Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRéka Lukácsné Megváltozta több, mint 10 éve
2
GNSS alkalmazási területek Dr. Budai Balázs Benjámin Budapesti Corvinus Egyetem – Közigazgatástudományi Kar – Közigazgatás-Szervezési és Urbanisztikai Tanszék E-government Kutatócsoport balazs.budai@e-government.hu www.e-government.hu +36-20-966-0454
3
Tartalom A GNSS alkalmazási területei Lakossági szolgáltatások Üzleti felhasználások Közcélú felhasználások Best practices
4
A GNSS alkalmazási területei GJU 2004 év végi jelentése A felhasználások három fő csoportja: Lakossági felhasználások Üzleti célú felhasználások Közcélú felhasználások Felhasználás / ezer darab 201020152020 Lakossági felhasználás 308 420 1 381 212 1 991 170 Tömegközlekedés 48 124 177 235 330 045 Kereskedelmi közlekedés 16 351 59 377 114 261 Segélyhívó funkciók 7 52 100 Vízi közlekedés 41 120 147 Egyéb 9 780 2341442 408 Összesen 382 723 1 641 410 2 478 131
5
Lakossági felhasználások Legjelentősebb területek Elhelyezkedés meghatározása, navigáció, útvonaltervezés: legnépszerűbb és részben már – akár alternatív technológiákkal – kialakított szolgáltatások. Szabadidős tevékenység (túrázás, tájfutás, kerékpár navigáció, stb.): az eszközök miniatürizációja és integrálása más (mobil) készülékekbe egyre nagyobb lehetőséget tár a potenciális felhasználók felé. (Lásd: Geocaching népszerűsége!) Információs adatbázisok nyújtotta lehetőségek (pl. létesítmények, szolgáltatások könnyebb megtalálása). Itt jutunk el a hagyományos adatbázisok és a térinformációs adatbázisok összekapcsolásához. Nagyon jó és piacképes szolgáltatások jöhetnek létre pl.: turisztikai látványosság, vendéglátó-ipari egységek, szolgáltató egységek és más hasznos információt tartalmazó adatbázisok digitális térképen történő elhelyezésekor. Vagyon- és életbiztonsághoz kapcsolódó alkalmazások,: minél kisebbek és olcsóbbak a jeladók, annál több eszközbe integrálható.
6
Lakossági felhasználások Legjelentősebb területek Pontos tájékozódás és navigáció: közúti közlekedés, elsősorban a gépjárművek, majd a kétkerekűek, végül a gyalogosok tájékozódását segíthetik szolgáltatások. Jól használhatók a magánrepülők irányítására, sportrepülők, hőlégballonok, vitorlázórepülők pontos navigációjára Útvonaltervezés: Napjainkban is elérhetők: meghatározzák az optimális útvonalat, az utazás várható időtartamát, költségét. Alternatív útvonalakat is terveznek, valamint dinamikusan újratervezi az utat az aktuális koordináták változása esetén. (pl.: ha a felhasználó ideiglenesen letér az ajánlott útról.). Forgalmi információk: a legfontosabb közlekedési információk (közúti balesetek, útlezárások, forgalmi dinamika, dugók stb.) lehetőséget biztosítanak a közlekedési útvonal helyes megválasztásához. A túlvezetés szabályozására létrehozott EU direktíva (2002/15/EC) elektronikus digitális tachográfok bevezetését célozza meg. Úthasználati díj-számítás: Az úthasználattal arányos díjfizetés kellően differenciált díjszabást tesz lehetővé, így több ember számára válik kifizetődőbbé a használat. Ezt a felhasználási formát az EU direktívában is rögzíti (1999/62/EC).
7
Üzleti célú felhasználások Főbb felhasználások (közlekedéssel összefüggésben) Közúti szállítmányozás: optimalizálható a szállítási útvonal, csökken a szállítási idő. nyomon követhető a szállítmány, a szolgáltatás biztonságának és minőségének növelése, valamint árának csökkenése is megvalósulhat. a hatósági felügyeleti tevékenység is hatékonyabbá válhat, tachograf Légi-, vasúti- és folyami szállítmányozás: A légi forgalom egyre zsúfoltabb, így egyre precízebb technikákra van szükség a biztonságosságot garantáló (fokozó) fenntartható fejlődéshez. Növelhető szállítás sebessége, a kapacitások kihasználtsága A folyami szállítmányozás területén javítható a polgári és kereskedelmi célú hajózás összehangolása, valamint a veszélyes szállítmányok kiemelt kezelése. Veszélyes, illetve értékes anyagok, áruk szállítása: folyamatos nyomon követés, felügyelet és gyors beavatkozás lehetősége
8
Üzleti célú felhasználások Főbb felhasználások (közlekedéssel összefüggésben) Tömegközlekedés: A tömegközlekedési formák között egyre élesebb verseny alakul ki, ahol a döntő a kiegészítő, kényelmi szolgáltatások és az ár/érték arány lesz. Az egyéni közlekedésben használt alkalmazások (navigáció, forgalmi információk, biztonsági figyelmeztető alkalmazások, segélyhívó funkciók stb.) a tömegközlekedésben is jól felhasználhatók. A járművek optimális útvonala, menetideje, a járatsűrűség optimalizálása, az utas-tájékoztatás, és közlekedésirányítás is javítja az utasok komfortérzetét, és a szolgáltatás költséghatékonyságát is. Légi-, vízi- és vasúti közlekedés: A légi irányítás már most is használ műholdas rendszereket, azonban ezek pontossága és megbízhatósága tovább fokozható. A hajózási szabályok (pl.: parttól való távolság) betartása és betartatása az időjárási változások előrejelzésével csökkenthető a vízi balesetek száma. A vasúti közlekedés kötöttpályás rendszerű, forgalomtól függő kockázatoknak kevésbé van kitéve, de támadhatóságát pont a kötött pálya, az alternatív utak minimális száma jelenti. A pályaállapot automatikus visszajelzésével lehet fejlődést elérni. További lehetőséget jelent a GPS-es sorompóvezérlés, mely a közúti forgalom további dinamizálásához vezethet. Energiaipar: a hálózati elemek illetve fogyasztási helyek tervezése segíthet az üzemszünetek csökkentésében, a hiba detektálásában (lokalizálásában), mérőórák táv-leolvasásához köthető szolgáltatás.
9
Üzleti célú felhasználások Főbb felhasználások (közlekedéssel összefüggésben) Távközlés: a távközlés és a GNSS-es alkalmazások napjainkban feltételezik egymást. A távközlésben már a GPS, valamint a GSM eszközök integrációja napjainkban megtörtént. A legfontosabb fejlődési szegmenseket pontosan a helyzettudatosságra épülő szolgáltatások (Location Based Services) jelentik. (Információ a legközelebbi okmányirodáról, kórházról, parkolóházról, étteremről, szállodáról stb.) További fejlődési terület a mobiltelefont használó számára kialakított, számlázási területhez köthető tarifarendszer. Így bizonyos területekhez is köthető kedvezmény. Pénzügyi, banki, biztosítási alkalmazások: A biztosítók – a már korábban bemutatott területek és alkalmazások fényében – folyamatosan ellenőrizhetik a biztosított tárgyat (függetlenül annak jellegétől, az apróbb értéktárgyaktól kezdve a nagyobb gépjárművekig), így a biztosítási káresemény bekövetkezése is csökkenthető, illetve a kár minimalizálható. Műszaki, mérnöki alkalmazások: Elsősorban a tervezés és kivitelezés, majd a karbantartás során merülhet fel a GNSS szerepe. Szélsőséges körülmények között épülő gépek, szerkezetek, építmények (hidak, gátak, felhőkarcolók) építéséhez, akár a munkagépek távirányítása révén is. Mezőgazdasági alkalmazások: vegyszeres védekezéstől (kártevők és gazosodás ellen) a terméshozam regisztrálásáig sok mindenhez hozzásegíthet. A nyomkövetési szolgáltatások jól alkalmazhatók mozgó tárgyak / élőlények (csordák, védett állatok stb.) folyamatos szemmel tartására.
10
Közcélú felhasználások Főbb közcélú felhasználási területek (kiépítése állami érdek és feladat) Közbiztonság: A rendőrségi felhasználások során elősegíthető az ellenőrzött területek minél hatékonyabb lefedése az útlezárások, diplomáciai kiemelt útvonalak optimalizálása. büntetésvégrehajtás területén a kitiltás, a távoltartás, valamint a háziőrizet intézményeinek GNSS-es támogatása (valós végrehajtása) Katasztrófa-elhárítás: Bármilyen természeti vagy ipari katasztrófa esetén a helyszín pontos ismerete, a mentés és a mentéshez kapcsolódó logisztikai feladatok minél jobb átlátása, illetve ezekkel összefüggésben a mentés mielőbbi szervezett megkezdése kulcsfontosságú. Kritikus információ lehet, ha a mentésben résztvevők tudják egymás helyzetét, a mentéshez szükséges eszközök helyzetét (pl.: tűzoltóknál kutak és tűzoltócsapok pontos helye), valamint az alternatív útvonalakat az esetleges forgalmi akadály esetére. Geodéziai alkalmazások: A bel- és árvízvédelemhez szükséges monitoring rendszer A rendszer információi alapján az érintettek ellenőrizhetik földjük állapotát, veszélyeztetettségét, valamint a védelmi infrastruktúra egy koordinált intézkedési láncban könnyebben és gyorsabban kiépíthető. A megfigyelés ezen felül vonatkozhat apróbb mozgásokra is, így a földcsuszamlásokra, vagy épített szerkezetek, hidak, gátak, műemlékek, erőművek stb. torzulásainak folyamatos felügyeletére. Humanitárius alkalmazások: Logisztikai kihívás, elmaradott infrastruktúrájú területeken. segélycsomagok mozgásának és célba érésének követése
11
Közcélú felhasználások Főbb közcélú felhasználási területek (kiépítése állami érdek és feladat) Csökkent cselekvőképességűek támogatása: A növelhető biztonságuk, komfortérzetük, csökkenthető másoktól való függőségük. vakok és gyengénlátók számára a hangvezérelt navigációs rendszerek (és kiegészítő alkalmazásaik) biztosíthatják a könnyebb mozgást, akár épületen belül is. A mozgássérültek – tekintettel az akadálymentes infrastruktúra kiépítetlenségére – információkat kaphatnak a számukra könnyebb – akadály-mentesített – útvonalakról, valamint az azt segítő eszközökről. Közegészségügy, állategészségügy: műholdas navigáció és nyomkövetés alkalmas egyes kórokozok (járványok) lokalizálására és izolálására, így elterjedésének megelőzésére. Mezőgazdaság: területalapú támogatások igénybevételéhez, ellenőrzéséhez, ill. a parcellák pontos azonosításához is. Környezetvédelem: Több alkalmazási terület környezetvédelmi vonatkozással is bírt a fentiekben. időjárási jelenségekre vonatkozó információk és az ezzel kapcsolatos események (pl.: pollenek terjedésének nyomon követése, légköri, vízi stb. szennyeződések terjedésének) monitorozása, lokalizálása.
12
Best practices Legjobb megoldások TEKLA – XCity modell (www.tekla.fi)www.tekla.fi ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) PHYSAN (Növényegészségügyi információs rendszer) BEVÍR (Bevetésirányítási rendszer) Flottamenedzsment LBS Mobil Marketing
13
Köszönöm figyelmüket! Viszontlátásra! balazs.budai@e-government.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.