Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaDiána Faragóné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A KÍNZÁS ELLENI EGYEZMÉNY FAKULTATÍV JEGYZŐKÖNYVE (OPCAT):
A NEMZETI MEGELŐZŐ MECHANIZMUSRA VONATKOZÓ FELTÉTELEK dr. Pardavi Márta, társelnök, Magyar Helsinki Bizottság Szakmai kerekasztal az OPCAT-csatlakozásról 2008. április 21.
2
OPCAT-csatlakozással kötelezettséget vállalunk, hogy létrehozunk egy új, vagy kijelölünk egy létező nemzeti megelőző mechanizmust (NMM) Ratifikációt követő 1 éven belül NMM-nak működésbe kell lépnie OPCAT nem tartalmaz előírást a NMM formájára (számos változat lehetséges)
3
19. cikk - NMM mandátuma 19. cikk
A nemzeti megelőzési mechanizmusok minimálisan a következő felhatalmazással bírnak: (a) rendszeresen megvizsgálják a szabadságuktól megfosztott személyekkel szemben foganatosított bánásmódot a fogvatartás helyszínén a 4. cikkben leírtaknak megfelelően avégett, hogy amennyiben szükséges, erősítsék meg védelmüket a kínzás és más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmóddal vagy büntetéssel szemben; (b) ajánlásokat tesznek a megfelelő hatóságoknak a szabadságuktól megfosztottakkal való bánásmód és a fogvatartás körülményeinek javítása érdekében, illetve azért, hogy megelőzzék a kínzást és más kegyetlen, embertelen és megalázó bánásmódot vagy büntetést, tekintettel az Egyesült Nemzetek vonatkozó normáira; (c) javaslatokat vagy észrevételeket nyújtanak be meglevő, vagy tervezett szabályozásokkal kapcsolatosan.
4
19. cikk (a) – Rendszeres vizsgálatok
CPT: csak a rendszeres és előre nem bejelentett látogatások hatékonyak a kínzás megelőzése érdekében. - fogvatartási helyenként változó, mi a hatékony; akár hetente, kéthetente kell - bv. intézetekben évente 1, vagy rendőrségi fogdákban évente 2 alkalommal: túl ritka - ajánlott véletlenszerű időpontokban, nem mindig azonos napon
5
19. cikk (a) – Rendszeres vizsgálatok
OPCAT alapján: - NMM saját maga dönti el a gyakoriságot - specializást NMM-ek gyakrabban tudnak járni - 1 NMM esetén erőforrás-igényes a kívánt rendszeresség
6
19. cikk (b) – Ajánlások A kínzás elleni ENSZ-egyezmény mellett más nemzetközi normákra is tekintettel, pl. ENSz-közgyűlési határozatokban megtestesülő irányelvek és minimumszabályok, pl.: Bebörtönzöttekkel való bánásmódról (1957, m. 1977) Beijing-szabályok: Fiatalkorúak és igazságszolgáltatás (1985) Rendvédelmi szervek állományára vonatkozó magatartási kódex (1979) Bármely fogvatartott vagy szabadságvesztést töltő személy védelméről (1988) Rendvédelmi szervek állománya által történő kényszer és lőfegyver alkalmazásáról (1990) Isztanbul-protokoll (kínzás … hatékony kivizsgálásáról és dokumentálásáról szóló elvek) (2000)
7
19. cikk (a) – javaslatok és észrevételek
Megelőzési Albizottság mandátumához képest többlet Létező vagy tervezett jogszabályokhoz
8
Feltételek és garanciák – 18. cikk
1. A Részes Államok garantálják a nemzeti megelőzési mechanizmusok és a mechanizmusok személyzetének funkcionális függetlenségét. 2. A Részes Államok megteszik a szükséges lépéseket annak biztosítására, hogy a nemzeti megelőzési mechanizmus szakértői rendelkezzenek a szükséges képességekkel és szakmai tudással. Törekednek a nemek egyenlő arányára és az országban megtalálható etnikumok és kisebbségek megfelelő képviseletére. 3. A Részes Államok vállalják, hogy hozzáférhetővé teszik a szükséges forrásokat a nemzeti megelőzési mechanizmusok működéséhez.
9
Függetlenség 1. – 18. cikk (1) bek.
Tartalma: CPT ajánlások, létező gyakorlat, Párizsi Elvek az emberi jogok előmozdítása és védelme érdekében létrehozott nemzeti intézmények jogállásáról és működéséről (1993) Szervezeti függetlenség A végrehajtó hatalomtól független. Alkotmányban vagy törvényben rögzített. Saját maga határozza meg működésének rendjét Független személyzet Állami hatóságoktól elkülönült, független szakértők, általuk kinevezett személyzet
10
Függetlenség 2. - 18. cikk (1) bek.
Független kinevezési eljárás Átláthatóság Civil társadalommal, szakmai szervezetekkel való hatékony egyeztetés Jelölési eljárás, feltételek, kinevezés időtartama, mentességek és kiváltságok, felmentés stb. Pénzügyi függetlenség Saját személyzet és hivatal Saját költségvetés (nem minisztériumi fejezetben)
11
Függetlenség 3. - 18. cikk (1) bek.
Átláthatóság Az NMM munkájának, eredményeinek nyilvánossága Megelőzési Albizottság jelentéseinek bizalmas jellege helyett nyilvános jelentés
12
Megfelelő képesség és szaktudás - 18. cikk (2) bek.
NMM szakértők Multidiszciplináris csapat (jogász, orvos, igazságügyi orvosszakértő, pszichológus, civil szervezetek képviselői, illetve emberi jogi, rendvédelmi, büntetés-végrehajtási szakemberek) Nemek egyenlő aránya Kisebbségek és társadalmi összetétel képviselete
13
Szükséges erőforrások - 18. cikk (3). bek
Saját költségvetés és megfelelően finanszírozott működés 26. cikk: ...elkülönült Alap létesítendő … a Megelőzési Albizottság Részes Államban tett látogatása után megfogalmazott ajánlásainak végrehajtását, valamint a nemzeti megelőző mechanizmusok oktatási programjai finanszírozását segítsék. A Speciális Alap finanszírozása kormányok, kormányközi- és nem kormányközi szervezetek, továbbá más, magánszemélyek és közszereplők önkéntes hozzájárulásaiból finanszírozzák.
14
NMM felhatalmazása – 20. cikk
Megelőzési Albizottsággal azonos jogkör: Információ a fogvatartottak számáról, fogvatartási helyekről, Információ a bánásmódról és körülményekről, Hozzáférés minden fogvatartási helyhez, azok létesítményeihez, Felügyelet nélkül beszélhet fogvatartottakkal és bárkivel, aki releváns információval bírhat Szabadon választott helyszínek és megkérdezettek Megelőzési Albizottsággal szabad kapcsolattartás
15
Az NMM által megkérdezett és a megszerzett információ védelme – 20
Az NMM által megkérdezett és a megszerzett információ védelme – 20., 21 cikkek Megtorló intézkedések tilalma (=15. cikk) NMM által beszerzett bizalmas információ védelme, személyes adatok védelme
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.