Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAmanda Szilágyiné Megváltozta több, mint 10 éve
1
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin gyógypedagógus Ferencvárosi Nevelési Tanácsadó
2
2 ProblémafelvetésProblémafelvetés Emelkedik a tanulási zavarral, nehézséggel küzdő gyerekek száma Az elmúlt 10 év során ez a tendencia felerősödni látszik.
3
3 A nevelési tanácsadó esetforgalmában, és az iskola tanulói nyilvántartásában is reprezentálódik. A létszámnövekedésben nemcsak a valódi tanulási zavarok jelennek meg.
4
4 Vizsgálati módszerek: Négy tanév esetforgalmának mennyiségi és minőségi elemzése Ferencvárosi statisztikák Országos adatok elemzése, összehasonlítás Pedagógusok megkérdezése (kérdőív)
5
5
6
6
7
7
8
8 Országos adatok
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13 A nevelési tanácsadó szerepének változásai a törvényi szabályozás tükrében: 1961. Fogyatékos gyerekek szegregáltan 1985. A speciális szükségletűek számára szegregált intézmények 1993. LXXIX ktv. „Más fogyatékos”; „beilleszkedési zavar”; „tanulási nehézség”; „magatartási rendellenesség” – hab./rehab. 1996. Mentesítési lehetőség, pozitív diszkrimináció érettségi vizsgán is. 1999. Egyéni továbbhaladás
14
14 Újabb elnevezések, változások, módosítások : 2003. SNI+BTM 2007. BTM: gyűjtő elnevezés vagy súlyossági kategória ? Organikus és nem organikus eredet SNI a.) b.)
15
15 A nevelési tanácsadó működését jelenleg meghatározó jogszabályok : 2007. évi LXXXVII. Törvény a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról 7/2007. (II. 13.) OKM rendelet a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról szóló 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet módosításáról
16
16 Szakmai dilemmák, ellentmondások: Fogalmi bizonytalanságok Zavar vagy nehézség? Organikus vagy nem organikus? Diagnosztikus nehézségek Kompetencia kérdése Érdekeltségek Szakmai függés-függetlenség Új szerepben: ellenőrzés; kötelezhetőség
17
17 Fogalmi bizonytalanságok más fogyatékos speciális szükségletű sajátos nevelési igényű b eilleszkedési, t anulási, m agatartási nehézség
18
18 Diagnosztikus nehézségek Standardizált vizsgálatok…Standardizált vizsgálatok… Intelligenciahányados ….Intelligenciahányados …. Környezeti hatások…Környezeti hatások…
19
19 Zavar vagy nehézség? Gyűjtőfogalom, vagy súlyossági kategória?
20
20 Kompetencia kérdése Ktv 35.§(4) Meghatározza a szakemberek körét, akik a tanulási nehézséggel küzdő gyereket elláthatják. 14/1994 MKM rendelet biztosítja szakszolgálatok szakmai kompetenciáit DE! Az iskolában, óvodában a pedagógus munkakörök között fejlesztőpedagógus azonban nem szerepel. Vagyis, bárki elláthatja!!!
21
21 ÉrdekeltségekÉrdekeltségek 1.Intézmény érdeke: Létszámproblémák megoldása Felelősség kérdése 2.Gyerek érdeke: Kedvezmények, mentességek Fejlesztés Felzárkózás
22
22 Új szerepben… Önkéntesség Ellenőrzés
23
23 Pedagógusok véleménye A tanulási nehézségről A nevelési tanácsadóról
24
24 A tanulási nehézség mögött álló leggyakoribb okok
25
25 Szegregáltan, vagy integráltan?
26
26 A szakvéleményből leginkább hasznosítható
27
27 Felzárkózási esélyek
28
28 Mi segíti a felzárkózást?
29
29 Köszönöm a figyelmet! Fehérvári Katalin fehkat@gmail.com
30
30
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.