Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaElemér Sipos Megváltozta több, mint 10 éve
1
Fenntartók a 18 évre emelt tankötelezettségről Készítette: Bodacz-Nagy Boróka Budapest 2012.január 27.
2
A 18 éves korig tartó tankötelezettség felmenő rendszerben 2010-ben érte el a teljes tanulói kört. Miként látják az önkormányzatok ezt a számukra új helyzetet a 2009/2010-es tanév végén, és miként tudják azt kezelni? Hogyan tudnak hozzájárulni ahhoz, hogy a tankötelezettség teljesüljön, és teljesüljenek azok a célok is, amelyek miatt a korhatárt megemelték? 11 db interjú: megyék és különböző méretű települések oktatási irodái vezetőivel, jegyzőivel
3
Az iskolalátogatás elhanyagolásnak okai a fenntartók nézőpontjából Tapasztalatok 3 területről: 1. iskolával való kapcsolattartás 2. a családsegítő szervezetekkel történő együttműködés 3. a szülőkkel folytatott személyes beszélgetések Az iskolalátogatás elhanyagolása mint TÜNET A probléma gyökere a családi környezet : rendezetlen családi háttér, iskolázatlan, munkanélküli, elvált szülők
4
Az iskolalátogatás elhanyagolásnak okai a fenntartók nézőpontjából „Ezek a generációs gondok tipikusak, ahol a szülő sem tartja fontosnak, mert ő is iskolázatlan, nem járt ő sem, és az ő szülei sem. Ezért a gyerek sem tartja fontosnak, rossz példát lát, nincs benne motiváció. Ahogy halmozódik a hiányzás, már az iskolában sincs sikerélmény, mert lemarad, évet ismétel, túlkoros. A magántanulói státusz pedig azért nem tud működni, mert otthon nincs meg a körülmény, a felelősségtudat.” (kisváros jegyzője) Magántanulói státusz: az iskola kezdeményezésére történik, amiről a fenntartó is tud A probléma a roma kisebbség körében „Nálunk nincs »kisebbség«, nincs probléma a tankötelezettséggel.” (kisközség jegyzője)
5
Az önkormányzatok tevékenysége a 18 éves tankötelezettséggel kapcsolatban Törvényileg szabályozott folyamat Nagyobb településekKis települések lehetőség a jelzőrendszerrel való együttműködésre jelzőrendszer ~informális kapcsolatok feladatok átruházása iskolai hatáskörbe hangsúly a személyes kapcsolat fenntartásán a törvény betűje, hatáskör betartása azonnali segítségnyújtás nincs utánkövetésutánkövetés személyesség által
6
Az önkormányzatok tevékenysége a 18 éves tankötelezettséggel kapcsolatban „A törvény hatálya szerint megteszünk mindent, amit lehet, kiértesítjük őket, bejönnek, és ennyi. Nem tudom követni ezután, de szerintem az önkormányzatoknak nem is feladata, hogy kövesse, hogy ezek hogy csapódnak le.” (közepes város szabálysértési referense) nincsenek eszközeik hatni a szülőkre az együttműködés egyre nehezebb szülőkkel történő kapcsolatteremtés nehézsége: levelezés útján eredménytelen (értelmezési, értékelési problémák)
7
Az önkormányzatok tevékenysége a 18 éves tankötelezettséggel kapcsolatban általános szakemberhiány, forráshiány nem léteznek fórumok, tapasztalatcsere a települések között a tankötelezettséggel kapcsolatos problémákról
8
Kommunikáció az iskolák és az önkormányzat között A tankötelezettséggel kapcsolatos problémák már általános iskolában kezdődnek (kistelepüléseken ezen szabálysértési eljárások fele általános iskolai) Szakiskolai tanulók, nemtől, korosztálytól függetlenül „Az iskolák kezében van a kulcs a kommunikáció javítására” Párbeszédük legtöbb esetben a törvény által előírt kötelességekre korlátozódik Az önkormányzat felelősségét kizárólag anyagi felelősségként értelmezik
9
Kommunikáció az iskolák és az önkormányzat között Szemszögükből az iskolák nem tudják kezelni a 18 éves tankötelezettséggel kapcsolatos problémákat „Szerintem nem tudják kezelni a problémát. Nem. Azon kívül, hogy kitöltik a nyomtatványt, nem nagyon csinálnak semmit. De nem nagyon látok bele, el tudom képzelni, hogy van olyan lelkiismeretes osztályfőnök, aki leül és elbeszélget. De az eredményét nem nagyon látjuk, és nem is értesülök róla. Nincs közöttünk kapcsolat.” (falu jegyzője) „Semennyire nem kezelik a problémát. Annyiban csak, hogy betartja a törvényt, tehát az iskola az önkormányzat felé jelentést tesz. ” (kisváros szabálysértési referense)
10
Fenntartók a megoldáshoz vezető útról Siker: amikor bent tudják tartani a fiatalt az iskolában 18 éves koráig, s ez a szakképesítés megszerzésétől független. A siker kulcsa: a szülő befogadókészsége. A kezelésre nincs érdemi kísérlet, oktatáspolitikai terv vagy cél (oktatási stratégiában nem szerepel). Eszköz a bírságolás, ami nem vezet eredményre.
11
Fenntartók a megoldáshoz vezető útról Megoldási lehetőségek: családok megerősítése, szemléletváltás: a probléma gyökerét kezelni, ami társadalmi felelősség, független az önkormányzatok felelősségétől oktatáspolitika: –motiváló iskolai környezet, –sikerek a kudarcélmények helyett, –munkaerőpiac szerepe jogi szabályozás szükségessége: eszköz lehessen a kezükben
12
A megemelt tankötelezettség értékelése A 18 éves korig tartó tankötelezettség mint többletmunka az intézményeknek Változtatás szükségessége, de nem az életkor terén „Szerintem ez a jogszabály jó. Itt az egyénekkel kellene kezdeni valamit, ösztönözni, a fejekben rendet tenni. De sajnos vannak olyanok, akikkel nem lehet mit kezdeni. De ez nem azt jelenti, hogy rossz a jogszabály és azt kell megváltoztatni, inkább az egyént kell megváltoztatni. És ez nem oktatáspolitikai dolog szerintem.” (nagyváros oktatási referense)
13
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.