Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Készítette: Ábelné Pintér Éva

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Készítette: Ábelné Pintér Éva"— Előadás másolata:

1 Készítette: Ábelné Pintér Éva 2012. 02.06.
LÁTÁSSÉRÜLTEK Készítette: Ábelné Pintér Éva

2 „EZEK A GYEREKEK ELSŐSORBAN GYEREKEK, ÉS CSAK MÁSODSORBAN VAKOK…”
/Poór Erzsébet/

3 I. A LÁTÁSSÉRÜLÉS FOGALMA
A Magyarországon hivatalosan elfogadott gyógypedagógiai definíció (WHO 1992.): „ Látássérültnek tekinthető az a személy, akinek a jobbik szemén a maximális korrekcióval elérhető látásélessége az ép látás 30%-a (V: 0,3), vagy ennél kevesebb, illetve látótere szűkebb 20 foknál.”

4 Befolyásoló tényezők:
Kontrasztérzékenység Fényviszonyokhoz való alkalmazkodás Színlátás Szemmozgató funkciók Vizuális ingerek feldolgozásának agyi funkciói

5 A látássérült emberek korlátozottak a következő funkciók közül legalább egyben:
Információszerzés Mozgás, tájékozódás, közlekedés Önellátás, mindennapi tevékenységek Tanulás Munkába állás

6 II. A látássérültek csoportosítása
Gyengénlátók (V: 0,3-01) Információszerzés: elsősorban vizuális úton Aliglátók (V: 0,1- fénylátás) Információszerzés: taktilis-auditív úton Vakok Információszerzés:taktilis-auditív úton

7 III. A látássérülés gyakorisága
Magyarországon kb ezer látássérült ember él. 10 ezer lakosra nézve a 0-10 éves korcsoportban a vak gyermekek száma 2 fő. Az 50 év felettiek között ez a szám már 70. Kb. minden gyermek gyengénlátó.

8 IV. A látássérülés leggyakoribb okai
Veleszületett okok Örökletes szembetegségek (pl. szürkehályog) A szem veleszületett fejlődési rendellenességei (microphtalmus) Méhen belüli károsodás 2. Szerzett sérülések A. Szembetegségek: Nagyfokú rövidlátás (myopia) Távollátás (hypermetropia) ROP (gyl.: 20%-a, vakok 80 %-a) Szürkehályog (cataracta) Zöldhályog (glaucoma) B. Balesetek

9 VI. Hogyan kerül tiflopedagógushoz a látássérült gyermek?
Felmerülő látásprobléma Szemészeti vizsgálat Korrekció, műtét Látásvizsgáló Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottság / Intézménykijelölés/ Korai fejlesztés – speciális óvoda, iskola - integráció

10 VI. Látássérülésre utaló jelek kisgyermekkorban
A gyermek közelről néz Gyakrabban elesik Nehezen találja meg a tárgyat amit keres Nekimegy akadályoknak (épített toronynak véletlenül) Ismeretlen terepen nehezen tájékozódik Nem szívesen jár lépcsőn Személyek felismerése csak közelről, esetleg hangról Nem, vagy nem jól reagál a metakommunikációra

11 Látássérülésre utaló jelek iskolás korban
Könyveket, képeket közelről néz Az apró betűket, jeleket nem látja, nem tudja értelmezni A hasonló formájú betűket összetéveszti Íráskor nem tartja a sorközt, írásnyomatéka erőteljes, nehezen olvassa az általa leírtakat Könyvben , mf.-ben nehezen tájékozódik Tábláról nehezen vagy egyáltalán nem másol

12 TANÍTVÁNYAIM

13 Dia 12 és fél éves Dg: Szaruhártya elfajulás V.: 0,1

14 Bogi 7 és fél éves Dg.: hypermetropia V.: 4 m. o.u.

15 Niki 17 és fél éves Dg.: ROP, symblepharon, Pterejgium
V.: (csak bal szem!)

16 Krisztián 13 és fél éves Dg.: ROP, glaucoma, Nystagmus
V.: (csak jobb szem!)

17 Milán 4 éves Dg.: cataracta

18 Liliána 1 és fél éves Dg.: idegrendszeri probléma illusztráció

19 Antonio 6 éves lesz Dg.: ROP, halmozottan sérült

20 Krisztián Kezdetek Feladataink A jelen Video

21 A fejlesztés területei
Önállóság, önkiszolgálás fejlesztése, különös tekintettel a tanulás folyamatára Tanulást segítő speciális segédeszközök használatának gyakorlása Nagymozgások fejlesztése, egyensúly fejlesztése

22 A fejlesztés területei
4. Önálló és biztonságos tájékozódás és közlekedés fejlesztése 5. Funkcionális látáshasználat fejlesztése 6. Hallásnevelés 7. Tapintás és manipuláció fejlesztése

23 A fejlesztés területei
8. Braille írás, olvasás elsajátítása 9. Felkészülés a továbbtanulásra

24


Letölteni ppt "Készítette: Ábelné Pintér Éva"

Hasonló előadás


Google Hirdetések