Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Készítette: Ábelné Pintér Éva 2012. 02.06.
LÁTÁSSÉRÜLTEK Készítette: Ábelné Pintér Éva
2
„EZEK A GYEREKEK ELSŐSORBAN GYEREKEK, ÉS CSAK MÁSODSORBAN VAKOK…”
/Poór Erzsébet/
3
I. A LÁTÁSSÉRÜLÉS FOGALMA
A Magyarországon hivatalosan elfogadott gyógypedagógiai definíció (WHO 1992.): „ Látássérültnek tekinthető az a személy, akinek a jobbik szemén a maximális korrekcióval elérhető látásélessége az ép látás 30%-a (V: 0,3), vagy ennél kevesebb, illetve látótere szűkebb 20 foknál.”
4
Befolyásoló tényezők:
Kontrasztérzékenység Fényviszonyokhoz való alkalmazkodás Színlátás Szemmozgató funkciók Vizuális ingerek feldolgozásának agyi funkciói
5
A látássérült emberek korlátozottak a következő funkciók közül legalább egyben:
Információszerzés Mozgás, tájékozódás, közlekedés Önellátás, mindennapi tevékenységek Tanulás Munkába állás
6
II. A látássérültek csoportosítása
Gyengénlátók (V: 0,3-01) Információszerzés: elsősorban vizuális úton Aliglátók (V: 0,1- fénylátás) Információszerzés: taktilis-auditív úton Vakok Információszerzés:taktilis-auditív úton
7
III. A látássérülés gyakorisága
Magyarországon kb ezer látássérült ember él. 10 ezer lakosra nézve a 0-10 éves korcsoportban a vak gyermekek száma 2 fő. Az 50 év felettiek között ez a szám már 70. Kb. minden gyermek gyengénlátó.
8
IV. A látássérülés leggyakoribb okai
Veleszületett okok Örökletes szembetegségek (pl. szürkehályog) A szem veleszületett fejlődési rendellenességei (microphtalmus) Méhen belüli károsodás 2. Szerzett sérülések A. Szembetegségek: Nagyfokú rövidlátás (myopia) Távollátás (hypermetropia) ROP (gyl.: 20%-a, vakok 80 %-a) Szürkehályog (cataracta) Zöldhályog (glaucoma) B. Balesetek
9
VI. Hogyan kerül tiflopedagógushoz a látássérült gyermek?
Felmerülő látásprobléma Szemészeti vizsgálat Korrekció, műtét Látásvizsgáló Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottság / Intézménykijelölés/ Korai fejlesztés – speciális óvoda, iskola - integráció
10
VI. Látássérülésre utaló jelek kisgyermekkorban
A gyermek közelről néz Gyakrabban elesik Nehezen találja meg a tárgyat amit keres Nekimegy akadályoknak (épített toronynak véletlenül) Ismeretlen terepen nehezen tájékozódik Nem szívesen jár lépcsőn Személyek felismerése csak közelről, esetleg hangról Nem, vagy nem jól reagál a metakommunikációra
11
Látássérülésre utaló jelek iskolás korban
Könyveket, képeket közelről néz Az apró betűket, jeleket nem látja, nem tudja értelmezni A hasonló formájú betűket összetéveszti Íráskor nem tartja a sorközt, írásnyomatéka erőteljes, nehezen olvassa az általa leírtakat Könyvben , mf.-ben nehezen tájékozódik Tábláról nehezen vagy egyáltalán nem másol
12
TANÍTVÁNYAIM
13
Dia 12 és fél éves Dg: Szaruhártya elfajulás V.: 0,1
14
Bogi 7 és fél éves Dg.: hypermetropia V.: 4 m. o.u.
15
Niki 17 és fél éves Dg.: ROP, symblepharon, Pterejgium
V.: (csak bal szem!)
16
Krisztián 13 és fél éves Dg.: ROP, glaucoma, Nystagmus
V.: (csak jobb szem!)
17
Milán 4 éves Dg.: cataracta
18
Liliána 1 és fél éves Dg.: idegrendszeri probléma illusztráció
19
Antonio 6 éves lesz Dg.: ROP, halmozottan sérült
20
Krisztián Kezdetek Feladataink A jelen Video
21
A fejlesztés területei
Önállóság, önkiszolgálás fejlesztése, különös tekintettel a tanulás folyamatára Tanulást segítő speciális segédeszközök használatának gyakorlása Nagymozgások fejlesztése, egyensúly fejlesztése
22
A fejlesztés területei
4. Önálló és biztonságos tájékozódás és közlekedés fejlesztése 5. Funkcionális látáshasználat fejlesztése 6. Hallásnevelés 7. Tapintás és manipuláció fejlesztése
23
A fejlesztés területei
8. Braille írás, olvasás elsajátítása 9. Felkészülés a továbbtanulásra
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.