Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KÉSZÍTETTE: SIMON ATTILA

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KÉSZÍTETTE: SIMON ATTILA"— Előadás másolata:

1 KÉSZÍTETTE: SIMON ATTILA 2012-06-03
PERIODIZÁCIÓS EDZÉSMÓDSZER ALKALMAZÁSA AZ ILLÉS BÉLA LABDARÚGÓ AKADÉMIÁN KÉSZÍTETTE: SIMON ATTILA

2 A periodizációs edzéstervezés pozitív hatásának igazolása az Illés Akadémián
BEVEZETÉS Az akadémia céljai: Az egészséges életmódra való nevelés Elitképzés az életkori sajátosságok figyelembe vételével A Magyar Labdarúgás fejlődésének támogatása Nemzetközi szintű labdarúgók nevelése A szombathelyi labdarúgás (Haladás) fejlesztése

3 FELÉPÍTÉS 1. A periodizációs módszer -témakör tudomány-rendszertani elemzése és legfontosabb alapfogalmainak rendszerezése. A vizsgált terület helyének és szerepének megismerése és pontos meghatározása a Magyar Labdarúgásban. 2. A fizikai alkalmasság megállapítására alkalmazott módszerek hazai és nemzetközi szférában. 3. A fizikai alkalmasságot befolyásoló tényezők 4. Egyes terhelés- és teljesítmény-élettani, valamint egyes antropometriai mutatók vizsgálata, megismerése, valamint értékelése. 5. A labdarúgás fizikai alkalmasság-vizsgálati rendszerének vizsgálata és elemzése. 6. A periodizáció alkalmazhatósága a különböző életkorokban, hatékonyságának elemzése, továbbfejleszthőségeinek feltárása. Javaslattétel.

4 ALAPFOGALMAK EDZÉS A teljesítményfokozás tudományosan irányított folyamata, melynek során tervszerűen fejlesztjük a sportoló teljesítőképességét (fizikai és pszichikai energiáit)és teljesítőkészségét, azért, hogy sportágában minél jobb eredményt érjen el , illetve az elért teljesítményszintet minél tovább fenntartsa (Dr. Szakály Zs., NYME-AK)

5 EDZÉSMÓDSZER (hogyan?)
Valamely tulajdonság, vagy képeség fejlesztésére, mozgásismeretek tanítására, közvetítésére szolgáló eljárás A gyakorlat által visszaigazolt, és elfogadott tudományosan megalapozott eljárás, a megoldáshoz vezető út -hogyan fejlesszük? Ismétléses módszerrel -hogyan tanítsunk meg egy összetett mozgássort? Globális-parciális- egész-rész egész módszerrel

6 TERHELÉS (Mennyit?) Ingerek:
intenzitás- határ, maximális, szubmaximális, közepes, alacsony, csekély Terjedelem- meghatározza: lefutott km, felemelt súly, ismétlésszám ingerküszöb Sportingerek: sportbeli teljesítőképességte mozgásingerrel fejlesztjük Külső ingerek hatására létrejövő belső ingerek(elfáradás) révén kiváltott hatás: EDZÉSTERHELÉS

7 TERHELÉS-ALKALMAZKODÁS-EDZETTSÉG-TELJESÍTMÉNY
KÜLSŐ TERHELÉS BELSŐ TERHELÉS REGENERÁCIÓ TÚLKOMPENZÁLÁS ALKALMAZKODÁS EDZETTSÉG TELJESÍTMÉNY

8 EDZETTSÉG ÖSSZETEVŐI MOTORIKUS PSZICHIKAI ÉLETTANI ALKATI
A tervszerűen végzett edzések, versenyek megfelelő életmód hatására javul a sportoló teljesítőképessége, teljesítőkészsége, megszilárdul az edzettsége, növekszik a teljesítménye- egyéni teljesítőképesség szerint

9 Edzettségi állapot a sportforma
Kiváló edzettségi állapot: jó sportforma, kiugró eredménysorozat, mérsékelt formaingadozás Gyenge edzettségi állapot: gyenge eredmények, erős formaingdozás

10 A TELJESÍTMÉNY ÖSSZETEVŐI
Adottság-edzettség-pillanatnyi pszichikai állapot

11 TERHELÉSI CIKLUSOK MIKRO-6-7 nap MEZO- több mikrociklus-4-6 hét MAKRO
EGÉSZ ÉVES CIKLUS-ha versenyidény van- a felkészülési időszak egyszer ismétlődik-

12 AZ EGÉSZ ÉVES CIKLUS FELÉPÍTÉSE
ALAPOZÓ FORMÁBA HOZÓ FORMÁBAN TARTÓ ÁTMENETI EGYÜTTES EGÉSZ

13 EDZÉSTERVEZÉS 1. állapotelemzés: 2.célformálás 3.periodizálás
4.Edzéstartalmak és a terhelési dinamika meghatározása

14 Az edzés periodizálása
Edzések, versenyek meghatározott időben követik egymást A periodizáció a naptári időzítés, az időszakok meghatározása. A célok, feladatok, tartalmak, módszerek kisebb időszakokra, időciklusokra történő meghatározása

15 EDZÉSPERIODIZÁCIÓ Éves Féléves edzésciklus
Vagy rövidebb időközök naptári időbeosztása az edzésszerkezet időtengelyre helyezése Három évtizedes múltja van

16 FÁZISAI SPORTFORMA MEGSZERZÉSE SPORTFORMA TARTÁSA
SPORTFORMA HANYATLÁSA

17 NÁDORI FELOSZTÁSA ALAPOZÓ FORMÁBA HOZÓ FORMÁBAN TARTÓ ÁTMENETI IDŐSZAK

18 A PERIODIZÁCIÓ KIINDULÓPONTJA
A VERSENYIDŐSZAK OBJEKTÍV MEGHATÁROZÓJA AZ AZ IDŐTARTAM, AMELY ALATT A SPORTOLÓ MEGSZERZETT SPORTFORMÁJÁT KÉPES TARTANI. EZ AZ EGY VERSENYIDŐSZAK A SPORTÁGAKBAN 4-5 HÓNAP.

19 TERJEDELEM ÉS INTENZITÁS
INTENZITÁS: a versenyidőszakig folyamatosan nő, csúcspont a fő versenyek ideje. A csúcsforma elérésének első számú szabályozó tényezője TERJEDELEM: emelkedik az alapozó szakasz feléig, majd a növekvő intenzitással ellentétesen csökken

20 EDZÉSTARTALOM, ÉS EDZÉSSZERKEZET EGYÉNI, SPORTÁGI SAJÁTOSSÁG FIGYELEMBE VÉTELÉVEL
ELŐKÉSZÍTŐ SZAKASZ 1 fele: alaptulajdonságok, a teljesítmény alapfeltételei ELŐKÉSZÍTŐ IDŐSZAK 2. fele: Formába hozó szakasz: speciális edzések túlsúlya (Intenzitás nő, terjedelem csökken) Versenyidőszak: cél: a megszerzett formát kis ingásokkal tartani tudja a sportoló Átmeneti időszak: aktív pihenés időszaka: a sportoló ne lépje túl az élettani hatásokat, a cersenyző összterhelése ne haladja meg az előírt szintet.

21 A PERIODIZÁCIÓ LEGYEN SPORTSAJÁTSÁGOS TELJESÍTMÉNYSAJÁTOS
FEJLŐDÉSHEZ IGAZODÓ

22 Periodizácio(visszatérő)korszak
20.1. A periodizácio ciklicizálása Az alábbiakban értelmezzük a periodizációt a képzési tervben, időben Mi három jól elkülöníthető periódust különböztetünk meg ebben a képzésben / 3 ciklus /...! 1. Makroszinten-( macrocycle)     1-3 év képzési terve. 2. Mezo, mezo ciklus     A képzés ütemezése időszakra.     PI = általános felkészülési időszakban, 1-5 hét     PII = konkrét előkészítési időszak1-4 hét     P = mérkőzés időszakok, 16 hét     RP = átmenet többi,2-3 hét     Például: VPI VPII WP OP     

23 PERIODIZÁCIÓ A periodizáció (tervezés és képzések szervezése) Európai Labdarúgó körökben az utóbbi időben egyre inkább elterjedt. A periodizációt elsőként a felnőtt labdarúgásban alkalmazták és igazolták pozitív hatását, majd Hollandiában, Spanyolországban, és Olaszországban az életkori sajátosságoknak megfelelően az utánpótlásban is elterjedt ennek várható igazolása az elkövetkező évek feladata lesz. Simon Attila szerint Magyarországon ez a módszer a képzés területén fehér folt, tudomásom szerint egyetlen Akadémián, az Illés Akadémián alkalmazzák. A periodizáció alapja a siker és a kiegyensúlyozottság a teljesítményben. A következő képzési elvek az alapkövei a jó képzési programnak: Az orosz tudós, sport Matveyev felismerte, hogy szükség van a sportágakban a módszertani sajátosságaikban a Detrainings-ra (visszatérés). Ő fejlesztette ki a periodizáció gyakorlati képzés módszertanát, melynek nagy a valószínűsége, hogy egy jó képzés, és az egyéntől fejlődés várható (2) Matvejev úgy véli, hogy a szervezet csak rendszeres inger hatására fejlődhet. Az 1960-as évek kutatásainak eredményeinek hatására,a mérések igazoltnak tekintették, hogy a megfelelő feltételek melletti terhelés esetén,a képzés , és a siker nem veszik el vagy nem stagnál. Tanulmányok már kimutatták, hogy megfelelő szintű fitness munka hiányában , 2-6 héten belül a várt teljesítmény eltűnik, ha nem a megfelelő képzési inger éri a sportolót.akkor (3-6) héten belül visszaesés következik be.

24 Az 1960-as évek kutatásainak eredményeinek hatására,a mérések igazoltnak tekintették, hogy a megfelelő feltételek melletti terhelés esetén,a képzés , és a siker nem veszik el vagy nem stagnál. Tanulmányok már kimutatták, hogy megfelelő szintű fitness munka hiányában , 2-6 héten belül a várt teljesítmény eltűnik, ha nem a megfelelő képzési inger éri a sportolót.akkor (3-6) héten belül visszaesés következik be.

25 A klasszikus periodizáció

  Amikor ciklikus sportágakban a periodizációról beszélünk,akkor egy vagy két versenyen kell a sportolókat csúcsformába hozni. Ezek alapján fontos a versenyek pontos időpontja, és az éves képzési tervet időrendben visszafelé tervezzük.Élettani sajátosságok miatt a képzés és a felkészülés alatt a különböző kondícionális bázisokat(aerob,anaerob) nem lehet egy időben javítani fejleszteni, Ezért a képzés célja, hogy az adott időszakban csak az egyes bazis területeken fejlesztünk, míg a többi területen csak emlékeztetjük a szervezetet . 
Ezen a periodizáció alapján működik a "kerékpáros,úszó,atléta.Kajak-kenu,evezés Ez lehetővé teszi a széles átmenetet a képzésben.

26 Labdarúgás Téli Időszakban: PI-5 Hét(1-rávezetés,1 aerob,1 anaerob,1 rögzítés,1 rehabilitáció PII-4 hét(1 Aerob,1 anaerob,1 rögzítés,1 rehabilitáció RP. Csak télen December 10-december 21-ig 3. Mikro-szinten, a mikro-ciklus A képzési tervet egy-öt hét, de egy nap, vagy akár egy edzés. A maximális tervezési időszak mikro szinten max 5 hét. Csak 2-3 hétre tervezzük a normál mikro-ciklust ,hogy az esetleges módosításokat el tudjuk végezni Az utánpótlásnál mivel képzési tervvel dolgozunk,és úgy gondoljuk,hogy egy egy taktikai,csapatjáték elem 4-6 hét alatt sajátítható el,(természetesen itt az életkornak megfeleló tanítási elvek szerint oktatunk. Példa a (16 hetes versenyidőszakra -szezon) lehet valami ilyesmi: wk1: Kondício(aerob) wk2: Erő wk3: Gyorsaság wk4: Rögzítés wk5: Kondíció(aerob) wk6: Erő wk7: Gyorsaság wk8: Rögzítés wk9: Rehabilitácio 60%-a teljes képzésnek wk10: Kondício wk11: Erő wk12: Gyorsaság wk13: Rögzítés wk14: Kondício(aerob) wk15: 60%-a teljes képzés (play off) wk16: Rehabilitáció 30%-a teljes képzésnek(play off)

27 Összefoglalás:   Periodizáció egyfajta megszervezése és lebonyolítása a képzésnek, hogy növelje a siker valószínűségét. Ez úgy valósulhat meg, ha folyamatos a mérés ,a kontroll és a pontos a tervezés. Ezek szükségesek a csúcsteljesítmény eléréséhez. A legjobb teljesítmény a 2 hetes exponenciális elkeskenyedő terheléssel érhető el, majd 41-60%-kal csökkentjük a terhelés nagyságát Ez különösen igaz a hosszú, erős verseny szezonban. A versenyidőszakokban nem a lineáris periodizáció a legelőnyösebb modell. 
Megfelelő elvékonyodó formábahozást tekintjük az edzői szakma tudományosan megalapozott müvészetének . Ahogy megtanuljuk megérteni periodizációt és annak hatását, akkor a csapatainkkal le fogjuk adni az optimális teljesítményt. A legújabb kutatási jelentések arra vilgítanak r,á hogy a periodizáció alkalmazása minimálisra csökkenti az edző részéről hibázás lehetőségét, és új megvilágításba kerül az edzéselmélet-módszertan.

28 TElJESÍTMÉNYDIAGNOSZTIKA
ANTROPOMETRIA (testösszetétel) ÉLETTANI ELJÁRÁSOK( aerob, anaerob kapacitás, laktát ) MOTORIKUS PRÓBÁK (kondicionális, koordinációs, képességek, izületi mozgékonyság) PSZICHOLÓGIAI ELJÁRÁSOK (személyiségtesztek, motiváció) KOMPLEX SPORTÁGI PRÓBÁK-a teszteket egy teljesítményen belül vizsgálják) FITTSÉGI TESZTEK – Eurofit, Cooper)

29 Irodalom Szakály Zsolt: Edzéselmélet és módszertan I-II.
Lev-lista.hu/archattach?I=arekal m= a Nánási Balázs (2008): Jegyzet, oktatási segédanyag: Edzéselméleti ismeretek, Budapest


Letölteni ppt "KÉSZÍTETTE: SIMON ATTILA"

Hasonló előadás


Google Hirdetések