Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaSzebasztián Tóth Megváltozta több, mint 10 éve
1
Karl Popper: A tudományos forradalmak racionalitása (1975) Készítette: Takács Viktória 2007. november 7.
2
1902 - 1994
3
A tudományos forradalmak racionalitása ● A tudományos haladás és a tudományos haladás akadályai.... ● A megközelítés két szempontja Evolucionista A haladás logikai szempontú elemzése, és a tudományos haladás racionális kritériumainak meghatározása
4
Haladás ● Központi fogalmai: Instrukció Szelekció ● A tudományos haladás: az emberi lények eszköze arra, hogy alkalmazkodjanak (adaptáció) a környezethez ● Az adaptáció három szintje: Genetikai Adaptív viselkedése tanulás Tudományos felfedezés
5
Mutációk ● Mindhárom szinten a stuktúrán belülről származó instrukciók mentén jelennek meg. Genetikai szinten: a mutáció a kódolt információk újrarendeződései Viselkedéses szinten a viselkedés repertoárján belüli elemek kísérleti variációi Tudományos szinten ezek az új elméletek.
6
Szelekció ● A lehetséges mutációkból és variációkból történő szelekció A tévedések eltöröltetnek A hibák kiküszöbölésének folyamata Negatív visszajelzés ● Az adaptáció tehát a kísérletezés és a hibázás módszereivel történik mindhárom szinten.
7
Az adaptáció három szintjének különbségei: ● Genetikai szint: „vakság” ● Nem célvezérelt a változás ● A mutáció túlélése nem befolyásolja a későbbi mutációk megjelenésének lehetőségét ● Viselkedéses szinten: Randomszerű kísérletezés, de már célorientált A változás egy rugalmas mintázatot eredményez ● Tudományos szinten: Forradalmi és kreatív felfedezések Szavakba önthető Story telling...
8
Tudományos haladás ● Az instrukciótól és a kiválasztástól függ (hagyományok, történelem, ill. kísérletezés és kritikai elemzés) ● Nem létezik a struktúrán kívülről jövő instrukció Minden megfigyelés elméletekkel átitatott, Elméletek ~ érzékszervek és ford. A tudomány adaptív elméleteket testesít meg, és ezek a természetes szelekció eredményei. ● Objektivitás: nem támaszkodhatunk az üres elmére (opp. Bacon). A kritikai szemléletre támaszkodik.
9
Logikai megközelítés ● a tudományos haladás mindig forradalommal jár ● A haladás egy biz. értelemben mindig konzervatív ● Az új elméletről még tesztelése előtt eldönthető, hogy jobb-e mint az elődje ● A haladásnak van racionális kritériuma ● A tudományos objektivitás és racionalitás nem a tudósok személyes objektivitásának és racionalitásának tulajdonítható.
10
Az akadályok ● GAZDASÁGI A bőség is lehet akadály... Túl sok dollár túl kevés ötletet kerget Persze ilyen körülmények között is lehetséges haladás
11
Az akadályok (2.) ● IDEOLÓGIÁK Az ideológiai és vallási intolerancia, dogmatizmus és a képzelőerő hiánya Az elnyomás is vezethet haladáshoz (lsd. Galilei pere)
12
A tudományos és ideológiai forradalom különbségei ● Veszély: egy tudományos elmélet intellektuális divattá, vallási pótszerré válhat → meg kell tudnunk különböztetni a tudományos és az ideológiai forradalmat ● Kopernikuszi és darwini forradalom: tudományos forradalom és ideológiai forradalom megjelenese Ideológiai forradalom: megváltozott az embernek az univerzumban betöltött helyéről alkotott képünk Tudományos: egy korábban domináns tudományos elmélet helyébe léptek. ● Forradalmak, amelyek nem vezettek ideológiai forradalomhoz (pl. Faraday és Maxwell forradalma, amely megfosztotta trónjától Newton centrális erőkről alkotott törvényét, és fizikusok egész generációját inspirálta.)
13
Einstein forradalma ● Speciális relativitás- elmélet Megfelel a racinalitás kritériumának: Ideológiai forradalmat is elindít (Minkowski: tér és idő csupán puszta árnyékká lesz, és csak a kettő egyfajta uniója mentheti meg a független valóságot → ez már nem tudomány, hanem ideológia)
14
Einstein forradalma ● Általános relativitás-elmélet Forradalom, mert ütközik minden idők legtöbbet tesztelt elméletével (Newton gravitáció- és naprendszer-elmélete). Az elmélet ideológiai elemei hatással voltak a tudósokra és a tudománytörténetre ● Mítosz: Einstein az episztemológiai és különösen az operacionalista módszertant használva jutott el következtetéseihez ● Ahhoz a tévképzethez vezetett, hogy a kvantummehanika felül kell, hogy múlja az einsteini forradalmat → a kvantummechanika szubjektivista interpretációjához vezet (ez már nem a fizika része Popper szerint, hanem ideológia)
15
Következtetések ● Az ideológiai forradalom szolgálhatja a racionalitást de alá is áshatja azt. Azonban soha nem lehet több intellektuális divatirányzatnál. Még ha összekapcsolódik is egy tudományos forradalommal, lehet irracionális és tudatosan szembeszállhat a tradíciókkal. ● Egy tudományos forradalom Bármilyen radikális, igazán nem törheti meg a tradíciót, mert meg kell tudnia menteni elődei sikereit Mindig racionális.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.