Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Korstílusok a film történetéből
2
Korstílusok a film történetéből
Stílusalkotó elemek Fény Hang Szín Plán Ritmus Stb. Mellőzés vagy kitüntetett jelentőség: egyaránt lehet stílusalkotó elem
3
Korstílusok a film történetéből
A film ábrázolóeszközei határozzák meg a stílust Felvétel és rögzítéstechnika Felvevőgép és szereplők viszonya A montázs szerepe A környezetről való gondolkodás
4
Korstílusok a film történetéből
A színészekkel kapcsolatos elképzelések Hang és zene használata A narráció jellegzetes építkezése
5
Korstílusok a film történetéből
Tömegfilmek (pl. horror, thriller, western, melodráma) Inkább a műfajok bevált, rögzült stiláris megoldásait használják Nélkülözik a személyességet Szerzői filmek A filmek stíluskaraktere általában jellegzetesebb, erősebb Több formai újítás „érezni” a szerzőt a filmen, rajta van a „kézjegye”
6
Korstílusok a film történetéből
Az irodalomhoz és a képzőművészethez hasonlóan a filmben is beszélhetünk korstílusokról, meghatározó stílusirányzatokról A művek sohasem elszigetelt képződmények A stílusirányzatok ismerete segít a művek megértésében
7
Korstílusok a film történetéből
A német expresszionizmus Képzőművészet: Otto Dix, Egon Schiele, Oskar Kokoschka Irodalom: Georg Trakl, Bertolt Brecht Színház: Bertolt Brecht, Ervin Piscator, Max Reinhard
8
Korstílusok a film történetéből Otto Dix
9
Korstílusok a film történetéből Egon Schiele
10
Korstílusok a film történetéből
A tízes években kialakult amerikai stúdiórendszerrel és a klasszikus elbeszélési móddal szemben jönnek létre a húszas években európai alternatívák Német expresszionizmus Francia avantgárd Szovjet avantgárd
11
Korstílusok a film történetéből
Exprimere=kifejezni Intenzív, látomásos erejű fogalmazás Kísérlet a formák maximális kifejezőképességének megteremtésére Harsány Forradalmi hevület Túlzás és torzítás
12
Korstílusok a film történetéből
„a felszíni valóságábrázolással szembeni bizalmatlanság, a tárgyi valóság közvetlen képének elutasítása” (Kovács András Bálint) A filmi expresszionizmus a filmművészet történetének első önálló és egységes irányzata
13
Korstílusok a film történetéből
Sajátos témák (német romantika irodalma) és sajátos képi világ (tízes évek expresszionista képzőművészete) találkozása Legerősebb a festészet hatása „kivetülés” – belső érzések kivetülnek a külső világra: torzítás, víziószerűség
14
Korstílusok a film történetéből
Expresszionista festészet Figuratív – Die Brücke Absztrakt – Blauer Reiter Az expresszionista film inkább a figuratív irányhoz áll közel
15
Korstílusok a film történetéből Die Brücke: Nolde, Kirchner
16
Korstílusok a film történetéből Die Brücke: Schmidt-Rotluff, Heckel
17
Korstílusok a film történetéből
Fontos a díszlet, erős képzőművészeti hatás, (különösen a Dr. Caligariban) Erős fényárnyék-hatások Aszimmetrikus plánok A kamera még jellemzően statikus (technika és stílus összefüggése: amíg a felvevőgép mozdulatlan, a látvány óhatatlanul színpadias)
18
Korstílusok a film történetéből
Expresszionista színház hatása Már a színház is használja ezt a festményszerű látványvilágot Világháború nincs pénz a valódi díszletek helyett előtérbe kerülnek a fény- és árnyékhatások Kontrasztos világítási stílus, a kosztümöket igyekeznek összhangba hozni a díszlettel
19
Korstílusok a film történetéből
Tematikus világ az expresszionista filmben Meghatározatlan félelmek kivetülése Doppelgänger (pl. Prágai diák, árnyéka önálló életre kel) Teremtett lény (Dr. Caligari, Gólem, Metropolis) Valamilyen túlvilági figura ölt testet (pl. Nosferatu)
20
Korstílusok a film történetéből
Dr. Caligari – aszimmetrikus díszlet
21
Korstílusok a film történetéből
Robert Wiene
22
Korstílusok a film történetéből
Nosferatu – fény-árnyék
23
Korstílusok a film történetéből
Murnau: Nosferatu
24
Korstílusok a film történetéből
Murnau
25
Korstílusok a film történetéből
Fritz Lang Hatalmas tömegeket mozgat, időnként óriási tempóban: erő és dinamizmus árad a tömegjelenetekből Lépcsők: függőleges mozgásra kényszeríti a szereplőket (a kamera ezt még nem tudná követni)
26
Korstílusok a film történetéből
A tömegmozgatás Max Reinhardtól származik Tömegek világítási hatásokkal történő megnövelése (pl. alulról) Tömegeket is geometrikus formaként kezeli a színpadon
27
Korstílusok a film történetéből
Fritz Lang: Metropolis
28
Korstílusok a film történetéből
Fritz Lang: Metropolis
29
Korstílusok a film történetéből
Fritz Lang: M egy város keresi a gyilkost
30
Korstílusok a film történetéből
A francia avantgárd A század első évtizedeiben a filmipar központja Franciaország Megjelennek az első filmklubok (Delluc indítja el) és szaklapok (Film, Cinema) Louis Delluc, Leon Moussinac, Jean Epstein
31
Korstílusok a film történetéből
A francia avantgárd Franciaország a gyűjtőhelye a különböző nemzetek különböző művészeinek Lázadás az amerikai film ellen Deklarálják, hogy a film művészet Canudo: a film a „hetedik művészet”
32
Korstílusok a film történetéből
A francia avantgárd Mi a film lényege? Mi az, amit csak a film tud? Dulac: a film mozgásművészet, közelebb áll a zenéhez, mint az irodalomhoz Ferdinand Léger: Gépi balett (1924) – egyszerű tárgyak megmozgatásával teremt vizuális élményt
33
Korstílusok a film történetéből
A francia avantgárd Gépi balett
34
Korstílusok a film történetéből
A francia avantgárd Mozgás cselekmény Az avantgárd alkotóit az érdekli a filmben, ami a cselekményen túl van „tiszta film” – fontosabb a hangulat és a kompozíció, mint a szavakkal elmesélhető történet A hatás a képekben és a montázsban rejlik
35
Korstílusok a film történetéből
A francia avantgárd René Clair: Felvonásköz – a korszak egyik botrányfilmje
36
Korstílusok a film történetéből
A francia avantgárd Híres jelenete a temetési menet – formaságok kifigurázása, a menet a jelenet végén már rohan, a halott feltámad
37
Korstílusok a film történetéből
A francia avantgárd A fotogenitás: az objektív és a keret megváltoztatja a világ dolgainak képét. Egy dologról alkotott technikai kép, valamilyen „többlettartalmat” hordoz a valóságos dologhoz képest A fotogenitás az a tulajdonság, ami a filmre vett képet megkülönbözteti a valódi tárgytól
38
A francia avantgárd A kamera kiemeli a világ dolgait megszokott környezetükből, kapcsolatrendszerükből új jelentéssel ruházza fel azokat szoros kapcsolat a szürrealizmussal
39
Korstílusok a film történetéből
A francia avantgárd Szürrealizmus, fantasztikus képek – tudattalan, álmok A mozi „éjszakai zarándoklás a tudatalatti képei felé” A forgatókönyv sokszor az automatikus írás elvét őrzi Louis Bunuel: Az andalúziai kutya (1928) Az aranykor (1930)
40
Korstílusok a film történetéből
A dadaizmussal szemben nemcsak rombol, hanem felépít egy sajátos logikát, az álom logikáját Sokkoló képek (pl. Andalúziai kutya) Az avantgarde irányzataiból csak a szürrealizmus marad meg végig a filmtörténetben (a tudatalatti megjelenítése marad fontos!)
41
Korstílusok a film történetéből
A francia avantgárd Az andalúziai kutya
42
Korstílusok a film történetéből
A francia avantgárd Az andalúziai kutya
43
Korstílusok a film történetéből
A szovjet avantgárd 1919 után kiemelt politikai jelentőség Propaganda („agitka”=propagandafilm”) Lenin: „számunkra a legfontosabb művészet a film” Állami filmgyártás Első filmfőiskola a világon Nagyjából 1921/22-től 1928-ig (tolerancia vége, formalizmus vádja
44
Korstílusok a film történetéből
Erős színházi hatás Sztanyiszlavszkij: a színpadi alakítás a tökéletes átélésen alapul Meyerhold (ellentétben Sztanyiszlavszkijjal): a valós élethelyzetekben megfigyelt viselkedést kell a színpadon a végletekig begyakorolni, az átéléssel szemben a mozgásreflexek visszaadása a cél
45
Korstílusok a film történetéből
A szovjet avantgárd Eizenstein, Dziga Vertov, Pudovkin, Kulesov Elvont gondolatokat és eszméket fogalmaznak meg mozgóképpel (Sztrájk (1924) – lemészárolt lázadó tömeg/vágóhídra vitt állatok) Montázs kiemelt szerepe
46
Mozzsuhin premier plánja és
A Kulesov-effektus Mozzsuhin premier plánja és Egy tányér leves Egy kislány Egy gyermekkoporsó A képek különféle értelmet nyertek, a két képből egy „harmadik kép” született
47
Korstílusok a film történetéből
Stilisztika Az amerikai folyamatos vágás (continuity editing) ellentéte (folyamatosság érzetét keltő vágás, cél: a néző ne vegye észre, hogy vágás van) Szovjet montázsfilm: egyre erőteljesebb kizökkentő hatás, sokkal több snitt, mint egy korabeli amerikai filmben lenne
48
Korstílusok a film történetéből
A szovjet avantgárd Patyomkin páncélos (1925) Lépcsőjelenet: „képek konfliktusa” – hatalom és tömeg viszonya
49
Korstílusok a film történetéből
A szovjet avantgárd Patyomkin páncélos
50
Korstílusok a film történetéből
Lépcsőjelenet Ütközteti a színeket, a sötét és világos foltokat Katonák rendezett mozgása rohangáló tömeg Tömeg és egyén ütköztetése (totálkép és közeli kontrasztja) Mozgásirányok (alulról, felülről és oldalról is felvéve) Késleltető hatás (sok snitt, babakocsis nő összeesése közben a tömegről is bevág képeket)
51
Korstílusok a film történetéből
A szovjet avantgárd Eizenstein – a legkiemelkedőbb alkotó Sztrájk, Patyomkin páncélos, Október, Jégmezők lovagja, Rettegett Iván A montázs számára elsősorban összeütközés – képtartalmak, látószögek, fényirányok, plánok stb. ütköztetése
52
Korstílusok a film történetéből
1+1= a képeket ütköztetni kell egymással plusz hatás intellektuális film: a cél nem egy történet elbeszélése, hanem gondolatok ébresztése „Nem filmszem kell, hanem filmököl” – vita Dziga Vertovval
53
Korstílusok a film történetéből
A szovjet avantgárd Eizenstein
54
Korstílusok a film történetéből
A szovjet avantgárd Dziga Vertov A játékfilmet elveti – a „valóság képeiből” építkezik, sajátos dokumentumfilmezés (sokszor szakít a kronologikus szerkesztéssel) „filmszem” elmélet: a kamera az emberi szemnél sokkal tökéletesebb, a valóság lefényképezésére való Ember a felvevőgéppel (1929)
55
Korstílusok a film történetéből
A szovjet avantgárd Plakát Dziga Vertov filmjéhez
56
Korstílusok a film történetéből
A szovjet avantgárd Dziga Vertov
57
Korstílusok a film történetéből
A hangosfilm megjelenése egyúttal az avantgarde végét is jelenti Okok: túl drága A Szovjetunióban politikai okokból szűnik meg Sokan a filmművészet halálát jósolják – a filmes nyelv elhal és megint „fényképezett színház” lesz (az USA-ban néhány évig igaz, Európában nem)
58
Korstílusok a film történetéből
Az olasz neorealizmus Mussolini rendszere – a film kiemelten fontos „Cinecitta”, a filmváros – rengeteg film „fehér telefonos” vígjátékok Ezzel szemben fogalmazzák meg 1943-ban a neorealista kiáltványt
59
Korstílusok a film történetéből
Az olasz neorealizmus Visconti: Megszállottság
60
Korstílusok a film történetéből
Az olasz neorealizmus Rossellini: Róma nyílt város, Paisa
61
Róma nyílt város telén játszódik, a német megszállás elleni harc összefogásra késztet különböző embereket (kommunista, katolikus pap) Paisa Hat epizódban rajzol képet a szövetségesek által megszállt Olaszországról Töredékes szerkezet, dokumentumszerű felvétel
62
Korstílusok a film történetéből
Az olasz neorealizmus Vittorio De Sica: Biciklitolvajok
63
Biciklitolvajok Kortárs szociális problémák iránti érzékenység, munkanélküliség okozta nyomor Nehezen megszerzett munkaeszköz (egy bicikli) ellopása – a reményvesztettség metaforája
64
1935 – Centro Sperimentale – filmfőiskola
Elméleti megalapozás 1935 – Centro Sperimentale – filmfőiskola Bianco e nero, a főiskola folyóirata A filmről való kritikai gondolkodás fontos fóruma, a neorealizmus elméleti megalapozása Erősíti a realisztikusság érzetét az a kontraszt is, ami elválasztja e filmeket az elődeiktől
65
Nagyjából az 1940-es évek közepétől az ötvenes évek közepéig tart
Az ekkor készült filmek 1/10-e neorealista Szociális érzékenység Geográfiai meghatározottság – érdeklődés a nehéz sorsú vidékek iránt Kortárs témák, alsóbb osztályokra koncentráló történetek
66
Korstílusok a film történetéből
Az olasz neorealizmus Természetes környezet, sok külső felvétel Gyakran amatőr szereplők Ok: részben anyagi (háború utáni helyzet), a Cinecitta stúdiói romokban A történet drámai mélységét éppen a szereplők és a környezet hitelessége teremti meg
67
Korstílusok a film történetéből
Az olasz neorealizmus Ebből a szempontból nagyra értékelik Szőts István Emberek a havason című filmjét
68
Korstílusok a film történetéből
Az olasz neorealizmus Döntő szerephez jut a tér mélységében való komponálás – ezt a viszonylag új technikai lehetőséget korábban nem használta ilyen tudatosan a filmművészet
69
Formai jegyek Elliptikus elbeszélő szerkezet
Figurák motivációjának megjósolhatatlansága Hosszú beállítások alkalmazása A szekondok és a távoli beállítások preferálása a közelikkel szemben
70
Narratív újdonságok A történetmesélési koncepciónak ekkor válik fontos elemévé a véletlennek, mint dramaturgiai elemnek a szerepe (a gondosan motivált történésláncolat elutasítása) a cselekménybeli linearitás mellőzése A jelenetek sokszor nem egymásból csak egymás után következnek
71
Narratív újdonságok Nem jellemzőek a drámai nagyjelenetek, minden történés érzelmileg és dramaturgiailag azonos szinten áll Megoldatlan vég
72
Korstílusok a film történetéből
Az olasz neorealizmus Néhány év után kifullad, sematikussá válik Az 50-es évek második felétől az olasz művészfilm egyéni problémákra kezd koncentrálni Modern élet pszichológiai következményeinek vizsgálata Közép- és felső társadalmi osztályok világa erre a legmegfelelőbb
73
Innen indul és a neorealizmus meghaladásával lesz jelentős rendezővé:
Antonioni
74
Korstílusok a film történetéből
Az olasz neorealizmus Fellini és Pasolini
75
Korstílusok a film történetéből
Az európai új hullámok Ötvenes évek: erős igény a változásra, megelégelték a „papa moziját”, a hazug vígjátékokat Angol free cinema: nemzedéki és társadalmi ellentétek, szexuális devianciák (A hosszútávfutó magányossága) (pl. Tony Richardson, Lindsay Anderson)
76
Korstílusok a film történetéből
Az angol free cinema Új generáció csinálja Új tematika: általában lázadó fiatal hős Jellemző az angol munkásközeg (szűk lehetőségek – elvágyódás) Nemzedéki ellentétek Ugyanakkor a filmnyelv még tradicionális, erősen kötődik az angol hagyományokhoz
77
Korstílusok a film történetéből
Az angol free cinema Dokumentarista szemlélet Balos irányultság Nincsenek sztárallűrök Szintén tradicionális, hogy kötődik az angol irodalomhoz, sok az adaptáció („Dühös fiatalok” csoportja)
78
Korstílusok a film történetéből
Az angol free cinema Rendezők Richardson – Dühöngő ifjúság, A hosszútávfutó magányossága Anderson – Britannia gyógyintézet Karel Reisz – Szombat este, vasárnap reggel Sokszor használják a kitchen free cinema elnevezést – a közegre vonatkozik, a család a konyhában, ált. ott történnek az események
79
Korstílusok a film történetéből
Az európai új hullámok Lengyelország – Andrzej Vajda A háborút követő hatalmi harcok (Hamu és gyémánt) Fiatal filmesek Franciaországban, Csehszlovákiában, Jugoszláviában, Magyarországon
80
Korstílusok a film történetéből
Az európai új hullámok Szovjet és lengyel – 1950-es évek közepe Francia – 1959 Cseh és szlovák – 1960-as évek eleje Magyar – 1962 Jugoszláv – 1970 körül
81
Korstílusok a film történetéből
Az európai új hullámok Változások a társadalomban: Rock megjelenése Elfordulás a fogyasztói társadalomtól „ emberarcú szocializmus” Szexuális szabadság 1968
82
Korstílusok a film történetéből
A francia új hullám Nouvelle vague Elméleti előzmények – André Bazin, Alexandre Astruc Cahiers du Cinema „a kameratöltőtoll” – „A szerző úgy ír kamerájával, mint az író a tollával.” (Astruc) A film már nem csupán egy előre megírt jelenet illusztrálása
83
Korstílusok a film történetéből
A francia új hullám Truffaut: Négyszáz csapás, Jules és Jim
84
Korstílusok a film történetéből
A francia új hullám Alain Resnais: Szerelmem, Hirosima – Tavaly Marienbadban Agnes Varda: Cleo 5-7-ig Godard: Kifulladásig, Bolond Pierrot
85
Korstílusok a film történetéből
A francia új hullám Első film: Négyszáz csapás – nagy figyelem, óriási siker Truffaut volt a legkeményebb kritikus Pontosan megvalósította azt, amiről írt Saját gyerekkor, szubjektív szempont Formailag nem botrányosan új, a klasszikus dramaturgiának nem mond ellent
86
Korstílusok a film történetéből
A francia új hullám
87
Korstílusok a film történetéből
A francia új hullám Godard Az európai új hullám talán legnagyobb hatású alakja Állandó kísérletezés, megszegi a vágás, a képalkotás, a hagyományos dramaturgia szabályait Provokatív Szereplői gyakran kiszólnak a filmből a nézőkhöz A hatvanas évek társadalmi és politikai problémái foglalkoztatják, központi kérdése a szabadság
88
Korstílusok a film történetéből
A francia új hullám Technikai újdonság: Szokatlan módon alkalmazza a vágást – ugyanabba a beállításba belevág furcsán felgyorsítja, feszültté teszi a jelenetet Tudatosan elkövetett hibák (pl. Patrícia beszél az újságíróval – kivág filmkockákat a jelenetből) Zavaró, ugyanakkor ingereket keltő eszközök
89
Korstílusok a film történetéből
A francia új hullám Tudatosan használnak filmes/filmtörténeti motívumokat (ők már beleszülettek a filmművészetbe) Majd minden film tudatosan reflektál régi filmekre, idéz belőlük Frissesség, sok improvizáció Téma: évesek, szerelem, léha életmód,lázadás a társadalmi konvenciókkal szemben
90
Korstílusok a film történetéből
A kelet-európai új hullámok Az ötvenes évek sematizmusa után oldottabb légkör Állami finanszírozás kiszolgáltatottsága Prágai tavasz leverése az új hullám is megsemmisül: sok filmet betiltanak, sok művész emigrál
91
Korstílusok a film történetéből
A csehszlovák új hullám Nem foglalkozik a politikával (szemben pl. a magyar filmekkel) A szocialista realizmus hamis emberképével szemben igaz történeteket, valódi embereket mutat fel Félreérthetelenül felismerhető a cseh irodalom haseki groteszk hagyománya, az emberi esendőséget elfogadó megbocsátó humor Groteszk: szükségszerűen „ellenzéki”
92
Korstílusok a film történetéből
A csehszlovák új hullám Milos Forman: Fekete Péter, Egy szöszi szerelme, Tűz van babám A hétköznapok kisemberének világa Vera Chytilova: Százszorszépek
93
Korstílusok a film történetéből
A csehszlovák új hullám Tűz van babám
94
Korstílusok a film történetéből
A csehszlovák új hullám Jiri Menzel Legszebb filmjeit Bohumil Hrabal írásaiból készítette Csendes pátosz, az örök „emberi dolgok” kiemelése a történelem vagy a politika múló viharaiból
95
Korstílusok a film történetéből
A csehszlovák új hullám Szigorúan ellenőrzött vonatok
96
Korstílusok a film történetéből
A német új film Nyugatnémet új film Meghatározó a II. világháborút követő sokk Ötvenes évek: szándékoltan apolitikus filmek, kevés pénz A mozikban amerikai filmek
97
Korstílusok a film történetéből
A német új film 1962 – Oberhauseni nyilatkozat Cél: a német film szellemi és gazdasági újjáteremtése A hatvanas évek második felére kiépül egy hatékony támogatási rendszer Új nemzedék: Werner Herzog, Wim Wenders, Rainer Werner Fassbinder, Volker Schlöndorff
98
Korstílusok a film történetéből
A német új film Figyelmes és lassú kameramozgás Többnyire realista és dokumentárisan egyszerű Jellemzi a tabuk feszegetése: a másság problematikája (pl. Herzog:Caspar Hauser) Az ötvenes évek Heimatfilmjeinek idillje helyett a lappangó fasizmusra mutat rá
99
Korstílusok a film történetéből
A német új film Fassbinder A német hétköznapok sivársága és ridegsége filmjei középpontjában Vendégmunkás, A zöldségkereskedő Wim Wenders Erős Antonioni hatás Téma: a háború utáni apátlan, elveszett nemzedék – kapcsolatok és értelmes múlt nélkül bolyong a saját hazájában Gyakran visszatérő motívum az utazás
100
Korstílusok a film történetéből
Vége
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.