Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Fogyatékos ember gondozása
2
Látási fogyatékosság
3
A látási fogyatékosság fogalma
A látási analizátor valamely részének (szem, látópálya, kérgi központok), különböző kórokok hatására közvetlen vagy közvetett úton létrejött betegségekből, illetve sérülésekből eredő organikus vagy funkcionális elváltozása
4
Látásélesség vizsgálata
A látásélességet az orvos méri és Snellen törttel fejezi ki Teljes látás esetén a Snellen-tört értéke: 5/5=1 Gyengén látás az 5/50 és az 5/15 Snellen érték közötti visus Vakság az 5/50 Snellen-érték alatt
5
A Kettesy-féle decimális látás- vizsgáló tábla
6
Látássérülés fogalma a BNO-10 alapján
Látássérült az a személy, akinek a jobban látó szemén maximális korrekcióval mérhető látásélessége az ép látás 30 %-a, vagy ennél kevesebb
7
Látássérültek csoportjai
Vakok: nem érzékelik a fényt sem Aliglátók: - Fényérzékelők: vakos technikát igényelnek, de a közlekedésben, tájékozódásban fel tudják használni látásmaradványukat. Fény irányának megállapítására képesek - Nagytárgylátók: Többségük általában Braille-olvasó, látásmaradványukat a mindennapi életben jól felhasználják
8
Látássérültek csoportjai
- Ujjolvasók (két méteren belül megszámolják az eléjük tartott kéz ujjait) Látásmaradványuk elegendő a síkírás elektronikus eszközökkel történő olvasásához 3. Gyengénlátók: A látás marad a vezető érzékelési csatorna, oktatásukban a látás maximális kihasználására kell törekedni csoportnál a hallási és tapintási érzékelésre kell elsődlegesen támaszkodni (Braille-írás), míg a 3. csop.-ban hagyományos módon írnak, legfeljebb segédeszközöket használnak
9
Látássérülés leggyakoribb okai
Gyengénlátás leggyakoribb okai: - szem fénytörési rendellenességei: rövidlátás, túllátás, astigmatizmus (szemtengelyferdülés) Vakság leggyakoribb okai: - örökletesség - fejlődési rendellenesség - gyulladás, sérülés - látóideg-sorvadás
10
Látássérülés leggyakoribb okai
- agydaganat - fertőző betegségek szövődményei - újszülöttkori retinopáthia (koraszülötteknél az inkubátorban lévő magas O2-nyomás okozza) - szürkehályog, zöldhályog - ideghártya-leválás - érbetegségek
11
Látási fogyatékosság korai felismerése
Külső rátekintéssel észlelhető jelek: - a szemrés a normálisnál tágabb vagy szűkebb - szemhéjak be ill. kifelé fordulnak - pillaszőrök helytelen állásúak - szemhéj bőrén elváltozás Könnyen észrevehetők: - kötőhártya alatti bevérzések - kötőhártya, ínhártya, szaruhártya elszineződése - szem elülső részeinek daganatai
12
Látási fogyatékosság korai felismerése
- kötőhártya gyulladás - szembogár nagyságának, színének, alakjának változásai - két szembogár közötti különbség - szemgolyó helytelen állása (kancsalság) - szemgolyók rezgése - szemmozgások gátoltsága
13
Látási fogyatékosság korai felismerése
Szemészeti elváltozásra, esetleg gyengénlátásra utaló jel lehet: - fokozott könnyezés - fénykerülés - gyakori pislogás - távolra nézéskor összehúzott szemrés
14
Látási fogyatékosság korai felismerése
- szem dörzsölése, szemviszketés - megszokottól eltérő fejtartás, olvasási távolság - egyik szem gyakori behunyása Szubjektív panaszok, melyekre fel kell figyelni: - fejfájás - szemfáradás - hirtelen fellépő látásromlás
15
Látási fogyatékosság gyógyítása
Eredményes műtéti kezelés végezhető: szürkehályog, zöldhályog, ideghártyaleválás, szaruhártya-átültetés, üvegtest pótlása, rövid és távollátás végleges korrekciója
16
Látási fogyatékosok jellemzése
Vakon született: - más jellegű képzeteket és fogalmakat alakít ki mint az ép látású - mozgásfejlődés lelassulása (gátlás kialakulása) - jellemző mozgásformák kialakulása (fejforgatás bólogatás, hajlongás, kézrázás, ugrálgatás, forgás, körben járás, ujjaknak vagy tárgyaknak a szemek előtt való mozgatása)
17
Látási fogyatékosok jellemzése
- Test ill. fejtartási rendellenességek - mozgásfejlődés lelassulásával párhuzamosan pantomimikájuk, mimikájuk is elszegényedik A fentiek inkább a teljesen vakokra vonatkoznak, hiszen már a fényérzékenységgel rendelkezők mozgáskészsége is gazdagabb
18
Látási fogyatékosok jellemzése
Vak gyermekek mozgásfejlődésében a belső késztetések és a környezet akusztikus ösztönzői játsszák a főszerepet Az aliglátóknál az optikus szféra az aktivitás ösztönzője Gyengénlátók mozgásfejlődése közel áll a látókéhoz- lehet fejlődési lemaradás
19
Látási fogyatékosok jellemzése
A vaksághoz és gyengénlátáshoz kapcsolódhat értelmi fogyatékosság, mozgásszervi fogyatékosság, beszédzavar, személyiség különféle sérülése, és nagyfokú halláscsökkenés (süket-vakság) Látásképesség későbbi korban való elvesztése gyakran vezet vaksági krízis állapotához
20
Tájékozódást segítő tényezők
A mozgásbiztonság feltétele kisebb térben a rend Nagyobb térben a tájékozódás akusztikus és taktilis támpontok nyújtásával lehetséges pl. utcán a járda szegélye, minősége, a fal-kerítés anyaga, kapuk, üzlethelyiségek kirakatai, telefonfülkék, villanyoszlopok stb. Fehér bot – a környezettel teremt kontaktust (érintés során a keletkezett hangoknak szerepe van a tájékozódásban)
21
Tájékozódást segítő tényezők
Hallási, szaglási ingereknek is figyelemfelhívó jellege van (kellő gyakorlás szükséges) Vakoknál fejleszteni kell az akusztikus ás taktilis észleléshez szükséges funkciókat Gyengénlátóknál: emellett szerepe van a vizuális megfigyelés pontosságának Erős kontrasztú színek alkalmazása, figyelemfelkeltés pl. lépcsőnél (fekete-fehér, fekete-sárga) Emlékezet fejlesztése is fontos, mert nagyobb mértékben vannak rászorulva az emlékezetükre mint az ép látásúak (emlékezni kell, hogy mit hova tettek)
22
Látási fogyatékosok rehabilitációja
1784 óta folyik intézményes oktatásuk nevelésük 0-3 éves korig korai fejlesztés Vakok óvodája, általános iskolája, speciális szakiskola és diákotthon Gyengén látók részére is létezik iskola szakiskola A tehetségesebb gyerekek épek iskolájában, ill. főiskolán, egyetemen tanulnak tovább
23
Látásnevelés fontossága
Minden maradvány látással rendelkező látássérült gyermek esetén alkalmazni kell minden tantárgy és rehabilitációs órák keretében Látott foltok, formák tudatosítása, értelmezni tudja a látottakat Ezzel magabiztosabbá válik a tájékozódás, közlekedés, önkiszolgálás
24
Vakok és alig látók munkalehetőségei Foglalkozási rehabilitáció
Telefonkezelő, masszőr, kefekötő, kosárfonó, zongorahangoló, textilipar, élelmiszeripar, Értelmiségi pályán: tanár, jogász, zeneművész
25
A látássérültek rehabilitációjának szakaszai
Önállóság visszaszerzése Foglalkozási rehabilitáció (munkahelyteremtés, átképzés) Társadalmi rehabilitáció (integráció) Önállóság visszaszerzése: Látás elvesztése – nagy lelki megterhelés Korai segítség – elemi rehabilitáció: Vakok Állami Intézete által
26
Elemi rehabilitáció célja:
- felnőttkorban látásukat vesztett emberek visszavezetése a társadalomba - átsegítése a fizikai, lelki krízisen - biztosítani az egyén önkiszolgálóvá válását Tanfolyam keretében hét. Vakok Állami Intézete végzi Elsajátítható: önálló közlekedés, önellátás, pontírás
27
Mozgás és mozgástanítás
Célja: - túlmozgások leépítése - harmónikus mozgáskép kialakítása - vakság negatív következményeinek csökkentése Jellegzetességei: - mozgási feladatok megtanítása egyénileg, kézvezetéssel - fokozatosság - balesetek elkerülése
28
Épen maradt érzékszervek fejlesztése
Hallás fejlesztése: zajok, hangok felismerése Tapintás fejlesztése: tapintható környezet megismerése, akadályok felismerése Szaglás, ízlelés Hőérzés
29
Közlekedés és segédeszközei
Közlekedés eleinte látó kísérővel Bot használatának megtanulása Vakvezető kutyával való közlekedés Térképek
30
Önkiszolgálás Személyi higiéné: - saját eszközök jelölése jellel
- a tisztálkodás belső szükségletté váljon - érzékszervek ápolása Ruházat: - jelekkel ellátni a különböző színűeket Étkezés: - mindig minden ugyanoda kerüljön az asztalon - idegen helyen kérdezze meg mit hol talál (11 óra só stb.)
31
Önkiszolgálás - peremes tányér alkalmazása Takarítás Mosás Mosogatás
Vasalás Főzés: - ne főzzön bő ujjú ruhában - tűzhely használatának begyakoroltatása
32
Önkiszolgálás segédeszközei
Domború jelekkel ellátott órák (kar és ébresztő) Tűbefűző (mechanikus, félautomata) Domború jelekkel ellátott mérleg Domború jelekkel ellátott hosszmérő, mérőszalag Domború jelekkel ellátott lázmérő Tejőr Tejcsap (megkönnyíti a tej tárolását és kiöntését) Tojáselválasztó
33
Tanulást-művelődést segítő eszközök
1.) optikai 2.) mechanikus 3.) elektronikus Optikai eszközök: - szemüveg - távcsőszemüveg - nagyítók
34
Tanulást-művelődést segítő eszközök
Mechanikus segédeszközök: - pontírógép - Braille tábla Elektronikus segédeszközök: - Optacon: Az optacon név a hordozható olvasórendszert jelenti. Egy kis kézi kamera segítségével az egyes sorokat lehet megragadni és vibráló miniatűr tűcskékkel egy ún. tapintótérbe átvinni. A kamera által felvett kép a vibrációs térben tapintható.
35
Elektronikus segédeszközök
Az optacon a síkírást Braille-írássá alakítja. Ez a készülék a látható betűket tapinthatókká alakítja. - olvasó TV - Számítógép a szükséges speciális perifériákkal: - Speciális beszélőegység - Braille kijelző - Braille nyomtató - Képernyő nagyító programok
36
Írás-olvasást megkönnyítő segédeszközök
- oktató, tanuló és munkaeszközök: írógépek, irodai eszközök, rajzkészülékek, földgömb, atlasz, mint taktilis oktató eszköz - mindennapok segédeszközei: speciális órák, mérlegek, mérőszerszámok, játékok stb
37
Braille Nyomtató A számítógépen begépelt szöveget alakítja át Braille-be.
38
Vak emberrel való kommunikáció és segítségnyújtás
Segítségnyújtás alapelvei: - a vak ember karoljon belénk, ne mi karoljunk a vak emberbe - haladás a vak ember előtt egy méterrel - hírtelen, pontatlan utasítások kerülése - lépcső irányának és utolsó fokának a jelölése Rend szerepe Kommunikálás a vak emberrel, nem a kísérővel
39
Vak emberrel való kommunikáció és segítségnyújtás
Vak egyén informálása érkezésünkről és távozásunkról Gyengén látóknál erős kontrasztok alkalmazása az akadályt jelentő tárgyak, lépcső esetén
40
Szemüvegek karbantartása
Tiszta, folyóvízzel leöblíteni (langyos víz) Speciális szemüvegtisztító folyadék használata Puha nem szöszölő ruhával megtörölni (mikroszálas törlőruha) Törlőruhákat rendszeresen mosni 30 fokos vízben Öblítőszert ne használjunk
41
Mit ne használjunk? Általános üvegtisztító folyadékot
Papír és textil zsebkendő (karcol) Acetont, benzint Ne toljuk fel a hajra Ne tároljuk melegben
42
Szem higiénéje Szem tisztán tartása: - sima vízzel
- ha váladék van, sima vízzel, bórvízzel, kamilla teával - többszöri kézmosás - két szem tisztításához külön vatta
43
Műszem gondozása Naponta legalább egyszer kivenni és szappanos vízzel megtisztítani Nagyon alaposan leöblíteni Ahogy nő a gyermek ellenőrizni a műszemet, mert a nem megfelelő méretű is okozhat problémákat pl. fájdalom, váladékozás
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.