Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJudit Jónásné Megváltozta több, mint 10 éve
1
MUNKAKULTÚRA – SZAKKÉPZÉSI MODELLEK Dr. Veres Pál PhD Nemzetközi, EU-s folyamatok a felsőoktatási program- és tantervfejlesztésben OKTÁV RÁCIÓ 2009. február 4-6.
2
Vázlat A helyzet statisztikai megközelítésben Releváns nemzetközi megközelítések Társadalmi relevancia, sztenderdizűció, minőség Képzési szerkezet és tanterv Tanulási eredmény alapú megközelítés Az OKKR funkciója Pályakövetés
3
Forrás: OKM Oktatási Évkönyv 2007/2008
5
Forrás: OKM statisztika – Tucsni Anna szerkesztése
9
Diplomát szerzettek száma 1990-2005 között Forrás: OM statisztika 2006
11
2014. 09. 13.Dr. Veres Pál11
12
Államilag támogatott keretszámok a felsőoktatásban 1997-2008 Forrás: Kormányrendeletek az államilag finanszírozott hallgatói létszámról 2007 2008 56000
14
Államilag finanszírozott keretszámok a felsőfokú szakképzésben 1999-2006 Forrás: OFIK 2007 2008
15
2014. 09. 13.Dr. Veres Pál15 Forrás: OM statisztika
16
2014. 09. 13.Dr. Veres Pál16 Forrás: OM statisztika
20
6 szemeszter/ 180 kredit Doktori képzés (PhD) Osztatlan képzés 4 + szemeszter/ 120 kredit Mesterképzés (Master) 6 + szemeszter/ 180 (+30) kredit Felsőfokú Alapképzés (Bachelor) 4 szemeszter/ 120 kredit Felsőfokú Szakképzés A többciklusú képzési rendszer Munkaerőpiac Más OKJ-s képzés Szakirányú továbbképzés + kompetencia
21
Kihívások – tanuló szervezet - válasz Kihívás –Tömegesedés –Globalizáció –LLL –Forráshiány Tanuló szervezet - válasz –Kényszer a reakcióra –Szervezet, funkciók átalakítása
22
A Bologna-folyamat – többciklusú rendszer 1. és 2. ciklus szakképzettséget nyújt –Kompetencia-követelmények –Generalista? Specialista? 1. ciklus felkészít a mesterképzésre –Továbblépési utak Tervezés Validáció Mobilitás elősegítése –Tantervek hazai és nemzetközi egyeztetése Tantervkészítés kapcsolata a minőségbiztosítással Európai szintű tantervek, kurzusok, modulok, taneszközök (módszerek)
23
EHEA – EU – OECD - UNESCO: tanulás/tanulási eredmény centrikus megközelítés Tanítási és tanulási módszertan –Projekt/feladat alapú megközelítés szerepe nő Kompetencia portfólió - feladatcéllal Kontakt óra és önálló munka aránya –Önálló munka aránya nő Szorgalmi időszak és vizsgaidőszak aránya –Vizsgaidőszak aránya csökken
24
Tanár irányít, szervez, motivál –Elérhetőség –Feladat meghatározás önálló munkához –Feladat értékelés –Kompetencia mérés/értékelés –Orientáció Tanári (tanszéki) együttműködés –Projekt, feladat több tantárgyat feltételez Gyakorlati képzés és szakmai gyakorlat szerepe nő –Felhasználók (szervezet, szakemberek) részvétele EHEA – EU – OECD - UNESCO: tanulás/tanulási eredmény centrikus megközelítés
25
A gazdaság(társadalom) és a felsőoktatás kapcsolata Folyamatos kétoldalú kommunikáció szükséges –Gazdaság Igény közvetítése, Információk átadása Közreműködés a gyakorlati képzésben és szakmai gyakorlatban Közreműködés a mérésben, értékelésben Speciális munkaköri képzések –Felsőoktatás Lehetőségek közvetítése Kimeneti célok meghatározása Módszerek meghatározása Tanulási folyamat vezérlése Mérés – értékelés Közreműködés a speciális munkaköri képzésben Képzési és foglalkoztatási validáció
26
Sztenderdizáció és minőség A tantervi minőség értelmezése –Promise – ígéret: kimeneti sztenderdek Adott szak kimeneti (kompetencia) követelményei –További konkretizációt, „intézményre szabást” igényel Minőség = tényleges kompetenciák megfelelése sztenderdnek –Folyamat alárendelése a kimeneti követelményeknek –Mérés-értékelés folyamatossága –Mérés-értékelés nyilvánossága –Mérés-értékelés hitelessége
27
Alap- és mesterszakok kapcsolódása a) Az alapképzésben választott szakiránynak megfelelő mesterszakok Alapszak/ Szakirányok/ FSZ Mester/alap szak Hatékony Szűk merítési bázis
28
Alap- és mesterszakok kapcsolódása b) Tanulmányok folytatása egy képzési ágon ill. képzési területen belül Alapszak/FSZ Mester/alap szak Kritérium tárgykörök előírása Szélesebb alapozási igény Nagyobb merítési bázis
29
Alap- és mesterszakok kapcsolódása c) Tanulmányok folytatása eltérő képzési területen Alapszakok Mesterszakok képzési terület (pl. műszaki) képzési terület (pl. gazd. tud.) Kritérium tárgykörök előírása Szélesebb alapozási igény Nagyobb merítési bázis Pl. MBA
30
A legfontosabb kihívások A tantervfejlesztés hagyományos – akadémikus logikája –Tanszéki dominancia – tanszéki erőviszonyok A javasolt logika: kari dominancia –KKK-k által determinált tartalom és folyamatszabályozás Program (tanterv) fejlesztés –Tantervfejlesztés – funkció, szakma –Felhasználói szféra részvétele –Kari „megrendelői” szerep az oktatási egységek felé a megvalósításra Tananyag Projekt, feladat Módszer –Felhasználói szféra részvétele Tanulásvezérlés – önálló munka dominanciája Kompetencia-alapú mérés-értékelés –Folyamatos mérés
31
Tanulási eredmény alapú szabályozás Többszintű KKK (képzési és kimeneti követelmények) Szintkövetelmények - OKKR (FSZ, Bsc, Msc, PhD) Képzési terület sajátos követelményei Képzési ág sajátos követelményei Szak sajátos követelményei Szakirány sajátos követelményei Sajátos tanegységi (modul) követelmények
32
Tanulási eredmény alapú szabályozás EHEA - EKKR – OKKR –Dublini descriptorok –EKKR szintkövetelmények Kimeneti kompetenciák három típusa – tanítási-tanulási –mérési módszerek –Ismeretek elméleti alapok, adatok, tények –Elméleti képzés »Előadás, szeminárium, önálló tanulás, –Ismeretek alkalmazási készsége Feladat, probléma azonosítási és megoldási készsége –Gyakorlati képzés »Projekt feladatok – önálló munka, tanári irányítás, értékelés –Szakmai gyakorlat szerepe: tesztelés – begyakorlás „éles” helyzetben –Személyes kompetenciák Öröklött és tanulható –Munkabírás, pontosság, koncentráló készség, empátia, szorgalom, absztrakciós készség »Folyamatos visszajelzés fontossága
33
Learning outcome (tanulási eredmény) alapú szabályozás Tanterv és képzési program alkotás új –Szabályrendszere –Szervezeti rendszere Kimeneti követelmény – jogszabály Tananyagegység – kari tantervi bizottság Tanítási-tanulási-mérési módszer – kari tantervi bizottság Megrendelés tanszékek (oktatási egységek) felé Konkrét tantárgyak (modulok) – konkrét módszerek
34
Tanulási eredmény alapú szabályozás Tantárgyi klaszterek fejlődése – funkcionális integráció Képzési cél Tantárgy5 Tantárgy2Tantárgy3Tantárgy1 Tantárgy6Tantárgy4 KompetenciákSzakmai feladat
35
OKKR és funkciói Az OKKR típusai: az integráltság foka –Alrendszeri keretek –Teljes integráltság Az OKKR hozzáadott értéke –Alrendszerek tanulási kimenetének egységes értelmezése –Validáció –LLL - mobilitás Szintek és kreditek (K8, K5) –Kredit és kompetencia új viszonya
36
Pályakövetés Felsőoktatás - DPR – követés a felsőoktatási intézmények által –Educatio – egységes rendszer FSZ is része Kapcsolódás az AVIR-hez Kapcsolódás az ALUMNI rendszerhez Intézményi sajátosságok kezelése Szakképzési pályakövetési rendszer –FSZ tanuló és hallgató is –Szakképző intézmények Adatszolgáltatás a kötelezettről Kötelezettek tájékoztatása –NSZFI Egységes követési rendszer, adatgyűjtés, feldolgozás, tájékoztatás –Szakképzettséget, kompetenciát szerzett személyek Adatot szolgáltatnak Szankció: kizárás képzési támogatásból
37
Összefoglalás Tantervfejlesztés a sikeres reform feltétele Minőségi tanterv = sikeres együttműködés Vertikális és horizontális integráció A tanszékek szolgáltatási funkciója Hatékony tanterv = funkcionális irányítás és finanszírozás Mérés-értékelés kulcsszerepben Gyakorlati képzés és szakmai gyakorlat
38
Köszönöm a figyelmet! pal.veres@okm.gov.hu http://www.okm.gov.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.