Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
14. AMERIKAI FILM NOIR Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
2
Az amerikai film noir kialakulása
A film noir (franciául „fekete film”) egy filmstílus, amit elsősorban a hollywoodi bűnügyi drámák, krimik jellemzőjeként használnak. Főképp az olyan filmek jellemzőjeként, amelyekben kiemelt szerepet játszik az ambivalens erkölcs és a szexuális motiváció. Először Nino Frank francia kritikus alkalmazta a film noir elnevezést a hollywoodi filmekre 1946-ban.
3
Az amerikai film noir kialakulása
Hollywood klasszikus film noir időszakát általában az es évek eleje és a késő 1950-es évek közé teszik. Ehhez a korszakhoz társítják általában a kontrasztos fekete-fehér képi világot, melynek gyökerei a német expresszionista fényképezésig nyúlnak vissza. Ugyanakkor a legtöbb történet és klasszikus noir szemléletmód a nagy gazdasági világválság idejének amerikai krimi-iskoláiból származik.
4
Az amerikai film noir jellemzői
A film noir főszereplője többnyire egy rendőr, esetleg magánnyomozó, aki – bár erős, cinikus, rettenthetetlen férfinak tűnik – valójában kiszolgáltatott ember, akit a végzet asszonya irányít. A”femme fatale” viszi romlásba: bűnbe, gyilkosságba, esetleg halálba.
5
Az amerikai film noir kezdete
Hivatalosan az első film noir-nak az 1941-es A máltai sólyom című filmet tekintjük, amely Dashiell Hammet azonos című regényének harmadik, legjobban sikerült adaptációja. Itt debütált Humphrey Bogart elegánsan cinikus magándetektív karaktere is, amely ma már a műfaj egyik kulcsfigurája.
6
Az amerikai film noir jellemzői
Érdekes, hogy a narrációt sokan tekintik a műfaj legjellegzetesebb zsánerének – ahogyan a jazz-t és a neonban fürdő városi látképet is. Ezek a stílusjegyek azonban leginkább a 80-as évek nagy tisztelgései és műfaji paródiái miatt épültek be a mai köztudatba.
7
Az amerikai film noir jellemzői
A flashback ugyan a legtöbb klasszikusban nem található meg (A máltai sólyom, A hosszú álom, A gonosz érintése, Kínai negyed), azonban az 1945-ös Mildred Pierce című filmnek köszönhetően ma már a műfaj egyik legjellemzőbb fogásának tekintjük. A film noir világában a kamera csak ritkán mozdul ki a nagyvárosból. Vannak azonban ez alól kivételek is (Orson Welles A gonosz érintése című filmjében például ez többször is megtörténik).
8
Az amerikai film noir jellemzői
A máltai sólyom (1941, John Huston) Gyilkos vagyok (1944, Billy Wilder) Mildred Pierce (1945, Kertész Mihály) A hosszú álom (1946, Howard Hawks) A postás mindig kétszer csenget (1946, Tay Garnett) Kísért a múlt (1947, Jacques Touerneur) Alkony sugárút (1950, Billy Wilder)
9
Az amerikai film noir jellemzői
Aszfaltdzsungel (1950, John Huston) Detektívtörténet (1951, William Wyler) Csókolj halálosan (1955, Robert Aldrich) A siker édes illata (1957, Alexander Mackendrick) A gonosz érintése (1958, Orson Welles)
10
John Huston : A máltai sólyom (1941)
01:37:00
11
vége
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.