Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az IBM kompatibilis PC hardverismeretei – perifériák

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az IBM kompatibilis PC hardverismeretei – perifériák"— Előadás másolata:

1 Az IBM kompatibilis PC hardverismeretei – perifériák
bemeneti egységek mátrix elvű képalkotás digitalizálás

2 IBM kompatibilis PC-k logikai felépítése
IBM kompatibilis PC-k logikai felépítése Alaplap (motherboard, mainboard) processzor (CPU) operatív tár (operative memory) ... Perifériák (peripheral equipment) bemeneti egység (input) kimeneti egység (output) háttértár (secondary memory) hálózati kommunikációs eszközök ... bemeneti egységek (input) kimeneti egységek (output) Alaplap

3 A perifériák használatának feltételei
A perifériák használatának feltételei interfész feltétel: a perifériális eszköz és alaplap kapcsolatához szükséges szabványos csatlakozó (interfész) szoftveres feltétel: az adott operációs rendszerhez készült meghajtóprogram (driver). Szokták még eszközvezérlő programnak is nevezni. Ez egy speciális szoftver, ami az operációs rendszer felől érkező parancsokat a periféria számára végrehajtható formában közli. tápfeszültség biztosítása: Sok eszköznél az áramellátást külön vezeték biztosítja.

4 Bemeneti perifériák (input devices)
142 Bemeneti perifériák (input devices) olyan eszközök, melyekkel a felhasználó adatokat juttathat a számítógéphez tartozó adattárba. Jellemző eszközök: billentyűzet (keyboard) mutatóeszközök (pointing devices) egér (mouse) pointing stick érintőpad (touchpad) érintőképernyő (touchscreen) lapolvasó (scanner) mikrofon (microphone - mic) (web)kamera (webcam) VR-kesztyű (VR-gloves) vonalkód-olvasó berendezés biometrikus azonosítók ... Apádnak sikerült egeret szereznie. Most hogy kell használni?

5 Billentyűzet Bemeneti egységek

6 Billentyűzet (keyboard)
Billentyűzet (keyboard) Négy fő részre osztható: alfanumerikus blokk, (kurzor)vezérlő blokk, numerikus blokk, funkciós blokk.

7 Gépeléshez kapcsolódó billentyűk
Gépeléshez kapcsolódó billentyűk Shift Caps Lock Alt Gr (jobb) Tab Enter Backspace Delete (Del)

8 Funkciót módosító billentyűk
Funkciót módosító billentyűk Shift Ctrl Alt Windows Ctrl Alt

9 Kurzormozgató billentyűk
Kurzormozgató billentyűk Home End Page (Pg) Up Page (Pg) Down le fel balra jobbra

10 Numerikus billentyűzet
Numerikus billentyűzet Num Lock

11 A felső sor szerepe Funkcióbillentyűk Speciális billentyűk ESC

12 Billentyűzet különlegességek
Billentyűzet különlegességek padra vetíthető virtuális billentyűzet mosható billentyűzet

13 Ergonómia a billentyűzetnél
Ergonómia a billentyűzetnél Ergonómikus billentyűzetek a kézfej helyzetéhez igazodó billentyűzet csuklótámasz

14 A billentyűzet működése
A billentyűzet működése Saját vezérlővel rendelkezik, ami adatokat küld az alaplapi billentyűzet illesztő felé. A billentyűzet vezérlő képes parancsokat is fogadni. Egy billentyű lenyomásakor a billentyűzet megszakítási rutin révén a billentyűkód (scan code) a billentyűzet pufferbe kerül (két bájt). Ha ASCII kód rendelhető hozzá, akkor az átküldött 2 bájt közül az egyik az ASCII kód, a másik a billentyűkód (scan code). Ha egy funkcióbillentyűt nyomtunk le, akkor az az első bájt a nulla értéket, a második bájt a billentyűkódot tartalmazza. azonosítására egy sorszám szolgál (nem az ASCII kód), hiszen egy billentyűhöz több karakter vagy funkció is tartozhat. Az ASCII kódérték begépelhető: az (bal) ALT billentyű lenyomása mellett a numerikus billentyűzeten a decimális kód begépelésével. Pl.: ALT + 65 eredménye: A. Megjegyzés: A 0 kód a funkcióbillentyűk számára fenntartott.

15 A billentyűzet csatlakoztatása az alaplaphoz
A billentyűzet csatlakoztatása az alaplaphoz AT csatlakozó PS/2 csatlakozó USB csatlakozó Vezeték nélküli kapcsolat is van.

16 Mutató eszközök Bemeneti egységek

17 Mutatóeszközök – egér (mouse)
Mutatóeszközök – egér (mouse) az emberi mutogatást kódolhatjuk vele, azaz mutatóeszköz, így a grafikus felületű rendszerek kiemelten fontos adatbeviteli eszköze Fajtái: optomechanikus egér (optomechanical mouse) optikai egér (optical mouse) hanyattegér (trackball) Egyéb mutatóeszközök: tollegér (penmouse) érintőpad (touchpad) érintőképernyő (touchscreen)

18 Mutatóeszközök - optomechanikus egér
Mutatóeszközök - optomechanikus egér az első egér az elmozdulást egy tárcsa, míg a mai egerek egy része egy golyó elfordulása révén érzékeli elforgatható gyűrű golyó

19 Mutatóeszközök - az egér működése
Mutatóeszközök - az egér működése 1. A golyó fordul 2. A golyó fordítja a rudakat 3. A lyukas tárcsa elfordul 4. A LED fénye segít érzékelni az elmozdulást és az irányt 5. Az érzékelők az elmozdulás adatait továbbküldik Az ábra forrása:

20 Az egér csatlakoztatása az alaplaphoz
Az egér csatlakoztatása az alaplaphoz Soros port PS/2 csatlakozó USB csatlakozó

21 Mutatóeszközök - optomechanikus egér
Mutatóeszközök - optomechanikus egér hanyattegér (trackball) optikai egér (optical mouse) pointing stick érintőképernyő (touchscreen) tollegér (penmouse) érintőpad (touchpad)

22 18 karátos fehér arany borítás 59 db briliáns (csiszolt gyémánt)
Egér különlegesség 2007-ben a legdrágább egér 18 karátos fehér arany borítás 59 db briliáns (csiszolt gyémánt) €18,600 (USA $24,700) USB, PS2 3 év garancia

23 Szkennerek Bemeneti egységek

24 Szkenner, lapolvasó (scanner)
Szkenner, lapolvasó (scanner) síklapdigitalizáló eszköz, ismertebb típusok: lapszkenner kézi szkenner diaszkenner mikrofilmszkenner

25 Szkennerek 153 257 kéziszkenner lapszkenner diaszkenner
mikrofilmszkenner

26 Szkenner - mátrix elvű képalkotás
Szkenner - mátrix elvű képalkotás A képet képpontok alkotják fekete színű képpont A kép forrása: (2005. október 17.)

27 Szkenner - digitalizálás
Szkenner - digitalizálás a fény segítségével a fényérzékeny diódák érzékelik a síklapról visszaverődő fényt a fény intenzitásától függően egy kódot rendel az adott ponthoz az inchenként felismert pontok száma mindkét irányban igen fontos mutatója a szkennernek. pl. 600x600 dpi (dot per inch), azaz 600 képpontot ismer fel vízszintesen és függőlegesen is. (1 inch kb. 2,54 cm) Egy-egy képpont kóddá alakítsa jelenti a digitalizálást

28 Szkenner csatlakoztatása
Szkenner csatlakoztatása párhuzamos port USB

29 További eszközök Bemeneti egységek

30 microphone – rövidítve: mic
155 Mikrofon microphone – rövidítve: mic a hangkártyához csatlakoztatható bemeneti eszköz felhasználása: hangrögzítés (mint a diktafonnál) telefonálás a számítógép vezérlése (parancsok) csatlakoztatása a hangkártyához: USB vagy Jack dugó (3,5 mm)

31 Webkamera webcamera (rövidítve: webcam) mozgókép digitalizáló eszköz
154 Webkamera webcamera (rövidítve: webcam) mozgókép digitalizáló eszköz felhasználása: mozgókép rögzítése (digitalizálás) helyszínek élő bemutatása városok épületek nevezetességek koncertek kiállítások, múzeumok videotelefonálás videokonferenciák online oktatás stb. csatlakoztatása az alaplaphoz: USB

32 152 VR-kesztyű VR-gloves (virtual reality gloves – virtuális valóság kesztyű) a kéz mozgását, illetve egyéb fiziológiás paramétereit érzékelni képes eszköz sok esetben egy VR-szemüveggel együtt használják egyes kesztyűk képesek hő- vagy nyomás érzést kelteni, azaz kimenti eszközök is felhasználása: számítógépes játékok oktatás (pl. orvosi műtét, autószerelés) építészet stb.

33 156 Vonalkódolvasó rögzített, többnyire sík felületen lévő adatok digitalizálására szolgáló berendezés a kereskedelemben elterjedt felhasználása: pénztárgépeknél, raktáraknál termékazonosítás oktatásban tesztek kiértékelése egyéb iparágban kötött helyen rögzített adatok feldolgozása (pl. lottó szelvény) stb.

34 Biometrikus azonosító berendezések
156 Biometrikus azonosító berendezések egy személy egyedi jellemezőit mérő, ellenőrző egység az azononosítás alapulhat: fizikai tulajdonságon, pl. ujjlenyomat emberi viselkedésmintán: pl. billentyűzet-használat felhasználása: személyek azonosítása olyan helyeken, ahol a biztoság kiemleten fontos (katonai, pénzügyi, ipari, állami stb. létesítményeknél)

35 A digitalizálás ismert perifériális eszközei

36 142 175 Eszköz Mi alapján digitalizál? Digitalizált eredmény
Megjegyzés szkenner síklap képfájl karakterfelismerő programmal (OCR) a bemeneti képből szöveges dokumentum is készülhet. A síklap lehet: könyvlap, papírlap, dia, mikrofilm, vonalkód... digitális fényképező valódi esemény a számítógépen való megtekintéshez át kell tölteni a képeket egy erre a célra készült programmal mikrofon emberi hang hangfájl hangkártyához csatlakoztatjuk, és egy hangrögzítő vagy egy kommunikációs program (internet-telefon) szükséges a használatához szintetizátor (hangszer) lejátszott dallam MIDI fájl szerkeszthető akár kotta is, de ehhez speciális program szükséges magnetofon, lemezjátszó audio kazetta hanglemez hangkártyához csatlakoztatva, valamint egy hangrögzítő programot használva digitális kamera (web-kamera) mozgókép-fájl videomagnetofon videokazetta video-digitalizálásra képes kártya (capture card) és mozgóképrögzítő program szükséges hozzá TV-tuner kártya televíziós antenna-bemenet a csatornák adásai a monitoron valós időben megjeleníthetők, a megfelelő programmal felvehetők

37 összefoglaló táblázat

38 A bemutató forrásanyagai

39 Könyvek, cikkek Sikos László: PC hardver kézikönyv. BBS-INFO, 2007.
Abonyi Zsolt: PC hardver kézikönyv. Computerbooks, Bp., 1998. Racskó Péter: Bevezetés a számítástechnikába. LSI. Markó Imre: PC hardver. Konfigurálás és installálás. LSI, 2000. Arthur Dickschus: Egyszerűen PC-ismeretek. Hardver. Panem, 1998. PCWorld február 99. oldal Technikai háttér (billentyűzet) 2007. október


Letölteni ppt "Az IBM kompatibilis PC hardverismeretei – perifériák"

Hasonló előadás


Google Hirdetések