Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A koreai sámánizmus bölcsője: Jeju-do

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A koreai sámánizmus bölcsője: Jeju-do"— Előadás másolata:

1 A koreai sámánizmus bölcsője: Jeju-do
Készítette: Bartók Rozália, koreai szak Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

2 Hivatkozások, források
Choi Joon Sik: Understanding Contemporary Korean Culture. Seoul, Ewha Womans University, Korean Cultural Research Institute, 2011, pp Kim Seong Nae: Interlacing Cosmology and Social History: Cheju Shamanic Mythology. Ulaanbaatar, The 5th Conference of The International Society for Shamanic Research, 1999. Shamanism. An Encyclopedia of World Beliefs, Practices, and Culture. Ed. Namba Walter, Mariko - Neumann Fridman, Eva Jane. Santa Barbara, California - Denver, Colorado - Oxford, England, ABC- CLIO 2004, pp , Yun Kyo Im: Performing the Sacred. Indiana, 2007, pp Képek forrása: internet Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

3 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője
Jeju-do Autonóm terület Fővárosa Jeju Félmillió lakos Nehezen érthető nyelvjárás Izoláltság  a mai napig virágzó kultúra Tamna-királyság 1404 (Joseon) Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

4 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője
Hallasan (한라산) Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

5 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője
Hallasan (한라산) Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

6 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője
Jeju-do konfucianizmus  erőszakos alárendeltség Politikai és kulturális reformkísérletek A helyi sámánizmus népi babonává degradálódik Sámánista szentélyek lerombolása 1702, Lee Hyongsang Vidékre száműzött sámánok  farmokon dolgoztak A vallás életben marad! Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

7 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője
A jejui sámánizmus A tangok (당) különálló univerzum, istenek és szellemek otthona A tangok a vallási élet központjai  „a szentélyekbe vetett hit” Egy faluban több szentély Ponhyang (폰향) a falu legfontosabb védőszelleme Az istenségek rokoni kapcsolatban állnak egymással  mitikus család mélységes tisztelet és félelem Ősök (chosang 초상) és leszármazottak (chason 차손) Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

8 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője
A jejui sámánizmus Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

9 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője
A jejui sámánizmus Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

10 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője
A jejui sámánizmus A ponpurik (폰푸리) Egyedülálló mitológiai jelenség struktúrája kevéssé jellemző az anyaországban gyakorolt sámánizmusra Három nagy típusú mítosz (ponpuri):  általános mítoszok  a ponhyangok mítoszai  a törzsek őseiről mesélő mítoszok körülbelül 270 szentély  ezekhez mind társul egy-egy ponhyang-mítosz Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

11 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője
A jejui sámánizmus az istenségek közötti nemzedékbeli kapcsolatok három nagy csoportja:  Kim Baekju és fiai  a Hallasan istenségei  a Hetedik Nap Istennői gigászi, mitikus család létrehozása, annak beosztása, és generációról generációra történő továbbadása Férfi istenségek: bennszülött lakosok Női istenségek: az anyaországból érkező idegenek Leszármazottak: számkivetettek, akiket fiatal korukban elhagynak a szüleik, majd győzedelmes istenekként hazatérnek Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

12 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője
A jejui sámánizmus A rituálék a lélek elvesztésébe vetett hit a spirituális világ lényeinek akaratába vetett hit az embernek három lelke van (nok 녹) Lélekvesztés: leggyakrabban 15 év alatti gyerekek nok durim (녹두림): az elveszett lélek visszahozása pudasi (푸다시): a rossz lélek kiűzése younggam nori (영감노리): transztánc Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

13 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője
A jejui sámánizmus kut (굳) előadásos jelleg, különféle recitálások, táncok és zenei kíséretek. célja a szellemek és istenségek jóakaratának elnyerése Négy faoltár (tangkul 당굴) a négy égtáj irányában, egy középen  az istenek és szellemek négy világát szimbolizálják áldozati asztalok bambuszoszlopok fehér zászlóval, összekötve az áldozati asztallal  az istenek ezen a kötélen szállnak alá invokációval (chogamche 초김재) Recitálás: három különböző előadásmód kombinációja  ponpuri-recitálás, üdvözlő recitálás (maji 마지), színpadias előadásmód (nori 노리) precíz sorrendű rítus Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

14 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője
A jejui sámánizmus Két birodalom: a mi világunk (isung 이성), és a túlvilág (chosung 초성)  a kettő folyamatosan tükrözi egymást a halott lelkek emberi értékeiktől függetlenül a túlvilágra jutnak  A rokonságok tagjai még a túlvilágon is együtt élnek  Falu (maul 마울) Ha a halál után a lélek nem tud bejutni a chosungba, akkor szánt szándékkal háborgatja a leszármazottakat  megszállja őket Chilchim (칠침): a sámán kitisztítja a chosung felé vezető utakat az eltévedt lélek előtt Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

15 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője
A jejui sámánizmus Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

16 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője
A jejui sámánizmus Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

17 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője
A jejui sámánizmus Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

18 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője
A jejui sámánizmus A simbang (심방) öröklés útján válhat valakiből sámán (simbang) A tudás egyaránt örökölhető szülőktől és közeli rokonoktól, Az újdonsült simbang karrierje elején három eszközt kap elődjétől, melynek neve sam maengdu (삼 맹두), a Három Fényes Csillag  egy csörgő, egy bronz pohárka és két érme, valamint két, bronzból készült kés az új sámánok jövendölésekor használatosak, és a sámán karrierjének védelmező szellemeit is szimbolizálják Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

19 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője
A jejui sámánizmus Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

20 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője
A jejui sámánizmus egy bizonyos szentélyt és a közönségét (tangol 당올) is örökli gyakorlottabb sámánok segítőiként kezdik karrierjüket formális rítus keretein belül is felavatják őket (sinkut 신굳)  egy tapasztalt sámán felügyelésével, akivel az újdonsült simbang életfogytiglan tartó mester-tanítvány viszonyba lép a simbangok három sinkut rítuson vesznek részt, mielőtt teljes állású sámán válik belőlük „istenszolga” (sinchung 신청) chosung sam hanul (초성 삼 하늘) sam siwang (산시왕) Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

21 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője
A jejui sámánizmus Kettős pozíció a közösségi életben Papok  A falu szolgái ők azok, akik tudják, hogyan kell szolgálni a szentélyek istenségeit A tisztelet lekorlátozódik a különféle rítusokra szakítás a szentélyhez kötött pap-státusszal szabadúszó munka Csökkenő papi befolyás, de sokkal populárisabb társadalmi státusznak Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője

22 Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője
Köszönöm a figyelmet! Bartók Rozália : A koreai sámánizmus bölcsője


Letölteni ppt "A koreai sámánizmus bölcsője: Jeju-do"

Hasonló előadás


Google Hirdetések