Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRóbert Molnár Megváltozta több, mint 10 éve
1
Tudománykommunikáció kívül az elefántcsonttornyon – túl a tudományos újságíráson kutatási projekt záró-konferencia
2
I. Tudás és társadalom kommunikációja - a tudományos kutatás és technológiai fejlesztés társadalmi jelenléte a projekt bemutatása
3
A projektről: Szervező: Tudástársadalom XXI. Kiemelten Közhasznú Alapítvány Időtartam: 2006 január-december Az NKTH Jedlik Ányos program támogatásával A Mindentudás Egyeteme kht és az MTA Kommunikációs Titkárság részvételével 30 MFt támogatással és 30 MFt önrésszel
4
A projekt tartalma Elméleti kutatások –A tudománykommunikáció filozófiai és tudományszociológiai kontextusa –Tudománykép Magyarországon –Médiatendenciák az értékelvű tartalom szempontjából –A Mindentudás Egyeteme hatása és értékelése Gyakorlati hasznosulások –Tudománykommunikációs fejlesztési stratégiák kidolgozása kutatóműhelyeknek –Média-megjelenések tervezése, megvalósítása –A Mindentudás Egyeteme előadásainak fejlesztése –Tudománykommunikációs képzési program elindítása –Tudománykommunikációs tudásbázis kiépítése és hozzáférhetővé tétele (www.tudastars.hu)
5
A projekt eseményei Nyitókonferencia és szeminárium-sorozat (2006 március-május) (Pléh Csaba, Gulyás Balázs, Nyíri Kristóf, Patkós András akadémikusok, Hronszky Imre és Tamás Pál professzorok közreműködésével) Elindult a www.tudastars.hu oldal 2006. áprilisábanwww.tudastars.hu Megjelent „A tudománykommunikáció értelme/értéke” című kötet 2006. májusában Nemzetközi zárókonferencia „Tudománykommunikáció - kívül az elefántcsonttornyon és túl a tudományos újságíráson” címmel 2006. november 26-27-én Megjelennek a projekt zárókötetei angol és magyar nyelven 2006. decemberében
6
II. Empirikus kutatási eredmények Tudománykommunikációs helyzetkép: Magyarország, 2007
7
Medián felmérés 2006. november
8
–tudománykép –tudományos médiahasználat –tudományos újságírás
12
Mindentudás Egyeteme Igen széleskörű ismertség Kategóriájában tartósan magas nézettség Új nézői csoportok elérése (fiatalok, menedzserek) Hagyományos formák kedveltsége Szakmai színvonal, mint legfontosabb jellemző a nézők számára Általános tájékozódásra használják
14
A Mindentudás Egyeteme ismertsége
15
15 Szemeszterenkénti átlagos nézettség (AMR 15+)
16
16 Közönségarány (share 15+) havonta
17
III. Elméleti kutatási eredmények és következtetések A tudománykommunikáció dilemmái és megoldásai
18
Tudós szerepek kutató, tudós Kutatás-szervező, tudomány-menedzser tudománykommunikátor
19
Tudós attitűdök Ma már meghatározó a laikusok számára való tudásközvetítés igénye és attitűdje a a magyar tudóstársadalomban. Elfogadottá vált a médiaszempontok fontossága. Egyre több tudós vált professzionális médiaszereplővé. Kívül vagyunk az elefántcsont- tornyon...Kívül vagyunk az elefántcsont- tornyon...
20
Tudományos újságírás Alulpozícionált helyzet a hagyományos médiában Kitörölve a kereskedelmi televíziózásból (vagyis a médiahasználat közegének túlnyomó részéből!) „Science” tematika alacsony reprezentációja a magyar közmédiában Sikertörténet a digitális médiában: –origo.hu tudomány-rovat –www.mta.hu –Mindentudás Egyeteme portál
21
Médiaviszonyok Vizuális kultúra trend-függősége Gyártói érdekek és divathullámok összemosódása Totalizálódó médiapiac Koncentrálódó médiapiac Médiaipar: a verseny-spirál lejtmenetében
22
A tudomány médiastratégiája értékelvűség megtartásának alapfeltétele: saját érték léte konzervatív értéktudat és professzionális médiaeszközök egyszerre érvényesülnek: meritokrata elvek alapján felépített tartalom a legnyitottabb médiajelenlét versenyképes média-technológia egydimenziós média-mérce meghaladása
23
A tudománykommunikáció szerepeinek újraosztása: tudós kommunikátorok vagy tudományos újságírók?
24
A tudománykommunikáció célravezető stratégiája: tudós kommunikátorok és tudományos újságírók együtt a médiapozíciókért!
25
Mindehhez elengedhetetlen a tudományos média, mint hátország magyar „Science” hagyományos tudományos printmédia megerősítése önálló pozíciók az elektronikus médiában
26
IV. A projekt gyakorlati eredményei és további hasznosulása
27
Médiajelenlét Akadémiai műhelyek: televíziós magazin- sorozat Új televíziós műsorok: kreatív dokumentumfilm, tud( á / ó )s-klipek Új kommunikációs elemek: tudományos blogok, televíziós tudománypolitikai vitaműsorok Mindentudás Egyeteme fejlesztések: előadás- elemek, feedback-mérés Élet és Tudomány támogatása
28
Akadémiai kommunikáció akadémiai kommunikációs stratégia fejlesztése Magyar Tudomány Ünnepe: fesztiválprogram és kommunikációs bővülés tudományos kampányok kommunikációs szolgáltatások kutatóhelyeknek
29
Stratégiai feladatok tudománykommunikációs képzés indítása természettudományos rekrutációs bázis erősítése tanár-képzésben és tanár- továbbképzésben a science-oktatás fejlesztése demonstrációs vonatkozásban
30
Önálló, magyar, tudományos tematikájú televíziós csatorna! Magyar Tudományos Akadémia Mindentudás Egyeteme Pénzügyi befektetők közös kezdeményezése:
31
Köszönöm a figyelmet! Dr. Fábri György PhD kutatásvezető www.fabrigyorgy.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.