Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRóbert Fekete Megváltozta több, mint 10 éve
1
Szabadidő, szórakozás tizenéves korban Határok és egyezségek
Dr. Mezei Éva Iskola-egészségügyi Szolgálat
2
Közös cél Iskolánk tanulóiból, gyerekeikből képességeiket, tudásukat fejlesztve hitben megerősödő egészséges felelősségteljes boldog felnőtteket neveljünk.
3
Ehhez szükséges az együttműködés
család iskola gyermek-tanuló iskola-egészségügyi szolgálat
4
Témáink Egészséges életmód Szabadidő Nevelés
5
Az egészséges életmód nem cél,
hanem eszköz, de ezt is tanulni kell!
6
Mi befolyásolja az életmódot?
Szülői példa Kortárscsoport, barátok életmódja Média, reklám, divat, internet Tudás Lehetőségek Anyagiak
7
Leggyakoribb betegségek
2007/08. tanév Fiú % Lány % Mozgásszervi elváltozások (hanyagtartás, lúdtalp nélkül) 12 24 Szemészeti elváltozások 31 35 Elhízás, túlsúly 26(13) 15(8) Kóros soványság 4 6 Allergia, asztma 13 Lelki problémák 5 Népbetegségek: szív-, és érrendszeri, daganatok
8
Helyzetjelentés A tanulók 66%-a reggelizik otthon
60% fogyaszt naponta gyümölcsöt 45% eszik napi 30dkg zöldséget 48% sportol min. heti 2 órát testnevelés órán kívül A 12. évfolyamosok 10% naponta dohányzik, 40% volt már részeg
9
Egészséges életmód néhány pontban
Rendszeres, mértékletes, kiegyensúlyozott táplálkozás Napi 1 óra sport Lelki béke Pihenés Stressztűrés, konfliktuskezelés Káros szenvedélyek kerülése
10
Serdülőkori jellemzők
Biológiai változások Felnőtt szerep elfogadása Érzelmi függetlenedés Saját világnézet kialakítása Saját identitás kialakítása és részvétel a saját ifjúsági kultúrában
11
Kortárscsoport jelentősége
Bizonyos célok együttes megvalósítása Saját értékek, tulajdonságok felfedezése Serdülőkor közös megélése Szabadidő értelmes eltöltése Kapcsolatok, barátság, összetartás, közös munka igényének kielégítése
12
A szabadidő adta lehetőségek
Eredetiség vállalása Önmegvalósítás és kikapcsolódás Energia levezetés Másokkal való összehasonlítás
13
Veszélyek - szélsőségek
Semmittevés Önértékelési problémák, visszavonulás Családi problémák, menekülés Szabadosság a szexualitásban Káros szokások (alkohol, drog) Agresszivitás
14
Mi ajánlható? Sport (napi 1 óra) Zene, tánc Színjátszás
Baráti közösségek Gyülekezet Klubok, közös élmények Kivel, hova, hogyan, meddig? -
15
Mi jellemző a serdülő gondolkodására?
Lehetőségekről való gondolkodás Előre gondolkodás Hipotézisek használata Metagondolkodás Megszokás korlátait meghaladó gondolkodás
16
Nevelési típusok Büntető Méltányos Elhanyagoló Megengedő
kontroll Támogatás, gondoskodás, bíztatás
17
Miért jó a méltányos bánásmód?
Az egyének jobban bíznak és működnek együtt egy rendszerrel, ha méltányos bánásmód figyelhető meg. Három alapelve: Elköteleződés Magyarázat Világos elvárás
18
Elköteleződés Bevonni a serdülőket az őket érintő döntésekbe,
megkérdezve a véleményüket és megengedve, hogy megcáfolják mások (a szülők) ötleteit.
19
Magyarázat Minden érintett féllel meg kell értetni
a végső döntés miértjét. Ez egy erőteljes visszajelzési rendszert teremt, mely elősegíti a tanulást.
20
az új szabályok legyenek egyértelműek,
Érthető elvárás Ha a döntést meghoztuk, az új szabályok legyenek egyértelműek, az érintettek értsék a viszonyítási pontokat és a mulasztások következményeit.
21
A méltányos bánásmód gyümölcse
Bizalom Elkötelezettség Önkéntes együttműködés Teljesítmény Eszköz: érzések kifejezése, minősítés, címkézés kerülése
22
Helyreállító kérdések
S ha valami baj történt? Megtorló kérdések Helyreállító kérdések Ki tette? Mi történt? Miért tette? Kit érintett? Ki fog dönteni? Hogyan érintette? Mit érdemel? Mit kell tenni?
23
Tomkins közösségi elmélete
Közösség ott van, ahol a kapcsolatokban az egyének: A lehető legtöbb pozitív érzést élik át A lehető legkevesebb negatív érzést élik meg Szabadon fejezhetik ki érzelmeiket
24
Szeretnénk, ha gyermekeink iskolánkban megtalálnák azt a közösséget,
ahol jól érzik magukat, sikerrel gyarapítják tudásukat, fejlesztik képességeiket!
25
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.