Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMagda Jónásné Megváltozta több, mint 10 éve
1
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
6-18 ÉVES TANULÓK SZÁMÁRA
2
Tehetség Tehetségről beszélünk, ha egy egyén valamilyen tevékenységben, vagy tevékenységkomplexumban az átlagosnál magasabb szintű teljesítményre képes.
3
A tehetség fogalom három jellegzetessége
(1) kivételesség (2) összetettség (3) komplex eredet.
4
Tehetséges gyermek: Viszonylag korai életkorban valamilyen területen kiemelkedő képességet és odaadást mutató gyermek. A „tehetség” átlagon felüli adottságot eredeti gondolkodást kreativitást tevékenység iránti elkötelezettséget, motivációt feltételezi.
5
A környezet motiváló hatása
Ez az adottság azonban nem válik tehetséggé, ha a környezet segítő hatása nem érvényesül. Ahogy Ranschburg Jenő fogalmazza: -a család és társadalom értéket ad, -a tanár kapukat nyit, -a társak a katalizátorok.
6
Mi az önismeret? Az önismeret, önmegismerés egy olyan önmagunkra irányuló lelki folyamat, amely során megismerjük személyiségünk tulajdonságait, képességeit, szándékait, érzelmeinket, gondolatainkat és mindezek együttes működését.
7
A személy állandóan „válogat” társas kapcsolataiban, hogy az önmagáról kialakított képet fenntarthassa.
8
“Ha neked is van egy almád meg nekem is van egy almám és cserélünk, akkor továbbra is egy-egy almánk lesz. Ám ha neked is van egy gondolatod meg nekem is van egy gondolatom és azokat cseréljük el, akkor már két gondolata lesz mindkettõnknek.” (George Bernard Shaw)
9
Kedvenc állatok 1. kedvenc állat + három jellemző tulajdonsága
10
Jelentése 1. állat: ilyen szeretnék lenni
2. állat: ilyennek látnak mások 3. állat: ilyen vagyok valójában
11
Fejlődéslélektani szempontok
- A fejlesztő munkának egyik kritikus pontja, hogy mely életkorban kezdjük el a speciális tehetségfejlesztést. Óvodáskor - Az óvodáskor igazán „csak” alapozó korszaknak tekinthető:
12
A kisiskoláskor - alapozó korszaknak tekinthető, csak más értelemben, mint az óvodáskor. - a tehetség általános képességeihez tartozó elemeit kell hatékonyan fejleszteni. Az úgynevezett speciális osztályok koraiak még ekkor, egyéni programmal lehet a fejlesztést megoldani.
13
A felső tagozat, illetve ennek megfelelő gimnáziumi osztályok
- színterei lehetnek a hatékony speciális tehetségfejlesztésnek - Kettős itt az iskola funkciója: egyrészt a tehetséges gyerekek felderítéséhez kell folyamatosan működő, változatos kereső programokat biztosítani, másrészt – ha megtaláltuk a tehetséget – speciális szervezeti keretek között kell azt továbbfejleszteni.
14
A középiskoláskor - Ez a kor adhat igazán teret a hatékony speciális tehetségfejlesztéshez. - Fontos azonban, hogy a programok ne legyenek túlzóan speciálisak. Egyrészt a tehetség általános képességeihez tartozó elemek fejlesztéséről itt sem szabad megfeledkeznünk. Másrészt még ekkor is lehetőséget kell biztosítani a tanuló számára, hogy érdeklődésének változásával, új, magas szintű képességeinek megjelenésével összhangban tudjon változtatni képzési menetrendjén. - Rugalmas, sokféle képességterületet átfogó programokra van tehát szükség. - (A kiemelkedő tehetségek speciális fejlesztésében a felsőoktatásban tudjuk a pontot az i-re feltenni!)
15
A tehetség fajtái Gardner elmélete
Ezek a speciális tehetségterületek a következők: Logikai – matematikai. Nyelvi. Testi – kinesztetikus. Térbeli. Zenei. Interperszonális. Intraperszonális.
25
Idegen nyelvi tehetségfejlesztést célzó program
Anyanyelvi képességfejlesztés Fogékonyság a nyelvek felépítése, működése iránt Szokások, hagyományok ismerete Kognitív kompetencia fejlesztése
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.