyi jól-lét révén elérhető Brit modell - preventív közegszségügy: integrált települési jól-léti és munkahelyi jól-léti programok – egészséges munkahely nemzeti és városi díjak Kanada – az egészség és jól-lét a minőségdíjakba épített Ausztrália: Akciók- testedzés és mozgás, egészséges étkezés, füstmentes programok, alkohol mentes munkahely, szociális és emocionális jól-lét
6
A munkahelyi jól-lét összetevői
Munkahelyi jól-léti indikátorok Gazdasági –társadalmi struktúra Demográfia Iparág Munkahelyi feltételek Munkaterhelés, munkahelyi kultúra Mérési rendszer és politika Egészségi eredmények Munkahelyi egészsség és jól-léti politika
7
A nemzetek versenyképessége és a munkahelyi jól-lét
Képzett munkaerő, humán tőke Megoldások Képzett munkaerő hiánya – pályakezdés Bologna után éves életkorban –kiesett 50 % fiatal 18-24 éves pálykezdés 30 % A maradék 20 % -ból 15 % nem fejezte be általános tanulmányait A fejlett országok nem versenyképesek: az elnyúlt oktatás miatt Magyarország: 192 munkanap/ 10éven át/ fő = munkanap, fő 5 évi kiesése munkanap = munkanap Hozzáadott érték: X Ft milliárd Ft Munka melletti képzések Külföldi munkaerő vonzása – nem integrálódik, kevéssé adaptálódik, gyenge egészség, más munkakultúra Munkahelyi egészség és jól-lét
8
A nemzetek versenyképessége és a munkahelyi jól-lét
Munkahelyi stress, mentális egészség: minőségi munka , elvárt viselkedés Szervezeti innováció- menedzsment képesség fejlesztése Kreatív viselkedés, munkaerő hajtotta innováció Munkahelyi biztonság és munkaegészségügy Munkahelyi Wellness programok
9
A munkahelyi jól-lét- innováció minőség kapcsolata
Önszerveződő munkahelyi teamek – csökkentett stressz A munkahelyek minősége javul> jobb teljesítmény> jobb munkahelyi légkör Magas minőségű munkahely jobb munkahelyi egészség és kevesebb baleset Magas teljesítmény igényű munkahely, kevesebb kiégés, fásultság, tovább maradás a foglalkoztatásban Csökken a hiányzás, megnőnek a munkahelyi alkalmassági kompetenciák Nagyobb autonómia, jobb kapcsolatok, megnőtt társadalmi részvétel Munkaidő- szabadidő jobb egyensúlya – kiegyensúlyozottabb családi kapcsolatok
10
A munkahely világa messze van a várakozásoktól Kapunyitási pánik
A felsőoktatási képzési programok, a végzettek foglalkoztatása és a munkahelyi jól-lét Felsőoktatás – egy ideális szakmára készít fel, nem ismertek a munkakörök, a kompetenciák Olyan oktatók oktatnak, akik többnyire sosem dolgoztak üzleti környezetben A munkahely világa messze van a várakozásoktól Kapunyitási pánik Minőség és innováció Szempontjai nincsenek a képzésekben
11
KJF munkahelyi jól-léti kutatások:
A munkahelyi jól-lét kutatásainak eredményei: miként hasznosíthatók a képzésekben KJF munkahelyi jól-léti kutatások: Munkahelyi stressztényezők feltárása Vezetői interjúk az adott munkahelyek vezetési problémáiról, a stressz tényezőkről, Vezetői interjúk a képzésekről, felkészültségről Munkahelyi alkalmasság kérdései Cél: feltárni a KJF által oktatott szakmák árnyoldalait is.
12
Az életpályára való felkészítés és a KJF PIQ & Lead programja Professzió központúság –életpálya modellre felkészítés a szakmák tudásanyaga, a munkakörök követelményei, stressztényezők Innovációs és Minőség – módszereinek és technikáinak oktatása, ezekre való szocializáció Vezetés –középvezetői kultúra Vállalkozási képesség Értékelési képesség és kultúra Fejlesztés ( projekt, termék, szolgáltatás és program Gyakorlatközpontúság – a munkavégzés feltételeinek megteremtése
13
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! gyongyver@kodolanyi.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.