Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaViktor Szalai Megváltozta több, mint 10 éve
1
Számítógépes játékmechanizmusok felidézése a filmben Pernecker Dávid 2011
2
1. Gamer (Neveldine/Taylor, 2009) Akciófilm, disztópiaAkciófilm, disztópia A cselekmény két fiktív játék köré szerveződikA cselekmény két fiktív játék köré szerveződik Emberek irányítanak embereketEmberek irányítanak embereket
3
2. Általános perspektíva Általános szintű ludológiai (a számítógépes játékokat vizsgáló tudomány) kategóriák jellemzőinek megjelenése a Gamer két fiktív játékábanÁltalános szintű ludológiai (a számítógépes játékokat vizsgáló tudomány) kategóriák jellemzőinek megjelenése a Gamer két fiktív játékában Malliet, Steven (2007): Adapting the Principles of Ludology to the Method of Video Game Content Analysis. In: Game Studies 2007/1 Reprezentáció (pl.: a játékok vizuális megvalósítása)Reprezentáció (pl.: a játékok vizuális megvalósítása) Narratíva (nem narratív játékok → szabad elbeszélés, szub-plotok)Narratíva (nem narratív játékok → szabad elbeszélés, szub-plotok) Szimuláció (pl.: a játék működése és a játszott karakter irányítása)Szimuláció (pl.: a játék működése és a játszott karakter irányítása)
4
2. Általános perspektíva Avatar (játszott karakter) – játékos viszony (és a játék fiziológiai hatásai)Avatar (játszott karakter) – játékos viszony (és a játék fiziológiai hatásai) A játékos célja és viselkedése (pl.: felfedező és versengő tevékenység)A játékos célja és viselkedése (pl.: felfedező és versengő tevékenység) Karakter és objektumszint (pl.: a játékokon belüli tárgykapcsolatok)Karakter és objektumszint (pl.: a játékokon belüli tárgykapcsolatok) → A Gamer fiktív játékainak vizsgálatakor e kategóriák érvényesek → A Gamer fiktív játékai konkrét játékokon alapulnak
5
3. Szűkített, konkrét perspektíva Mindkét fiktív játék egy-egy konkrét játéktípust specifikusan jellemző mechanizmusokra épülMindkét fiktív játék egy-egy konkrét játéktípust specifikusan jellemző mechanizmusokra épül → A fiktív- és konkrét játéktípusok komparatív elemzése → Következtetések: A konkrét típusok/műfajok külső/audiovizuális jellemzői (pl.: karakterek, térábrázolás), a mag-, az elsődleges-, a másodlagos mechanizmusaik (működési elvek), és az avatar-játékos viszonyrendszereinek jellemzői is megfeleltethetők a fiktív játékokban látottaknak (Torill Mortensen: „role-playing high” fogalma)
6
3. Szűkített, konkrét perspektíva 1.Amousement park / sandbox játékok (szabad elbeszélésű játékok) → The Sims, Second Life → Society 2.Többjátékos akciójátékok → Counter-Strike, Gears of War, Call of Duty → Slayers +1 Metaszint: A játékszabályokkal való játék → kiskapuk, csalások szerepe a cselekmény szervezésében
7
4. Tényleg játékok? A Gamer disztopikus kontextusában érvényesek-e a számítógépes játékokat definiáló fogalmak?A Gamer disztopikus kontextusában érvényesek-e a számítógépes játékokat definiáló fogalmak? A.Virtualitás B.Absztrakció C.Funkcionalitás D.Szimuláció E.Interaktivitás F.Interface ✗✗✗ ✗/✓✗/✓✗/✓✗/✓✓✓
8
5. Konklúzió A Gamer fiktív játékai konkrét játéktípusok mechanizmusain alapulnakA Gamer fiktív játékai konkrét játéktípusok mechanizmusain alapulnak → Az e típusokat reprezentáló konkrét játékokat így idézik fel → Az irányító ágens és az interface-tevékenység bemutatásával a játszás folyamata, a játékélmény idéződik fel (iterativitás, flow)
9
5. Konklúzió → Új megközelítési mód: „Evokatív adaptációs technika” → A számítógépes játékok mozgóképes reprezentációjának eddigi legműködőképesebb modelljévé válhatna → A jelenlegi szelektivitáson alapuló, felszínes, átíró/módosító jellegű játékadaptációk ellenében → A szerzők nem csupán a játékok narratíváját viszik filmre, hanem a játékok médiumának működését is bemutatják
10
Köszönöm a figyelmet
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.