Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal."— Előadás másolata:

1 Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal Felügyelt intézmények Kinek kell bizonyítani a létét? Lakosság, adófizetők Képviselők Ellenőrző szervezetek Megbízható pénzügyi irányítás

2 Kockázatok azonosítása Belső munkaszervezés Szervezés eredménye – eljárások, megfelelő kontroll elemekkel Eljárások, szabályok, felelősségi elemek írásba foglalása – Belső szabályalkotás Vezetői ellenőrzés: a tevékenység jellegéhez igazodó módszerek

3 Eljárások kialakítása, megszervezése Kockázatok Külső Belső Kontrollok Rutinszerű Eseti Kockázatok enyhítésének költsége „Éppen megfelelő” eljárások

4 Kockázat: Kedvezőtlen, nem kívánatos dolog, ami bekövetkezhet és anyagi vagy erkölcsi jellegű kárt okozhat. Kontroll: Eljárás sorozat, rutinszerű vagy eseti célirányos ellenőrzés, ami a gazdasági esemény előtt, vagy annak folyamatában arra hivatott, hogy a hibákat megelőzze. Kockázatok és kontrollok azonosítása

5 Eltérő kezelés szükséges: a rutinszerűen végzett, rendszeres tevékenységekre eseti ügyekre projekt jellegű nagy feladatokra Kockázatok azonosítása

6 Mibenléte: bevételi elmaradás, indokolatlan kiadás, vagyonvesztés, erkölcsi jellegű, más Előfordulási esélye Kár potenciális nagysága A válaszok meghatározzák a kontrollok beépítésének szükségességét és jellegét Kockázatok azonosítása

7 Munkafolyamatba épített ellenőrzés: Munkatársak, szervezeti egységek egymás munkáját ellenőrzik. A folyamatban vezető beosztású is részt vehet Vezetői ellenőrzés: Folyamatos munkavégzés biztosításának eszközrendszere Rendkívüli (kivételes) helyzetek kezelése Információcsere, információs rendszer Rendszeres, eseti beszámoltatás Kontrollok típusai

8 Jól körülhatárolható működési terület: Általában jogszabályok is előírják Homogén jellegű tevékenység Önkormányzati együttműködéseknél fontos Szabályozási megközelítés lehet: Definíciók, jogszabályi adaptáció, felelősség kijelölés Folyamatszabályozás (gyakorlati munkához ez hasznosítható jól, kézikönyv jellegű) Munkakörökre bontott- több szabályozási egységgel összefügghet Egyéni feladatok és felelősség számonkérésnek eszköze Szabályozási egységek azonosítása

9 Feladatellátással összefüggő Önkormányzati feladatok: Mit és milyen szervezeti rendszerrel Szakmai jogszabályok előírásai – szakmai eljárásrendek Tervezés: Feladatok megoldási módja, költségvetés készítés Szinte egész évben folyik, ezért célszerű szabályozni Döntési pontok rögzítése: továbbhaladáshoz milyen döntés és mikor szükséges Végrehajtás Kötelezettségvállalás és kifizetések rendje Számbavétel rendje Beszámolás Szakmai feladatellátás – „mit kaptunk a pénzünkért” Pénzügyi teljesítés Vagyon alakulása Szabályozási egységek

10 Külső ellenőrzés Döntéshozó politikai szint nevében és számára ellenőriz (ÁSZ, könyvvizsgálat) Belső ellenőrzés Végrehajtóhatalmon belül, menedzsmentet támogató: feltárja a hibákat, veszteségforrásokat, hogy megszüntetésükre a vezetés intézkedéseket tehessen Kincstár által végzett ellenőrzés Tulajdonképpen a kormányzati szint belső kontrollszerű ellenőrzése, annak érdekében, hogy a központi kormányzati szintről teljesített kifizetések jogszerűek és indokoltak legyenek. Külső és belső ellenőrzés

11 Könyvvizsgálatra kötelezett önkormányzatok Külső ellenőrzés: Könyvvizsgálat + ÁSZ Belső ellenőrzés: szükséges és megszervezendő Könyvvizsgálatra kötelezett önkormányzatok Külső ellenőrzés: ÁSZ Belső ellenőrzés: célszerűen a képviselőtestületek és menedzsment igényeit is ki kell elégítenie Külső és belső ellenőrzés

12 Számlavezetés, betételhelyezés Önkormányzat vizsgálja a bank megbízhatóságát Hitelfelvételnél Bank vizsgálja az önkormányzat megbízhatóságát –Pénzügyi és vagyoni helyzet –Megbízható pénzügyi irányítás megléte Banki prudenciával összefüggő követelmények

13 Szervezet specifikus kockázat felmérés Javaslat a munkafolyamat szervezéshez, belső szabályalkotás (szabályzatok honosítása, új szabályzatok) Belső ellenőrzési feladatok – elsősorban teljesítményellenőrzési megközelítéssel Önkormányzati szintű stratégia alkotás Költségvetési táblarendszer és belső információs rendszer Ajánlat a szakértői szolgáltatásokra


Letölteni ppt "Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal."

Hasonló előadás


Google Hirdetések