Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
0
A FORGALOMIRÁNYÍTÁS ÉS UTASTÁJÉKOZTATÁS FEJLESZTÉSE
FUTÁR PROJEKT A FORGALOMIRÁNYÍTÁS ÉS UTASTÁJÉKOZTATÁS FEJLESZTÉSE Gelencsér László BKV – FUTÁR Projektiroda 2011. december 7.
1
FUTÁR projekt – célok és eszközök
A Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszer fejlesztése és korszerűsítése Célok A közösségi közlekedési információk rendszerszemléletű begyűjtésével, feldolgozásával, értékelésével és hasznosításával biztosítja a közösségi közlekedési rendszerek versenyképességének jelentős javulását. A közlekedési infrastruktúra és a járműpark fejlesztéséhez képest lényegesen kisebb beruházással biztosítja a meglévő járműpark hatékonyabb működtetését, és az utasok színvonalasabb és kiszámíthatóbb kiszolgálását. Eszközök Műholdas jármű-helyzetmeghatározó rendszer (GPS) Új forgalomirányító rendszer és diszpécserközpont Dinamikus utastájékoztató rendszer Jelzőlámpa-befolyásolás Adat- és beszédkommunikáció Terjedelem A BKV Zrt. villamos-, trolibusz- és autóbusz-hálózata
2
FUTÁR projekt – rendszerelemek
3
FUTÁR projekt – utastájékoztatás
A tömegközlekedési járművek pozíciójának ismeretében azok közlekedéséről a nap 24 órájában előrebecslés adható: bármely megállóhelyre megadható a járművek várható indulási ideje forgalmi zavar esetén automatikus tájékoztatás adható A FUTÁR megoldásai az információk átadására Internet: utas oldali online járműkövetés valós idejű útvonaltervezés Mobil eszközök: SMS lekérdezés SMS értesítés Megállóhelyek: megállóhelyi, csomóponti kijelzők (hangszóróval) rádiós hangszórók Járművek: külső és belső kijelzők akusztikus tájékoztatás
4
FUTÁR projekt – utastájékoztatás
Közterületi utastájékoztatás 257 új közterületi utastájékoztató egység: csomóponti kijelző (hangosítással) – 19 db megállóhelyi kijelző (hangosítással) – 201 db monitor – 37 db További 74 db, már meglévő eszköz kerül integrálásra. a járművek valós indulási idejének kijelzése a felkínált utazási alternatívák révén a várakozási és utazási idő csökkentése tájékoztatás a járatok forgalmát érintő változásokról a kiszámíthatóság, megbízhatóság megteremtése a szolgáltató iránti bizalom növelése Járműfedélzeti utastájékoztatás automatikusan működő akusztikus tájékoztatás minden járművön meglévő kijelzők illesztése 987 db járművön új kijelzők beépítése 545 db járművön
5
FUTÁR projekt – háttérrendszer
Új beszédkommunikációs hálózat A jelenleg polgári célra elérhető legmodernebb, szabványos digitális rádiótechnika: frekvenciatakarékos nagy megbízhatóságú dinamikus csoporthívás-képzés Adatkommunikáció forgalomban lévő járművekre: 3G+HSDPA hálózat telephelyeken: wi-fi hálózat Új diszpécserközpont Szabó Ervin téren 32 db munkaállomás Forgalomirányítás folyamatainak szoftveres döntéstámogatása Jelzőlámpa-befolyásolás Teljesítmény-elszámolás Járművezetői teljesítmények Alvállalkozói teljesítmények A térképen zölddel vannak jelölve a megfelelő rádiós lefedettségű területek.
6
A FUTÁR projekt alapadatai
A projekt beruházási költsége: Ft Ebből önrész: Támogatásintenzitás: Ft 60% Telepítendő eszközök Forgalomirányításba vont, járműfedélzeti eszközzel szerelt jármű 2295 járművön Közterületi kijelző 257 megállóhelyen Járműfedélzeti kijelző 2024 új kijelző eszköz Diszpécserközpont kialakítása 32 munkaállomás Adat-, és beszédkommunikációs hálózat Budapest + agglomeráció Telephelyi adatkommunikáció 14 telephely Jelzőlámpa befolyásolás 30 csomópont A projektben kialakítandó informatikai rendszernek köszönhetően minden, a közösségi közlekedésben résztvevő járműről valós idejű információval fogunk rendelkezni, amit több csatornán (internet, mobil eszközök, call center, utastájékoztató eszközök, Fővinform, stb.) keresztül elérhetővé teszünk utasaink részére. Így mind az utazás előtt, mind az utazás közben tájékoztatást tudunk adni járataink közlekedéséről, vagy az utazási körülmények megváltozásáról. Ezzel biztosítani tudjuk, hogy utasaink mindig a lgyorsabb - vagy a számukra legkedvezőbb - alternatívát választva jussanak el céljukhoz. További lehetőségként a rendszer a keletkező adatokat szabványos formátumban képes más informatikai rendszereknek átadni, illetve onnan adatokat átvenni. Ezáltal a belső felületen is megjelenhetnek más, utasinformációs, vagy forgalomirányító rendszerektől átvett adatok (BKSZ, Volánbusz, Elvira, TMC stb.), illetve mi is képesek leszünk információkat átadni külső rendszerek számára. A több mint 250 megállóhelyre kihelyezett megállóhelyi kijelzők, a GPS helyazonosításnak köszönhetően pontos információt adnak a járatok megállóhelyi indulásáról. Ez csökkenti utasaink bizonytalanságérzetét, lehetőséget ad a várakozási idő kihasználására, növelve ezzel az utazás komfortját. A megállóhelyi eszközök igény szerint hangos utastájékoztatást is képesek lesznek, ezzel segítve a vakok és gyengénlátók tájékoztatását. A projekt keretében elvégzett eszközbővítésnek köszönhetően a járműfedélzetre helyezett utastájékoztató eszközökkel a járművek túlnyomó többsége, és ezzel egyúttal minden utasunk elérhetővé válik a forgalomirányító központból, így számukra a rendkívüli forgalmi szituációk esetén is teljes körű tájékoztatást, azonnali információt tudunk biztosítani. A kialakított forgalomirányító rendszer minden járműre vonatkozóan hiteles helyazonosítási adatokkal fog rendelkezni, amely lehetővé teszi a forgalom teljes körű felügyeletét. Ez minden esetben lehetőséget biztosít a járatsűrűség optimalizálására, többfajta algoritmus szerint is (pontosság, egyenletesség). Ennek hatására csökken a járművek zsúfoltsága, amely növeli az utazás komfortját. További pozitívum, hogy a központosított forgalomirányítás számára hatékony átszálláskezelés áll rendelkezésre a teljes hálózat bármelyik vonalkapcsolatára vonatkozóan. Fontos kiemelni, hogy ennek nem előfeltétele elektronikus utastájékoztató eszköz megléte. Minden olyan eltérés esetén, amely a forgalomirányítás beavatkozását igényli, a rendszer előre meghatározott paraméterek alapján kalkulált megoldási javaslatokkal támogatja az utazási igények optimális biztosítását, kiemelten kezelve az esélyegyenlőségi szempontokat.
7
FUTÁR projekt – Hatások, eredmények
Tömegközlekedési járművek előnyben részesítése a jelzőlámpás csomópontokon Utazási idő csökken A tömegközlekedés versenyképessége javul Keringési idő csökken Járműigény csökken A szolgáltató költségei csökkennek Forgalomirányítás Kedvezőbb forgalomfelügyeleti és -beavatkozási feltételek Javuló menetrendszerűség Forgalmi tervezés: több és pontosabb adat a járművek közlekedéséről Javuló elszámolhatóság Megtakarítási lehetőségek tárhatók fel Dinamikus utastájékoztatás Gyorsabb információtovábbítás (valós idejű információk) Pontosabb információk Javuló megbízhatóság Szélesebb körű tájékoztatás Mindig tudható, hogy a járművek honnan hová közlekednek Mindig tudható, mikor érkezik a jármű a megállóba Ha a jármű nem érkezik, mindig tudható, miért. Alternatív utazási javaslat adható. A FUTÁR szolgáltató-független, térben kiterjeszthető, integrált informatikai rendszer.
8
Továbbfejlesztési lehetőségek – FUTÁR 2
Volumenében Több közterületi kijelző Több jelzőlámpa HÉV bevonása Metró bevonása Társszolgáltatókkal való integráció Funkcionalitásban E-ticketing járműdiagnosztika
9
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.